Nieuwe Speakers ter uitbreiding bestaande HT

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Ik ben opzoek naar een stel goede speakers om mij huidige set uit te breiden. En had graag wat advies van jullie.Ik ben op dit moment in bezit van de volgende relevante hardware:

Denon AVR 3805.
Afbeeldingslocatie: http://denon.co.uk/Assets/images/Products/AVR-3805/L_AVR-3805_with_remote_D.png
Kef KHT 5005
Afbeeldingslocatie: http://static.vergelijk.nl/fotos/183x160/8/6/1/2/kef-kht-5005-17258612.jpg

Ik ben behoorlijk tevreden over de set zoals die nu is maar had graag een set vloerstaanders om het geheel meer compleet te maken.

Ik heb een shortlist gemaakt met het oog op wat de vriendin ook nog mooi kan vinden.
Mijn shortlist zag er in eerste instantie als volgt uit:

B&W CM8 € 900,-
Afbeeldingslocatie: http://www.lintone.co.uk/images/www.lintone.co.uk/big/bg41290163365cm8%20black.jpg
B&W CM9 € 1250,-
Afbeeldingslocatie: http://www.e77.asia/Picture_Products/B&W_CM9_Gloss_Black.jpg
Kef Q700 € 699,-
Afbeeldingslocatie: http://s7d1.scene7.com/is/image/vanns/542786767?wid=350&hei=350&op_sharpen=1
Kef XQ30 € 1300,-
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4049/4434954991_5c2d59c6a2.jpg
Kef XQ40 € 1599,-
Afbeeldingslocatie: http://admin.audiovideo2day.be/useruploads/images/september_2009/kef_xq40_series.jpg
Tannoy DC6 € 900,-
Afbeeldingslocatie: http://www.tone.co.nz/wp-content/uploads/2009/12/tannoy-dc6t1.jpg
Elac FS247 € 995,-
Afbeeldingslocatie: http://admin.audiovideo2day.be/useruploads/images/mei_2010/elac_1.jpg
Monitor Audio GS20 € 1250,-
Afbeeldingslocatie: http://www.avstore.ro/en/images/set/_9769_4.jpg
Audio Physic Sitara € 1150,-
Afbeeldingslocatie: http://www.nadomene.ru/spkol/p_Audio_Physic_Sitara_2110.jpg

Alle speakers in zwart of notenhout Kleur ben ik nog niet uit.
Ik ben nu al een aantal winkels afgeweest om naar deze speakers te gaan luisteren om een eerste indruk te krijgen. Zodat ik met een kortere shortlist terug naar de winkel te gaan om de 2e selectie ronde te houden. Op de Tannoy DC6 en de Kef XQ40 na heb ik al deze speakers al kunnen beluisteren om een eerste indruk te krijgen.

Wat mij opviel is hoe moeilijk het is op basis van een korte (3 uur durende) selectie periode speakers af te strepen.

De enige speakers die tot nou toe echt afvallen zijn de beide B&W’s. Deze gaven naar mijn smaak geen prettig geluid. Mijn collega en ik vergeleken het met wanneer je buiten de disco staat te wachten en de deur ineens opengaat.

De speakers welke mij een warm gevoel gaven waren de kef Q700 en de XQ30 waar de Q700 mij iets warmer overkwam en de XQ30 wat gedetailleerder .Ook de afwerking van de Q700 is niet helemaal naar mijn zin. Niet echt slecht maar gewoon een ander niveau dan de andere speakers uit de selectie.

De Monitor Audio GS20. Hier rolde de muziek er zo lekker vloeiend uit. Mooi hoog Goede stemmen en een heerlijk fundament.

De Audio Physic Sitara Klonk ook zeker niet verkeerd. Ook goed stem geluid, mooi hoog maar wel een stuk vlakker dan de andere speakers.

