Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistervis007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-03 05:09
Hallo Mede tweakers,

Ik heb even een vraag wat betreft het voltage van mijn Q9550 (Stepping E0).
Ik heb de CPU overgeklokt met behulp van de functie CPU level up van mijn Asus maximus II formula mobo.
Ik heb zelf nog niet echt verstand van overclocken, dus deze functie is voor mij ideaal.

Nu had ik eerst een overclock waarbij de CPU op 3194 mHz liep en met een voltage van 1.361V (volgens CPU-Z), dit kan dus als ik alles goed begrepen heb, absoluut geen kwaad, daar ik onder het door Intel opgegeven maximum voltage blijf.
Nu heb ik een overclock waarbij de CPU op 3502 mHz loopt en met een voltage van 1.376V (volgens CPU-Z en volgens Everest 1.38V, maar Everest rond af).
Ik weet dat het door Intel opgegeven maximum voltage voor deze CPU 1.3625V bedraagt.

Nu weet ik, na alles hier en op het net gelezen te hebben, dat dit slecht is voor de CPU, dit overvoltage van 0.0135V.

Daarom heb ik in de BIOS het voltage handmatig ingesteld op 1.3625V.
De CPU level up functie, blijft gewoon van kracht en het moederbord verhoogt dan een aantal dingen om toch aan een snelheid van 3502 mHz te komen.
En CPU-Z geeft nu een voltage aan van 1.352V (Everest geeft 1.35V aan)

De koeling zit wel goed, ik heb een waterkoeling setup, waarbij de tempraturen van de core die het warmste (core 1 dus altijd) wordt als volgt zijn:

IDLE: +/- 37 graden celcius
LOAD: max 50 graden, is nog nooit warmer geweest.

Nu is mijn vraag als volgt, wat is het beste om als max voltage in de bios in te stellen, de max die Intel opgeeft van 1.3625V, of kan ik beter iets lager gaan zitten?

En ja ik wil de CPU voor langer dan 1 jaar hebben :)
Het moet dus eigenlijk de CPU niet kunnen schaden.

Ik hoop dat iemand mij een verhelderend antwoord kan geven :)

Bedankt alvast.

[ Voor 27% gewijzigd door mistervis007 op 25-01-2011 00:40 ]

Vragen ? Gooi eens een kwartje in de Google-o-Matic®-machine 2015 Corporate Edition (Nederlandse versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325840

De eerste link als ik even snel google op q9650 4GHz vcore: http://forums.extremeoverclocking.com/t301715.html

Die gast heeft zijn cpu stabiel op 3.7GHz met 1.28V in cpu-z. Die cpu level up functie is dus helemaal niet ideaal voor je. Veel te hoog voltage voor 3.5GHz en waarschijnlijk schakelt hij ook alle energiebesparingsfuncties uit terwijl dat niet nodig is. Echt schadelijk zal het niet zijn maar lager is altijd beter en kan dus ook makkelijk.

Google even op Q9550 overclock guide ofzo. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistervis007
Ik heb bovenstaande even aangepast, met nieuwe bevindingen.
De vraag is ook veranderd naar:

Nu is mijn vraag als volgt, wat is het beste om als max voltage in de bios in te stellen, de max die Intel opgeeft van 1.3625V, of kan ik beter iets lager gaan zitten?

En ja ik wil de CPU voor langer dan 1 jaar hebben
Het moet dus eigenlijk de CPU niet kunnen schaden.

Vragen ? Gooi eens een kwartje in de Google-o-Matic®-machine 2015 Corporate Edition (Nederlandse versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistervis007
Anoniem: 325840 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 00:36:
De eerste link als ik even snel google op q9650 4GHz vcore: http://forums.extremeoverclocking.com/t301715.html

Die gast heeft zijn cpu stabiel op 3.7GHz met 1.28V in cpu-z. Die cpu level up functie is dus helemaal niet ideaal voor je. Veel te hoog voltage voor 3.5GHz en waarschijnlijk schakelt hij ook alle energiebesparingsfuncties uit terwijl dat niet nodig is. Echt schadelijk zal het niet zijn maar lager is altijd beter en kan dus ook makkelijk.

Google even op Q9550 overclock guide ofzo. Zo moeilijk is het allemaal niet.
Bedankt alvast voor je antwoord.

Ik heb bovenstaande al aangepast, omdat ik er achter kwam dat ik zelf een max voltage in de BIOS kan instellen, waarna CPU level up op andere manieren (denk verhogen van FSB enz.) tot de 3502 mHz klokt.

