imac aanschaf vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samuel123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:49
voornemens een imac i5 / i7 27 inch aan te schaffen tijdens de ''... weg ermee dagen''

wat ik graag wil weten: Hoe kom ik erachter dat het wel het allernieuwste type is
( hiermee bedoel ik de laatste rev. dus niet 1 van de eerste producties sinds deze nieuwe uit zijn)

2 ik ga ook nog gebruik maken van mijn i7 pc maar dan voor downloaden gamen etc.
maar ik wil graag deze gewoon aansluiten op het mooie 27 inch scherm
dus van videokaart pc ( ati 4650 1 gb met dvi , hdmi en vga ) naar de Imac .

kan dit zomaar en dan met een bv alt tab switchen of welke toetsencombo dan ook mogelijk is ?

alvast bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 09:06

EoG

BOFH

samuel123 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:48:
voornemens een imac i5 / i7 27 inch aan te schaffen tijdens de ''... weg ermee dagen''

wat ik graag wil weten: Hoe kom ik erachter dat het wel het allernieuwste type is
( hiermee bedoel ik de laatste rev. dus niet 1 van de eerste producties sinds deze nieuwe uit zijn)
Maakt dat iets uit dan?
2 ik ga ook nog gebruik maken van mijn i7 pc maar dan voor downloaden gamen etc.

kan dit zomaar en dan met een bv alt tab switchen of welke toetsencombo dan ook mogelijk is ?

Nee. Een optie is een een KVM switch, maar het is altijd maar de vraag of dit gaat werken. Oftewel; proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Wat dacht je van vragen aan het personeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 21:42

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

EoG schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:59:
Nee. Een optie is een een KVM switch, maar het is altijd maar de vraag of dit gaat werken. Oftewel; proberen.
"You can switch inputs by pressing Command-BrightnessUp (usually Command-F2 or Command-Fn-F2) on the iMac’s keyboard."

Echter let op: zonder een actieve (lees: dure) converter van DVI/HDMI naar DisplayPort gaat het niet werken, aangezien alle bestaande passieve adapters alleen geschikt zijn voor de andere richting. Dus tenzij je een nieuwere videokaart of een converter koopt, of ergens een adapter vindt die bewezen werkt, wordt het niet zo makkelijk.

http://blog.fosketts.net/2010/01/05/27-imac-monitor-tips/

[ Voor 50% gewijzigd door Jeroen op 25-01-2011 16:14 ]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 09:06

EoG

BOFH

Jeroen schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:08:
[...]

"You can switch inputs by pressing Command-BrightnessUp (usually Command-F2 or Command-Fn-F2) on the iMac’s keyboard."

http://blog.fosketts.net/2010/01/05/27-imac-monitor-tips/

ik ga ook nog gebruik maken van mijn i7 pc maar dan voor downloaden gamen etc.
Als ik het goed begrijpen wilt hij dual-monitoren via de grafische kaart van z'n PC en het scherm van iMac.

edit; toch niet, sorry, my bad. Misschien was het makkelijk geweest als TS leestekens had gebruikt ;)

[ Voor 17% gewijzigd door EoG op 25-01-2011 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

EoG schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:12:
[...]

[...]

Als ik het goed begrijpen wilt hij dual-monitoren via de grafische kaart van z'n PC en het scherm van iMac.

edit; toch niet, sorry, my bad. Misschien was het makkelijk geweest als TS leestekens had gebruikt ;)
Ik begrijp dat hij zijn PC wil aansluiten op het scherm van de iMac, als eerste/enige of tweede scherm maakt niet zo veel uit, en dat kan (soms).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samuel123
Nickalicious schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:05:
zou ik een sticky van maken dan kan de rest van het hele ''apple talk '' forum gedeleted worden 8)

wil gewoon de pc aansluiten op de Imac , zou dus een dvi / hdmi naar displaypoort aansluiting moeten zijn ,
maar geen idee of dat gaat werken .
geen tweede monitor dus op het buro.

en waarom ik specifiek vraag naar het nieuwste model ( lees rev.) als die er al is , omdat vaak na de eerste lichting nieuwe PC's er kleine verbeteringen worden aangebracht.
misschien is er zoiets als een serial waaraan je de aanmaakdatum of bv land van levering kan zien !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Nickalicious schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:05:
die zullen dat vast weten, als het genoteerd staat op de brochure

@ samuel , ja dat kan mini displaypoort naar hdmi verloopje die in je imac gaat en dan van je pc een hdmi in het kabeltje.
als ik het even goed zeg zo.

