Versterker met veel aansluitingen of overkill?

Pagina: 1
Acties:

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik ben echt een leek als het op hifi apparatuur aankomt.

Binnenkort ga ik naar m'n nieuwe woning waar ik een goed geluidssysteem wil. Sowieso moeten er 4 speakers op voor elke hoek in de woonkamer (woonkamer is 4 bij 6 meter). Er moeten mini woofers op worden aangesloten die je in je bankstel kan plaatsen (lijkt me leuk). Ik moet makkelijk uit kunnen breiden mocht ik 6 extra speakers willen aansluiten. Verder moet de versterker als een "surroundsound" functioneren. En 2x HDMI of meer voor PS3 en TV en PC.

Ik dacht ik neem de versterker als basis en breid m'n geluidsinstallatie met speakers die ik koop. Maar wil dan niet het gevoel hebben dat de versterker te klein blijkt te zijn.

Haalbaar? En is het geluid dan ook goed?

edit: 90% zal het gebruikt worden voor muziek, maar wil wel goede surroundsound.

[ Voor 8% gewijzigd door Cabo op 24-01-2011 22:47 ]

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Dus als ik het goed begrijp ben je uiteindelijk van plan meer dan 10 luidsprekers neer te zetten?
-4 voor in de hoeken
-subwoofers onder de bank (ik vermoed dat je van 1 al heel blij wordt)
-6 (?) extra luidsprekers als uitbreiding

Heb je ook nog een budget in gedachte?

Je wil dus goed geluid voor muziek dus dan moet je sowieso voor full range vloerstaanders of boekenplankjes gaan. Het is algemeen bekend dat surround receivers minder goed presteren qua muziek dan goede stereo versterkers. Als je 90% muziek luistert lijkt mij stereo een betere keuze, maar allá.

Wat had je zelf al uitgezocht? Heb je al een winkel bezocht en geluisterd? 10 luidsprekers kan je sowieso uit je hoofd zetten. Er is nog geen enkele betaalbare receiver die 9.1 (9 luidsprekers en een subwoofer) of meer doet, laat staan films, die zijn doorgaans 5.1 (5 luidsprekers en een subwoofer) of 7.1 (7 luidsprekers en een subwoofer).

Je zal ons wat meer info moeten geven.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Dane86
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-01 12:24
En een budget bepalen werkt vaak ook wat beter als je advies vraagt. Als je dit goed wil doen ben je sowieso een hoop geld kwijt. Het minimale qua versterker als je 9.1 wil is de
Onkyo NR1008 vanaf 1100 euro
http://www.kieskeurig.nl/receiver/onkyo/tx-nr1008/903667/
of de Denon 4311 die ruim 2000 euro kost

Misschien is het toch een idee om gewoon zelf eens een electronica zaak binnen te lopen en je te informeren.

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09-2025

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Ik denk dat een 9.1 surround set in een kamer van 4 bij 6 ook een beetje overkill is. Met 7.1 heb je al meer dan genoeg. met iets als een onkyo 508 kun je dat al doen + pre out voor subwoofer. 1tje lijkt me wel voldoende.

Beste is idd even gaan informeren in een hifiwinkel.

[ Voor 21% gewijzigd door SouLLeSSportal op 25-01-2011 11:03 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:44
Ik weet niet wat je eisen aan kwaliteit straks zijn, maar met mini-woofers is het niet echt hoogstaand volgens mij. Kun je beter even sparen voor een goede subwoofer.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Cabo
Ik heb een keer gelezen over woofers die je tussen je bank kan plaatsen, leek mij wel leuk. Maar ik moet die dingen wel kunnen aansluiten. Zie dat meer als gadget wat ik misschien later kan aanschaffen.

Mijn budget is 1200 euro wat verder kan naar 1500 euro. Voor dat bedrag bedrag wil ik wel een goed 7.1 geluidsinstallatie welke kan figureren als surround sound en stereo. HDMI moet er sowieso in zitten.

Als ik naar die Onkyo NR1 dan ik, duur :')... Anders kijk ik wel naar 7.1 met HDMI?

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-01 19:11
En dat budget is voor de versterker only mag ik hopen? :P

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
Kuch Onkyo 608?

2 woofer aansluitingen. 7.2. Dus als je later nog woofers in de bank wil hebben kan je hiervoor de tweede sub aansluiting voor "misbruiken' ;). Versterker is rond de 450 dus je houdt nog een leuk budget over voor een goede set speakers. Voor het luisteren naar audio kun je hem op direct zetten, waardoor je versterker het geluid 1 op 1 overzet.

Ga eens goed luisteren bij een lokale audioboer... Over smaak valt niet te twisten :)

[ Voor 7% gewijzigd door muppet99 op 25-01-2011 16:54 ]

Carpe Diem

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, waarom een 7.1 set... :?

Zie er persoonlijk niet echt de meerwaarde van in. Mits de ruimte niet vreselijk groot is, en er veel mensen zitten, is 5.1 in mijn ogen zat. Beter kwaliteit dan kwantiteit in dat geval.

