Hoi allemaal!
Toen ik laatst in de Aldi liep zag ik daar een afgeprijsde USB 3.0 Expresscard/34 voor 16 euro die ik in een impuls kocht om in mijn Macbook Pro te gebruiken. Natuurlijk stond er niet op dat hij op een Mac zou werken, maar wetende dat er maar enkele USB 3.0 chips bestonden ging ik er vanuit dat dat wel los zou lopen.
In de eerste instantie werkt het niet, maar na een korte zoektocht bleek dat LaCie Mac drivers maakt voor hun eigen USB 3.0 adapter, op basis van dezelfde NEC chip. Na deze geïnstalleerd te hebben werd de Aldi-kaart herkend als Super-speed bus in System Profiler.
Het 'nadeel' van de LaCie drivers is dat ze gemaakt zijn om alleen te werken met bepaalde LaCie producten, en niet zomaar elk USB 3.0 apparaat. Plug je wel een ander USB 3.0 apparaat erin dan zegt de driver doodleuk 'Non-LaCie products not supported'. Na nog wat kort zoekwerk kwam ik hier uit, waar iemand de kext had bewerkt zodat de driver gewoon met elk apparaat werkt. Zoals aangegeven geïnstalleerd, en voila! Mijn merkloze USB 3.0 harddisk werkt perfect.

Hier is wat ik precies heb gedaan:
- Ik draai 10.6.6 op een Macbook Pro Santa Rosa 15"
- Installeer eerst de LaCie Driver
- Ik heb hier herstart, maar het kan vast zonder (force-quit Installer)
- Download de bewerkte 'Modbin' PXHCD
- Open een Terminal en cd naar /System/Library/Extensions/PXHCD.kext/Contents/MacOS/
- Hernoem het oude PXHCD bestand naar PXHCD_old: sudo mv PXHCD PXHCD_old
- Kopieer het nieuwe bestand: sudo cp <pad naar bewerkte PXHCD> .
- Hernoem het nieuwe bestand: sudo mv <oude naam> PXHCD
- Geef het nieuwe bestand dezelfde permissies als de oude: sudo chmod 644 PXHCD
Nu zit het bestand op zijn plaats. Zoals voorgesteld op het andere forum zijn er nog een aantal dingetjes die ik heb gedaan:
- Repair Permissions op de partitie met Disk Utility
- in Terminal: sudo touch /System/Library/Extensions/ (dit zorgt ervoor dat het systeem nieuwe kext-caches maakt)
Nu zou het na een volledige reboot moeten werken!
Toen ik laatst in de Aldi liep zag ik daar een afgeprijsde USB 3.0 Expresscard/34 voor 16 euro die ik in een impuls kocht om in mijn Macbook Pro te gebruiken. Natuurlijk stond er niet op dat hij op een Mac zou werken, maar wetende dat er maar enkele USB 3.0 chips bestonden ging ik er vanuit dat dat wel los zou lopen.
In de eerste instantie werkt het niet, maar na een korte zoektocht bleek dat LaCie Mac drivers maakt voor hun eigen USB 3.0 adapter, op basis van dezelfde NEC chip. Na deze geïnstalleerd te hebben werd de Aldi-kaart herkend als Super-speed bus in System Profiler.
Het 'nadeel' van de LaCie drivers is dat ze gemaakt zijn om alleen te werken met bepaalde LaCie producten, en niet zomaar elk USB 3.0 apparaat. Plug je wel een ander USB 3.0 apparaat erin dan zegt de driver doodleuk 'Non-LaCie products not supported'. Na nog wat kort zoekwerk kwam ik hier uit, waar iemand de kext had bewerkt zodat de driver gewoon met elk apparaat werkt. Zoals aangegeven geïnstalleerd, en voila! Mijn merkloze USB 3.0 harddisk werkt perfect.

Hier is wat ik precies heb gedaan:
- Ik draai 10.6.6 op een Macbook Pro Santa Rosa 15"
- Installeer eerst de LaCie Driver
- Ik heb hier herstart, maar het kan vast zonder (force-quit Installer)
- Download de bewerkte 'Modbin' PXHCD
- Open een Terminal en cd naar /System/Library/Extensions/PXHCD.kext/Contents/MacOS/
- Hernoem het oude PXHCD bestand naar PXHCD_old: sudo mv PXHCD PXHCD_old
- Kopieer het nieuwe bestand: sudo cp <pad naar bewerkte PXHCD> .
- Hernoem het nieuwe bestand: sudo mv <oude naam> PXHCD
- Geef het nieuwe bestand dezelfde permissies als de oude: sudo chmod 644 PXHCD
Nu zit het bestand op zijn plaats. Zoals voorgesteld op het andere forum zijn er nog een aantal dingetjes die ik heb gedaan:
- Repair Permissions op de partitie met Disk Utility
- in Terminal: sudo touch /System/Library/Extensions/ (dit zorgt ervoor dat het systeem nieuwe kext-caches maakt)
Nu zou het na een volledige reboot moeten werken!
[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen op 25-01-2011 15:38 ]
"I don't always test my code, but when I do, I test on production."