i5 760 OC - bad chip or user error?

Pagina: 1
Acties:

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-01 11:04
Toch maar even een topic starten, omdat ik niet zeker weet of IK iets fout doe qua instellingen, of dat ik gewoon pech heb gehad met deze chip. Het gaat op een systeem gebaseerd op de Gigabyte H55N-USB3 (mini-itx). Niet bepaald een overclockers moederbord, maar er zijn genoeg mensen die makkelijk de 3.6GHz+ gehaald hebben met hun i5 760. Dat kan ik ook, dacht ik. Nou niet dus. Boven de 3.25GHz loopt windows vast bij een willekeurige stresstest (niks reageert meer, ook de aan-uit knop niet, niet zo goed dus). Ook heb ik naar mijn idee veel te veel voltage nodig voor die 3.25 GHz.

Eerst maar even de volledige specs:

Mobo: Gigabyte H55N-USB3
Proc: Intel i5 760
RAM: Corsair 1x4 GB DDR3 1333 @ 1.5v
PSU: Corsair VX550
GPU: sapphire HD5870
Koeling: CM hyper TX3 push-pull (tijdelijk) + extra fan over de mosfets

Voor de 3.25 GHz OC heb ik de standaard power-management dingen uitgezet in de bios (C-states, speedstep, etc), en ook turbo heb ik uitgeschakeld. Baseclock verhoogd naar 155, mem divider op 8 (komt uit op ddr3 1240, iets onder spec).

De voltages:
RAM : 1.5v (stock, aangezien dit niet overclocked is)
VTT: 1.25 :|
Vcore: 1.25 :(

Deze instellingen zijn stabiel in prime en linX, maar volgens mij zijn dit veel te hoge voltages voor deze snelheid. De temperaturen komen overigens niet boven de 65 graden uit met deze settings.

Bij hogere overclocks boot ik wel naar windows (zelfs met 191x21 kom ik in windows op STOCK voltage), maar zodra ik een stresstest opstart hangt alles vast en moet ik de voeding uitzetten om te rebooten.

De vraag is nu, doe ik iets verkeerd, of heb ik gewoon pech gehad en een slechte chip/mobo gekregen? Zelf vermoed ik dat het toch aan het moederbord ligt, want de processor werkt op stock snelheid op redelijk lage voltages (2.8 ghz op 0.96-1.0 volt prime stabiel).

Mocht er meer info nodig zijn laat het me dan weten

Alle hulp/advies is welkom!

[ Voor 5% gewijzigd door dunedanh op 25-01-2011 14:55 ]

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-01 11:26
In princiepe zou je power knop gewoon moeten werken, houd je die wel 4 seconde ingedrukt?

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-01 14:50
Mijn gedachten gaan in eerste instantie naar je voeding,
trekt die het wel?
Ik heb een q6600 gehad die verdomt snel lockte, bleek dat mijn voeding zoetjes aan het overlijden was.
Heb je een vervanging liggen om even te testen?

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
4.0 GHz op stock voltage stabiel? dat gaat je nooit lukken, probeer het te verhogen, hij kan echt wel wat meer hebben 1.35Vcore is niet vreemd voor 4.0 GHz, dat je op stock speed zo laag voltage kan lopen heb je geluk mee, maar de cpu schaalt nu eenmaal anders boven een bepaalde snelheid, daar heeft hij meer Vcore nodig. wat deze snelheid is kan ik je niet vertellen dat verschilt per chip.

heb je al geprobeerd voltage te verhogen? staat Vdroop aan? LLC?
als je die Vcore zn ramp vind moet je niet gaan overclocken, ik draai zelf soms ook op 1.45-1.5 volt op mijn i7 920 voor benches.

gametag: estruqiarixs

• dunedanh
@DCG909

Dat dacht ik nou ook, mooi niet dus, snelle klik geprobeerd, 4 sec vast, en uiteindelijk ruim 10 seconden, maar er gebeurde niks. Systeem lag echt helemaal vast.

@CQC AnacondA

Vervangende voeding heb ik zo snel even niet, voltages die er uit komen zijn nog wel stabiel. Ik zal eens kijken hoeveel het hele spulletje uit het stopcontact trekt. Was eigenlijk sowieso van plan om een corsair HX750 of HX850 te kopen, maar ivm budget toch uitgesteld.

