5.1 of 2.1 Home cinema set - ervaringen welkom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Sinds 2 jaar maak ik gebruik van een Logitech X5500 als home cinema set. Persoonlijk ben ik vrij tevreden over deze set, MCE is aangesloten via toslink en er komt een redelijk geluid uit voor. (beter bestaat natuurlijk altijd).

Nu begint de Logitech toch wat verouderingsverschijnselen te krijgen zoals spook geluid en ruis in de side speakers en ben ik aan het overwegen om een nieuwe set aan te kopen.

Maar de keuze is enorm de dag van vandaag.
Daarom begin ik met de vraag of 2.1 sets die een surround emuleren even sterk zijn als een volwaardige 5.1? Post ook gerust je ervaring van de set die je momenteel gebruikt, alle info is welkom.

Kleine info nog:
Afstand TV - Zetel: 3 a 4m
Achter speakers staan zijdelings-achter de zetel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:53
Een 2.1 set haalt het bij lange na niet bij een volwaardige 5.1 set. Het emuleren van surround heeft zijn grenzen, je hoort het verschil duidelijk welke van de twee staat te spelen. (heb zelf op dit moment 7.1)

Maar het beste advies is en blijft; ga een keer luisteren naar het verschil tussen 2.1 en 5.1! (met je eigen cd/dvd's)

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in de herfst een goede 2.1 gekocht (volgens de reviews), maar spijt van.
Ik zou heel graag weer terug willen naar 5.1 vanwege het betere surround effect, maar ja....dat kost weer centen!

Ik heb gekozen voor 2.1 vanwege het idee dat ik dat surround niet zou missen bij die paar films die we kijken en het voordeel van minder kabels/speakers in strakke inrichting maar ik vind het niet opwegen tegen het gemis.

Zoals al genoemd: gaan luisteren in een hifi-zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcheinen
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-09 10:22
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 10:40:
Ik heb in de herfst een goede 2.1 gekocht (volgens de reviews), maar spijt van.
Ik zou heel graag weer terug willen naar 5.1 vanwege het betere surround effect, maar ja....dat kost weer centen!

Ik heb gekozen voor 2.1 vanwege het idee dat ik dat surround niet zou missen bij die paar films die we kijken en het voordeel van minder kabels/speakers in strakke inrichting maar ik vind het niet opwegen tegen het gemis.

Zoals al genoemd: gaan luisteren in een hifi-zaak.
Kun je wat meer informatie geven over het 2.1 systeem waar je niet tevreden over bent?
Welk merk, prijsklasse, etc.

K-7 | SMC Pentax DA* 16-50 f/2.8 | SMC Pentax DFA 100 f/2.8 | SMC Pentax DA 18-250mm f/3.5-6.3 | K10D | Pentax DA 18-55 f/3.5-5.6 | SMC Pentax M50 f/1.7 | Tamron 28-300 f/3.5-6.3 | Pentax AF-540FGZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Als een 2.1 even sterk zou zijn, zouden er waarschijnlijk geen 5.1 sets bestaan. Het antwoord lijkt me dan ook voor de hand liggend.

Het beste advies wat ik je kan geven is: ga eens luisteren in de winkel, en laat je goed informeren.

Een redelijke samengestelde set zal altijd beter geluid geven dan de huis-tuin-keuken oplossingen die merken als Sony, Philips, Samsung, LG e.d. bieden.

Verwijderd

Topicstarter
ik raap dit nog even op, omdat ik voor de moment aan het twijfelen ben tussen 3 systemen:

1. Yamaha YHT-394
http://hificorner.nl/hifi-sets/home-cinema/yht-394.html

2. Yamaha RX-V367 + NS-P285
http://hificorner.nl/hifi...rx-v367-zwart-nsp285.html

3. Onkyo HT-S5305
http://hificorner.nl/hifi-sets/home-cinema/ht-s5305.html

Nu ben ik nog het verschil tussen de 2 Yamaha's aan het zoeken, want volgens mij hebben ze dezelfde versterker.
Aanraders?

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:53
Heb zelf een vergelijkbare Onkyo set gehad (ouder type), moet zeggen dat die mij zeer goed bevallen is! Met Yamaha's verder geen ervaring.. (zijn trouwens wel verschillende versterkers, maar het verschil is niet zo heel groot zo te zien..)

[ Voor 26% gewijzigd door GermanPivo op 17-02-2011 10:22 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de info, ik heb eens mailtje gestuurd naar hificorner met de vraag wat het verschil is tussen een beide.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 10:34:
Thanks voor de info, ik heb eens mailtje gestuurd naar hificorner met de vraag wat het verschil is tussen een beide.
Hoe ik het zo zie zit er echt geen verschil in de speakers en de receiver. Bij de ene set krijg je alleen twee standaards meegeleverd. Wel apart dat je dus bij de goedkopere set meer krijgt...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
FeaR1986 schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 10:56:
[...]
Hoe ik het zo zie zit er echt geen verschil in de speakers en de receiver. Bij de ene set krijg je alleen twee standaards meegeleverd. Wel apart dat je dus bij de goedkopere set meer krijgt...
vond ik nou ook, maar als ik antwoord krijg van de shop dan laat ik het wel eens weten...

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 14:10
ik lees hier een paar keer dat mensen over willen van 2.1 naar 5.1, maar omdat dat centen kost het niet doen. dat snap ik niet helemaal. wel als je bedoelt dat er weer iets nieuws aangeschaft moet worden, maar niet als je kijkt waarom je uberhaupt een 2.1 set hebt gekocht als je eigenlijk al liever 5.1 wil? het is immers veel goedkoper om een goede 5.1 set te kopen dan een degelijk klinkende 2.1. merk het hier thuis ook. mijn ouders hebben beneden een sony 2.1 setje van 1200 euro en ik heb zelf een Harman Kardon set van 500 (winkelwaarde 1100) deze klinkt echt vele malen beter en heeft meer aansluitmogelijkheden.

OT: het ligt natuurlijk aan de dingen die je ermee wilt doen. films en gamen 5.1. vooral tv kijken: 2.1. luister je graag muziek dan zou ik een 2.0 set met een extra sub aanraden. of een 2.1 met grote zuilen van bijvoorbeeld Jamo. Harman Kardon zijn helaas heerlijke setjes voor films en tv, maar bij muziek is het mid/laag een beetje uit verhouding. veel bass maar weinig mid. ga bijvoorbeeld eens luisteren bij scheer een foppen. zij hebben meestal wel leuke aanbiedingen met Denon setjes en HK
Pagina: 1