Werkend: USB 3.0 op Mac met Aldi-kaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-08 09:08

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Hoi allemaal!

Toen ik laatst in de Aldi liep zag ik daar een afgeprijsde USB 3.0 Expresscard/34 voor 16 euro die ik in een impuls kocht om in mijn Macbook Pro te gebruiken. Natuurlijk stond er niet op dat hij op een Mac zou werken, maar wetende dat er maar enkele USB 3.0 chips bestonden ging ik er vanuit dat dat wel los zou lopen.

In de eerste instantie werkt het niet, maar na een korte zoektocht bleek dat LaCie Mac drivers maakt voor hun eigen USB 3.0 adapter, op basis van dezelfde NEC chip. Na deze geïnstalleerd te hebben werd de Aldi-kaart herkend als Super-speed bus in System Profiler.

Het 'nadeel' van de LaCie drivers is dat ze gemaakt zijn om alleen te werken met bepaalde LaCie producten, en niet zomaar elk USB 3.0 apparaat. Plug je wel een ander USB 3.0 apparaat erin dan zegt de driver doodleuk 'Non-LaCie products not supported'. Na nog wat kort zoekwerk kwam ik hier uit, waar iemand de kext had bewerkt zodat de driver gewoon met elk apparaat werkt. Zoals aangegeven geïnstalleerd, en voila! Mijn merkloze USB 3.0 harddisk werkt perfect.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Uf08R.png

Hier is wat ik precies heb gedaan:

- Ik draai 10.6.6 op een Macbook Pro Santa Rosa 15"
- Installeer eerst de LaCie Driver
- Ik heb hier herstart, maar het kan vast zonder (force-quit Installer)
- Download de bewerkte 'Modbin' PXHCD
- Open een Terminal en cd naar /System/Library/Extensions/PXHCD.kext/Contents/MacOS/
- Hernoem het oude PXHCD bestand naar PXHCD_old: sudo mv PXHCD PXHCD_old
- Kopieer het nieuwe bestand: sudo cp <pad naar bewerkte PXHCD> .
- Hernoem het nieuwe bestand: sudo mv <oude naam> PXHCD
- Geef het nieuwe bestand dezelfde permissies als de oude: sudo chmod 644 PXHCD

Nu zit het bestand op zijn plaats. Zoals voorgesteld op het andere forum zijn er nog een aantal dingetjes die ik heb gedaan:

- Repair Permissions op de partitie met Disk Utility
- in Terminal: sudo touch /System/Library/Extensions/ (dit zorgt ervoor dat het systeem nieuwe kext-caches maakt)

Nu zou het na een volledige reboot moeten werken!

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen op 25-01-2011 15:38 ]

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Maar ik kan helaas geen express card in mijn Macbook Pro stoppen :/. Iig wel nice dat dit werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Nu zou ik het bijna jammer vinden dat ik mijn eerste gen unibody mbp weg heb gedaan. (Expresscard)
Maarja, nu heb ik wel core I5 en mat scherm. Kan niet alles hebben. Wel netjes dat je dit uitgevonden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Netjes en bedankt voor de tip!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

En welke snelheden haal je nu via USB3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:47
Net als op een Hackintosh ;p. Modbin is een grote bekende in de Hackintosh wereld ^^. Op een Hackintosh werkt deze kext ook met veel USB 3 chips ;p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Bierkameel schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 19:57:
En welke snelheden haal je nu via USB3?
Ik heb het nog niet getest, en ben er nu niet toe in staat. Sowieso heb ik niet hele snelle USB 3.0 hardware, alleen een 2.5" 320GB 7k2 rpm externe schijf.
iMick schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 20:07:
Net als op een Hackintosh ;p. Modbin is een grote bekende in de Hackintosh wereld ^^. Op een Hackintosh werkt deze kext ook met veel USB 3 chips ;p.
Zo zie je maar weer dat zulke dingen voor iedereen voordeel opleveren :P Ik vind het schandalig dat een bedrijf als LaCie ermee weg kan komen zo'n driver te saboteren zodat hij alleen met hun producten werkt. Wat een manier om je producten aan de man te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Jeroen schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 21:02:
[...]

Zo zie je maar weer dat zulke dingen voor iedereen voordeel opleveren :P Ik vind het schandalig dat een bedrijf als LaCie ermee weg kan komen zo'n driver te saboteren zodat hij alleen met hun producten werkt. Wat een manier om je producten aan de man te brengen.
Maar het is normaal dat Apple USB 3.0 boycot omdat ze, zoals gewoonlijk, hun eigen standaarden willen pushen?

Dit is geen driver-sabotage, dit is gewoon je eigen programmeerwerk beschermen. Niets bijzonders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Apple heeft hier weinig mee te maken, alleen hebben ze ervoor gekozen om zelf USB 3.0 niet in hun computers te bouwen (wat je kan zien als boycotten). LaCie heeft in feite de drivers geschreven voor 'hun' kaart, maar eigenlijk voor alle NEC USB 3.0 chips, en hij werkt ook zonder problemen op alle NEC USB 3.0 chips. Het zou me ook niet verbazen als ze gewoon (delen van) code van NEC hebben gekregen en deze voor Mac hebben gecompiled.

Echter werkt hun kaart (in de vorm van hun driver) alleen met hun harddisks, terwijl die gewoon over USB 3.0 beschikken en de NEC chip gewoon met alle USB 3.0 apparaten overweg kan. Een simpele check in de driver zorgt ervoor dat de andere apparaten niet werken. Daarmee beperken ze de functionaliteit van een verder universele driver enorm, en denken ze daarmee mensen te 'overtuigen' hun harddisks te kopen. Er is geen geldige reden voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeroen op 25-01-2011 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Sinds wanneer is LaCie verantwoordelijk voor universele USB 3.0 drivers voor de Mac? Die gasten stoppen tijd, geld en energie in de ontwikkeling van drivers, dus waarom zouden ze daar de concurrentie gratis van mee laten genieten? Simpelweg verantwoordelijke bedrijfsvoering dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
TimMer schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 02:54:
Sinds wanneer is LaCie verantwoordelijk voor universele USB 3.0 drivers voor de Mac? Die gasten stoppen tijd, geld en energie in de ontwikkeling van drivers, dus waarom zouden ze daar de concurrentie gratis van mee laten genieten? Simpelweg verantwoordelijke bedrijfsvoering dit.
Ze verkopen een "USB 3.0 Expresscard" en dan verwacht je gewoon USB 3.0 te krijgen, niet een in feite proprietaire kaart waarmee alleen hun eigen "USB 3.0" schijven aangestuurd kunnen worden. Ten eerste is het misleidend en ten tweede is het koppelverkoop.

Dat ze hun drivers zo maken dat hij alleen met hun eigen expresscard werkt, dat lijkt me geen probleem. Als andere fabrikanten van USB 3.0 expresscards je drivers dan kopieren dan kunnen ze een rechtszaak verwachten. LaCie had dan ook niet drivers hoeven maken die werkten op alle USB 3.0 expresscards, maar dat terzijde.

[ Voor 19% gewijzigd door Jeroen op 26-01-2011 10:18 ]

Pagina: 1