@Harm30

Ik heb het nergens gehad over 4 GHz stabiel op stock voltages, was het maar zon feest :+. Als je goed leest zie je dat ik het heb over 3.25 GHz bij 1.25 vcore (vcore is dus al wat verhoogt). 1.3 vcore was niet genoeg om 3.4 stabiel te krijgen, laat staan 4 GHz. Vdroop compensatie stond toen aan trouwens (werd ongeveer 1.34 volt onder load). Ik ben over het algemeen niet vies van een hogere vcore bij overclocken, maar de voltages die ik nodig heb zijn zo veel hoger tov wat ik bij anderen zie, dat ik me toch afvraag of ik misschien ergens iets fout doe, en als dat niet zo is heb ik gewoon pech gehad met deze chip. Het kan trouwens ook nog zijn dat ik toevallig allemaal mensen tegenkwam die toevallig weinig voltage nodig hadden 8)7

To do list:

Voeding checken
hoge baseclock lage multi testen
met eventueel extra vcore verhoging

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 15:49
Ik heb bijna dezelfde setup.. Ik haal 3,6GHz met 1.15v. Heb je alle energiebesparende functies uitstaan? Heb je je bios al geüpdatet?

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Leuke bordjes hoor, maar ik denk niet dat je veel mag verwachten van zo'n mini-itx platform qua overclocking.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik zeg:

plaats eerst maar eens een screenshot van al je bios settings. nu is het koffiedik kijken, maar ik gok dat je zelf iets verkeerd doet, want er moet wel iets meer uit die chip te halen zijn...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• dunedanh
@n0elite

Energiebesparende functies staan uit ja, en draai op dit moment de f5 bios, dat is de laatste voor zover ik heb kunnen vinden. Iets in die richting (iig 3.6 op 1.2 vcore) was ook waar ik op hoopte, en volgens een flink aantal mensen met deze config (h55n-usb3 + i5 760 en i5 750, er is een aparte tread voor op een buitenlands forum wat ik niet meer kan vinden :| als iemand toevallig weet welke ik bedoel, laat het me dan weten) zou dit prima haalbaar moeten zijn.

@unfor

Klopt, ik verwacht ook geen 24/7 overclocks boven de 4 GHz, maar 3.6 moet toch prima te doen zijn, en is ook al veel vaker gedaan door anderen. Als je het voltage circuit genoeg gekoeld houd en het niet te gek maakt met de voltages gaat het prima.

@nedernakker

Dat ik iets verkeerd deed was ook mijn eerste gedachte, als ik zie wat andere mensen uit deze chip weten te halen... Bios screens (foto's? screenshots in de bios gaat moeilijk worden denk ik) zal ik gaan maken, maar morgen nog niet denk ik, heb een wedstrijd.

Ik heb vandaag ook 175x18=2.8 GHz getest (ongeveer stock snelheid maar met hogere baseclock), ik heb het niet langdurig getest maar het was redelijk stabiel (enkele linx runs, geen error/crash). Hogere baseclocks kan dus wel, maar als ik vervolgens de multi verhoog naar 20x175=3.5 GHz krijg ik na ongeveer 10-20 seconden linx een freeze, niets reageerT dan meer (zoals beschreven in startpost). Dit alles bij 1.21 vtt en 1.35 vcore.

De voeding lijkt nog wel stabiel, de voltages blijven netjes binnen de toegestane afwijkingen.

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
dunedanh schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 14:50:

Bij hogere overclocks boot ik wel naar windows (zelfs met 191x21 kom ik in windows op STOCK voltage), maar zodra ik een stresstest opstart hangt alles vast en moet ik de voeding uitzetten om te rebooten.
je geeft wel aan dat je op stock voltages probeerde, maar een H55 bordjes zijn meende ik ook niet bedoelt om te OC'en. en plaats eens wat foto's van je bios zoals nedernakker al zegt.

het geld niet dat als een BCLK stabiel is op een lagere multiplier dat de hogere ook stabiel zijn.

gametag: estruqiarixs

• dunedanh
@Harm30

Met die opmerking wilde ik alleen maar aangeven dat hogere baseclocks wel bootten, maar erg instabiel zijn onder load. Dat die instellingen met dat voltage niet stabiel zouden zijn had een kind van drie nog wel kunnen uitvogelen :+

Het baseclock bij hoge/lage multi verhaal is precies hetzelfde, dat iets wat zo vanzelfsprekend is dat ik dacht dat ik daar niks over hoefde te zeggen ;)

Even voor de duidelijkheid, ik heb onderhand redelijk wat ervaring met overclocking (hoewel niet echt extreem), alleen heb ik totaal geen ervaring met socket 1156 en de p55/h55 chipsets. Alles wat ik tot nu toe overclocked heb was op socket 775.

Tot slot, het klopt dat h55 niet bepaald een OC chipset is, deze is eerder voor htpc/mediacenter/etc doeleinden geschikt. Zeker het bordje wat ik heb is daarvoor bedoeld. Echter zoals ik al eerder heb gezegd, er is door verschillende mensen met precies dezelfde setup als ik bewezen dat je met deze combi prima kan overclocken. Mijn lukt het alleen niet, vandaar dit topic 8)7

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
post dan een keer de settings in je bios... we zijn nog steeds koffiedik aan het kijken...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1