Antistatische polsband van Ebay

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yur400
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:32
Beste mede-tweakers,

Ik heb een paar vragen over de antistatische polsband.
Veel webshops verkopen ze voor 8 euro. Met verzendkosten is dat al gauw 15 euro. Op Ebay kun je ze al voor 99 dollarcent inc. verzenkosten kopen. Weet iemand of er kwalitatief verschil is tussen deze twee?

Ik lees ook veel uiteenlopende berichten over het effect van deze polsbandjes. Veel mensen beweren dat hun hardware juist stuk is gegaan door gebruik van een antistatische polsband.
Weet iemand hoe ze werken (er zou ook een weerstand in zitten?) en gebruikt moeten worden?

Alvast bedankt!

PS
Ik hoop dat ik de topic in het juiste sub-forum gepost heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10 14:58
Ik heb zelf geen 99cent antistatische polsband geprobeerd, maar het lijkt me logisch dat er kwaliteitsverschil is :)

Zolang de armband niet kapot is (te controleren met een multimeter) of slecht contact geeft zal er wel geen verschil in bescherming zijn; ik verwacht wel niet dat een armbandje van 99cent even mishandelingsbestendig is als het duurdere materiaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik vind die polsbandjes 1 grote hoax. De 26 jaar dat ik toch wel al veel sleutel met computers nog nooit van m'n leven zo'n ding gebruikt, en er is nog nooit iets kapot gegaan. Maar misschien is het van persoon tot persoon anders. Zo ken ik mensen die standaard statisch geladen zijn, of zich kunnen opladen dmv rond draaiend plastic, maar daar heb ik absoluut geen last van.

Je kan ook de voeding in het stopcontact laten zitten (aarde vereist), en dan de binnenkant van de kast even aantikken (zonder poedercoating isolatie).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yur400
Ik ben niet van plan om mijn armbandje te mishandelen. Ik ben niet zo van het sadomasochisme })
En zelfs met aanschaf van 5 bandjes ben ik nog goedkoper uit.

De een beweert dat je de krokodillentandjes moet bevestigen aan een aard-aansluiting, de ander zegt dat je het op het metaal van je case moet klikken. Iemand hier een mening over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:57
geen fleecetrui aandoen en eerst de case of de verwarming aanraken is al genoeg.

Zon bandje is niets meer dan een draadje die je lichaam (huid) met iets anders verbindt. Daar zit geen kwaliteitsverschil in lijkt me (niet dat je merkt in ieder geval).

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 25-01-2011 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yur400
@Raz
Ik heb tot nu toe ook zonder die dingen gewerkt, maar het schijnt dat je de effecten ook op lange termijn pas kunt merken. Voor een paar euro ben ik dan liever safe dan sorry.

Mijn pc is helemaal gecoat met verf, dus dat gaat niet lukken. Ik loop wel altijd even naar mijn verwarming. Schijnt dat die geaard is. Ik moet wel teruglopen over een tapijt, dus het nut hiervan is te betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

418O2 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:16:
geen fleecetrui aandoen en eerst de case of de verwarming aanraken is al genoeg.

Zon bandje is niets meer dan een draadje die je lichaam (huid) met iets anders verbindt. Daar zit geen kwaliteitsverschil in lijkt me (niet dat je merkt in ieder geval).
Sorry hoor maar de verwarming aanraken is kwatsj.

Je gaat ontladingen tegen door het potentiaal op beide massa's gelijk te maken. In dit geval contact te maken met de massa van de pc doorgaans een geleidend stuks chassis.

Niet met een andere onbekende lading (de verwarming)

Een polsband of een hielband heeft een relatief hoge weerstand om te hoge onladingen bij het contact maken van de polsband te voorkomen, (ook op letten als je test met een multimeter)

(En ja ik heb regelmatig esd metingen gedaan aan tafels/vloeren/iozers etc. dus ik weet wel een beetje waarover ik praat. ik kan namelijk nog wel verder gaan met maatregelen. maar deze zijn zwaar overkill voor thuis)
En euh, ik wissel thuis ook wel zonder polsband maar wanneer het gaat om tientallen miljoenen aan materiaal op per jaar op werk dan doen we het wel even zoals het hoort

[ Voor 20% gewijzigd door Fish op 25-01-2011 23:28 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:27
yur400 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:19:
@Raz
Ik heb tot nu toe ook zonder die dingen gewerkt, maar het schijnt dat je de effecten ook op lange termijn pas kunt merken. Voor een paar euro ben ik dan liever safe dan sorry.

