Zoveelste topic over problemen met een Gigabit lijn.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:41
Ben nu al een paar dagen aan het lezen over problemen van de snelheid over een Gigabit lijn.
Maar ik kom er dus niet uit.
Hardware:
PC met WIndows 7 64b ultimate met een Gigabit lijn verbonden dmv een cat 6 stp kabel (deze week aangelegd, hiervoor een cat 5e) aan mijn Netgear dgn3500 router/modem met Gigabit.
Network van de pc is een onboard Realtek chip van Gigabyte ds5 x38 mobo met de laatste drivers.
De Netgear is ook voorzien van de laatste firmware.
Verder heb ik nog de Seagate Blackarmor nas 220 met de laatste firmware.
Snelheid is in Totalcommander rond de 10MB/s en in windows verkenner rond de 15MB/s.
Via FTP schommelt het rond de 35MB/s.
En deze snelheid (of hoger :) )zou ik ook graag zien in Totalcommander zonder FTP dus via mapsharing.
Wat ik heb geprobeerd:
Diverse settings in de adapter van de Realtek onder advance zoals ipv auto, op Gbps fullduplex, jumbo frames, IPv4-checksum-offload. Dit maakt allemaal niet uit.
Ook van homegroup naar Workgroup gezet, maakt ook niet uit.
In de Seagate valt weinig te veranderen, behalve IP adres vast zetten en daar houd het, zover ik weet, wel een beetje bij op.
Ook in de Netgear valt niet bijster veel in te stellen, althans van de dingen die ik een beetje snap :).
De Netgear geeft wel aan dat zowel de PC als de Seagate zijn aangesloten op een Gigabit lijn, dmv indicatie lampjes op het apparaat zelf.
Ik had ook nog een andere cat5e kabel liggen en die tussen Seagate en de Netgear aangesloten en toen kwam ik maar op 5MB/s uit en onder FTP rond de 25MB/s
Zit nu nog te verzinnen om nog een cat6 kabeltje te halen, maar twijfel of dat zin heeft daar er via FTP wel een leuke snelheid overheen gaat waar ik al best tevreden mee zou zijn.
Verder zag ik ook geen verschillen qua snelheden met diverse andere drivers of firmware versies.
En helaas heb ik niets in huis wat nog meer een gigabit aan kan om te testen.
Iemand nog suggesties?

Diablo 3 profiel Mijn XDA profiel mijn pc specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:30
Weet je zeker dat je met verkenner niet andere info ook aan het uitlezen bent? Denk aan bijvoorbeeld thumbnails laten zien en dergelijke. Als er meerdere bronnen tijd vragen van je hdd, kost dat natuurlijk snelheid. Ik ben geen expert, maar volgens mij heeft FTP zo ie zo minder overhead.....

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodan
Maar het lijkt me niet dat dit zoveel snelheid mag kosten.
Ergens mis is ik iets, ftp doet het lijkt me anders en heeft dan ergens geen last van.
Verkenner is echt sneller dan Totalcommander, getimed.
Maar dit is me weleens vaker opgevallen, zal hierover eens een mailtje sturen.
In ieder geval, bedankt voor het mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:44
"mapsharing", bedoel je daarmee toevallig Samba? Samba is gewoon trager dan FTP (gebaseerd op eigen ervaring en ervaring van andere op internet). Zie bijv. http://wdtvforum.com/main/index.php?topic=5393.0 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Het zal waarschijnlijk aan de overhead van het samba protocool liggen. Maar wat is het andere apparaat waar je verbinding mee hebt? Een externe schijf met netwerk optie? -> NAS? Je realtek chip zal ook niet veel bijdragen aan een snelle verbinding overigens.. Die besteed al het rekenwerk aan je CPU uit wat de snelheid niet ten goede komt. Maar omdat je via FTP 35MB/s haalt zal het niet zo snel aan een harde schijf liggen.
In mijn geval (Apple naar Linux server, beide Broadcom chips met een HP Procurve switchje) zit er tussen Appletalk en Samba ongeveer 20% a 30% verschil. FTP is nog sneller maar weet ik niet. Server is nu even down (Raid5 grow 8) ) dus kan het even niet testen voor je.

Afhankelijk van wat het andere apparaat is en hoeveel je voor een snelle verbinding over hebt zou je het volgende kunnen overwegen:

-In het geval van een 'consumer' NAS apparaatje, kritisch naar de performance daarvan kijken -> vervanging of servertje samenstellen. Die moet ook aan alle Samba overhead rekenen
-Andere (Intel) netwerk kaartje kopen
-Linux gebruiken zodat je uit andere protocollen kan kiezen

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Total Commander: Configuration > Options > Copy/Delete > Álso use big File copy mode aanzetten en mee experimenteren ("for experts only" waarschuwt TC ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodan
Txs voor de tip, Totalcommander draait nu zo'n beetje op dezelfde snelheid als verkenner.
Samba, kon het niet, maar wat ik er zo over lees, gebruik ik het niet :).
Ik kreeg vanuit de software van de blackarmor de optie om mappen van de nas te mounten / mappen voor onder windows en dat gebruik ik.
Kon vandaag aan een cat6 kabel komen, maar dit maakt niet uit.
Volgens de specs zou het een stuk sneller moeten kunnen, maar op het forum van Seagate kwam ik al berichten tegen dat deze nas serie snelheid problemen hadden met D-link routers, misschien heb ik wel iets soort gelijks?

Pagina: 1