Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hoi, ik heb een korte vraag:

Vanmiddag had ik een sollicitatiegesprek bij (hopelijk) mijn nieuwe baan, daar vertelden ze ook wat mijn salaris ging worden, en daar ben ik toen (stom) niet echt op ingegaan, en meer gewoon 'ok' gezegd, ipv echt te onderhandelen.

Nu bellen ze mij morgen of ik de baan heb/mij willen hebben (er kwamen nog twee sollicitanten na mij)

Nu is mijn vraag: Kan ik nu nog onderhandelen dat ik toch eigenlijk een iets hoger salaris wil hebben, of is mijn kans voorbij?

Ze hebben me wel verteld dat als ik beval dat ik na een half jaar wel een verhoging kon verwachten, maar zou toch liever ook iets hoger beginnen dan wat ze nu aangeboden hebben.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-11 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Zolang je nog nergens hebt getekend kun je altijd nog onderhandelen.

• jmxd
  • Niet online
Edmin schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:59:
Zolang je nog nergens hebt getekend kun je altijd nog onderhandelen.
Uiteraard, maar bedoel, er zijn nog twee andere geïnteresseerden in de baan en omdat ik het er al met ze heb gehad nemen ze dat misschien wel mee in hun besluit. En als ik dan achteraf zeg dat ik eigenlijk toch een hoger startsalaris wil komt dat misschien niet zo goed over?

Ik moet toegeven dat dit eigenlijk pas de eerste keer is dat ik echt moet onderhandelen voor een salaris. Vandaar dat ik ook eigenlijk maar gewoon 'ok' zei in het gesprek..

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:06

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Heb je het risico dat ze voor de één van de twee andere kandidaten gaan er voor over?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-11 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik ben niet zeer ervan in de matierie, maar onderhandelingen ga je over het algemeen pas aan als men het voornemen heeft je aan te nemen. Dat geldt voor al je onderhandelbare arbeidsvoorwaarden. Het heeft weinig zin om onderhandelingen op te starten als er nog meer kandidaten in de race zijn.

• jmxd
  • Niet online
Angeloonie schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 00:07:
Heb je het risico dat ze voor de één van de twee andere kandidaten gaan er voor over?
Nou eigenlijk niet, ik wil de baan graag hebben, helemaal omdat een baan tegenwoordig niet zo makkelijk te bemachtigen is, ben ook al 3 maanden op zoek.
Edmin schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 00:09:
Ik ben niet zeer ervan in de matierie, maar onderhandelingen ga je over het algemeen pas aan als men het voornemen heeft je aan te nemen. Dat geldt voor al je onderhandelbare arbeidsvoorwaarden. Het heeft weinig zin om onderhandelingen op te starten als er nog meer kandidaten in de race zijn.
Ja, maar dit is denk ik een andere situatie, het is geen groot 'zakelijk' bedrijf, het is een baan in de sport en dat is over het algemeen redelijk informeel en denk ook niet dat hun er van uit gaan dat er nog hele onderhandelingen gevoerd moeten worden. Ik heb vanmiddag een dik half uur met twee mensen gepraat en daar is onderanderen ook het loon naar voren gekomen. Ze hebben een standaard loon wat ze elke starter geven, zeggen ze, maar moet ik dit maar gewoon accepteren?

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-11 22:39
Dat is aan jou, er is vast een CAO voor de beroepsgroep waar je onder valt, en als het salaris conform de CAO is en jij de baan graag wilt hebben en weinig voor hebt op de andere sollicitanten, dan is het misschien niet verstandig om daar een breekpunt van te maken. Tegen de tijd dat je een vast contract krijgt kun je opnieuw over je salaris in gesprek gaan toch ?

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Je concurrentie heeft weinig invloed op je onderhandelingspositie: de meeste werkgevers willen gewoon de beste kandidaat aannemen. Het is voor een werkgever ontzettend duur om de verkeerde sollicitant aan te nemen, dus willen ze geen risico lopen.

Wat betreft salarisonderhandelingen, en zijn heel veel aspecten, zoals vrije dagen, lease-auto, bonusregelingen, pensioenvoorzieningen, opleidingen, en nog veel meer. Algemeen worden dat arbeidsvoorwaarden genoemd, en die komen vast nog in een apart gesprek aan de orde.

Verwijderd

Nu is mijn vraag: Kan ik nu nog onderhandelen dat ik toch eigenlijk een iets hoger salaris wil hebben, of is mijn kans voorbij?
Of er onderhandelingsruimte is of niet, hangt van veel factoren af. Werkt het bedrijf volgens een CAO? Hoe oud ben je, heb je ervaring of kom je net van school? En krijg je een standaard functie die tot de core-business behoort, of zal je de eerste en enige zijn in je functie? Als je net van school komt en je stapt een of ander standaardtraject binnen het bedrijf in, dan zal je onderhandelingsruimte minimaal zijn tenzij je echt meer kan dan de gemiddelde afgestudeerde (en dan heb ik het echt over aantoonbare en serieuze ervaring, niet over een vakantiebaantje of bestuursfunctie bij een vereniging ofzo). Dit geldt al helemaal als dat bedrijf een CAO heeft, dan ligt je instapschaal al klaar en kan je hoogstens aangeven dat je een trede hoger wil als daar serieus aanleiding toe is. Een heel ander verhaal wordt het natuurlijk als je al veel ervaring hebt, dan dienen de onderhandelingen ertoe de waarde van die ervaring goed in te schatten. Dat is natuurlijk altijd subjectief, en is er dus veel meer mogelijk.
Pagina: 1