Toon posts:

laptop wordt snel heet om niks, cooler?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Toshiba Sattelite L500D-11J al ongeveer een jaar in mijn bezit.
Het enige probleem dat ik er mee heb is dat hij aardig heet wordt, ook al gebruik ik hem alleen om op het internet te surfen. ( probleem is alijd al geweest, maar het begint onprettig te worden bij gebruik op de schoot ). Als hij te lang blijft staan op dezelfde plek wordt de laptop alleen maar heter en sloomer.

Standaard temperatuur van de laptop Core ligt rond de 70 graden celcius, mijn fan zit dan al op 100% snelheid. Bij gebruik van zwaardere programma's gaat hij al gauw over naar de 90 graden.
Heb genoeg op internet rondgekeken maar valt ook niet veel op te vinden dus daarom ook dit mailtje.

Mijn vraag is, is het handig om een laptop cooler o.i.d aan te schaffen of is er een makkelijkere oplossing ?
Zelf heb ik het gevoel dat het komt door mijn processor, die niet van een echt hoog niveau is, namelijk de; AMD Turion X2 Dual-Core Mobile RM-74 2.20 GHz. het is ook alleen écht heet in de linkerboven hoek van de laptop, waar ook de meeste warmte uit komt. En dan vooral aan de zij- en onderkant.

Hopelijk iemand een idee ?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-09 12:37

fstieger99

www.Isaia.it

ik zou proberen hem open te schroeven en nieuwe koelpasta en controleren of de fan goed draait.

ik had hetzelfde bij een wat oudere Acer en na na wat artic silver en een goeie stofzuigbeurt scheelde het zon 20 graden.

The Sartorialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Blaast de fan ook echt warme lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:10
fstieger99 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 12:20:
ik zou proberen hem open te schroeven en nieuwe koelpasta en controleren of de fan goed draait.

ik had hetzelfde bij een wat oudere Acer en na na wat artic silver en een goeie stofzuigbeurt scheelde het zon 20 graden.
Bij een laptop van 1 jaar met wellicht nog garantie zou ik dat niet doen. Beste is deze vraag eens te stellen aan de winkel waar je de laptop hebt gekocht. Misschien weten zij een mooie oplossing. Dit is wel erg heet namelijk. Dat lijkt een defect (zeker omdat je aangeeft dat dit vanaf het begin zo is).

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Viper® schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 12:25:
Blaast de fan ook echt warme lucht?
Ja, de fan aan de linkerkant van de laptop, daar komt gewoon warme lucht uit. Als die echt heet is kan ik me hand er miss 3 seconden voorhouden..

Ik heb een andere webshop geprobeerd, laptop bij Salland Auto. gekocht maar Azerty geeft dit aan ( zelfde bericht als hier gestuurd ): 'De makkelijkste oplossing is inderdaad een laptop koeler kopen.
De enige andere oplossing is hem naar de fabrikant sturen voor een revisie maar dit is erg prijzig'.

Maar hier hebben ze dus gewoon mijn voorstel overgenomen ipv zelf wat aan te geven ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het is niet wat je vraagt, maar een laptop op 100% cpu usage wordt aanzielnlijk warmer. Dit had je al nagekeken in taskmanager?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 14:18:
Het is niet wat je vraagt, maar een laptop op 100% cpu usage wordt aanzielnlijk warmer. Dit had je al nagekeken in taskmanager?
Ja had ik allemaal al nagekeken, cpu komt niet op 100 %, maar wel rond de 80%. Heb op het moment ook meerdere programma's aanstaan o.a.: Firefox(500mb)(maar 3 tabbladen open, tweakers, hyves en een ander forum), MSN(80mb), Tweetdeck(100MB) en dan nog 80 andere processen maar met weinig cpu gebruik.

P.S. Dit is wat ik sws standaard aan heb staan, heb ik het nog niet eens over games of andere veeleisende programma's..

edit: na ff goed bekeken te hebben waar meeste CPU gebruik naartoe ging, zie ik dat Firefox echt veel in gebruik neemt op het moment.. 40 - 50 % ook al ben k geen pagina's aan het laden. Totaal CPU gebruik zakt ook wel naar 20 of 50 % maar dan gaat die later weer omhoog

edit2: na afsluiten van Firefox daalt CPU gebruik naar <10%, dus normaal. Maar het duidelijke geluid van de fan + hitte blijft standaard. Ook zal ik nu alles uit en ga ik naar bureaublad staren.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2011 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stphnvlstk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10-2019
Als je'm helemaal laat afkoelen, en dan een aantal uur in idle laat staan, wordt ie dan ook zo warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik hem een hele dag niet gebruikt hebt, en 's avonds aanzet om een spelletje te spelen dan werkt hij het eerste kwartier perfect. Maar dan begint die op me schoot heet te worden en begint het trage gedoe weer. Zeer frustrerend.. Ook internetpagina's laden gaat trager wanneer die warmer word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Hoge cpu verbruik (1 core volledig?) van firefox is nog de moeite waard van uitzoeken. (zal waarschijnlijk een plugin zijn...). Want je geeft al aan dat er echt warmte gemaakt wordt.

