Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DannyvdHof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04-2021
Dag medetweakers,

Afgelopen vrijdag 21 januari kwam ik te horen dat mijn contract niet verlengd word. Ik heb niks schriftelijk gezien dat mijn contract niet verlengd is. Maar in mijn contract staat dat het schriftelijk een maand van te voren aangegeven moet worden en dat er een wederzijds opzegtermijn is. ik vind 2 dagen van te voren niet een redelijk opzegtermijn. :S

Iemand ervaring met dit soort dingen?

AMD Phenom II X4 965BE - Sapphire HD6850 1GDDR5 - Kingston HyperX Gen 8GB DDR3 1600Mhz - ASrock 870 Extreme3

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als het een contract is met bepaalde tijd dan hoeven ze in principe helemaal niets te zeggen, als er niets word doorgegeven dan houden beide partijen zich simpelweg aan het contract en houd de overeenkomst dan op.

Als het een contract is voor onbepaalde tijd is dat wel een ander verhaal, maar dan valt er ook niets te verlengen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Betekent dat dat je vanaf gisteren niet meer hoeft te werken of per 21 februari niet meer hoeft te werken?

Wat voor soort contact hebt je (half jaar / jaar / onbepaalde tijd), hoe is het medegedeeld, heb je een afschrift gekregen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Klote man :(

Maar in principe hoeft er aan het einde van een contract met bepaalde tijd niets 'opgezegd' te worden, de einddatum staat immers al in het contract zelf...

De opzegtermijn geldt voor tussentijdse opzeggingen.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-11 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het verlengen van een contract is geen vanzelfsprekendheid. Je zal voor jezelf moeten zorgen dat je tijdig duidelijkheid hebt over een verlenging, zodat je eventueel andere stappen kunt zetten. Je had de afgelopen maand dan kunnen gebruiken om te solliciteren naar een andere baan.

• DannyvdHof
ja het is een contract voor bepaalde tijd. half jaar in dit geval. en vanaf de 23 januari hoef ik dus niet meer te komen.

Wat ik wel raar vind is dat ik wel een gesprek heb gehad een maand geleden en toen is mij medegedeeld dat ze mijn contract wel wouden verlegen, maarja dus gewoon accepteren en opzoek naar een andere baan? of toch maar proberen een verlenging te krijgen?

AMD Phenom II X4 965BE - Sapphire HD6850 1GDDR5 - Kingston HyperX Gen 8GB DDR3 1600Mhz - ASrock 870 Extreme3

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Niet geheel waar: het kan best zijn dat ze onderling afgesproken hebben, dat ze minimaal 'n maand te voren zouden laten weten als het contract niet verlengd zou worden.
Nu dat niet gebeurd is, zou TS er van uit mogen gaan dat het contract verlengd wordt.

Het hangt dus volledig af van wat er exact in het contract staat om te bepalen of je daar rechten aan zou kunnen ontlenen.

Daarnaast zit je met het verschil recht hebben en krijgt krijgen. Je recht halen is niet altijd gemakkelijk of winstgevend. Mocht je lid zijn van een vakbond of rechtsbijstandsverzekering hebben, dan zou ik met hen contact opnemen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Contract voor bepaalde tijd loopt gewoon af en alleen een opzegging tussendoor (dus na 3.5 maand ofzo) moet een maand van te voren worden aangekondigd. Spijtig maar ik zou GoT even links laten liggen en gaan solliceteren ergens anders.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:26
Als je een contract voor bepaalde tijd (bijvoorbeeld 3 maanden of een jaar) hebt dan eindigt het contract van rechtswege na die bepaalde tijd. Je werkgever hoeft je helemaal niet te melden dat het niet verlengd wordt, dat is namelijk al de default die in het contract staat.

Het is wel netjes van de werkgever als deze op tijd aangeeft of ze gaan verlengen of niet, maar ze zijn dit niet verplicht.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Als ze je niet meer nodig hebben, zullen ze 4 dagen laten je niet ineens wel weer nodig hebben natuurlijk. Ook al hebben ze de intentie uitgesproken je contract te verlengen, het blijft ook je eigen verantwoordelijkheid hier achteraan te gaan als je wilt blijven. Als je er zelf niks over zegt, dan kan je werkgever ook denken dat jij niet de intentie hebt te blijven.

