Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

voeding: ocz stealthxstream 700 stiller maken

Pagina: 1
Acties:

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
mij voeding vind ik te luid ruchtig, zoals de titel misschien al deed vermoeden.

nu wil ik hem misschien vervangen door een andere.
hoe kom ik erachter of een andere ventilator genoeg blaasvermogen heeft om mijn voeding koeler te houden, en toch stil genoeg is?
de voeding die ik heb is de volgende:
ocz stealthxstream 700

zijn er voor de rest nog voorwaarden waar ik rekening mee moet houden (solderen is geen probleem).

of is het beter aan te raden om de voeding te ruilen met een mede tweaker.

specs systeem:
antec threehunderd 3x 120mm fan 1x140mm fan
gigabyte x48-ds3
core 2 duo 8200
2x4gb ocz
2x2gb team elite
amd 5830 saphire
samsung 1,5 tb
samsung 2tb
lg brander

specs voeding
pricewatch: OCZ StealthXStream 700W

[ Voor 5% gewijzigd door dezejongeman op 26-01-2011 22:14 . Reden: specs kast toevoegen ]

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Door de temperatuur te meten, als die te warm wordt moet je stoppen met isoleren

• dezejongeman
Beatboxx schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 17:50:
Door de temperatuur te meten, als die te warm wordt moet je stoppen met isoleren
ik heb geen temperatuur meter en een voeding afsluiten lijkt mij ten sterkste af te raden met weinig effect.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat je ook zou kunnen bekijken is of de airflow onder in je kast wel goed is want veelal wanneer de fan van je voeding te hard draait is het een teken dat ie het te warm krijgt en te weinig koele lucht kan aanzuigen. Afhankelijk van waar de voeding gemonteerd zit ( boven of onder in de pckast ) zou je kunnen kijken om bv een extra fan in je kast erbij te plaatsen.

Wanneer je de fan van je voeding wilt veranderen zal je er wel rekening mee moeten houden dat je garantie vervalt omdat je hem open moet schroeven, en daarbij zal je toch een fan met vergelijkbare specs moeten plaatsen. Zomaar een stillere fan erin zetten zou ik zeker niet aanraden omdat dan je voeding veel te warm gaat lopen en het niet voor niets is dat de fan nu luidruchtig is omdat ie gewoon harder moet draaien om de boel te koelen.

• rows
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 12:41
Nooit isoleren!

Kijk anders eens op Xbitlabs, waar ze net een test met fans hebben gehouden. Op zich kan je de fan van je voeding gewoon vervangen door een beter exemplaar als je handig bent en kunt solderen, hoewel ik denk dat je dat niet hoeft te doen. Zorg er wel voor dat je nieuwe fan tenminste net zo veel lucht verplaatst als die je eruit haalt, maar het liefst meer, zeker bij deze voeding

MAAR: De garantie vervalt natuurlijk :+ en verder is dit niet de beste voeding die je daar hebt, dus de vraag is hoeveel tijd je erin wilt stoppen.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Ik het eens met Roel -- als er weinig airflow in de kast is zuigt de voeding waarschijnlijk warme lucht van de processor aan en moet de fan veel harder werken om zijn eigen warmteproductie nog weg te kunnen werken. Het is beter als er redelijk dicht bij de processorkoeler een outtake fan zit die de warme lucht rechtstreeks naar buiten blaast. Wat ook zou kunnen helpen is om een betere heatsink op je cpu te zetten waarbij een fan aan de zijkant gezet kan worden, zodat de warme lucht meteen richting de outtake fan geblazen wordt.

Ik dacht ook dat mijn voeding teveel lawaai maakte, totdat ik mijn kast openmaakte en de fan van de cpu-koeler even uitplugte -- het was duidelijk die fan die het meeste lawaai maakte, en de harddisks op de tweede plaats. De voeding op de derde plaats en daarna de outtake fan. Ik raad aan om te zorgen dat je echt uitsluitsel hebt van wat de grootste geluidsbron is in je pc en daarna pas geld uit te gaan geven om de situatie te verbeteren.

Verder: begin je zinnen a.u.b. met hoofdletters, dat leest prettiger.

• dezejongeman
@ Roel1966 & aham brahmasmi

het is zeker dat het de fan van de voeding is ik heb ze namelijk stuk voor stuk even stil gezet/tegengehouden, en het kabaal blijft de enige waar dat niet kan is doe voeding, door de wijze dat deze is ingebouwd.

dit lijkt mij een sterk verhaal dat de voeding zelf te weinig afvoer geeft van de lucht.
ik heb hier even een linkje geplaatst met min koeling.
http://img545.imageshack.us/img545/7107/mijnkoeling.jpg

wat hier misschien opvalt is dat de ventilator van de voeding naar de bodem van de kast wijst.
dit heb ik met de reden gedaan om zo weinig mogelijk de luchtstroom te verstoren en de voeding hoeft hierdoor de warmte van de videokaart niet af te voeren en andersom, want die 2 fans zouden dan tegenelkaar inblazen en omdat de kast deze mogelijkheid bied leek mij dat verstandig.
het gat voor de aanzuiging van de lucht is ongeveer 1,5 cm hoog en dit lijkt mij ook voldoende om alleen je eigen warmte af te kunnen voeren.