[ Voor 25% gewijzigd door Mektheb op 25-01-2011 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik bedoelde meer met het personeel van de vraag of het een recent model is, in de Media Markt loopt er in 90% van de gevallen een belangeloos persoon rond van Apple. Die kan die vraag prima beantwoorden met ja of nee, ik kan je wel vertellen dat in Media Markt Rotterdam Alexandrium geen EOL iMac's meer zijn. Daar werk ik namelijk, en wij hebben niet eens brochures.. Achja

Je moet in ieder geval een dergelijk verloopje hebben icm bijv. een HDMI kabel:

Afbeeldingslocatie: http://kabeltje.com/images/SW-22067.jpg

Je situatie wordt dan zo:

i7 PC -> HDMI kabel -> adapter van hierboven -> iMac 27 inch -> en je kunt switchen tussen de 2 computers..

[ Voor 11% gewijzigd door N1ckk op 25-01-2011 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samuel123
tHX

wordt me steeds meer duidelijk.

Misschien ben ik wat bevooroordeeld vwb personeel , maar al te vaak meegemaakt dat ze mensen echt
zo verkeerd adviseren schandalig gewoon.
Je vangt wel eens wat op als je in een winkel wat staat te kijken naar pc's of bv plasma's of idd zelf een vraag stelt. De groots mogelijke nzin komt er dan uit.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen en die kom je dan ook tegen op een forum bv zoals hier omdat ze zelf ook geinteresseerd zijn in een produkt.

vandaar ook mijn vraagjes hier en niet in een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is me nog niet helemaal duidelijk wat je precies wilt weten over die versies/productiedata. Je wilt dus weten wat de productiedatum is van de specifieke iMac die je wilt kopen? Dat kan via http://coconut-flavour.com/coconutidentitycard/index.html

Maar dan moet je dat programmaatje dus geinstalleerd hebben op een in de MM aanwezige macbook/iMac die in verbinding staat met het internet.

Andere web based optie is http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html

Volgens mij staat het serienummer ergens op de doos. Dit nummer kun je dus al in de winkel invoeren.

Nu is de omzetsnelheid bij de MM behoorlijk hoog en Apple producten hebben sowieso een aardige omzetsnelheid zodat de kans vrij groot is dat je een exemplaar koopt dat vrij recent is geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ik heb nog nooit gehoord dat er echt verschil zit tussen de verschillende batches van een serie Apple producten, als er wat verandert dan is dat zelden buiten de officiële upgrades die groots aangekondigd worden om. Er vanuit gaande dat je gewoon de nieuwste Mac krijgt (dus niet die van de vorige serie) zit je wel goed.

Wat belangrijker is is dat het (blijkbaar) niet vanzelfsprekend werkt met een simpel hdmi-displayport adapter! Lees hier eerst meer over op het internet! Wat ik ervan begrijp:

- Die poort is bidirectioneel, dwz er kan zowel beeld uit (zodat je je Mac op een tweede scherm kunt aansluiten) als beeld in (zodat je een andere bron op het scherm van je Mac kan aansluiten). Als je een gewone adapter aansluit dan is die zo aangesloten dat er beeld uit komt, dus kan je er geen beeld van je PC in stoppen (om het simpel te verwoorden).

Ik heb het nog niet getest o.i.d. maar zo stond het waar ik het gelezen heb (link in mijn eerste reactie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samuel123
mmmmm heb ook even zitten lezen.
Is niet zo heel makkelijk dus.

Bij een normaal los LCD scherm kan je vrij eenvoudig 2 pc's aansluiten bv 1 op dvi en 1 op vga

Zo'n geintregeerd scherm zal waarschijnlijk ! wel een aardig gecompliceerd geheel zijn waarbij de displaypoort
direct verbonden is met het MB en dus niet direct het scherm aanstuurd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
samuel123 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 20:24:
mmmmm heb ook even zitten lezen.
Is niet zo heel makkelijk dus.

Bij een normaal los LCD scherm kan je vrij eenvoudig 2 pc's aansluiten bv 1 op dvi en 1 op vga

Zo'n geintregeerd scherm zal waarschijnlijk ! wel een aardig gecompliceerd geheel zijn waarbij de displaypoort
Ik heb ook op de gok zo'n verloop alvast gekocht voor als me imac eris, de tweaker waar ik het van gekocht heb garandeerde me dat het zou werken om de 27" als normaal display te gebruiken voor een losse pc.