Ik heb in het verleden al bij de eerste oc al meteen gecheckt of de energiebesparingsfuncties aan bleven staan, en nu net nog eens.
En ja die blijven aan, C1E en speedstep staan gewoon netjes aan en zie ook via CPU-Z dat ze werken (IDLE klokt de CPU op 2472 mHz).

Ik wil het overclocken voorlopig nog even op deze manier doen, omdat ik helaas simpelweg geen tijd heb momenteel om me er precies in te gaan verdiepen.

Mijn vraag is dan ook wat is het beste veiligste voltage om in de bios in te stellen?
Bij een instelling in de BIOS van 1.3625 (maximum dus) geeft CPU-Z in Windows een waarde van 1.352V aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 20:46
Kijk ook even naar het FSB termination voltage. Staat standaard geloof ik op 1.10 volt. Als je dat op 1.20 a 1.25 zet is er dikke kans dat je CPU op een core voltage van 1.325 a 1.350 volt overclocked tot 3,8 ghz.

Dat was hier in elk geval het geval en zonder ophoging van FSB termination voltag kwam ik niet hoger dan 3,4 a 3,5

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 15:47

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Ik heb hier een E6750 @3.44GHz, die doet f@h 24/7, loopt al 3.5 jaar op 1.40V en doet het nog steeds.
Zolang de cijfers in de bios niet in het rood staan, is er naar mijn weten niets aan de hand. Staan ze daar al in het rood, is het teveel van het goede.

Nvm eerste regel, mijn cpu mag tot 1.5V hebben, nooit geweten 8)7

[ Voor 87% gewijzigd door DaLoona op 25-01-2011 10:27 ]

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De gouden regel is dat het eigenlijk altijd beter is om een zo laag mogelijk voltage te hebben, waarbij je CPU nog stabiel draait. Als je op een hoger voltage draait dan je CPU nodig heeft op de kloksnelheid die je op dat moment hebt, verbruikt de CPU gewoon meer en wordt 'ie dus warmer en onzuiniger. Het heeft geen positieve effecten om een voltage hoger te hebben dan nodig. Kortom, als je tijd hebt, altijd proberen een lager voltage te zoeken waarom de CPU stabiel draait.

Dit kan trouwens ook op stocksnelheid, daar valt vaak ook wel wat te besparen. Ik vind het altijd zonde om het niet te doen, tenzij je er gewoon geen tijd voor hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 25-01-2011 10:43 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor overclocking hebben we een apart subforum:

Move PMG -> OT

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistervis007
dion_b schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 11:16:
Voor overclocking hebben we een apart subforum:

Move PMG -> OT
Yep, zag het te laat.
Bedankt voor de verplaatsing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistervis007
Dus als ik het allemaal goed begrijp, moet ik gewoon een beetje spelen met het vcore voltage, totdat ik een zo laag mogelijk voltage heb, waar de CPU stabiel onder blijft lopen?

Iedereen zowiezo alvast bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325840

Dat valt me mee dat eist etc aanblijven. In principe zou je dan gewoon van de Asus instellingen uit kunnen gaan en dan kijken hoever je de vcore kunt verlagen. Stabiliteit testen doe je met Linx: http://www.xtremesystems....p?p=4080823&postcount=564

20 runs met geheugen op 'all' vind ik zelf wel voldoende, anders 100 voor ultimate stabillity. Linx is echt extreem zwaar maar met waterkoeling moet het geen probleem zijn. Goed programma voor temps: http://www.softpedia.com/...stem-Info/Real-Temp.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistervis007
Ik heb de test gedaan met de overclock op 3502mHz.
Maar dan krijg ik bleu screens, net zoals ik in GTA IV kreeg.
Zo in het gebruik in Windows niet, maar als de CPU langdurig zwaar belast wordt, dan wel.

Dus heb ik de oude overclock van 3200 mHz weer ingesteld.
En de test met LinX slaagde zonder enige fout.
Ook de vcore is nu 1.328V, wat dus goed is.

Ik kan inderdaad de overclock functie van Aus gebruiken en dan zelf dingen aanpassen.
Dat had ik met vcore al gedaan @ 3502mHz.
Maar zowel als ik niets aanpas als wel, krijg ik een bsod.

Ik weet niet waarom ik dat bsod krijg, iemand een idee?

Pagina: 1