Mijn pc is helemaal gecoat met verf, dus dat gaat niet lukken. Ik loop wel altijd even naar mijn verwarming. Schijnt dat die geaard is. Ik moet wel teruglopen over een tapijt, dus het nut hiervan is te betwijfelen.
als je genoeg statische elektriciteit hebt opgewekt en dit in 1 keer door een component laat gaan dan is het direct kapot. Die elektriciteit kan overspringen vanaf je hand naar een koper spoor of zoiets.
Met de polsband gaat het niet vanaf je hand naar een component, maar vanaf je polsband naar je kast.
om problemen te voorkomen kun je het beste een stuk blank metaal pakken. als je hele kast gepowdercoat is moet je ergens een blanke schroef in draaien en daar je klem op zetten.

en voorkomen is altijd beter als RMA of DOA aanvragen 8)7

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yur400
Misschien is de kwaliteit te merken in de gebruikte weerstand? Kan dat?
Natuurkunde is lang geleden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

yur400 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:19:
@Raz

Die verwarming kan, mits deze niet geverfd is, anders is dat de isolatie-laag.

Maar om nog even terug te komen op je vorige vraag. Er zijn simpelweg mensen die vrij snel statisch geladen worden door van alles en nog wat. Ik ben daar zelf vrij imuun voor. Waar ik collega's heb zien springen bij het aanraken van plastic verpakkings materiaal aan de lopend band (tijdschrift in folie, of zoals je folders thuis krijgt in folie), dat de vonken er vanaf vliegen. Daar heb ik dus zelf totaal geen last van.

Het verschilt dus van persoon tot persoon.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:56

D4NG3R

kiwi

:)

ls470 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:06:
slecht contact geeft zal er wel geen verschil in bescherming zijn;
Ookal is de weerstand gigantisch, als er een stroom kan lopen. Ben je al afgeschermd.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

yur400 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:26:
Misschien is de kwaliteit te merken in de gebruikte weerstand? Kan dat?
Natuurkunde is lang geleden. :(
Ja, maar zal weining last hebben van ruis of inductie als het om een duffe ontlading gaat ;)

Nogmaals de verwarming kun je niet gebruiken om
1) je apparatuur te aarden (genoeg discussies geweest)
2) Jou te ontladen
Die dingen zijn gemaakt om je huis te verwarmen voor de rest niet

[ Voor 25% gewijzigd door Fish op 25-01-2011 23:34 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

fish schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:30:
[...]

Ja, maar zal weining last hebben van ruis of inductie als het om een duffe ontlading gaat ;)

Nogmaals de verwarming kun je niet gebruiken om
1) je apparatuur te aarden (genoeg discussies geweest)
2) Jou te ontladen
Die dingen zijn gemaakt om je huis te verwarmen voor de rest niet
Fout... waterlijding (en dus ook de verwarming) zijn wel degenlijk geaard, zonder aarde zou je dus onder de douche al last krijgen van stroom door je donder (al is het meer een kleine tinteling). Die buizen zijn echt wel geaard.

Die klemmen kan je bij elke bouwmarkt halen. Je moet dus wel eerst de buis goed opschuren, en daaraan doe je gewoon je aardedraad (geel/groen).

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 15:56

D4NG3R

kiwi

:)

RaZ schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:49:
[...]

Fout... waterlijding (en dus ook de verwarming) zijn wel degenlijk geaard, zonder aarde zou je dus onder de douche al last krijgen van stroom door je donder (al is het meer een kleine tinteling). Die buizen zijn echt wel geaard.
Leidingen :>

En daar ga jij dus weer de mist in, van vroeger uit ging de aarding IDD via het verwarmingssysteem. Tegenwoordig niet meer, omdat leidingen NIET meer geaard zijn. Vaak zit er een plastic beschermingslaag omheen, waardoor deze niet in contact komt met grond.

Edit: Ik moet wel even toevoegen dat in 9/10 huizen het wel kan, maar dat je niet moet zeggen dat het altijd kan.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 25-01-2011 23:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als de verwarming voorzien is van een laag verf, is dat de isolatie, en zal je dus geen contact maken met de aarde. Dan kan je beter een stekker in het stopcontact steken waar enkel de aarde is aangesloten, en die vastpakken voordat je gaat sleutelen.