De Elac FS247 Geef een heerlijk ruimtelijk geluid. Mooie stemmen Sommige platen klonken net wat minder. Ook geen direct vergelijk kunnen maken omdat de speakers in een andere winkel stonden waar ik ze vergeleken heb met een setje Canton Ergo en Canton Reference 5 dc(welke daar toen voor €1300 ipv €2999 geprijsd waren. Ook geen verkeerd geluid maar klonken minder ruimtelijk dan de Elac.

Maar de volgende vragen komen dan bij mij op.

1.) Aangezien het een uitbreiding van deze bestaande Kef set betreft. Is het dan niet verstandig om de luidsprekers van Kef te nemen?

Ik vind het jammer dat Q700 een matige afwerking heeft en de XQ30 en 40 Nu de laatste 3 weken 400 euro per stuk gestegen zijn.
Dus zodoende ik de andere merken ook interessant vind. Ga ik spijt krijgen mocht ik er bijv een setje monitor audio’s op aansluiten. Welke heerlijk klonken.

2.) En dan de volgende vraag is mijn receiver capabel genoeg om elk van deze luidsprekers uit mijn selectie naar behoren aan te sturen?

Ik lees bijvoorbeeld overal dat de kef xq40 een makkelijk aan te sturen speaker is. Maar toen ik laatst reageerde op een advertentie van een set, die verkocht werd omdat zijn versterker niet toereikend was en dit een impulsaankoop was. Toen ik vroeg naar welke versterker hij had bleek dat een marantz 7500 te zijn wat in mijn ogen niet ver van de 3805 afligt.

Maar lees tegelijkertijd dat er nog nooit iemand is geweest die in een dubbelblinde test een versterker van 200 euro met een van 20000 euro kan onderscheiden.

3.) Hebben jullie nog goede tips waar op te letten om de selectie wat makkelijker te maken?

[ Voor 19% gewijzigd door Doppert op 27-01-2011 21:25 ]

http://raptr.com/Doppert/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 11:05
Doppert schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:09:
1.) Aangezien het een uitbreiding van deze bestaande Kef set betreft. Is het dan niet verstandig om de luidsprekers van Kef te nemen?
Als de KEF speakers uit je shortlist dezelfde klank hebben als je huidige set dan zou dat handig kunnen zijn inderdaad. Maar als er een ander merk beter bij de huidige speakers matched qua klank zou ik voor die gaan. Je kan beter verschillende merken hebben die wel (bijna) gelijk klinken dan een zelfde merk en dat je dan echt een verschil in sound/klank hebt.
2.) En dan de volgende vraag is mijn receiver capabel genoeg om elk van deze luidsprekers uit mijn selectie naar behoren aan te sturen?
De Denon AVR-3805 mag dan al wat ouder zijn, het is een receiver met flinke voeding en kan ook meer dan genoeg vermogen leveren. Feit is gewoon dat je uit elke speaker geluid zal krijgen. Of je ook het beste geluid uit de speaker krijgt met die receiver is altijd lastig te zeggen. Het kan zeker lonen om een extra eindversterker aan te schaffen om zo alles uit de front speakers te persen. Echter is het de vraag of de winst met een eindversterker zo groot is dat het de prijs van een dergelijk product waard is.

Om een voorbeeld te geven: ik heb pas een paar Focal speakers gekocht. Worden nu aangestuurd door mijn Denon en dat gaat goed. Feit is gewoon dat als je daar een stevige eindversterker achter zet dat de speakers beter kunnen gaan klinken: meer controle, stabielere vermogenafgifte, et cetera. Vraag is alleen óf je het hoort en óf het (wellicht minieme) verschil het geld van een eindbak waard is. Als je de speakers aan hebt gesloten op de Denon en je tevreden bent: lekker laten zo. Wil je wat meer kan je later altijd een upgrade doen. Maar tot die tijd gaat er zeker geluid uit die speakers komen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:47

DjVe

Hatsaflats!

