Voor een projectje ben ik bezig een kapotte minilaptop (asus N1201 19v) om aan het bouwen naar een NAS en zou ik er graag een 3.5 inch hdd aan hangen. Van electronica heb ik niet zoveel verstand maar de hdd direct aan de interne power hangen van de 2.5 inch hdd gaat niet werken volgens mij. Nu kan ik natuurlijk een 2e adaptor van een externe hdd eraan gebruiken maar het liefst zou ik het bij 1 adaptor houden. Is dit mogelijk en zijn er nog tweakers die handige suggesties hebben hoe dit aan te pakken?
De meeste (zoniet alle) adapters zullen gericht zijn op het aansluiten van een 2,5" harde schijf in de plaats van een 3,5", omdat andersom natuurlijk niet past. Vertel eens wat je zelf al gegoogled hebt?
"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"
Kijk of er ergens een 12V en 5V lijn binnenkomen in je notebook. Sommige adapters hebben gewoon een aparte 12V en 5V lijn, dan is het makkelijk. Let er wel op dat als je dit van een intern component afpakt het wel eens te zwaar kan zijn om er een HDD bij aan te prikken.
Heb voor de data al de juiste sata male>female kabel gevonden dus dat is geen probleem. Maar moet dan nog ergens 12V vandaan zien te halen omdat deze niet op de laptop zit (toch?) omdat 2.5 hdd alleen 5v nodig heeft. Daanaast is het ook zo dat een 3,5 inch hdd ongeveer 3x zoveel stroom trekt (gegoogled
)als een kleine hdd dus direct op het moederinpluggen lijkt me zowieso geen goed idee.
Zou dit een oplossing kunnen zijn?:
http://cgi.ebay.com/Delta...rgers&hash=item2c58ac21dc
Dat ziet er idd handig uit, de 19V kun je gebruiken voor de laptop en de 12V voor de harde schijf.
Jammer dat er niet gewoon een eSATA poort op zit, maar goed zo wordt het wel meer een tweaker apparaat
Jammer dat er niet gewoon een eSATA poort op zit, maar goed zo wordt het wel meer een tweaker apparaat
"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"
mijn netbook heeft een sata power en data aansluiting voor de hdd-36- schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 09:14:
Heb voor de data al de juiste sata male>female kabel gevonden dus dat is geen probleem. Maar moet dan nog ergens 12V vandaan zien te halen omdat deze niet op de laptop zit (toch?) omdat 2.5 hdd alleen 5v nodig heeft. Daanaast is het ook zo dat een 3,5 inch hdd ongeveer 3x zoveel stroom trekt (gegoogled)als een kleine hdd dus direct op het moederinpluggen lijkt me zowieso geen goed idee.
ja, daag.
Koop een usb -> ide converert voor 20 euro, daar zit een kant en klare voeding in voor 3.5 inch drives.
de converter is weer leuk voor later
of je duwd de 2,5 inch terug voor het os en je gebruikt de usb converter voor de 3,5 inch (max snelheid is dan wel "maar" 20-30 MB/s
de converter is weer leuk voor later
of je duwd de 2,5 inch terug voor het os en je gebruikt de usb converter voor de 3,5 inch (max snelheid is dan wel "maar" 20-30 MB/s
Verwijderd
Dat werkt inderdaad, in het rare geval dat je 3.5" schijf minder trekt van 2.5w, hetgeen bijna nooit het geval is.
Bijvoorbeeld:
Bijvoorbeeld:

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2011 00:52 ]
Huh ? waarom 2,5 watt dan heb jij zo'n gare adapter gekregen dan ?
die van mij is 12v/2,5 ampere + 5v 2,5A. dat is wel meer dan 2,5 watt
30w op de 12 volt en 12,5 watt op de 5 volt. lijkt me genoeg
die van mij is 12v/2,5 ampere + 5v 2,5A. dat is wel meer dan 2,5 watt
30w op de 12 volt en 12,5 watt op de 5 volt. lijkt me genoeg
Verwijderd
O wacht, ik zat niet op te letten
Ik dacht dat je de stroom uit de usb poort trok, maar dat is niet het geval.

Ik zie niet goed in wat de toegevoegde waarde is van de 3,5" schijf op de interne SATA. Zoals gezegd kun je hem ook aan een USB poort hangen met een eigen voeding. Voor een NAS functie met het 100Mb poortje dat die Asus heeft zal die USB snelheid de bottleneck niet zijn.
Op wat voor OS wil je het laten lopen?
Op wat voor OS wil je het laten lopen?
[ Voor 7% gewijzigd door CaptJackSparrow op 29-01-2011 01:33 ]
Had dat van die 100Mb poort nogegeens gezien, dacht dat tegenwoordig overal wel gigabit op zat
. Het plan was om een zo klein zuinig mogelijk pctje te maken met zo min mogelijk onderdelen; kabels, adaptors, hdd's enz. en daar dan de nieuwe WHS op te zetten. De reden dat de voorkeur naar 3.5 gaat was dat ik nog een 2TB schijf heb liggen. Via usb is natuurlijk de makkelijke manier maar veel minder leuk plus weer extra onderdelen. Maar zoals het er nu uitziet mischien toch maar een atom plank met gigabit halen en van het laptopboard een mediacentertje met 2.5 hdd bouwen.
Pagina: 1