Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215679

Topicstarter
Hallo mensen,

Nou heb ik op het moment een Aluminium Imac 20 inch imac van 2009.. maar ik vindt toch dat ik mezelf hiermee beperkt voel in het doen en laten op m'n mac.

Dus ging ik op marktplaats kijken wat een 2e hand mac pro G5 kost... en daaropvolgend was ik benieuwd naar de specs tussen beide.

De imac is opzich een prima computer, en heel mooi enzo. maar wat ik me afvraag is of de powermac g5 het af zou leggen?

ik kan me voorstellen dat als je hem vol pompt met 16 gig geheugen, en ssd op z'n tijd voor osx zelf, dat hij de imac alsnog het kijken na geeft.

Wie weet uit eigen ervaring of dit een beetje een goede oplossing is.
Wat ik begrijp is het Intel toch wel echt nodig op de mac van tegenwoordig. maar wil wat meer spieren op de achtergrond.. het gaat me hier en daar net niet soepeltjes genoeg...

Misschien verwar ik ook wel wat termen, want volgens mij is de g5 nu nogsteeds de term voor de nieuwste mac Pro.

Ik bedoel in ieder geval de Mac pro met aluminium kast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De G5 is een powerpc cpu, Apple ontwikkelt daar niets meer voor, alle Mac's ook de pro's maken nu gebruik van intel cpu's.
Ik zou als ik jou was blijven bij de intel mac's en misschien je iMac meer ram of daarin een ssd inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Anoniem: 215679 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:56:

Misschien verwar ik ook wel wat termen, want volgens mij is de g5 nu nogsteeds de term voor de nieuwste mac Pro.
Dat is juist van belang om goed te weten want de Power Mac G5 heeft dezelfde aluminium behuizing als de Mac Pro, alleen zijn de Power Mac's voorzien van de oude G5 cpu's en de Mac Pro's voorzien van Intel Xeon's. En je wilt echt geen G5, want die is trager en je kunt er in veel gevallen niet meer de nieuwste software op draaien.

Voor een Mac Pro geldt dat je moet checken welke uitvoering. De eerste uitvoeringen (1.1, 2.1 en 3.1) gebruikten FB-DIMM als geheugen, dat is nu veel duurder dan het meer standaard DDR3 geheugen wat in de latere Mac Pro's (4.1 en 5.1) gaat.

Mac Pro's zijn dure dingen, ook tweedehands kosten ze geloof ik nogal wat. En dan heb je in tegenstelling tot jouw iMac er geen eens een beeldscherm bij. Dus je moet echt overwegen of het 't waard is en of de huidige tekortkomingen waar je tegenaan loopt niet op een andere manier opgelost kunnen worden (b.v. meer RAM in jouw iMac).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03:08

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

En bij bovenstaande van Abbadon sluit ik mij dan ook aan. Een Mac Pro G5 is leuk, alleen je kan er anno 2011 niet heel veel meer. Leopard 10.5 is het jongste OS wat je kan draaien en steeds meer programma's zijn Intel-only. Beter gezegd, die die draaien niet op de Mac Pro G5.

Zoals eerder gezegd, kijk naar een geheugenuitbreiding of naar het plaatsen van een SSD. Het lijkt mij handig om in ieder geval je specificaties op te noemen, dan kunnen we aan de hand daarvan kijken in hoeverre upgraden zinvol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 09:58
Hoezo beperkt de iMac je op dit moment? Lijkt me handing om te weten om beter advies te kunnen geven :)

Verder; zoals hierboven aangegeven; G5 wordt steeds minder voor ontwikkeld en er zal geen nieuw OS voor uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 12:39

Exirion

Gadgetfetisjist

CoiLive schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 13:52:
Hoezo beperkt de iMac je op dit moment? Lijkt me handing om te weten om beter advies te kunnen geven :)
Precies. Ik draai met een alu iMac uit 2007 (C2D 2.4) met 4GB en een OCZ Vertex 2 SSD. Dat ding rent in de praktijk rondjes om de iMac 27" uit 2010 op m'n werk. Een G5 is inderdaad echt niet meer van deze tijd, zeker gezien het feit dat SL alleen nog maar x86 ondersteunt.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
kan iemand mij misschien dan opweg helpen om te bepalen wat voor mij een juiste SSD schijf is?

ik heb nu 250 gig ofzo... maar datgebruik ook ook grotendeels.
denk aan de programs folder, die alleen al tig gig is..... dus een ssd die voor mij betaalbaar is komt misschine tot 50 gig ofzo

nouja, laten we er over verder lullen. maar ik lees echte op forums altijd alleen maar ssd in 24/27 inch imacs...

iemand een 20inch imac met redelijke ssd? die zijn ervaring wil delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Nu online
Anoniem: 215679 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 19:43:
kan iemand mij misschien dan opweg helpen om te bepalen wat voor mij een juiste SSD schijf is?

ik heb nu 250 gig ofzo... maar datgebruik ook ook grotendeels.
denk aan de programs folder, die alleen al tig gig is..... dus een ssd die voor mij betaalbaar is komt misschine tot 50 gig ofzo

nouja, laten we er over verder lullen. maar ik lees echte op forums altijd alleen maar ssd in 24/27 inch imacs...

iemand een 20inch imac met redelijke ssd? die zijn ervaring wil delen?
Voordat je een SSD gaat plaatsen adviseer ik je eerst te kijken naar het geheugengebruik van jouw iMac; een SSD is niet een panacee.
Een SSD zorgt ervoor dat zaken sneller vanaf de harde schijf (dus de SSD) in het geheugen worden geladen en vice versa. Maar als je om te beginnen al te weinig geheugen hebt zal zo'n SSD het allemaal wel iets vlotter laten verlopen maar jou lang niet zoveel performancewinst opleveren als extra geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb 4 gig geheugen 800mhz, voor zover ik weet kan er niet meer in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Nu online
Officieel is 4GB inderdaad het maximum, maar er kan 6GB in de 7.1 en 8.1 modellen :) Het enige wat je dus kunt doen om jouw iMac sneller te maken is een 2GB SO-DIMM vervangen door een 4GB SO-DIMM en een SSD plaatsen.

Pagina: 1