Persoonlijk zou ik een stel vloerstaanders + center kopen. Dan heb je een goed uniforme geluidsweergave met zowel muziek als film (waarbij de center de belangrijkste speaker is). Echter kan ik niet oordelen of dat bij jou gaat passen :)

Over het soort luidsprekers en de match met je Denon....tja...moeilijk. Het is en blijft persoonlijk, maar Denon is vaak wat aan de sprankelende kant qua geluid, dus dat moet je niet accentueren met het zelfde soort speakers. Kef is er daar één van. De andere kant is ook weer niet goed, zo vind ik Rotel totaal niet klinken met B&W (veel te warm en zwaar).

Ik ken jou type receiver niet en weet ook niet of hij het kenmerkende Denon geluid heeft, maar ik zou vragen of je 2 paar speakers thuis voor een week mag proberen. Een beetje HiFi boer doet daar niet moeilijk om. Probeer thuis dan verschillende soorten muziek en films en ga kijken welke het beste presteren. Ik heb gekozen voor de B&W CM serie, omdat deze gemiddeld het beste klonken (toen met een Arcam nu met een Pioneer). Het zijn geen moeilijke speakers (ook niet té analytisch), dus ze gaan niet snel vervelen of vermoeien.

Echter heb ik ook een factor "vriendin" in het spel en wil ze geen zuilen in de kamer (ze gaan er toch wel komen). De CM1 is wat kleiner en klinkt erg volwassen voor zijn formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
Het is dus altijd zo dat wanneer ik een duurdere klasse speaker koop er altijd een beter geluid uitkomt dan wanneer ik een klasse lager neem met mijn versterker.

Bijvoorbeeld het verschil tussen de Monitor Audio GS20 en de RX6 of de Kef Q700 / XQ40. Blijft dan de GS20 de betere speaker dan de RX6?
Jordy van e schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 21:35:

Over het soort luidsprekers en de match met je Denon....tja...moeilijk. ..... Kef is er daar één van.

......... Ik heb gekozen voor de B&W CM serie, omdat deze gemiddeld het beste klonken

...........Echter heb ik ook een factor "vriendin" in het spel en wil ze geen zuilen in de kamer
Vind het KEF geluid samen met mijn Denon verder een aangenaam geluid geven. Hoe deze in verhouding staat met andere Denons weet ik niet.

De B&W CM serie viel mij ondanks de hoge verwachtingen tegen op een Marantz PM15. Heb toen de CM8 en CM9 beluisterd en vond de CM9 de betere van de 2. En waar mij op deze versterker de Monitor Audio GS20 het meest positief opvielen. De andere speakers heb ik op andere versterkers uit geprobeerd.

BTW. Vriendin wilt juist alleen maar zuilen ipv monitor formaat

[ Voor 60% gewijzigd door Doppert op 25-01-2011 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:42
Speakerprijs is per stuk?

Wat is de verhouding muziek/film?

Ik vind MA ook een hele goede combinatie met Denon. Zeker voor muziek. Alhoewel ik B&W CM8 laatst beluisterd heb op een Denon hig end en dat klonk ook zeer zeker niet verkeerd. Combinatie Marantz + B&W wordt vaak omschreven als wollig, omdat ze beiden een 'warme' sound hebben.

Ik zou wel je andere speakers in je setup ook upgraden. Beste geluidsbeleving is toch als deze van hetzelfde merk en zelfs hetzelfde type zijn. Natuurlijk zal het niet slecht klinken, maar om optimaal te luisteren.

Bekijk daarom ook het assortiment van XTZ eens. Is dit niks, zou ik persoonlijk voor de MA gaan. Mooie speakers met een gedetailleerde heldere sound! Ook heb je erg mooie 5.1 mogelijkheden bij MA. Mocht je niet direct alles kunnen upgraden, kun je het altijd nog stap voor stap doen.

Wat betreft je receiver, ik heb gelezen dat je Denon een redelijke voeding heeft, wat volgens mij belangrijk is bij een dergelijke set. Denk dat deze je speakers prima aan kan sturen. Dat merk je ook snel genoeg als je geluid rommelig klinkt of als je receiver snel warm wordt.