graag wil ik ook wel een vergelijking zien met andere voedingen want volgens mij is dit toch wel een redelijke voeding en het systeem wat eraan hangt moet ie 3 dubbel kunnen trekken.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De voedingsfan is als het goed is PWM gestuurd, een ander pwm fan zou afdoende moeten zijn, de voeding laat hem vanzelf harder draaien als hij het warm krijgt.
Je kan dan een stress test draaien om een maximale belasting op de voeding te genereren, wordt hij dan niet overdreven warm, dan zit je goed

• Roel1966
  • Niet online
dezejongeman schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 22:24:
@ Roel1966 & aham brahmasmi

het is zeker dat het de fan van de voeding is ik heb ze namelijk stuk voor stuk even stil gezet/tegengehouden, en het kabaal blijft de enige waar dat niet kan is doe voeding, door de wijze dat deze is ingebouwd.

dit lijkt mij een sterk verhaal dat de voeding zelf te weinig afvoer geeft van de lucht.
ik heb hier even een linkje geplaatst met min koeling.
http://img545.imageshack.us/img545/7107/mijnkoeling.jpg

wat hier misschien opvalt is dat de ventilator van de voeding naar de bodem van de kast wijst.
dit heb ik met de reden gedaan om zo weinig mogelijk de luchtstroom te verstoren en de voeding hoeft hierdoor de warmte van de videokaart niet af te voeren en andersom, want die 2 fans zouden dan tegenelkaar inblazen en omdat de kast deze mogelijkheid bied leek mij dat verstandig.
het gat voor de aanzuiging van de lucht is ongeveer 1,5 cm hoog en dit lijkt mij ook voldoende om alleen je eigen warmte af te kunnen voeren.

graag wil ik ook wel een vergelijking zien met andere voedingen want volgens mij is dit toch wel een redelijke voeding en het systeem wat eraan hangt moet ie 3 dubbel kunnen trekken.
Wat mij niet duidelijk is op dat plaatje is of er aan de onderkant van je kast een opening zit als intake, maar is dit dus niet het geval dan ben je langzaam maar zeker je voeding aan het opstoken. Die 1,5 cm speling is gewoon echt te weinig en zeker wanneer je bv gaat gamen met je pc of andere zwaardere taken gaat doen.

Wanneer jij daar dus een stillere fan ook nog eens op gaat zetten dan is de kans groot dat je voeding veel te heet loopt en je dan wel een stille fan mag hebben maar wel een voeding die opeens kaduuk is. Kijk bij mijn Lian Li kast bv zit onderin een rooster als inlaat voor de voeding waardoor ie genoeg koele lucht krijgt en ik de fan zo goed als nooit hoor.

Je airflow verstoren door de voeding andersom te zetten met de fan de kast in gericht is gewoon zo minimaal dat dit echt niet je airflow erg zal verstoren. Warme lucht gaat omhoog en zal zich echt niet laten beinvloeden door die fan van je voeding en daarbij ook nog handig toch dat je een extra outtake via je voeding hebt.

Niet voor niets dan ook dat die fan die PWM gestuurd is op volle toeren blijft draaien en dat komt puur vanwege dat ie te weinig koele lucht kan aanzuigen. Daarbij schrijf je dat de fans op mekaar zouden in blazen maar dat klopt niet want de fan van je videokaart zuigt lucht aan, en de fan van je voeding zuigt ook lucht aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Roel1966 op 26-01-2011 23:27 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

het is vreemd dat de voeding onderin moet, maar er geen geperforeerde bodem in zit 8)7
Afbeeldingslocatie: http://img.directcanada.com/images/ANTEC/NINE_HUNDRED/NINE_HUNDRED__if.jpg

• Roel1966
  • Niet online
brilsmurfffje schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 23:40:
het is vreemd dat de voeding onderin moet, maar er geen geperforeerde bodem in zit 8)7
[afbeelding]
In de handleiding van die Antec staat ook duidelijk erbij dat wanneer de fan aan de onderkant van de voeding zit dat deze naar boven toe gericht moet worden. Bij sommige Antec voedingen had je een fan aan de achterkant zitten en in dat geval maakt het verder niet uit.

• dezejongeman
@ brilsmurf
het plaatje is niet van een antec threehunderd.
het is zo dat dat de fan van de voeding niet tegen de bodem van de kast zit.
hij heeft ongeveer 1,5 a 2 cm ruimte tussen de bodem van de kast en de fangril.
de kast heeft aan de binnenzijde een ophoging waar de voeding op geplaatst wordt.

als je goed kijkt is dat hier te zien
http://www.anandtech.com/Gallery/Album/204#3

maar ik ga vandaag de voeding eens andersom plaatsen en kijken of het verschil maakt.

• Roel1966
  • Niet online
Wat je ook nog zou kunnen doen is wanneer je handig bent met een Dremel om zelf in de onderkant van de kast een opening te maken en dan een los stoffilter erop te zetten. Maar het meest handige blijft natuurlijk gewoon je voeding om te draaien waarbij ook nog 1 voordeeltje komt dat de bekabeling handiger zit. Vooral die dikke kabel van het moederboard zit dan wat netter en tegen de achterplaat aan.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

de kast staat niet op pootjes, dus onder de metalen afdichting aan de onderkant zal ook maar weinig ruimte zitten
Pagina: 1