Hier in het oude huis waar ik zit, hebben we de leidingen extra moeten aarde vanwege het geprikkel onder de douche (stond dus spanning op). We hebben op diverse plekken extra aarde bij gemaakt door een diep gat te boren en daar een flinke blanke kabel de grond in te krijgen. Problem solved.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

RaZ schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:58:
Als de verwarming voorzien is van een laag verf, is dat de isolatie, en zal je dus geen contact maken met de aarde. Dan kan je beter een stekker in het stopcontact steken waar enkel de aarde is aangesloten, en die vastpakken voordat je gaat sleutelen.

Hier in het oude huis waar ik zit, hebben we de leidingen extra moeten aarde vanwege het geprikkel onder de douche (stond dus spanning op). We hebben op diverse plekken extra aarde bij gemaakt door een diep gat te boren en daar een flinke blanke kabel de grond in te krijgen. Problem solved.
Mja dus kun je een verwarminmg gebruiken als aarde ? Je hebt dat ding zelf thuis overal staan aarden. Is nu bij iedereen nu de verwarming aarde ?

Juist vanwege jouw soort situaties mag je de verwarming niet als aarde gebruiken.
de verwarming is geen elektriciteitsleiding/draad.

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 26-01-2011 00:46 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bij wet mag je niet eens de verwarming meer als aarding gebruiken in moderne huizen. Waarom zou dat zijn? ;)

Niet doen dus.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 12:03

Mentalist

[avdD]

418O2 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:16:
Jep. Nog een tip, even stilzitten voor je iets duurs aanraakt. Wat je ook nog kan doen: als je bij het aanraken van je kast merkt dat je geladen bent, even niet met je hardware spelen. Wellicht zelfs je trui/shirt/whatever uitdoen als je nog meer safe wil zijn, en nog eens checken.

Ik ben ook wel eens geladen, maar dat is dan weg als ik even (10sec) stil heb gezeten. Zal natuurlijk van situatie tot situatie verschillen. Ik raak meestal wel de computerkast aan voor ik b.v. geheugen vastpak, en pak waar mogelijk onderdelen op "neutrale" plekken. Geheugen bij de heatspreader (indien aanwezig, anders de zijkant, iig niet de connector), moederbord bij zijkanten/PCI-sloten/socket/heatsink. Videokaart bij de randen/slotplaat/koeler.

Volgens mij zijn handschoenen nog wel het veiligste, alleen vaak niet zo praktisch.

Ik heb ook een polsbandje, maar bijna nooit gebruikt. Het is gewoon niet zo praktisch. Daarbij zit er een metalen vlakje aan de binnenkant van het bandje, maar als dat toevallig net even je huid niet raakt geeft het juist een vals gevoel van veiligheid.

[ Voor 13% gewijzigd door Mentalist op 26-01-2011 04:18 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Een paar steeds terugkerende misverstanden, over wat hier zijdelings even langs kwam.
Waterleiding en verwarming zijn inderdaad geaard, maar ze mogen in geen geval onderdeel zijn van een aardingscircuit. Tot circa 50 jaar geleden mocht je inderdaad op de waterleiding aarden (op de verwarmingsleidingen echter nooit, die waren en zijn daar gewoon niet geschikt voor).

Er was wel een mits, de aarding van de hele installatie mocht alleen plaats vinden op het punt van binnenkomst van dewaterleiding in je huis, d.w.z. vlak na de watermeter en nergens anders. Dit hield in dat je ook toen nooit iets mocht aarden op de waterleiding, maar alleen op de aarddraad die uiteindelijk uitkwam op dat ene aardingspunt, wat dat betreft is er niet eens zoveel veranderd.

Reden voor wijziging van de voorschriften was de komst van kunststof buizen van de waterleidingbedrijven, waardoor een deugdelijke aarding niet meer was gegarandeerd. Dus vanaf dat tijdstip moest gewoon elke nieuw te bouwen of gerenoveerde woning een eigen aarding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 08-09 22:13
de verwarmingssystemen worden in principe nog steeds geaard (er zijn zat ketels die niet eens werken als je dat niet doet). alleen is het verboden om deze te gebruiken als aarding van je stopcontacten etc omdat het geen betrouwbare aarding is.

als er namelijk ergens een keer een buis wordt vervangen door een stuk kunststof buis heb je alsnog geen aarde.

maar als je gewoon geaarde stopcontacten hebt kun je gewoon even de aardpin aanraken.
en daarbij houd ik ook altijd de te verbouwen computerkast vast zodat alles ontladen is.

zo'n armbandje is niks bijzonder. gewoon een geleidend pad tussen jou naar een aardpunt.
in het armbandje zit meestal een metalen stripje dat tegen je arm aankomt, dan een stuk draad en een connector
ergens in dit pad zit nog een grote weerstand, vaak enkele Mohms om de ontlaadstroom te verminderen.