[ Voor 47% gewijzigd door virtualJac op 26-01-2011 07:39 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
virtualJac schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 07:33:
Speakerprijs is per stuk?

Wat is de verhouding muziek/film?

Ik zou wel je andere speakers in je setup ook upgraden. Beste geluidsbeleving is toch als deze van hetzelfde merk en zelfs hetzelfde type zijn. Natuurlijk zal het niet slecht klinken, maar om optimaal te luisteren.

Bekijk daarom ook het assortiment van XTZ eens. Is dit niks, zou ik persoonlijk voor de MA gaan. Mooie speakers met een gedetailleerde heldere sound! Ook heb je erg mooie 5.1 mogelijkheden bij MA. Mocht je niet direct alles kunnen upgraden, kun je het altijd nog stap voor stap doen.
De prijzen van de speakers zijn alle per stuk.
De kef set die ik nu heb voldoet ruimschoots voor film. Maar ben opzoek naar een stel vloerstaanders om de muziek weer te geven. Muziek zal ik ook altijd in 2.0 beluisteren, maar aangezien deze vloerstaanders de frontspeakers van nu gaan vervangen, moet het er wel klankmatig voor tijdens een film er een beetje bijpassen
De verhouding film/muziek is ongeveer 20/80 Vandaar dat ik de rest van mijn set niet van plan ben om dat op korte termijn te gaan upgraden

Het assortiment van xtz heb ik bekeken maar kan daar weinig wijs over worden door de verwarrende typenummers welke nu "beter" dan de andere is.
Bijvoorbeeld de 99.26 zijn in 3 verschillende varianten welke variëren van 350 tot 750 euro. Dan met de vloerstaanders hetzelfde. 2 types 99.36 welke beide 475 euro kosten. Vreemd dat de vloerstaanders goedkoper zijn dan de monitoren.
En dan nog de 99.38 welke net zo duur is als de duurste 99.26.

En zijn die speakers van XTZ vergelijkbaar met speakers uit mijn lijst? Aangezien ze ongeveer de helft of minder kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Doppert op 26-01-2011 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
XTZ moet je een keer naar gaan luisteren. Mooie speakers voor weinig geld. Maar de klank is wat apart en het moet je aan staan. Persoonlijk vond ik de vloerstaanders echt veel minder goed geluid geven dan de boekenplankmodellen, het geluid kwam als het ware niet los van de vloerstaander. Lastig om uit te leggen, maar de boekenplank was echt zo veel beter.

Qua componenten is XTZ zeker wel een goed merk, ze gebruiken onder andere drivers van SEAS.
Let wel dat je voor de vloerstaanders wat meer speakerkabel nodig hebt dan normaal: normaal heb je twee aders van de receiver naar de speaker, of vier in geval van bi-amp. Bij XTZ hebben sommige modellen een extern filter. Je gaat dan van de receiver naar het filter met normale kabel. Echter gaat er vanaf het filter drie keer twee aderig. Wel een mooie feature eigenlijk :)

Zijn alleen weinig ketens die XTZ verkopen. Enige die ik zo ken is Intosurround, op de site staan ook alle modellen met afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
Ik heb net het topic over XTZ gelezen op htforum, en daar werd ook al bevestigd dat de staanders niet zo'n mooi geluid hebben als de monitor. En de monitor-baskasten optie krijg ik er bij de vrouw niet in. Al vind ik zelf het er wel indrukwekkend eruit zien. Zag dat ze bij intosurround ook MA verkopen zie alleen de GS lijn er niet bijstaan. Zijn die daar dan ook niet te beluisteren?

