Toon posts:

Slechte kwaliteit beeld op Samsung 2470HD via HDMI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik krijg maar geen goed beeld op mijn Samsung 2470HD monitor.

Wat ik heb is:
Laptop met ATI Mobility Radeon 5650 videokaart
HDMI kabel (1.20 meter lang, kwaliteit middelmatig)
Samsung 2470HD monitor

Op mijn oude laptop (waar nog geen HDMI op zat) kon ik mijn laptop altijd probleemloos via VGA op de monitor aansluiten en had ik haarscherp beeld bij een resolutie van 1920 x 1080.

Nu ik een nieuwe laptop heb aangeschaft wilde ik deze ook om te beginnen via VGA aanschaffen (HDMI kabel had ik nog niet liggen) en het resultaat: geen scherp beeld en een maximale resolutie van 1600 x 1200. Bij hogere resoluties verdwijnt het beeld volledig op de Samsung monitor.

Mijn laptop beschikt ook nog over een 2de energiezuinige Intel kaart, als ik hier naar overschakelde kon ik wel 1920 x 1080 behalen en herkende hij de monitor ook! Bij de ATI kaart kwam hier alleen generic UPnp monitor te staan (ofzoiets).
Nu had ik zelf gedacht dat t misschien iets met de uitvoer te maken had (dat de ''zware kaart'' de voorkeur gaf aan digitale uitvoer). Ik dus een HDMI kabeltje gehaald, resultaat:
Hij herkent de monitor nu wel met de ATI kaart, en ik heb fatsoenlijke kleuren op lagere resoluties. Op 1920 x 1080 heb ik wel beeld, maar zijn de kleuren zo ontzettend slecht! Ook valt het beeld buiten de monitor, de randjes vallen van het beeld vallen dus buiten het scherm.

Ik heb van alles geprobeerd, zowel de drivers van de videokaarten en de monitor gechecked en diverse scherminstellingen en opstellingen (gedeeld bureaublad, uitgebreid bureaublad etc. etc.)

Na geen resultaat geboekt te hebben ben ik Windows nu maar opnieuw aan t installeren (het is een nieuwe laptop dus er stond verder toch nog niets op)

Iemand in de tussentijd enig idee waar dit aan kan liggen?

Groetjes,
Thijs

Edit: Herinstallatie van Windows heeft niets uitgehaald!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?
Modbreak:Schoppen van je topic <24u is niet de bedoeling. Haast? Bel de helpdesk ofzo...

[ Voor 87% gewijzigd door dion_b op 11-02-2011 18:30 ]

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Hij herkent de monitor nu wel met de ATI kaart, en ik heb fatsoenlijke kleuren op lagere resoluties. Op 1920 x 1080 heb ik wel beeld, maar zijn de kleuren zo ontzettend slecht! Ook valt het beeld buiten de monitor, de randjes vallen van het beeld vallen dus buiten het scherm.
Dit is volgens mij een vreemde instelling in het CCC, ik geloof dat dat overscan en underscan zijn.

overigens bestaan er ook drivers voor die monitor, lijkt me raar dat het iets doen, maar probeer die eens te installeren: Samsung site, drivers

Verwijderd

Topicstarter
windwarrior schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 23:24:
[...]

Dit is volgens mij een vreemde instelling in het CCC, ik geloof dat dat overscan en underscan zijn.

overigens bestaan er ook drivers voor die monitor, lijkt me raar dat het iets doen, maar probeer die eens te installeren: Samsung site, drivers
Zoals ik al zei heb ik zowel de drivers van de laptop als de drivers van de monitor gechecked...

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist even mijn laptop op een andere TV aangesloten. Ook hier krijg ik hetzelfde effect.
Ook eventjes een andere laptop op mijn monitor aangesloten. Deze gaf via VGA perfect beeld (net zoals met mijn oude laptop) maar via HDMI weer hetzelfde probleem, lage resoluties zijn de kleuren goed. Op 1920 x 1080 gaat de scherpheid en de kleur weer hard achteruit.

Het probleem moet dus wel bij de laptop liggen, of misschien bij de HDMI kabel?
Met mijn eigen laptop krijg ik via VGA ook geen goed beeld, dus het zal niet volledig aan de HDMI kabel liggen, maar met andere laptops krijgj ik wel haarscherp beeld via VGA maar niet met de HDMI kabel...

