Nieuwe HiFi apparatuur

Pagina: 1
Acties:

• Niels9
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03-2024
Sinds jaar en dag ben ik in het bezit van een oeroude maar degelijke Sony FH-15R versterker tezamen met een set Sony SS-L50 speakers. Het geluid hiervan valt me eigenlijk naar al die jaren nog steeds niet tegen, echter vindt ik het toch eens tijd worden om eens om mij heen te gaan kijken of ik wellicht wat anders wil.

Ik ben zeer zeker geen audiofiel, maar uiteraard vindt ik goed geluid wel belangrijk. Diep geluid met goede bas is hetgeen wat ik heb en dus ook graag wil houden. Mijn budget is niet wereldsgroot, dus mede daarom lijkt het mij aannemelijk dat 5.1 oplossingen sowieso uitgesloten zijn. We houden dan nog 2.0 en 2.1 over, en deze markt is gelukkig ook groot... en wellicht een tikje te groot om te overzien.

Uiteraard heb ik al een hoop mogelijkheden bekeken en een enkeling kunnen beluisteren. Echter door een gebrek aan goede kennis m.b.t. audio/HiFi weet ik gewoon niet waar ik op moet letten bij een eventuele aanschaf. Enkele opties die ik bekeken heb:

Audioengine A5 (tnx voor de tip Thijs!)
+ Veel goede reviews
+ Goed geluid hoge en midden tonen
- Bass is goed, maar wellicht niet toerijkend

Pioneer A-109 + Mordaunt-Short Aviano 1
+ Speakers hebben goede reviews
+ Simpele no-nonsense versterker
- Versterker niet voldoende vermogen?

Daarnaast heb ik ook nog even snel mijn oog laten gaan over een Z5500 van Logitech. Pluspunten: Goede bass, leuk geluid | Minpunten: Een 2.0 set biedt kwalitatief beter geluid? Hier dus een drietal mogelijkheden die mij opgevallen zijn, maar mijn gebrek aan uitgebreide kennis blijft killing.

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-02 07:52
Is het niet een idee om vooral je geld in speakers te steken (ik weet niet wat je budget is) en dan later alsnog een nieuwe versterker te kopen? De speakers bepalen grotendeels het geluid.

• Niels9
Japsuh schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 18:25:
Is het niet een idee om vooral je geld in speakers te steken (ik weet niet wat je budget is) en dan later alsnog een nieuwe versterker te kopen? De speakers bepalen grotendeels het geluid.
Vindt dat natuurlijk prima, maar het punt is dat de versterker al echt een oud beestje is (lees: meer dan 20 jaar oud). Nou weet ik echter niet in hoevere dit een beperkende factor is. Klein bijkomend puntje is dat hij behoorlijk lelijk om te zien is, iets wat mij stoort aangezien hij in het zicht staat ;)

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-10-2025
Heb je een idee van een budget?

Het lijkt erop dat je vooralsnog in de mainstream audio componenten gezeten hebt. Er zijn veel topics te vinden van mensen die met een dergelijk verlanglijstje aankomen, en dan aan de hand genomen worden om goede (tweedehands) componenten te vinden.

De Sony versterker die je noemt is zo oud, dat er waarschijnlijk componenten minder goed functioneren dan waar ze voor ontworpen zijn. De speakers zijn 13-in-een-dozijn doosjes, waar je toch een beperkte fasescheiding en stereobeeld aan overhoudt.

Eerste tip: luisteren, luisteren, luisteren. Ga eens naar een hifi-winkel, of een toko als Correct ed. om eens voor jezelf te proberen om het verschil te kunnen horen. Daarna maakt het niet gek meer uit; wat je ook koopt, je hebt het gevoel dat je ontzettend omhoog gaat qua kwaliteit.

Een advies: focus je niet teveel op wattages en bassweergave. Een degelijke 2.0 maakt zo veel en strak geluid, dat je dit niet aan wilt passen. Een verbruik in een versterker realiseren is nooit bepaald moeilijk geweest. Zelfs als 2.0 zuilen aangeven dat ze bijvoorbeeld maar tot 70Hz gaan, kun je al meer geluid verwachten dan je ooit gewend bent.

• Niels9
Nee heb nog geen keihard budget gesteld, maar denk toch dat de max. ergens rond de 400 euro ligt. Het idee wat ik dus eigenlijk heb is in eerste instantie een leuke set speakers met een goede (uitbreidings gerichte) versterker/receiver, zodoende kan ik over een tijdje wellicht eens kijken naar een subwoofer e.d.

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Als je 2e hands wil gaan zou ik kijken naar de Sony QS serie, die helaas niet meer gemaakt wordt maar erg goed is.
Is je budget wat hoger zou ik kijken naar de nieuwe Sony ES lijn.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-10-2025
Voor dit bedrag kun je ws. het best een 2ehands 5.1 + DTS versterker combineren met nieuwe zuilspeakers van een fatsoenlijk merk. Maargoed, laat maar eens zien waar je mee komt :-)

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Wat wil je eigenlijk vooral doen met je geluidsset? vooral muziek of vooral films, of een redelijke mix van beide?
5.1 setje voor 400 e kan op zich wel, verwacht alleen dan niet gelijk top geluid als je van een stereo set van dezelfde prijs krijgt voor stereo geluid dan, 5.1 bied natuurlijk wel een wat betere beleving van films.
Op zich zou de versterker zijn ding nog prima kunnen doen als de kwaliteit nog goed is.
Je kan altijd later een leuke versterker/receiver halen.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• Niels9
Eigenlijk een mix van beide, waarbij film net een klein streepje voor heeft. Dat 5.1 de beleving ten goede komt snap ik, echter zal het geluid kwalitatief van een stuk hoger niveau zijn als ik met dit budget ga kijken richting een leuke 2.0 opstelling. Dat verder uitbouwen kan altijd later nog ;)

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-01 13:38

mr.paaJ

generatie cmd+z

Die Pioneer A109 is een prima no-nonsense versterker (en de goedkoopste nieuwe versterker van normaal merk?), maak je over vermogen niet al teveel zorgen. Als je in je budget voor nieuw stereo gaat is dat imo de beste keus, dan hou je het meest over voor leuke speakers. (heb er ook een staan ergens :) )

Tweedehands bereik je meer, hifi.nl en marktplaats door struinen is ook best leuk.

[ Voor 20% gewijzigd door mr.paaJ op 26-01-2011 22:41 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Niels9
Bedankt voor alle input so far, ben net nog even langs de Mediamarkt gereden om te kijken of hier nog leuk spul (voor een leuke prijs) te verkrijgen was. Helaas een overvloed een lowbudget 5.1 setjes waar ik niet gellukig van werd. Dus nog maar eens om mij heen gekeken, en zo uit het niks kwam ik eens de HTX-22HDX van Onkyo tegen.

Hoewel er geen overvloed een reviews te vinden is, lijkt dit setje wel erg goed in met name muziek (:)) en films (ook niet onbelangrijk), daarnaast beschikt hij ook over enkel HDMI aansluitingen die goed van pas komen. Tot slot biedt hij (toekomstgericht) de mogelijkheid van twee achterspeakers en een center.
Pagina: 1