Heb ook jou topic op htforum gelezen. Maar Focal valt ook niet in de smaak van de vrouw. Tenminste de chorus lijn niet. Wel ook je schokkende ervaring van Stassen gelezen en die stonden nou net als volgende op mijn lijstje van te bezoeken winkels. Heb er toen der tijd ook mijn Kef KHT5005 set gekocht. Toen zo'n 5 jaar geleden ook niet meer dan keurig behandeld. Al staat dan in schril contrast zoals ik bij Poulissen in Roermond ben geholpen. Zeer keurige zaak. Maar helaas zijn ze wel met sommige speakers fors duurder. Zo scheelt een paar Monitor Audio GS20 zo'n 500 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Intosurround ben ik nog nooit geweest. Al zal ik daar zeker heen moeten als ik de stands van de Chorus 806V of 807V wil. Ik zou eens naar die keten bellen om te vragen wat ze allemaal hebben staan. Ben je er zo achter :P

Over Stassen: mijn ervaring is niet heilig, houd daar rekening mee. Feit blijft wel dat niet alleen ik het raar vond maar ook de heren die met mij mee waren. Ben later nog wel gebeld door Stassen of ik wat wilde kopen, dus aan "aftersales" doen ze wel...

Ik ben gelukkig single, dus ik koop speakers die ik mooi vind klinken. Als ze er dan ook nog een beetje oké uit zien is dat nog meer meegenomen. Nu heb ik met de Focal gelukkig beide weten te bereiken met betrekking tot mijn smaak. Het is allemaal persoonlijk. En dat maakt het aan de ene kant leuk, maar aan de andere kant ook o zo lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
Ik vind de zoektocht naar een nieuw stukje audio/video ook het leukste deel. Maar voor hifi wel het meest lastig met als die sprookjes verhalen.

Daarna komt het genieten en is het vaak raadzaam om ook niet meer verder te lezen over je nieuwe "kindje". Ik heb geleerd dat dat bijna altijd betekend dat je minder plezier hebt van het pas aangekochte. Net zoals jij nu wellicht kritischer gaat luisteren of je versterker te kort komt omdat iemand je verteld heeft dat het met eindbak beter gaat klinken.

Daarom wil ik nu zo goed als mogelijk beslagen ten ijs gaan. Ik heb me al veel ingelezen op websites waar mij voor 90% opvalt dat op veel "reviewsites" er geen slechte speaker tussen staat. Laatst een paar hifi magazines gekocht (2xNL 1x DE). Bomvol advertenties, 5 reviews waarvan alles even prachtig was. Ik bedoel wat heb je er dan aan? Stonden BTW ook dubieuse kabel reviews in. Ik bedoel, dan ben je mijn geloofwaardigheid al kwijt.

Vandaar ook deze vragen op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Elke blad/site/magazine/blog of wat dan ook heeft wel een merkenvoorkeur of krijgt dat wel doordat merk X ze voor een groot deel sponsort. En in principe zijn er ook geen slechte speakers. Het is alleen dat de één wat meer stilstaat bij design, waar de ander puur voor de klank gaat. En qua klank heb je dan nog veel meer mogelijkheden door de gebruikte componenten en materialen. Vandaar dat reviews van audio ook altijd zo dubieus zijn: qua klank is er al zo veel smaakverschil dat je het eigenlijk niet goed of fout kan noemen. En als je iets wel bekritiseert, met welke speakers wordt het dan vergeleken? Dat laatste kan je zelf goed doen als je een rij speakers hebt staan in een audiowinkel, maar waarmee word een gemiddelde speaker vergeleken in een dergelijk magazine? Dat staat er veelal niet bij. Eigenlijk zijn al die reviews gewoon advertenties met zeer veel tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
Ik ga deze week toch maar eens bij Stassen langs. De vorige keer hebben ze me er netjes behandeld. En hun aanbod is hier in de buurt nergens diverser. Als ik naar de modellen kijk wat hun verkopen zullen ze toch 90% van de door mij geselecteerde speakers moeten kunnen laten horen.Tenminste wanneer zij die allemaal in hun "luisterkasteel" opgesteld hebben staan.