Of misschien een combinatie van?
Modbreak:Aub niet onnodig twee keer achter elkaar posten. Gebruik de edit-knop om iets toe te voegen als nog niemand op je eerdere post gereageerd heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 11-02-2011 18:31 ]

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-01 13:58
Ik heb thuis precies hetzelfde probleem, alleen omdat de samsung mijn 2de monitor is en enkel voor films heb ik hem met VGA aangesloten en verder nergens last van.
toen ik de TV met HDMI had aangesloten vondt ik het er ook bagger uit zien. dus het ligt wel degelijk aan de TV.

mijn conclusie: TV's zijn geen goede monitor.

Wat betreft de randen. je moet in je CCC de overscan van je monitor instellen. zoals al eerder gezegt.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Verwijderd

Topicstarter
Dit is echter een monitor met tv functie. Anyway, met VGA behaal ik ook niet de hogere resoluties, dus simpelweg met VGA werken vind ik geen oplossing, of ik moet hierdoor wel mooi beeld krijgen...

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2011 00:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er verder nog iemand enig idee? Als ik goed beeld krijg met VGA is het ook prima, als ik maar fatsoenlijk scherp beeld met fatsoenlijke resoluties krijg. Ik weet dat dit haalbaar is met de monitor aangezien dit in het verleden ook lukte!
Modbreak:Aub niet onnodig twee keer achter elkaar posten. Gebruik de edit-knop om iets toe te voegen als nog niemand op je eerdere post gereageerd heeft.

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 11-02-2011 18:31 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Heb je ook al eens gekeken waarop de refreshrate staat want soms kan het wel eens zijn dat die bij andere resoluties wel eens op vreemde rates komt te staan. Veelal houd ik de standaard 60 Mhz aan hetgeen toch wel de meeste monitoren/tv's ondersteunen en misschien wel het proberen waard is.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Roel1966 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 17:13:
Veelal houd ik de standaard 60 Mhz aan hetgeen toch wel de meeste monitoren/tv's ondersteunen en misschien wel het proberen waard is.
Ik zou 60Hz proberen ;)

Maar ik heb hier ook hetzelfde wanneer ik via HDMI mijn monitor aan sluit. Ben er niet heel lang mee aan het prutsen geweest maar ik kreeg ook ranzig beeld terwijl er met VGA niets aan de hand was. Benieuwd of je er nog achter komt.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Ik heb ook dit met mijn samsung tv monitor als ik hem met hdmi aansluit.
Alleen ik heb de 2770hd en gtx580. Kan er ook helaas niets aan doen dus daarom maar via dvi
Via dvi is ook gewoon digital zonder verlies dus dan maar zo aansluiten ?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2011 18:38 ]

• kibje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05-2021
Ik heb op mijn linux bak waar XBMC op draait eerst een VGA kabel moeten aansluiten, de EDID instellingen moeten opslaan om deze vervolgens met de HDMI kabel eraan weer in te lezen.

Dit omdat mijn tv/monitor combo op de HDMI kabel niet netjes de juiste EDID aangeeft. Het klinkt alsof jij een zelfde probleem ervaart.

Lid van Team Kodi sinds 2013

Verwijderd

*knip spam*

[ Voor 98% gewijzigd door Rukapul op 10-07-2011 15:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
De refreshrate staat vast ingesteld op 60 Hz en geeft me verder ook geen andere opties, heb t nog gechecked maar de monitor moet 60 Hz prima kunnen hebben. Heb nu maar zo'n Hispeed kabel besteld, zal jullie nog laten weten wat de resultaten hiervan zijn...
Bedankt voor de reacties in ieder geval tot nu toe

Verwijderd

Topicstarter
De kabel binnengekregen, nog steeds een maximale resolutie van 1680 x 1050. De kleuren kloppen echter wel en het beeld is ook scherp. Niet de gewenste 1920 x 1080 maar al met al toch goed genoeg :)

Bedankt allemaal voor de reacties!

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 11-02-2011 18:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is alweer een hele tijd geleden, maar EINDELIJK! Ik heb de oplossing kunnen vinden.
Het probleem ligt bij de monitor: Bij gebruik van een VGA kabel ''herkent'' de monitor het signaal automatisch als het signaal van een PC. Bij een HDMI kabel ''herkent'' de monitor het signaal echter als het signaal van een geoptimaliseerde TV (digitale TV of zo).

Kwestie van in de monitorsettings het signaal handmatig veranderen naar een PC signaal en het beeld is perfect!

Hoop dat anderen hier nog iets aan hebben en voor de posters die eerder posten: Bedankt voor de genomen moeite, deze mag op slot!
Pagina: 1