Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-04 15:54
Hola,

Stel, een werkgever geeft je een maandelijks leasebudget van x-bedrag wat je mag besteden aan een leaseauto in de shortlease. Ik kies er dan voor om niet het hele budget te gebruiken maar om voor een goedkopere auto te gaan (want; goedkoper in bijtelling etc.). Voor mijn gevoel hou ik dan nog een bedragje over, namelijk het onbenutte deel van het leasebudget, wat mijn werkgever wel voor mij gereserveerd zou hebben. Hebben jullie enig idee hoe het daarmee zit? Kan ik vragen om dat deel alsnog bij m'n loon op te tellen? Of heb ik gewoon pech gehad? :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:30
Bij mij is het zo dat ik het 'ongebruikte' gedeelte (bruto uiteraard) bij mijn loon op krijg. Scheelt toch weer :).

Techneco Elga 4kW L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 3MXM52N+1xFTXA42AW+2xFTXM20N || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:24
Hangt van bedrijf tot bedrijf af.

Je kan het natuurlijk altijd vragen, nee heb je, een ja kan je krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:30
Bij ons (logica) is het zo dat de werkgever de helft van het restant krijgt. En van die 50% die jij dan weer bruto krijgt uitgekeerd, neemt de belastingdienst ook grofweg weer de helft van af :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:55

d_star

Maharadja of the Year :-/

Wat er gebeurt als je je leasebudget niet voor de volle 100% gebruikt, verschilt per bedrijf. Hangt gewoon af van de arbeidsvoorwaarden die gesteld zijn. Zijn er onduidelijkheden, dan is je vraag het beste gesteld aan bijvoorbeeld je HRM'er. Wij hebben geen inzicht in je arbeidsvoorwaarden, dus kunnen we dat onmogelijk aan je vertellen.

Bij mijn bedrijf is het zo dat alles wat je niet verbruikt aan leasebudget, bruto op je salaris wordt meegestort. Als je dus een beetje een goedkope auto kan leasen, zou je, mits je je auto privé gebruikt, het restdeel van je leasebudget kunnen gebruiken om je bijtelling te kunnen betalen.

tl;dr: ff aan je HRM'er vragen ;)

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-04 15:54
Ok, cool! Bedankt voor alle reacties! Even met m'n HRM'er om tafel dus :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:17
Night-Reveller schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 12:41:
Bij ons (logica) is het zo dat de werkgever de helft van het restant krijgt. En van die 50% die jij dan weer bruto krijgt uitgekeerd, neemt de belastingdienst ook grofweg weer de helft van af :-(
Wat een stomme regeling. Je vergeet wel te noemen dat een goedkopere auto minder bijtelling betekent. Natuurlijk is die 14/20/25% minder dat je bespaart dan wat je aan inkomstenbelasting betaalt over het uitgekeerde bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 21:36
PHiXioN schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 17:07:
[...]

Wat een stomme regeling. Je vergeet wel te noemen dat een goedkopere auto minder bijtelling betekent. Natuurlijk is die 14/20/25% minder dat je bespaart dan wat je aan inkomstenbelasting betaalt over het uitgekeerde bedrag.
Da's natuurlijk appels met peren vergelijken, dat je minder bijtelling hebt geld ook als je wel het volledige bedrag krijgt uitgekeerd.

Wat ik het eerlijkste vindt is als je het bedrag gewoon krijgt uitbetaald, voor de werkgever zijn de kosten dan hetzelfde. Ik kan me voorstellen dat werkgevers graag willen dat hun werknemers niet allemaal Alto's en Aygo's gaan leasen en zo'n soort regeling bedenken.
Maar laat mensen gewoon lekker zelf bepalen hoe ze rijden!

Eigenlijk zijn de twee extremen:
-Een vast leasebudget waarvan je geen uitbetaling krijgt bij een lager leasebedrag
-Een mobiliteitsbudget waarbij je zelf kunt bepalen of je least of een eigen auto rijdt

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:28

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

ReallyStupidGuy schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 17:33:
[...]
Wat ik het eerlijkste vindt is als je het bedrag gewoon krijgt uitbetaald, voor de werkgever zijn de kosten dan hetzelfde.
Dat is dus niet waar.

Als je het echt uitbetaald krijgt (dus netto) gaat het sowieso al niet op (wie betaalt dan het deel tussen netto en bruto?). Maar ook als je het bij je brutoloon optelt werkt het niet zo: je werkgever betaalt onder meer ww-premies over je brutoloon. Dan is het ook nog vaak zo dat de pensioenbijdrage door je werkgever een percentage is van je brutoloon.

Als je werkgever jou het resterende leasebudget als brutoloon uitbetaalt, gaat je werkgever dus méér betalen dan hij (zij) zou doen als je leasebudget ook volledig aan een leaseauto wordt uitgegeven.

Het resterende leasebudget uitbetaald krijgen (ook bruto, netto zou uiteraard helemaal feest zijn ;)) is dus zeer netjes, want de werkgever komt er (relatief gezien) dan bekaaid vanaf...

[ Voor 4% gewijzigd door MrTinux op 25-01-2011 17:48 ]

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
MrTinux schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 17:46:
[...]

Dat is dus niet waar.

Als je het echt uitbetaald krijgt (dus netto) gaat het sowieso al niet op (wie betaalt dan het deel tussen netto en bruto?). Maar ook als je het bij je brutoloon optelt werkt het niet zo: je werkgever betaalt onder meer ww-premies over je brutoloon. Dan is het ook nog vaak zo dat de pensioenbijdrage door je werkgever een percentage is van je brutoloon.
Vaak wordt het restant uitgekeerd in de vorm van een bruto onkostenvergoeding of bonus. Die telt wel mee in het heffingsloon, maar niet in het SV-loon. Er worden dus geen sociale premies over betaald. Ook valt dit bedrag buiten de het pensioengevend salaris, waardoor er ook geen pensioenpremies over worden afgedragen.

Bij een dergelijke oplossing zijn de kosten voor de werkgever neutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 21:36
t_captain schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 08:30:
[...]

..Betere uitleg dan van mij...

Bij een dergelijke oplossing zijn de kosten voor de werkgever neutraal.
Zo dus ongeveer.

Vaak wordt er gewerkt met mobiliteitsbudgetten, als Logica dat niet doe en het werkelijk bij je bruto salaris optelt zou het 50/50 verhaal wel een stuk redelijker worden. Daar had ik dus niet aan gedacht!

Niettemin hebben veel mensen in eerste instantie liever dat het bedrag als onkostenvergoeding wordt uitbetaald omdat er dan netto ook mer overblijft

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Goed punt. Het 50/50 systeem wordt iets redelijker.

Werkgeverslasten voor werkloosheids en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen liggen in de orde van 15 a 18%. Daarbij komt werkgeverspremie pensioen en eventuele excedent of hiaat regelingen (ANW hiaat, WIA excedent). Al met al schat ik dat men rond de 35 cent aan premie moet afdragen op iedere euro extra brutoloon die wordt toegekend.
Als je 100 euro onder budget least, dan ontvang je dus 50 euro op je salaris. Daar komt zo'n 18 euro aan werkgeverslasten bij. Totale kosten zijn nog altijd ruim onder de 100 euro.
Pagina: 1