Ik heb nog even de afbeeldingen van de speakers erbij geplaatst, zodat niet iedereen hoeft te googlen over welke speakers ik het heb.

Wanneer iemand een van de bovenstaande speakers in bezit/ goed beluisterd heeft mag gerust de ervaringen met mij delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 22:00
Aan die magazines heb je inderdaad weinig. Eigenlijk is het alleen een kwestie van zelf luisteren en dan een keuze maken.

Ik denk dat je Denon meer dan voldoende prik zal kunnen geven voor deze luidsprekers.

Mocht je overigens 2e hands overwegen, op htforum.nl staat altijd veel moois in de markt en op dit moment 2 paartjes KEF XQ5's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Ik ben zelf ooit eens gaan luisteren naar een hele set merken (Stassen) en daarbij vielen al snel een paar af. Je kunt ook het beste luisteren bij een winkel waar al je types staan want dat maakt de keuze makkelijker. Wanneer je op dit moment kef bezit zou de logische stap wederom kef zijn, maar dit hoeft natuurlijk niet zolang je center en voorspeakers maar gelijkwaardig klinken.

Wat wel uitmaakt is de versterker waarmee je luistert heb je nu zelf een marantz dan is het logisch om ook bij de winkel te luisteren met een marantz versterker (bij voorkeur luisteren op pure direct)

[ Voor 8% gewijzigd door raymonvdm op 28-01-2011 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
Update:

Ben eergisteren naar Remkens hifi geweest. Eenn zaak in einhoven met een mooie inrichting. Ze hadden daar verschillende mooie speakers staan. Van redelijk betaalbaar tot onbetaalbaar. Eigenlijk hetzelfde als toen bij Poulissen in Roermond.

Ik had daar onder werktijd niet alle tijd om ze allemaal uitgebreid te vergelijken dus besloot maar om de opvallendste speaker van mijn shortlist te vergelijken met de XQ40 van kef. Dit was de Monitor audio GS20.

Ze werden daar aangesloten op een Rotel receiver. Type niet opgelet. Maar wat mij vooral opviel was dat de Kef hetzelfde mooie laag had als de Monitor Audio maar dat de kef een veel mooier en ruimtelijker hoog/midden geluid hadden. Het was net effe allemaal wat duidelijker zonder vermoeiend te zijn zover ik in dat uurtje heb kunnen opmaken. Ook leek wat wel in de lijn der verwachtingen zat het het geluid van de XQ40 meer op het geluid van de huidige Kef 5005 set aansloot.

Ik mocht daar bij Remkens het Showmodel voor €1000 PS meenemen wat ik een zeer mooie prijs vond. Maar helaas was er op 1 speaker linksboven een diepe put in de lak.

Nu gaat het naar alle waarschijnlijkheid de XQ40 worden in piano black. Morgen heb ik nog bij een andere zaak een afspraak die me voor hetzelfde geld een onbeschadigd exemplaar kon leveren. Ze laten mij de speakers horen op een Denon 3311 Welke toch redelijk overeenkomt kwa versterking als mijn Denon 3805?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
Ik heb de Kef XQ40 beluisterd op een Denon receiver in de winkel. En moet zeggen dat dat tot nu toe de mooiste combi was voor deze speaker. Had de speakers ook al eerder beluisterd op een marantz PM15 en een Rotel receiver.(andere winkel andere luisterruimte)

Dus gisteren dan eindelijk tot aanschaf overgegaan. Ze staan nu heerlijk te spelen. Wat over inspelen betreft. Kan me niet voorstellen dat het na x aantal uur nog mooier gaat klinken dat wat het nu al doet. Ik heb gisteravond van 19u tot 03u aan een stuk cd's gedraait en met zo'n big smile op de bank genoten van wat deze speakers met het geluid doen.

Ik dacht dat ik al goed geluid had met die kef kht5005 set maar dit is toch wel van een heel ander niveau.

Binnenkort plaatjes in het show je hifi topic :D:D

Ga weer vlug verder genieten.

Pagina: 1