Ontgoochelende wifi signaalsterkte Linksys E2000

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowlow
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-04 16:42
Beste tweakers,

Het zit zo, mijn wifi ontvangst liet te wensen over dus besloot ik mijn router te vervangen. Voorheen had ik een US Robotics router (wit klein ding, USR1000 dacht ik), alleszins de ontvangst hiervan was gewoon zwak en er was niets aan te doen. Custom firmware is er niet en de hardware was er ook al niet op voorzien.
Situatie: het internet komt toe bij een kennis die op het 2de verdiep woont en dit moet te ontvangen zijn op mijn app op het vierde (één verdiep tussen dus)
Ik had redelijk wat vertrouwen in de linksys E2000, ik wilde ook voor een topmerk gaan met een goeie resource base en firmware updates. Ik had gelezen dat deze op middellange afstand (10-20m) zelfs beter presteerde dan het topmodel E3000. Daarenboven had ik de extra features totaal niet van doen.

Nu heb ik deze router geïnstalleerd op verdieping 2, dit is een geen dual band router dus stelde ik deze in op 2.4Ghz, mijn (oudere) laptop ondersteunt trouwens alleen dit. Met de channels heb ik ook even uitgetest maar dit bracht geen beterschap dus heb ik uiteindelijk hier gekozen voor 'automatic selection'

Nu, de setup was zeer eenvoudig, ik was benieuwd en liep naar boven met mijn laptop. Niet volledig relevant maar op de 3de (bijna 4de) verdieping ontving Win7 nog 4 streepjes.
Op de 4de verdieping was dit maar 1streepje meer, en no means om er een 2de streepje bij te krijgen.
Als ik naar de netwerksnelheid kijk, bijna altijd staat deze op 5,5Mbps, zeer bescheiden en zo kan ik alles behalve het maximum halen van mijn 20Mbps internet verbinding. De persoon op het 2de daarentegen is aangesloten via utp en surft lekker aan de maximumsnelheid.

Nu mijn vraag... Kan ik met DD-WRT mijn signaalsterkte (zwaar) opkrikken om dit probleem bij te sturen?.Er is reeds custom firmware voor deze router.

Of zou het helpen een linksys wifi N usb-stick aan te schafffen, ik veronderstel van wel... (maar goed, dit zijn nog eens 30 euro's er bovenop)

Alleszins, hoe kan het nu dat zo'n nieuwe, goed opgestelde router nog geen 8 meter hoog raakt. Toch wel ontgoocheld!!

Anyway alvast dank voor jullie hulp!!

http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:48

lier

MikroTik nerd

Kwaad kan het in ieder geval niet, maar verwacht er niet te veel van. Met name omdat er twee zenders/ontvangers zijn (één is de router, anders is de laptop).

Ik verwacht dat je het beste resultaat hebt als je een repeater toe voegt. Dit gaat wel ten koste van de snelheid (deze halveert) maar zal wel een stabiele verbinding op leveren.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:36
Deze staat bekend om zijn goede bereik: pricewatch: Netgear WNDR3700 Simultaneous Dual-Band. Scheelt je weer gedoe met custom firmware, dongles en repeaters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:37
E2000 is hardwarematig identiek aan de WRT320N, behalve dat de E2000 een extra beveiliging heeft in de bootloader.

Als je DD-WRT er op krijgt, kan je, na de processor weer op 480mhz gezet te hebben, prima het zendvermogen opkrikken. Op de WRT320N gaf dit significante verbeteringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Hou er wel rekening mee dat je door twee vloeren moet. Deze zijn wellicht van gewapend beton gemaakt, en dat blokkeert het signaal behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowlow
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-04 16:42
tha_bulldog schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 10:10:
E2000 is hardwarematig identiek aan de WRT320N, behalve dat de E2000 een extra beveiliging heeft in de bootloader.

Als je DD-WRT er op krijgt, kan je, na de processor weer op 480mhz gezet te hebben, prima het zendvermogen opkrikken. Op de WRT320N gaf dit significante verbeteringen!
Thanks, dit is de info die ik nodig heb! Extra hardware zoals een repeater heb ik niet van doen, anders moet ik in mijn geval nóg een andere buur lastig vallen (op het tussenverdiep dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:13
Tja...UTP-touwtje buitenlangs geen optie? Kun je op jouw verdieping altijd de oude router nog gebruiken voor wireless toegang.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Admiral Freebee schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 10:16:
Hou er wel rekening mee dat je door twee vloeren moet. Deze zijn wellicht van gewapend beton gemaakt, en dat blokkeert het signaal behoorlijk.
Dat dus. Twee verdiepingen in een modern huis (dus zonder houten vloer) is haast niet te doen. Zo'n vloer kan gemiddeld 15 tot wel 20 dB dempen. De standaard setting voor AP's is 25 mW, dat is 14 dBm. Twee vloeren van 20 dB (samen met free space loss van ongeveer -50 dB @ 2.4 GHz) zorgt dan voor een effectieve output op jouw verdieping van -76 dBm, ruim onder de gewenste -65 dBm (theoretisch is WiFi te gebruiken tot -85 / -90 dBm - de ruisvloer - maar in de praktijk wil je boven de -65 dBm blijven).

Dan hebben we het nog niet eens gehad over uitdoving door faseverschuiving en pakketbotsingen.

Ofwel: beter trek je een UTP naar je eigen verdieping, anders een repeater er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bymy141
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-05 12:36
Ik heb een paar dagen mijn E2000 naar DD-WRT gebracht.
Wat een verademing! En wat een functionaliteit!
Na een 30-30-30 reset in een keer naar de BIG versie: http://www.dd-wrt.com/phpBB2/download.php?id=14869
Dus, downloaden en dan met de firmware upgrade functie laden. Ging in 1 keer goed.
Lees wel de installatie instructies wel ff goed door.

Je kunt de output opkrikken in DD-WRT, maar let dan wel op de temperatuur van de router.
Zet hem op een paar blokjes dat ie beter kan koelen.

Succes!
Pagina: 1