Nieuwe ESX hosts

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 07:50
In onze huidige omgeving hebben we 2 ESX hosts die op (een oude) 3.5.2 versie draaien. Omdat de subscription al lang verlopen was hebben we ervoor gekozen nieuwe licenties aan te schaffen en daarbij 2 nieuwe ESX hosts.

Onze oude vCenter (2.5) draait op een losse fysieke bak. Deze gaat in de nieuwe situatie gevirtualiseerd worden. De VMDK / VMFS storage staat op een FibreChannel SAN.

Wat is nu wijs?
- Nieuwe ESX bakken optuigen
- vCenter daarop installeren en apart mgmt netwerk configgen
- Storage koppelen aan ESX bakken
- VM's uitzetten en 'add to inventory' doen vanuit de datastore? ?

Daar zit eigenlijk mijn grootste vraag, hoe ga ik het makkelijkste de VM's naar de nieuwe ESX hosts zetten? Of kan ik een ESX 4.1 machine toevoegen in mijn 3.5.2 hosts inventory en daartussen vMotionen?

Wat zie ik over het hoofd?

sidenote : updaten van de oude omgeving heeft niet veel zin omdat we daar geen recht op hebben ivm verlopen subscription.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of je VMotion kunt doen tussen 4.1 en 3.5.2, je zult dat in ieder geval vanaf je nieuwe vCenter server moeten doen. Je oude VirtualCenter server kan geen 4.1 hosts aan. Je kunt natuurlijk overwegen om tijdelijk de oude hosts te updaten, je mag ten slotte 60 dagen trial draaien met ESX.

Maar ik denk dat de eerste optie die je noemt op zich nog het snelst is, en redelijk foutloos. En je kunt het vrij eenvoudig testen, dus dat zou je eerst eens kunnen proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 22:27:
Ik weet niet of je VMotion kunt doen tussen 4.1 en 3.5.2, je zult dat in ieder geval vanaf je nieuwe vCenter server moeten doen. Je oude VirtualCenter server kan geen 4.1 hosts aan. Je kunt natuurlijk overwegen om tijdelijk de oude hosts te updaten, je mag ten slotte 60 dagen trial draaien met ESX.

Maar ik denk dat de eerste optie die je noemt op zich nog het snelst is, en redelijk foutloos. En je kunt het vrij eenvoudig testen, dus dat zou je eerst eens kunnen proberen!
Inderdaad, goeie tip om de ESX op 60 dagen trial te laten gaan, op zich is dat misschien de betere stap. Eerst upgraden en dan vMotionen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Als je de hele boel uit gooit en opnieuw in je inventory zet is het geen vMotion natuurlijk.
Overigens zou dat moeten werken ja, je kan daarna kiezen om de oude VMs te upgraden naar de vSphere 4 spec. Zorg wel even voor backups, niet alle VMs vinden dat leuk.

Ook nog iets om even aan te denken, vCenter moet tegenwoordig op een 64 bit OS draaien.

Wat je overigens ook nog zou kunnen doen is je nieuwe omgeving opzetten, je oude hosts toevoegen aan dat cluster en de VMs overzetten, dit keer wel met vMotion ;)
Zou ook prima moeten werken. Daarna kun je de oude hosts weer uit je cluster mikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
CherandarGuard schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 08:48:

Ook nog iets om even aan te denken, vCenter moet tegenwoordig op een 64 bit OS draaien.

Wat je overigens ook nog zou kunnen doen is je nieuwe omgeving opzetten, je oude hosts toevoegen aan dat cluster en de VMs overzetten, dit keer wel met vMotion ;)
Zou ook prima moeten werken. Daarna kun je de oude hosts weer uit je cluster mikken.
Klopt, maar draai vCenter virtueel..
Ik ga ervoor om inderdaad de oude hosts in m'n cluster toe te voegen en dan vMotionen. Thanks voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:12
vCenter virtueel draaien? Lijkt me erg riskant, je hebt geen management / DFS meer op het moment dat de host waarop je management draait uitvalt, dan kun je net zo goed geen redundancy hebben.

m.b.t. je vraag:
Ik zou inderdaad gewoon een tijdnelijke / demo update doen van je huidige opgeving en daar vMotio op los laten. Dan heb je er het minste last van en heb je rustig de tijd de nieuwe omgeving op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
vCenter virtueel draaien is heel gebruikelijk en geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Supermario16 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 09:22:
vCenter virtueel draaien? Lijkt me erg riskant, je hebt geen management / DFS meer op het moment dat de host waarop je management draait uitvalt, dan kun je net zo goed geen redundancy hebben.
Jawel hoor, met HA en FT heb je kans dat bij een dode ESX even je management weg is. Maar het is gewoon een best practice en tevens ondersteund door VMware zelf, dus waarom nog een fysieke bak pakken/kopen daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 21:36
Ik heb met exact hetzelfde probleem gezeten, en uiteindelijk een vSphere 4 licentie aangeschaft die je kan laten downgraden naar een 3.5. Daarna gewoon in de bestaande omgeving gehangen en draait prima. Het werd mij destijds afgeraden om 3.5 en 4 door elkaar te gebruiken, met name vanwege HA-problemen. Of dat inmiddels is opgelost weet ik niet, dat zou je even kunnen onderzoeken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Nu heb ik een server overgezet. In de oude omgeving 'remove from inventory' gedaan en bij de 4.1 omgeving 'add to inventory' gedaan.

Daarna de VMware Tools geupgrade en daarna de virtual machine vHardware naar level 7 gezet. Buiten dat de IP instellingen weg waren (nieuwere netwerkkaart) ging dat allemaal wel goed. Nu hopen dat dat met kritische servers (DC, exchange, file) ook goed gaat.

Eerst slinger ik VMware Data Recovery aan om voor een upgrade een VMDK backup te trekken. Alleen op 1 of andere manier wil het connecten tussen de appliance nog niet lukken :)
Pagina: 1