anders zou je een flinke opdonder kunnen krijgen als je per ongeluk iets aanraakt waar nog wat lading op zit (elco oid), vervelend voor jou en potentieel vernietigend voor sommige onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

timberleek schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 17:53:
de verwarmingssystemen worden in principe nog steeds geaard (er zijn zat ketels die niet eens werken als je dat niet doet). alleen is het verboden om deze te gebruiken als aarding van je stopcontacten etc omdat het geen betrouwbare aarding is.
Ach ik denk weet je wat ik, controleer het even :P

Ketel ? neh heb ik niet. Wel een warmtewisselaar icm blokverwarming. Nou ja die gaat niet uit :)
Daar zal vast wel geen aarde aan zitten dacht zo. Dus even checken. Nou daar loopt wel een aardedraad naar de aansluitstrook waar de warmtewisselaar. Waar zit die vast ? niet ! hij hangt er maar wat tegenaan. 8)7

En dan nog ligt alles vol met kunstof leidingen O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 26-01-2011 19:10 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yur400
Over het verwarmingssysteem.
Ik heb al jaren altijd eerst het blote buis van mijn verwarming aangeraakt, voordat ik met mijn pc aan de slag ging. Tot nu toe heb ik geen defecte onderdelen gehad als je piepende condensators en spoel niet meerekent.
Of zo een systeem is stiekem toch wel geaard of ik heb heel vaak geluk gehad.

Ik heb het bandje van Ebay besteld. Zo een ding kan geen kwaad als ik het aansluit op de randaarde en alleen sleutel als mijn pc van het lichtnet af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

niet op randaarde, maar aan het chassis/massa van je pc

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 12:03

Mentalist

[avdD]

Ook met bandjes, blijf jezelf ontladen zoals je ook zonder bandje zou doen. Als het stripje je arm eens niet raakt, als buiten je zicht de connector losraakt of je hebt hem op iets gezet wat eigenlijk helemaal niet geaard is dan ga je juist je apparatuur mollen door het valse gevoel van veiligheid.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-10 23:36

Part

Helemaal niets.....

fish schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 20:27:
niet op randaarde, maar aan het chassis/massa van je pc
Zo is het maar net.

Wat het om gaat is dat er geen potentiaal verschil is tussen jou en de electronica. Dat voor kom je niet door de aarde aan te raken of je zelf (via een weerstand) te aarden. Het kan zijn dat de electronica die je vast wil pakken juist een hoger potentiaal heeft als de aarde waardoor je door je zelf te aarden juist meer schade veroorzaakt.
Wat fish aan geeft is juist. Potentiaal vereffenen door het chassis van de pc vast te houden of een polsbandje naar het chassis en niet naar de aarde.

Voor de badkamer daar doe je ook aan vereffenen en de aarde is bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:49:
[...]

Die klemmen kan je bij elke bouwmarkt halen. Je moet dus wel eerst de buis goed opschuren, en daaraan doe je gewoon je aardedraad (geel/groen).
Een CV Leiding heeft een eigen potentiaal tov De PC componenten en het is dus niet aan te raden om de cv als aarden te gebruiken. je kan beter de kast zelf gebruiken om dat het potentiaal verschil tussen jou en je werk gebied dan het zelfde is.

CV aarding probleem
als er een lichte lading op een van de componenten zit dan kan dat via jou naar de cv gaan dan heb je alsnog een kans dat je hardware defect gaat door dat de ontlading te groot kan zijn voor het diverse onderdeel of koper baan op het PCB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 16:38

Standeman

Prutser 1e klasse

Leuk voorbeeldje van ESD

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/_u7JkOgYQnhY/SLYPeBxV9qI/AAAAAAAABfk/D2HiStN6W6w/s320/ESD2.jpg

Zeer waarschijnlijk werkt dit ic (processor?) nog gewoon. De vraag is alleen hoe lang nog?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:10:
Ik vind die polsbandjes 1 grote hoax.
Welkom in de wereld van mensen die tenminste nog zaken in perspectief neerzetten. ;) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Het is aantoonbaar dat polsbandjes werken (kun je meten)

Dan vinden jullie esd dus een grote hoax, maar ja dat kun je moeilijk zien tenzij je shit open kunt maken.
Standeman is zo goed geweest om een plaatje van esd shcade te posten.