Al met al, contract voor bepaalde tijd, dus dit had je al een half jaar geleden aan kunnen zien komen ;)

Rail Away!

• DannyvdHof
Oke dan weet ik voldoende, bedankt voor de info iedereen :) ik ga dan mooi opzoek naar een andere baan ;) als ze mij toch weg willen hebben lijkt het mij niet echt verstandig om er alsnog te gaan werken (als ik de kans kreeg).

[ Voor 7% gewijzigd door DannyvdHof op 25-01-2011 11:05 ]

• Ardana

Ardana

Mens

@TS: iedereen blaat (sorry voor de grove bewoording) hier maar wat. Wat dat aangaat luister je nu naar nerds die er net zoveel verstand van hebben als jij: ze hebben de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt. Het feit dat veel mensen het beweren, maakt het nog niet waar.

Het is afhankelijk van de exacte bewoordingen in je contract of je idd recht hebt op verlenging (of compensatie). Zoals gezegd, ga langs 'n juridisch loket, de vakbond of je rechtsbijstandsverzekering met je contract. Dan pas weet je het zeker.

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 09:06

EoG

BOFH

@Ardana, volgens mij heb je gelijk; het gaat hier sowieso om een stilzwijgende verlenging, voor zover ik hier bekend mee ben.

edit: toch niet, ik begrijp dat je het twee dagen van te voren hebt gehoord, in dat geval afhankelijk van wat er in je contract staat!
DannyvdHof schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 11:04:
Oke dan weet ik voldoende, bedankt voor de info iedereen :) ik ga dan mooi opzoek naar een andere baan ;) als ze mij toch weg willen hebben lijkt het mij niet echt verstandig om er alsnog te gaan werken (als ik de kans kreeg).
Het lijkt mij inderdaad verstandig ander werk te zoeken als je werkgever al aangeeft je niet te willen hebben, het is denkbaar dat dat geen fijne werksituatie oplevert, succes in ieder geval! :)

[ Voor 8% gewijzigd door EoG op 25-01-2011 11:23 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ardana schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 11:14:
@TS: iedereen blaat (sorry voor de grove bewoording) hier maar wat. Wat dat aangaat luister je nu naar nerds die er net zoveel verstand van hebben als jij: ze hebben de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt. Het feit dat veel mensen het beweren, maakt het nog niet waar.

Het is afhankelijk van de exacte bewoordingen in je contract of je idd recht hebt op verlenging (of compensatie). Zoals gezegd, ga langs 'n juridisch loket, de vakbond of je rechtsbijstandsverzekering met je contract. Dan pas weet je het zeker.
Natuurlijk hangt het ervan af wat er in zijn contract staat, maar aangezien hij geen verdere gegevens verstrekt, kunnen wij ook alleen maar van de standaard uit gaan. Een contract voor bepaalde tijd eindigt gewoon op een bepaald moment. Van stilzwijgende opvolging is hier geen sprake, zie ook de link die EoG post.
Het is mogelijk dat de tijd waarvoor de arbeidsovereenkomst is aangegaan verstrijkt en dat de medewerker verder is gegaan met zijn werkzaamheden zonder "tegenspraak" van de werkgever. Er is dan sprake van een stilzwijgende opvolging van de arbeidsovereenkomst door partijen.

[...]

Van "tegenspraak" is sprake, indien de werkgever de medewerker heeft laten weten dat de arbeidsovereenkomst niet wordt gevolgd door een nieuw contract. Dit kan geschieden:
- voor het einde van de arbeidsovereenkomst of
- op het tijdstip waarop de medewerker het werk wil hervatten na het einde van de arbeidsovereenkomst of
- op een tijdstip onmiddellijk nadat de werkgever weet of had kunnen weten dat de medewerker zijn werk heeft hervat na het einde van de arbeidsovereenkomst.
DannyvdHof schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 10:55:
[...]
Afgelopen vrijdag 21 januari kwam ik te horen dat mijn contract niet verlengd word [...] 2 dagen van te voren [...]

Rail Away!

• DannyvdHof
achja gewoon accepteren ;) ik zoek wel weer wat anders :P geen zin in al dat gedoe, want ik denk dat een andere baan via een uitzendbureau sneller gaat.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Met zo'n positieve levensinsteek lukt het je vast om snel weer wat te vinden :)

Succes!

• Ardana

Ardana

Mens

Eensch :) Veel succes!

Pagina: 1