Uiteraard heeft je laptop wel wat tijd nodig om af te koelen na "hevig" cpu verbruik. Geheugen verbruik maakt niet echt uit.

Je kunt ook nog nakijken of de powersave features van de de laptop goed werken. met cpuinfo kun je nakijken of de kloksnelheid naar bededen gaat als hij idle is.(load < 5% is onvista meen ik)

Maar vooral op zoek gaan naar programma's die veel CPU BLIJVEN gebruiken als je niks doet.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:28:
Hoge cpu verbruik (1 core volledig?) van firefox is nog de moeite waard van uitzoeken. (zal waarschijnlijk een plugin zijn...). Want je geeft al aan dat er echt warmte gemaakt wordt.

Uiteraard heeft je laptop wel wat tijd nodig om af te koelen na "hevig" cpu verbruik. Geheugen verbruik maakt niet echt uit.

Je kunt ook nog nakijken of de powersave features van de de laptop goed werken. met cpuinfo kun je nakijken of de kloksnelheid naar bededen gaat als hij idle is.(load < 5% is onvista meen ik)

Maar vooral op zoek gaan naar programma's die veel CPU BLIJVEN gebruiken als je niks doet.
Energiebeheer heb ik prima ingesteld, afwisseling tussen Hoge prestaties & Gabalanceerd bvb veranderd niet veel. Over dat CPU-Z, waar kan ik dat precies zien ? Zit het programma'tje wel door te zoeken maar kan niet vinden waar je het over hebt.

Heeft die warmte ook effect op de snelheid van mijn laptop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:55

job

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:43:
Over dat CPU-Z, waar kan ik dat precies zien ? Zit het programma'tje wel door te zoeken maar kan niet vinden waar je het over hebt.
Bij core speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stphnvlstk
Wat ik mijn vorige post bedoelde is: als je hem eerst laat afkoelen, en hij daarna ook te hard opwarmt zelfs in idle, is het duidelijk dat er een hardware fout is en dat deze moet vervangen of gerepareerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Core speed wisselt tussen 850 naar 1100MHz, meestal gewoon 1100. Als ik een nieuw tabblad open en naar een wat vollere website link gaat hij naar 2200MHz, paar seconden niks doen en hij is weer op 1100MHz.
Stphnvlstk schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:48:
Wat ik mijn vorige post bedoelde is: als je hem eerst laat afkoelen, en hij daarna ook te hard opwarmt zelfs in idle, is het duidelijk dat er een hardware fout is en dat deze moet vervangen of gerepareerd worden.
Afkoelen werkt alleen als ik hem helemaal afsluit. Als ik hem dan weer aandoe en ik leg hem bvb op de bank, is hij binnen no-time gewoon weer heet, ook al doe ik niets intensiefs met mijn laptop. Met een paar zware programma's gaat het natuurlijk sneller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stphnvlstk
Dan lijkt het mij wel duidelijk dat je 'm terug moet binnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:17

itsalwaysme

Graast voor DB

Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:58:
Core speed wisselt tussen 850 naar 1100MHz, meestal gewoon 1100. Als ik een nieuw tabblad open en naar een wat vollere website link gaat hij naar 2200MHz, paar seconden niks doen en hij is weer op 1100MHz.

[...]

Afkoelen werkt alleen als ik hem helemaal afsluit. Als ik hem dan weer aandoe en ik leg hem bvb op de bank, is hij binnen no-time gewoon weer heet, ook al doe ik niets intensiefs met mijn laptop. Met een paar zware programma's gaat het natuurlijk sneller :)
Toch geen stoffen bank, zodat de luchtaanvoer/afvoer dicht gedrukt wordt? Dat is ook niet echt goed voor een laptop.
Als ik mijn netbook op een zachte stoffen bank leg, dan is deze ook binnen 15 minuten gloeiend heet. Leg ik hem op een harde ondergrond (zoals een tafel), dan heb ik nergens last van.

[ Voor 0% gewijzigd door itsalwaysme op 26-01-2011 09:25 . Reden: typo ]

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
itsalwaysme schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:04:
[...]

Tocg geen stoffen bank, zodat de luchtaanvoer/afvoer dicht gedrukt wordt? Dat is ook niet echt goed voor een laptop.
Als ik mijn netbook op een zachte stoffen bank leg, dan is deze ook binnen 15 minuten gloeiend heet. Leg ik hem op een harde ondergrond (zoals een tafel), dan heb ik nergens last van.
Klopt, een stoffen bank, maar daar ligt het niet aan. Wanneer ik mijn laptop een tijdje in de eetkamer heb laten staan ( dichtgeklapt + oplader eraan, maar nog wel aan ) en hem daar weg haal voel ik de warmte ook gewoon in de tafel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste oplossing is hem opsturen naar Toshiba, of terug naar de winkel en hen er naar laten kijken ?
Ik zou ook zo'n coolpad kunnen aanschaffen.
Pagina: 1