Het risico ligt relatief laag zolang je dat ding maar niet op een van de graaf generator legt of andere gekke statische bronnen legt. daarbij komt dat elektronica tegenwoordig beter beschermd is tegen esd dan vroeger

Het polsbandje is de meest rudimentaire oplossing.
Dan krijgen we hielstrips, geleidende vloeren, geleidende stoelen, geleidende werkopppervlakken, Ionizers die statische lading van dingen afhalen die het esd gebied ingebracht worden, geionizeerde perslucht, esd dozen esd foam, esd kleren, esd schoenen, esd hoofddoekjes, esd veilig gereedschap, detectors die detecteren dan je esd bandje geen contact maakt.

Een polsbandje valt dan wel mee toch.

Jullie vinden een cleanroom zeker ook onzin. DIt zijn gewoon dingen die je in de producktie met elektonica terugziet. die je ook mag verlangen als consument. Want wie gaat er huilie doen omdat er een apparaat na 2 jaar zonder reden stukgaat ?

[ Voor 44% gewijzigd door Fish op 27-01-2011 16:46 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Ik heb een mat op mijn werkbank die voor esd bedoeld is. Werkt veel beter dan zo'n prullebandje dat los raakt of in de weg zit.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Guru Evi schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 03:50:
Ik heb een mat op mijn werkbank die voor esd bedoeld is. Werkt veel beter dan zo'n prullebandje dat los raakt of in de weg zit.
Een mat alleen doet niets.
Indien jij een hoger potentiaal hebt krijg je een mooie ontlading van jou door de electronica naar je mat.
Alleen een totaal oplossing heeft zin of het simpelweg voorkomen dat er een spanningsverschil kan optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelfrikandel
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 19:55
Ik deed voorheen altijd de achterkant/ongelakte kant van m'n verwarming,
die zijn wel degelijk geaard. Echter is dit niet ideaal, maar daar zijn we hierboven ook wel over uit nu! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Part schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 08:04:
[...]

Een mat alleen doet niets.
Indien jij een hoger potentiaal hebt krijg je een mooie ontlading van jou door de electronica naar je mat.
Alleen een totaal oplossing heeft zin of het simpelweg voorkomen dat er een spanningsverschil kan optreden.
Logisch, maar overdrijf het a.u.b. niet. Dergelijke voorzieningen zijn doorgaans alleen echt zinvol bij heel veel werkzaamheden op dit terrein. Amateurs kunnen voor af en toe werkzaamheden best volstaan met de hier al genoemde maatregelen.

In het geval van wel toepassen dus niet of/of maar en/en. Dus zowel antistatische mat als polsband die dan uiteraard dezelfde potentiaal hebben. Dus beide op dezelfde aarding zijn aangesloten. Een professionele electronicawerkbank heeft daartoe naast een hele rij stopcontacten een speciaal daarvoor bestemde aardklem/bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Techneut schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:56:
[...]

Logisch, maar overdrijf het a.u.b. niet. Dergelijke voorzieningen zijn doorgaans alleen echt zinvol bij heel veel werkzaamheden op dit terrein. Amateurs kunnen voor af en toe werkzaamheden best volstaan met de hier al genoemde maatregelen.

In het geval van wel toepassen dus niet of/of maar en/en. Dus zowel antistatische mat als polsband die dan uiteraard dezelfde potentiaal hebben. Dus beide op dezelfde aarding zijn aangesloten. Een professionele electronicawerkbank heeft daartoe naast een hele rij stopcontacten een speciaal daarvoor bestemde aardklem/bus.
Het mooie is dat je helemaal niets nodig hebt indien je:
Eerst de kast van de computer vast pakt.
Als je een print aan iemand anders geeft eerst die persoon aanraken.
Zodra je wat op een tafel legt eerst de tafel vastpakken.
etc etc.

Wat ze in assemblage ruimtes doen is alles aan het zelfde potentiaal leggen. Niet 1 ding maar echt alles stoel, stof jas, schoenen, vloer, kastjes, tafels etc etc. Kijk dan hoef je daar niet over na te denken. Maar 1 ding uit een compleet pakket van maatregelen nemen en denken dat je dan een goed beschermt bent tegen ESD zal juist averechts werken.
Het weten dat alles om je heen een ander potentiaal kan hebben en dat eerst vereffenen is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalua
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:15
Al die ESD materialen is wel vermoeiend. Wij hebben hier een ESD tafelmat, vloermat, bureaustoel, hielbanden, polsbanden, jassen, (plastic)bakjes, soldeerstation en handschoenen. Soms wel vervelend om dat allemaal te gebruiken..
Pagina: 1