Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 22:33

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb laatst een IBM servertje bemachtigd met daarin een hoop van die heerlijke krachtige Delta ventilators. Normaal draaien ze op 12v 1.35A maar dat maakt een ongelofelijk lawaai en is vooral nuttig in hele warme datacenters. Om hem thuis te gebruiken wil ik die dus op een lager voltage draaien.

Ik heb er een getest op 5v en dan komt er nog een behoorlijk wind uit (en hij start ook), maar ik overweeg ook om ze op 7v te zetten. Nu wordt de 7v bereikt door de + op de +12v te zetten en de - op de +5v, dus een potentiaalverschil van 7 volt. Normaal is dit niet zo'n probleem, maar een normale fan gebruikt maximaal 0.08A. Deze fans gebruiken op 7v zo'n 0.35A volgens mijn voeding, dus vier ervan zou toch wel een last van 1.4A zijn. Is dit schadelijk voor mijn voeding, of hoe kan ik dat bepalen?

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 116% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Engineer schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 00:44:
Volgens mij liggen de grenswaardes van ATX voedingen ruim rond de 10 tot 30 ampere per lijn. 1.4 ampere zou ik me in ieder geval niet ongerust over maken, dat trekt de gemiddelde dvd brander wel.

De exacte waardes staan trouwens op de bovenkant van je voeding als het goed is.
true maar je gaat wel sinken op de +5V lijn. Volgens mij was dat wel wat meer een issue.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet meer sourcen van je 5V dan je sinkt van je 12V naar je 5V. Als je dus kunt garanderen dat er tenminste 1.4A uit je 5V getrokken wordt dan is het geen punt. Hier kom je lijkt me al snel aan, maar desnoods kan je een belastingsweerstand van 3.5ohm aan je 5V hangen. Het zou ook best kunnen dat je voeding wel opde 5V kan sinken, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik zou een spanningsregelaar aan de +12 V hangen; LM317 ofzo.
Met een beetje knutselen kun je'm dan zelfs temperatuur-afhankelijk maken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:19

neliss

h00t h00t!

Als ik jou was zou ik een weerstand voor je fan zetten om hem op lagere spanning te laten draaien.
Bijv: (12V-7V) / 0.35A = ±15 ohm (min. 2 watt gebruiken).
Dat lijkt me een nettere oplossing dan te gaan prutsen met fans tussen de verschillende voltages te hangen. Het zal in de praktijk ook prima werken, maar je fans veroorzaken een nare verstoring op je lijn (inductieve belasting) die je mogelijk bij de voeding van je andere PC hardware kan gaan terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:54
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 19:11:
Ik zou een spanningsregelaar aan de +12 V hangen; LM317 ofzo.
Met een beetje knutselen kun je'm dan zelfs temperatuur-afhankelijk maken
Dit lijkt mij inderdaad de mooiste optie. Een LM317, 2 condensatoren en 2 weerstandjes en het werkt prima. Over het algemeen kunnen die LM317's 1,5A leveren (dus eventueel 2 schakelingetjes gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
De stroom loopt via de 5 volt voedingslijn via alle gebruikers op de 5 volt naar gnd, zolang de 5 volt gebruikers meer stroom vragen dan de fan is er niets aan de hand.
Persoonlijk zou ik het niet doen :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

En waarom zou je het niet doen? Afaik moet je op je 5V meer sourcen dan sinken en dan komt het wel goed, maar hoe zit dat?

Ik weet te weinig van SMPS design om hier een academisch overwogen antwoord over te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
ik moet zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad met sinken op de 5v lijn.
als je het binnen redelijke grenzen houd is er niet zoveel aan de hand.

bij die lm en de weerstand moet je wel denken aan koeling aangezien ze beide warm worden.

en bij de weerstand zou ik een elco over de weerstand zetten met oog op een hoge aanloopstroom. anders kan het zijn dat de fan niet goed opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
houdt je er ook rekening mee dat de meeste servers fans monitoren en bij uitval of te laag toerental de server zichzelf uitschakeld of zelfs niet meer aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Boudewijn schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 04:08:
En waarom zou je het niet doen? Afaik moet je op je 5V meer sourcen dan sinken en dan komt het wel goed, maar hoe zit dat?

Ik weet te weinig van SMPS design om hier een academisch overwogen antwoord over te kunnen geven.
Ik vind het gewoon een slecht idee, een spanningsregelaar of weerstand is een betere oplossing.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het kan wel maar je moet er geen tientallen amperes doorheen jagen.Als het werkt werkt het en heb je een goedkope oplossing.

Dat het lelijk is boeit de TS kennelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Wel opletten dat de fan geen condensator intern heeft, een condensator van +12 naar +5 zetten is een zeer slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-10 21:12
Je kan ze ook in serie aansluiten, dan werken ze op 6V en heb je alleen een schaar een een beetje ducttape nodig. Liever een soldeerbout natuurlijk.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bobo1on1 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 21:08:
Wel opletten dat de fan geen condensator intern heeft, een condensator van +12 naar +5 zetten is een zeer slecht idee.
Want?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
ja die begrijp ik ook niet helemaal

het nadeel van die schakelende regelaars is dat ze vaak niet houden van sterk inductieve belastingen (wat die fans wel zijn)

[ Voor 64% gewijzigd door timberleek op 26-01-2011 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Je koppelt de rimpels van de voedingslijnen aan elkaar, nou zal het bij een pc voeding wel eens mee kunnen vallen, maar ik spreek uit ervaring dat je nogal vreemde problemen kunt krijgen als je een condensator over twee verschillende voedingslijnen zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 22:33

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Bedankt voor alle info. Intussen heb ik de fans op 5v draaien, ik dacht ik zie wel hoe de temps worden en dan kan ik ze altijd nog met 1 beweging omsolderen naar 7v, maar dat bleek niet nodig.

Nu heb ik een soortgelijke vraag, maar precies andersom. Ik wil namelijk nu in een andere PC mijn 12v CPU en GPU fans overvolten, de computer wordt namelijk niet koel genoeg. Het betreft een zeer compacte casemod dus een andere manier is er niet zomaar, en een paar volt kan er wel bij denk ik. Mijn voeding heeft een -12v van 500mA. Kan ik zomaar een (deze) lm317 voeding aansluiten op de +12v en -12v (er vanuit gaande dat de fans minimaal op 12v draaien)? Er zitten namelijk condensators tussen, en er zit geen load op de -12v volgens de onderstaande quote die ik toevallig laatst in een (interessante) post las:
-12V wordt eigenlijk alleen maar gebruikt voor modems. Voor zover ik weet is deze lijn inmiddels zelfs optioneel sinds ATX 2.3, dus dit moederbord kon waarschijnlijk prima zonder. Nadat ik deze lijn uit de ATX-stekker had gesloopt en het moederbord nog prima werkte wist ik het zeker: die converter kan ik eraf solderen.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
op 20v (zoals je zegt in je topic op co) zullen ze niet lang leven. het zullen waarschijnlijk brushless motoren zijn. die hebben een controller aan boord die uitfikt bij een te hoge spanning

maar even los van het overleven van je fans en voeding, dan kan het prima. denk wel aan goede koeling voor de lm317. op 12v moet hij 12*0,2 = 2,4W verstoken. dan heb je mogelijk wel een klein vinnetje nodig
Pagina: 1