X-fi Titanium geen Crystalizer/ Equalizer --> Optisch Z-5500

Pagina: 1
Acties:

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:11
Ik zit met het volgend probleem. Ben in het bezit van meerdere X-fi geluidskaarten en vindt de extra equalizer en Crystalizer en surround etc. effecten bij de drivers het geluid nog mooier maken.

Op m'n htpc heb ik een X-fi Titanium zitten en deze optisch verbonden met m'n Z-5500 alleen maakt het aanpassen van deze instellingen dus geen enkel verschil.
Enig idee waar dit aan ligt? De kaart zelf, de drivers, heb ik iets verkeerd ingesteld?

Of is het niet mogelijk om aanpassingen te maken aan het geluid als ik de kaart via optisch verbindt met m'n Z-5500. In dit geval kan ik waarschijnlijk beter ze analoog aansluiten, aangezien ik dan ook EAX heb. Zoveel verschil in optisch/digitaal en analoog heb ik eerlijk gezegd ook niet gemerkt.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:26
Ik kon niet direct vinden of crystalizer werkt over de optische uitgang. Het zou kunnen dat je daarvoor DDL of DTS uit moet zetten, maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval zou je met de settings kunnen spelen :).

Het verschil tussen digitaal of analoog is inderdaad nauwelijks aanwezig bij deze kaarten. Dat komt mede doordat de kaart gewoon goed is. Digitaal heeft als enige voordeel dat je de optische input kunt gebruiken van de Titanium, maar volgens mij zit deze ook al op de Z-5500 zelf.

Verder is EAX alleen bedoeld voor games, dus of je daarin verschil gaat merken lijkt mij ook sterk - in verband dat je op een HTPC draait.

• Saiya
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:11
Thanks voor de reactie! Hoe zou ik DDL of DTS uit moeten zetten? Volgens mij heb je die optie niet. Ook als ik bijvoorbeeld met winamp een muziekje luister maakt die instellingen veranderen niks uit en muziek is gewoon stereo.

Ik kan me overigens niet bedenken waarvoor ik de optische ingang op de geluidskaart zou moeten gebruiken :P Ik stuur via de optische uitgang het geluid naar de Z-5500.

Het is overigens een game htpc'tje :P Er hangen 2 logitech cordless rumblepads aan en twerkt aardig goed moet ik zeggen :)

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-02 19:29
Als het goed, is er software geïnstalleerd waarmee je de geluidskaart kan configureren. Een van de tabs daarin beheert bijvoorbeeld Dolby Digital Live, en op een andere tab valt de Crystalizer in te stellen. Mocht dat er allemaal niet zijn, dan moet je misschien op de site van Creative even controleren dat je alle programma's geïnstalleerd hebt.

Op deze pagina zou je de auto-update kunnen gebruiken om de software te checken!

Het is een mooie kaart overigens, heb dat ding dit weekend gekocht om via Dolby Digital Live het geluid naar een digitaal aangesloten 5.1 headset te sturen. Had zoiets veel eerder moeten regelen :)

[ Voor 42% gewijzigd door Trenchdog op 25-01-2011 13:42 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geluidskaarten zijn audiodevices, en iets als een X-Fi zou je zelfs als Hi-Fi kunnen bestempelen. Waarom dump je dan een vraag erover in Overige Hardware, in plaats van het in Audio & HiFi te posten :?

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!