Toon posts:

Condensatie met Peltier hoeft niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Allo lui, ik ben al tijd aan het orienteren naar een peltier element. Een ice 71 ofzo zo'n 80 watt geval. (Die je ook nog aan een redelijke voeding kan hangen, zodat je geen nieuwe hoeft te kopen (430 watt psu ofzo).

Nu is mijn vraag: Zijn er ook mensen die een Peltier hebben waar geen condensatie op treedt? Ik heb een pIII @ 1.9 volt, en wil dus wel voor de zekerheid zo'n gasket kit, maar komt condensatie over het algemeen bijna altijd voor of is het maar af en toe?.

En Helpen die gasketkits wel altijd?

Verwijderd

Nou mijn cellie 667@830 ( hij wil in 1x niet meer op 1000mhz :(:(:( kut slocket ) wordt idle in windows -8 tot -10 C dus wel condensatie. Is ook een Ice-71 80watter.

Greetz

Verwijderd

Topicstarter
Zouden mensen die Peltier met luchtcooling hebben hun specs willen posten en hoe warm alles wordt?

Verwijderd

Matig Medus.... matig..... :P heheh weer een nieuwe converter....... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op Thursday 15 March 2001 21:15 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
Erm?

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
Op Thursday 15 March 2001 21:15 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
ehhh vaag??? :?

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Is goede vriend van me met zelfde proc. hij vind 830mhz dus matig... ( ik zelf ook :(:( ) maar daar gaat verandering in komen GoatT :)

Greetz

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 14:38
Condensatie treed geloof ik pas op als de uP een X aantal graden kouder wordt dan de omgeving en dan is het ook afhankelijk van de luchtvochtigheid... is dus moeilijk te voorspellen

Verwijderd

Op Friday 16 March 2001 09:57 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
Condensatie treed geloof ik pas op als de uP een X aantal graden kouder wordt dan de omgeving en dan is het ook afhankelijk van de luchtvochtigheid... is dus moeilijk te voorspellen
Leg je je kast toch vol met vochtvreters :P

Verwijderd

Op Friday 16 March 2001 09:29 schreef Celeron_clocker het volgende:
Is goede vriend van me met zelfde proc. hij vind 830mhz dus matig... ( ik zelf ook :(:( ) maar daar gaat verandering in komen GoatT :)

Greetz
heheheh dan is het goed :)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Condensatie ontstaat enkel als de temp van het koudste onderdeel onder de dauwtemperatuur komt.

De dauwtemperatuur is afhankelijk van de luchtvochtigheid (Hoe hoger de luchtvochtigheid, hoe hoger de dauwtemp.)

In het algemeen moet je rekenen op een graad of 10, bij gemiddelde luchtvochtigheid.

Je kan het mooi zien op een fles limonade die je uit de koelkast haalt. Aan de buitenkant zal een flinke laag condensatie ontstaan.

Waarom werkt isoleren:
Zodra je de luchttoevoer naar het koude deel blokkeert, door bijv een gasket, dan zal alleen het vocht uit het beetje lucht wat nog tegen de coldplate zit, condenseren. Dit is zo weinig dat het geen problemen oplevert. Zolang er maar geen nieuwe, verse lucht met vocht aangevoerd kan worden.

Verwijderd

waarom zulke kleine pelts??

ik gooi 2 156W's op mijn celII 600..

word een beetje ziek van me 900Mhz..

en met een 80W pelt kom ik misschien op de 990.. nou... voor die 90Mhz doe ik het dus niet.. dan maar goed :)

Verwijderd

Met 2x 156watt schiet je ook niet veel meer op hoor... haal je misschien 1050mhz ofzo. En hoe wil je die 2 156watter poweren?

Greetz

Verwijderd

Topicstarter
Gewoon 80 watt is zat. En ik bedoel: Hij zal dan denkik niet noder de 20 graden stressed komen. Nu 38/40 stressed. Das wel ff een verschil!

Verwijderd

met een zelfgemaakt psu..

kost maar 70,- waarschijnlijk..
alleen hij weegt wel wat :(

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het trouwens met je case temp? Ik neem aan dat die dingen flink wat warmte afgeven? Schiet de case temp nie flink omhoog?

Verwijderd

Ik snap dat nou nooit. Een normale peltier is op zich wel leuk enzo, maar veel mensen die zo'n dikke peltier hebben (>80W) hebben een 2e of in extreme gevallen nog zelfs een 3e psu. Dan kost zo'n peltier-elementje toch enorm veel stroom!?!?

Is het dan niet veel rendabeler om van de extra $ die de stroom kost + de kosten van het element en de voeding een snellere CPU te kopen? Die extra 200 Mhz kun je voor hetzelfde geld dan toch ongeveer kopen?

Lijkt me verstandiger en stabieler. :) Maar ok, tweaken en zelf bereiken geeft wel meer voldoening... ;)

Verwijderd

Op Friday 16 March 2001 17:05 schreef sc0rn het volgende:
Maar ok, tweaken en zelf bereiken geeft wel meer voldoening... ;)
Dat wou ik maar effe zeggen :)

Greetz

Verwijderd

Topicstarter
Je kan trouwens toch gewoon de Fan van zo'n Alpha PAL6035 (Y.S. Tech) eraf halen en dan de Fan van een Fop38 erop zetten? Dat past toch gewoon?

Verwijderd

Tuurlijk zijn toch allebei 60mm in doorsnee...

Greetz

Verwijderd

Topicstarter
Mooi zo. Die fan van de YS Tech van heeft namelijk 26 cfm en de Fop 37! Dus dat scheelt wel wat :) En geluid ben ik toch al gewend :)

Verwijderd

Op Friday 16 March 2001 17:05 schreef sc0rn het volgende:

Is het dan niet veel rendabeler om van de extra $ die de stroom kost + de kosten van het element en de voeding een snellere CPU te kopen? Die extra 200 Mhz kun je voor hetzelfde geld dan toch ongeveer kopen?

Lijkt me verstandiger en stabieler. :) Maar ok, tweaken en zelf bereiken geeft wel meer voldoening... ;)
voor een keer wel ja, maar je kan het meenemen naar je volgende systeem, waardoor die ook weer sneller loopt.

ik wil niet zeggen dat het echt zin heeft bij mijn goedkope cel600 .. die goedkoper is dan me koelapparatuur :P..

maar als ik mijn TB 1300 binnen heb, zal die ook flink opgefokt worden en mijn nieuwe vidkaart ook he.. dan heb je gewoon zon snel systeem die qua prestaties zeker een half jaar voor ligt..
Pagina: 1