Ik ga der dan ook vanuit dat dat zo is, ( hij zei letterlijk dat hij het zelf ook zo gebruikte )
En mocht het niet werken met een normale "pc / hackintosh" heb ik een goed excuus om een mpb erbij te halen ;)
Ik denk het wel gaat werken, alleen is de Imac zelf al krachtig genoeg om waarschijnlijk de "normale pc" de das om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 11:47

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De iMac vereist een displayport signaal als input. Een passieve omvormer van DVI of HDMI werkt dus niet.

Zie ook: http://www.appleinsider.c...ts_displayport_input.html

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

samuel123 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 20:24:
Het is juist heel simpel: het ingebouwde scherm is intern gekoppeld aan de displayport uitgang van de videokaart en is alleen gemaakt met een displayport ingang. Alle extra elektronica die een normale monitor heeft om de andere videoformaten weer te geven is weggelaten. Het is dan ook primair een computer en geen beeldscherm, en alle moderne videokaarten ondersteunen displayport.
Mektheb schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 20:27:
Ik heb ook op de gok zo'n verloop alvast gekocht voor als me imac eris, de tweaker waar ik het van gekocht heb garandeerde me dat het zou werken om de 27" als normaal display te gebruiken voor een losse pc.

Ik ga der dan ook vanuit dat dat zo is, ( hij zei letterlijk dat hij het zelf ook zo gebruikte )
Ik snap niet dat dit misverstand maar blijft bestaan terwijl het al zo vaak is langsgekomen op het forum. Alleen een actieve converter kan DVI of HDMI signalen vertalen naar het pakket-gebaseerde displayport formaat. De andere kant op kan een passieve converter gebruikt worden omdat de displayport standaard zo opgezet is, en er feitelijk DVI/HDMI signalen uit de displayport komen.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EoG schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:59:
[...]
Maakt dat iets uit dan?
Jazeker. Media Markt staat bekend om zijn gesjoemel met Mac's. Vaak verkopen ze inderdaad een iets oudere versie. Wellicht hebben ze die wat goedkoper in kunnen kopen en zo wat meer winst kunnen pakken.
Ik heb bij een APR gewerkt en keken we regelmatig bij MM af en we zagen dat vaak genoeg voorkomen. (ook andere vreemde verhalen, maar dat is niet voor dit topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 21:27:
[...]

Jazeker. Media Markt staat bekend om zijn gesjoemel met Mac's. Vaak verkopen ze inderdaad een iets oudere versie. Wellicht hebben ze die wat goedkoper in kunnen kopen en zo wat meer winst kunnen pakken.
Ik heb bij een APR gewerkt en keken we regelmatig bij MM af en we zagen dat vaak genoeg voorkomen. (ook andere vreemde verhalen, maar dat is niet voor dit topic)
Het modelnummer staat gewoon op een label op de doos, en uit het serienummer is de produktiedatum eenvoudig af te leiden. Kortom, als je een beetje voorbereid naar de winkel gaat koop je geen oude versie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 21:51

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Is eigenlijk heel eenvoudig gaan met iets waarmee je op internet kan, ga dan naar deze site http://www.chipmunk.nl/klantenservice/applemodel.html
Vervolgens kijk je op de doos of je vraagt het serie nummer, die klop je in en je weet de productie datum.
En nog veel meer.

Oja, vergeten dat geld voor alle Apple serie nummers, lekker makkelijk bij aanschaf van b.v. 2e hands Apple spul dan weet je gelijk of b.v. de leeftijd van het product in de advertentie klopt...etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Montana op 25-01-2011 21:43 ]

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

En als je geen internet hebt: Het 3e, 4e en 5e karakter van het serienummer zijn boeiend.

3e: jaar
4e en 5e: weeknummer.

kortom: XX732XXXXXX is geproduceerd in week 32 van 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 21:27:
[...]

lol, de omloopsnelheid bij de mediamarkt qua apple in een gemiddelde vestiging is erg vergelijkbaar met de omloopsnelheid in een gemiddelde APR denk ik zo. Soms heeft de MM inderdaad oude modelletjes ( 1599,- voor de late 09 met quadcore i5 , maar intressanter geprijst en veel APR's hadden 'm ook ), maar verder vraag ik me af wat je met sjoemelen bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whieee schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 21:38:
[...]

