• KLK
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-01 13:29
Beste mensen,

Ik ben in bezit van een Canon 450D, en naast de kitlens (18-55 IS) en 10-22 lens, heb ik ook een balg voor de canon. Ook heb ik een M42 ring, waardoor ik mijn 50mm M42 lens gebruik in combinatie met de balg om macro opnamen te maken.

Balg:
http://www.cameranu.nl/ar...JJC_Macro_Balg_Canon.html

Ring:
http://www.cameranu.nl/ar...unt_Adapter_M42-EOS_.html

Nou heb ik ook gehoord dat ik deze balg kan gebruiken met andere lenzen, waardoor ik een zogenoemde "technische camera" krijg. Dus niet alleen voor Macro opnamen, maar ook voor bijvoorbeeld potretfotografie.

De lenzen die ik nu op de balg zet kunnen niet scherp stellen "in de verte". Nou heb ik gehoord van "enlarger lenses (M39?)", die schijnbaar gebruikt werden voor het ontwikkelen van foto's.

Ik weet dat het mogelijk is, aangezien Cambo op dit gebied ook actief is (Digitale reflexcamera's net als technische camera's laten werken door middel van een balg). op deze pagina meer info:
http://www.cambo.com/Html...sh/internet/Group735.html

Cambo is voor mij toch wat te duur, het moet wel een hobby blijven :P

Misschien hebben jullie een antwoord voor mij:
Welke lens moet ik op de balg zetten, om deze ook voor bijvoorbeeld portetfotografie te gaan gebruiken? Dit kan zowel een EOS mount als een M42 mount zijn. Of moet ik een M39 mount nemen? Ik zie op moment door de bomen het bos niet meer, en op internet kan ik ook geen goed antwoord vinden.

Alvast bedankt :D

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05:37

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Die balg zorgt voor een grotere afstand lens - sensor, waardoor je fysiek niet meer naar oneindig kan focussen. Dat is inherent aan je lens verder naar voren plaatsen vanaf de sensor.
Je zult dus iets van een lens nodig hebben om je focus weer tot oneindig te trekken.

Normaal gesproken gebruik je een balg (bij 35mm camera's, (anders dan bij TC's)) om dichterbij te kunnen focussen, voor macro dingen e.d.

Het kan vast wat je wilt, maar het lijkt mij dat je dan een lens nodig hebt die je beeld weer convergeert zodat je tot oneindig kan focussen

er betaan wel gewoon eos-m42 adapters. Met die adapter zorg je ervoor dat je de lens niet verder dan normaal van je sensor plaatst en toch m42 lenzen kan gebruiken :). Op ebay slechts 10 dollar ofzo :)

[ Voor 15% gewijzigd door Nomad op 25-01-2011 16:45 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Hij heeft al een EOS-M42 adapter. Je kan best een M42 lens kopen voor vergroting, maar de balg die jij hebt is bedoeld voor macro opnamen. Wat wil je eigenlijk bereiken met een technische camera? :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Verwijderd

Het interessante van een technische camera is dat je de lens niet alleen naar voren en naar achteren kunt verschuiven, maar ook zijwaarts, en dat je de lens kunt kantelen. Daarmee kun je dus een lens transformeren in een tilt-shit lens.

Jouw balg heeft die opties echter niet... Dus geen technisch camera.

Het enige wat jouw balg doet, is de afstand tussen lens en sensor vergroten. Dat is iets wat je specifiek voor macro doet, om de minimale focus afstand te verkleinen. Tussenringen doen exact hetzelfde.

• KLK
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-01 13:29
Alvast bedankt voor de reacties,

M42 adapter heb ik inderdaad. Mijn balg kan inderdaad niet tilten/shiften. Wat dat betreft zou ik meer hebben aan een lensbaby.

Ik was meer nieuwsgierig of het kon. Ik denk dat ik het toch ga uitproberen met een M39 vergroterlens (lens heb ik al, enige wat ik nodig heb is een M39 adapter).

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Maar wat heb je er aan? Het enige wat je bereikt is dat je de kwaliteit van je lens verkleint en er een telelens van maakt. De afstand tussen lens & sensor vergroten en vervolgens met een vergrotingslens de brandpuntafstand meevergroten is dus gewoon een extender. Alleen kwalitatief een stuk minder goed dan een echte extender. Bovendien werkt het maar met de balg in 1 bepaalde stand, die past bij je vergrotingslens.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1