Grote windows 7 map

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corkscrew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-02-2024
Aangezien mijn laptop schijf niet zo groot is en ik al regelmatig aan het opschonen was voor wat schijfruimte, was ik benieuwd naar wat nou hoeveel ruimte innam. Ik heb spacesniffer gebruikt, en daar kwam ik er achter dat m'n windows 7 (x64 ultimate) nogal groot was (20.3 GB):

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/aylhna.png

De grootste mappen:

Winsxs - 7.4 gb
System32 - 3.4 gb
Installer - 3.3 gb
Assembly - 2.9 gb
en dan zijn er nog wat kleinere mappen.

Ik had laatst ook al problemen met mn laptop die een paar keer vastliep, waardoor ik een grote file kreeg in system volume information (ong. 8gb). Ik had gelezen dat dit lag aan herstelpunten die steeds werden aangemaakt, dus toen heb ik ze allemaal verwijderd behalve de meest recente, waardoor dat opgelost werd.

Maar voordat ik hier in mijn windows mapje dingen ga aanraken waar ik niet zoveel van af weet wilde ik hier op tweakers.net vragen of ik iets zou kunnen verwijderen waardoor ik iets meer speling heb. 20gb is nogal veel, volgens mij begon de installatie maar op 12 gb?

Wat ik wel te weten ben gekomen (bedankt google :P) is dat die winsxs map wel bij meer mensen erg groot wordt.

Nu zal waarschijnlijk iedereen eerst aankomen met 'kan je geen andere dingen verwijderen' of 'pak een externe harde schijf', maar dit is mijn werk laptop, en ook al heb ik wel een externe harde schijf, ik zou toch liever op de laptop zelf wat meer ruimte willen hebben (zonder er gelijk een nieuwe schijf in te zetten). (1 van de redenen waarom ik dit wil is omdat mn externe hd 5400rpm draait en die in de laptop 7200rpm)

Gegroet en bedankt voor het lezen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De 64-bit versie neemt sowieso meer plaats in beslag door alle x86 componenten die er ook nog in moeten zitten. Daarnaast komen er ook altijd een boel updates bij.

Schijfruimte vrijmaken zou ik doen door de prullenbakgrootte wat te verminderen, en minder ruimte te reserveren voor hetstelpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:48
Admiral Freebee schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:46:
De 64-bit versie neemt sowieso meer plaats in beslag door alle x86 componenten die er ook nog in moeten zitten. Daarnaast komen er ook altijd een boel updates bij.

Schijfruimte vrijmaken zou ik doen door de prullenbakgrootte wat te verminderen, en minder ruimte te reserveren voor hetstelpunten.
Zowel herstelpunten als prullenbak komen niet in de Windows map. Het enigste wat je kan doen voor het verkleinen van de Windows folder is de patchcache af en toe opruimen met bijvoorbeeld CCleaner, Tuneup Utilities en dergelijken. Verder zou je ook de regbackups weg kunnen gooien die na de tijd ruimte in beslag nemen, als je nooit gehoord heb van %Windir%\system32\config\ denk er dan maar niet aan want als je hier het verkeerde weggooid dan kan je Windows opnieuw installeren.

Tevens moet ik erbij zeggen dat mijn Windows map (Windows 7 Professional 64-bit) 17.4GB inneemt maar daar zijn dan nog wel wat extra windows onderdelen bij geïnstalleerd (o.a. IIS en extra Netwerk mogelijkheden).

Verder komen er ondanks dat je andere partities voor programma's installeerd in de Windows map altijd drivers terecht die deze programma's aansturen of bijvoorbeeld virtuele printers die worden aangemaakt die de Windows map ook in grote doen toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lekker interessant; ga eens Googlen op winsxs om te weten waarom er zoveel "crap" wordt verzameld. Persoonlijk vind ik het vreemd dat er zoveel wordt opgeslagen, zeker als je weet dat er niets wordt weggehaald (zeg, een bepaalde versie DLL) als je het bijbehorende programma de-installeert.

Mijn Windows-dir is ongeveer 30GB; had er al rekening mee gehouden aangezien Server 2008 dezelfde werking heeft en die heb ik nog wel eens groter gezien (en helaas met kunstgrepen de Windows-partitie moeten vergroten omdat anders servers stopten met werken).

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 26-01-2011 10:35 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Starke schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 10:31:
Zowel herstelpunten als prullenbak komen niet in de Windows map.
Nee, maar ze kunnen wel meer plaats in beslag nemen of reserveren zonder dat je dat wil. De prullenbak is bijvoorbeeld meestal echt achterlijk groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik heb een redelijk verse Win 7 installatie (64 bit) en heb het volgende:

Totaal in Windows map - 12.2 GB

Mapjes:

Winsxs - 6.3 GB
System32 - 2.6 GB
Installer - 0.2 GB
Assembly - 0.8 GB

[ Voor 5% gewijzigd door - J.W. - op 26-01-2011 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corkscrew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-02-2024
Bedankt voor de reacties. Als CCleaner e.d. het enige is wat ik kan doen, krijg ik toch een beetje heimwee naar good old Windows XP.. Tevens had ik de prullenbak al minder ruimte gegeven, en ik heb maar 1 herstelpunt staan (rest weggegooid).

Is het dan ook af te raden om een nieuwe Win7 installatie op een kleine SSD te gooien omdat je er rekening mee moet houden dat ie naar de 30+ GB gaat ooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 09:37
Je kan ook minder installeren (bijv. geen ultimate of zelf een install maken met nlite ofzo). Als je compleet ultimate wil, met alles werkend, dan is 30GB inderdaad te weinig (in het SSD aanschaf topic zijn er ook genoeg die 40GB al krap vinden, daar je een SSD nooit helemaal vol wil schrijven).

In het grote SSD topic staan meerdere tweakers die minder dan 10GB gebruiken. Misschien daar eens zoeken, of anders zijn er hier/google zat topics te vinden om een minieme install te krijgen.
Pagina: 1