Om nog maar niet te spreken over de plaatsing van de speakers. In mijn woonkamer zou ik één zijspeaker nog kwijt kunnen, maar de tweede wordt dan echt een probleem.

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:30
voor 1500 euro zou het misschien kunnen, een yamaha 667/onkyo 608 + jamo s606hcs3 en een setje extra jamo s606'jes, voor achter, en dan aanvullen met een sub. Maar goed, ik denk dat de receiver het sowieso zwaar te verduren krijgt in die opstelling, dus ik heb er zo mijn twijfels over of dat wel een goed idee is.

[ Voor 46% gewijzigd door Bastard op 25-01-2011 16:58 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Heel die troep die je in je bank wil schroeven zou ik eens achterwege laten. Een goede sub laat je bank ook wel denderen. Als je een fatsoenlijk 2.0 beeld wil hebben ga je al naar forse vloerstaanders als je het mij vraagt. Bovendien moet je versterker goed kunnen switchen tussen de surround en 2.0 mode. Of elke versterker dat goed kan weet ik niet (ben ik niet in thuis). Ik twijfel wel of de goedkopere surround receivers twee goede vloerstaanders aan kunnen sturen met voldoende headroom.

Als puntje bij paaltje komt gaat of je budget naar de knoppen OF je moet keuzes gaan maken.

Ik ben trouwens iemand die 5.1 al gimmicky vindt en "leuk voor films" verder niet. Waarschijnlijk maak je jezelf blijer als je die 1500 euro in een goede 2.0 set pompt.

[ Voor 12% gewijzigd door AtomicShockwave op 25-01-2011 17:00 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:50

FeaR

In GoT we trust

Als je je bank wilt laten trillen heb je ook speciale onderzetters die je onder de poten van je bank zet. Dan gaat je bank sowieso trillen. En qua prijs vallen ze nog best wel mee. Weet zo de naam/merk/type even niet, maar als ik het tegen kom dan laat ik het wel weten.

Voor 1500 euro kan je zeker een receiver, speakers en subwoofer(s) aanschaffen. Echter zit je dan wel in de instapmarkt. Beetje receiver is zo 400 euro (en met jouw eisen wellicht meer). Beetje subwoofer is wellicht nog meer dan de receiver, zeker als je je bank wilt laten trillen. Dan heb je nog minder dan 700 euro over voor vijf speakers. Dat is te doen, maar dan zit je inderdaad aan speakers als een Jamo S606 of gelijkwaardige klasse. Nu zijn mensen over het algemeen wel positief over Jamo en deze serie, maar om nu te zeggen dat het super is. Het blivjen speakers van een paar honderd euro...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
FeaR1986 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 17:08:
Als je je bank wilt laten trillen heb je ook speciale onderzetters die je onder de poten van je bank zet. Dan gaat je bank sowieso trillen. En qua prijs vallen ze nog best wel mee. Weet zo de naam/merk/type even niet, maar als ik het tegen kom dan laat ik het wel weten.

Voor 1500 euro kan je zeker een receiver, speakers en subwoofer(s) aanschaffen. Echter zit je dan wel in de instapmarkt. Beetje receiver is zo 400 euro (en met jouw eisen wellicht meer). Beetje subwoofer is wellicht nog meer dan de receiver, zeker als je je bank wilt laten trillen. Dan heb je nog minder dan 700 euro over voor vijf speakers. Dat is te doen, maar dan zit je inderdaad aan speakers als een Jamo S606 of gelijkwaardige klasse. Nu zijn mensen over het algemeen wel positief over Jamo en deze serie, maar om nu te zeggen dat het super is. Het blivjen speakers van een paar honderd euro...
Ik moet zeggen dat ik E1100 voor 2 nette fronts, 2 ok rears, een centre en een woofer wel ok vind hoor.

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Verwijderd

die woofers voor in de bank zijn buttkickers :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:50

FeaR

In GoT we trust

Póg mo Thóin schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 17:13:
[...]
Ik moet zeggen dat ik E1100 voor 2 nette fronts, 2 ok rears, een centre en een woofer wel ok vind hoor.
Voor een 5.1 set is het wel genoeg om een beetje set in elkaar te zetten. Maar als ik de TS zo lees is de eis een 7.1 set. En dan wordt je budget per speaker al minder. Plus dat een 7.1 set toch een iets stabielere receiver verreist dan een 5.1 set. En als laatste is een subwoofer dus over het algemeen al duurder aangezien alles actief is en je ook voor een versterker betaald. Het kan wel, maar 1200 euro voor alles is zeker niet ideaal. Een euro of 1500 wellicht is al beter maar denk dat de TS wat te veel verwacht voor dat geld te kunnen krijgen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Cabo
Heb gisteren nog uren op het internet gesurfd en ben uitgekomen op de Jamo 608 set. Er staat op GoT ook een topic over waar ik veel info tot mijn beschikking heb. Het is nu alleen nog uitzoeken naar de juiste versterker. In Maart/April ga ik het aanschaffen en zal foto's plaatsen in de home cinema topic.

Bedankt :)
Pagina: 1