SSD secure wipe/erase, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:52
Hallo,

Ik heb van mijn voormalig werkgever een laptop welke ik over een 3 weken in moet leveren. De laptop is uitgerust met een SSD, een Samsung PB22-JS3 2.5(120GB). De laptop draait op XP PRO 32bit en ik heb lokaal admin rights. Ik ben nu alvast bezig mijn privé data over te zetten op mijn iMac. De vrijgekomen ruimte wil ik graag secure wipen/erasen of hoe je het anders maar wil benoemen zodat er niets van mij privé data terug gehaald kan worden.

Ik heb het forum al wat afgestruind en heb ook reeds google al geraadpleegd. Op sommige fora wordt gemeld dat het niet goed voor de ssd is, op andere fora zeggen ze weer dat het niet werkt. Kan iemand een tip geven hoe ik dit kan oplossen? Nadat ik hem inlever wordt er naar alle waarschijnlijkheid een format c: uitgevoerd. Echter is die oplossing mij niet safe genoeg omdat een nieuwe gebruiker in principe erg veel kan terughalen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:08

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mijn eerste reactie is: "Wat doet prive data in vredesnaam op een zakelijke laptop", maar ik verwacht dat je alleen een secure erase kunt uitvoeren op de gehele SSD en niet op maar een klein deel er van.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:45

The Third Man

The Third Jellyfish

Het tooltje Eraser kan dit goed, zowel vrije ruimte als de prullenbak secure erasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je privédata verwijderen en daarna de resterende ruimte op de drive volschrijven met willekeurige data die je vervolgens weer verwijderd zou ook een oplossing kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
_Dune_ schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 09:39:
Mijn eerste reactie is: "Wat doet prive data in vredesnaam op een zakelijke laptop", maar ik verwacht dat je alleen een secure erase kunt uitvoeren op de gehele SSD en niet op maar een klein deel er van.
Ik begrijp je eerste reactie. Ik heb helaas een belangrijk leer momentje gehad afgelopen jaar. Ingebroken bij ons thuis. PC met alle data erop is meegenomen, incl backup HD die er los bij stond, ook de verborgenNAS werd gevonden(meterkast) en meegenomen.

Omdat ik 2-3 weken naar Congo moest heb ik uit gemakzucht "mijn documenten" compleet gekopieerd op mijn zakelijk laptop omdat ik i.v.m. aankoop van ons huis wat documenten nodig kon hebben. Achteraf is dat mijn geluk geweest omdat er 6 jaar aan digitale foto's en nog wat andere belangrijke dingen op mijn PC stonden welke nu toevallig geback-upt waren op mij zakelijke laptop.

Overigens staat de ICT afdeling het oogluikend toe, als je wat verkeerd doet krijg je gezeik met hun en met je direct leidinggevende. Er zit ook verschil tussen een onwetende vertegenwoordiger en een voormalig systeembeheerder(ik) ;)
Lekkere Kwal schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 10:19:
Het tooltje Eraser kan dit goed, zowel vrije ruimte als de prullenbak secure erasen.
Deze ga ik eens proberen!
Femme schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 10:25:
Je privédata verwijderen en daarna de resterende ruimte op de drive volschrijven met willekeurige data die je vervolgens weer verwijderd zou ook een oplossing kunnen zijn.
Is het dan niet zoals als bij de "normale hardeschijven" dat je het tot 3-4 jaar wel terug kan halen?

[ Voor 12% gewijzigd door Appie Heijn op 26-01-2011 12:14 . Reden: add femme ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zou niet moeten kunnen, aangezien een ssd geen magnetische waarde heeft.
Maar hou even in de gaten :
Er zit een verschil in terughalen door.
A : Even in de prullenbak te kijken
B : Met un-erase tooltje even te kijken
C : De gehele SSD op te sturen naar een fabriek die voor 10.000 Euro probeert er wat van te maken.

Maar hoogstwaarschijnlijk word die laptop meteen ge-her imaged zodra ze hem krijgen, ongeacht wat er op staat.
waarom zou dat bedrijf in hemelsnaam uberhaubt de moeite doen om te gaan kijken of er wat niet boeiende bestanden van jouw opstaan:?

[ Voor 24% gewijzigd door heuveltje op 26-01-2011 12:28 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
heuveltje schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 12:25:
Zou niet moeten kunnen, aangezien een ssd geen magnetische waarde heeft.
Maar hou even in de gaten :
Er zit een verschil in terughalen door.
A : Even in de prullenbak te kijken
B : Met un-erase tooltje even te kijken
C : De gehele SSD op te sturen naar een fabriek die voor 10.000 Euro probeert er wat van te maken.

Maar hoogstwaarschijnlijk word die laptop meteen ge-her imaged zodra ze hem krijgen, ongeacht wat er op staat.
waarom zou dat bedrijf in hemelsnaam uberhaubt de moeite doen om te gaan kijken of er wat niet boeiende bestanden van jouw opstaan:?
A: die gooi ik sowieso zelf leeg
B: hier doel ik met name op.
C: zal niet (snel) gebeuren, vanwege het feit dat ik nog steeds een goede relatie met de werkgever heb.

Er komt inderdaad een nieuwe image op. Het gaat mij erom dat ik niet weet wie de laptop na mij krijgt. Ik heb nog wat gevoelige informatie op de laptop staan wat niet erg goed versleuteld is. Deze data verwijder ik en hoop dat het dan niet door een gemiddelde gebruiker/tweaker terug te halen valt vandaar dat ik eraser wou gebruiken.

Pagina: 1