Het modelnummer staat gewoon op een label op de doos, en uit het serienummer is de produktiedatum eenvoudig af te leiden. Kortom, als je een beetje voorbereid naar de winkel gaat koop je geen oude versie ;)
Dat begrijp begrijp uiteraard. Dat doen jij en ik ja. Maar niet Henk & Ingrid die er een kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 21:51

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Het komt toch nog wel eens voor dat je een imac refurbished krijgt i.p.v. een nieuwe. Ik zeg niet
dat dit bij de MM gebeurd en dat zal ook vast niet. Maar doormiddel van de serie nummer controle weet je het wel zeker, dan komt er wat anders te staan.

Even een voorbeeld opgezocht (uit Apple forum) http://discussions.apple.com/category.jspa?categoryID=189

ModelCode: imac_mid_09
CPU speed: 3.06GHz
Screen size: 27 inch
Screen resolution: 2560x1440 pixels
Memory - number of slots: 4
Factory: 73 (Remanufactured)
Production year: 2010
Production week: 02 (January)
Production number: 62 (within this week)

[ Voor 42% gewijzigd door Montana op 25-01-2011 22:21 ]

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Montana schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 22:11:
Het komt toch nog wel eens voor dat je een imac refurbished krijgt i.p.v. een nieuwe. Ik zeg niet
dat dit bij de MM gebeurd en dat zal ook vast niet. Maar doormiddel van de serie nummer controle weet je het wel zeker, dan komt er wat anders te staan.
Dat begrijp ik. Maar uitgangspunt van van mijn post was om de uitspraak in de first post tegen te spreken of dat dus iets uitmaakt. ;) Niemand wil een oud model hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Montana schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 22:11:
Die eerste ladingen iMacs 21,5 en 27 inch (eind 2009) hadden voor een deel te maken met schermproblemen (gele waas). Heel veel zijn toen terug gegaan naar Apple en de kopers kregen een ander exemplaar. Neem aan dat die allemaal na reparatie als refurbished opnieuw op de markt zijn gezet. Soms kun je die tegen gereduceerd tarief op de Apple site kopen maar kan me voorstellen dat bij grote hoeveelheden probleemgevallen (na reparatie) de verpakking wordt vernieuwd en ze als nieuw worden verkocht.

Inmiddels is er al weer een update geweest van de iMac qua specs zodat je met dit specifieke iMac probleem van eind 2009/begin 2010 vermoedelijk niet meer te maken hebt. Tenzij je natuurlijk het voorlaatste model koopt maar vermoedelijk staan die nog nauwelijks in winkels omdat de laatste update van juli 2010 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Whieee schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 20:41:
De iMac vereist een displayport signaal als input. Een passieve omvormer van DVI of HDMI werkt dus niet.

Zie ook: http://www.appleinsider.c...ts_displayport_input.html
Aha dus dat gaat niet, dan moet er een kaart in met displaypoort en dan displaypoort kabel naar mini displaypoort en dan werkt het wel.

i get it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 08:26
Ik kan me ook niet voorstellen dat al die "gele" waas modellen de prullebak ingaan.
Dus een beetje opletten kan geen kwaad.

Daarnaast hebben die eerste modellen maar 2 ipv 3 sata :( aansluitingen op het mobo, mocht je ooit nog een SSD naast je HDD willen zetten zeker een belangrijk punt.

Daar heb ik ook last van, ik heb mijn gele waas ook nog btw ;( netjes gemeld, nog nooit wat aan gedaan, ik merk er in de praktijk niet zoveel van (niet eigenlijk) en wilde mijn mac geen paar dagen kwijt.
Misschien in de vakantie maar eens doen, ik heb er toch applecare op en volgens Apple kon ik hem altijd brengen omdat ik het telefonisch gemeld heb in het begin, ik heb ook een casenummer.

Ik baal meer van de 2 sata poorten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Hebben ze nu nogsteeds last van "gele waas modellen" ?.
Mag toch wel een beetje van uit gaan ze naar ruim een jaar het inmiddels wel verholpen hebben ?

Maar volgens mij heb ik het erg mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaspur
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

kaspur

#1 typo matser /o/

Mektheb schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 08:09:
Hebben ze nu nogsteeds last van "gele waas modellen" ?.
Mag toch wel een beetje van uit gaan ze naar ruim een jaar het inmiddels wel verholpen hebben ?

Maar volgens mij heb ik het erg mis.
Het zal bij de 2010 modellen vast beter zijn, maar de i5 2009 imac die ik afgelopen november in de aanbieding bij MM had gekocht had er ook nog last van (en is dus ook terug gebracht). Volgens mij gaan ze er een keer met het poetsdoekje over heen en direct het schap weer in, genoeg mensen die het niet zien of er geen probleem mee hebben.

ik zag twee beren fout parkeren....

Pagina: 1