Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-09 23:09

Gilraen

The audacity!

Topicstarter
Ha iedereen,

Ik heb eind december een Sapphire Radeon 5850 1 gb Toxic gekocht en geïnstalleerd, maar nu ratelt de fan opeens sinds een weekje. Geen goed teken neem ik aan... Is dit iets wat vaker voorkomt en simpel 'te verhelpen' is, of een duidelijke voorbode van dat hij het gaat begeven? En dus een RMA'tje? Ik heb al drie keer gecheckt of er niet toevallig gewoon heel stom iets tegenaan komt, maar dit is echt niet het geval (zou natuurlijk ook wel meteen een dieptepunt qua cablemanagement zijn als dit wel zo was :P)

Ik ga vandaag even proberen hem eruit te halen, maar dat wordt nog een hele kluif, want hij zit muurvast (heb een heel vervelend moederbord dat nodig vervangen moet worden en het pci-e slot zit helemaal onderin - ook fijn voor de airflow dus..not..). De kaart bedekt dus volledig het clipje om hem netjes los te klikken, dus ik ben bang dat ik daar toch een beetje kracht voor zal moeten gebruiken...

Klinkt dit ratel-probleem jullie toevallig bekend in de oren...?

Battle.net: Gilraen / Origin ID: Gilraen222

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobra8811
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-08 15:49
Ik denk dat een van de kogel legeren in de ventilator kapot is.
En daarom zal zou de ventilator binnenkort het begaven dus die Rma is niet zo'n slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Topicstarter
Damn. :-( daar was ik stiekem al bang voor... Zo klinkt het inderdaad ook een beetje... Dus ik heb gewoon pech? Gebeurt zoiets nou vaak? Hebben jullie dit zelf wel eens gehad?

[ Voor 12% gewijzigd door Gilraen op 26-01-2011 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:54

Zorian

What the fox?

Nou, echt vaak zal het niet gebeuren. Ik denk dat je gewoon een beetje veel pech hebt gehad. :p
Mijn ASUS EAH5850 draait al maanden probleemloos. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:22
Ik heb ook sinds december een 5850 toxic, en de mijne is (nog) muisstil.
(of in ieder geval stiller dan de rest van mn pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 12:44
Hoeft uiteraard niet perse kogellager te zijn, alhoewel het wel heel erg zo klinkt, grote kans dat het daarin zit. Maar stof kan soms ook gekke dingen doen en een fan laten ratelen als de fan door het stof wat onregelmatig gaat lopen. Ik heb een casefan die daar weleens last van heeft, ff een miniscuul! drupje kruipolie en het draait weer schoon en de boel is weer lekker stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Topicstarter
Hmm, ja maar ik neem aan dat na 4 weken gebruik de videokaart toch moeilijk al zó stoffig kan zijn dat hij gaat ratelen...?

Nouja, ik heb al contact opgenomen met de leverancier, ga hem gewoon terugsturen en dan merk ik het wel :) Hem even laten checken (zit toch ruim binnen de garantieperiode) is sowieso geen onverstandig idee in dit geval denk ik... Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Tussenoplossing: trek de fan los van de kaart en zet er een andere fan tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lady_G schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 06:59:
pech? Gebeurt zoiets nou vaak? Hebben jullie dit zelf wel eens gehad?
Ik heb het ook gehad, zo'n 2 maanden na aanschaf van m'n eerste Asus 5850 (reference). Ik heb hem via de winkel omgeruild. Heb nu een CF draaien met 2 van die jongens, en ze zijn beide relatief stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Topicstarter
@trial, ja de toxic 5850 fan maakt verder inderdaad relatief weinig herrie, alleen dat gekke rateltje nu dus om de zoveel seconden. Daarvoor vond ik hem echt prima stil. Dat rateltje maakt dat het geluid me begon op te vallen. Wel mooi dat je nu dus wel fatsoenlijke 5850's hebt!!

@alfabet, jaa..dat zou ik inderdaad kunnen doen, maar ruil hem toch liever om. Een videokaart waaraan zo snel iets stuk is/gaat, vertrouw ik verder ook niet helemaal. Misschien is dan wel niet alleen de fan gebrekkig...

[ Voor 38% gewijzigd door Gilraen op 27-01-2011 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Topicstarter
Toevoeging: heb vandaag geconstateerd dat het ratelen van de videokaart nog niet aanwezig is wanneer de pc net aanstaat, maar pas na een uurtje, of twee. Raar?! Heb overigens wel al m'n RMA nr binnen, dus opsturen doe ik alsnog. Toch vreemd kwaaltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Lady_G schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 13:00:
Toevoeging: heb vandaag geconstateerd dat het ratelen van de videokaart nog niet aanwezig is wanneer de pc net aanstaat, maar pas na een uurtje, of twee. Raar?! Heb overigens wel al m'n RMA nr binnen, dus opsturen doe ik alsnog. Toch vreemd kwaaltje.
Heeft waarschijnlijk te maken met het opwarmen van de lagervloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilraen

Gilraen

The audacity!

Topicstarter
Ahh, okee. Nou, dan is het dus toch wel verstandig dat ik hem terug ga sturen. Dank voor de info iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwartR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:10
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad. Mijn oplossing was koeler loshalen en een fan-kabeltje op de juiste plek plaatsen. Erg irritant probleem met een erg simpele oplossing.

Misschien dat het bij jou hetzelfde is, scheelt je een hoop gedoe..
Pagina: 1