Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ADSL verbinding op Fast Path nog mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op de DSLAM bij de centrale is er een instelling die de soort verbinding kan veranderen. Gebruikelijk is een "interleaved" verbinding. Bij een dergelijke verbinding wordt informatie over pakketten verspreidt zodat bij het wegvallen van een pakket de informatie alsnog kan worden gereconstrueerd (met bijvoorbeeld error correcting code).
Een (schijnbaar in Nederland weinig gebruikte) andere mogelijkheid is de "fast path" optie die mij zeer voordelig lijkt met betrekking tot bijvoorbeeld pingtijden. Deze optie zou de pakketten gewoon "achter elkaar aan" van locatie naar locatie verzenden, zonder dat er enige fout-correcties worden toegepast (wat gunstig is voor verbindingen, vooral over langere afstanden).

Ik heb wat onderzoek gedaan bij verschillende providers, onder andere UPC, KPN, XS4ALL, Tele2, enzovoorts naar deze instelling, maar de helpdesk kan mij eigenlijk vrijwel nooit verder helpen. Daarom wilde ik graag dezelfde vraag naar de forums brengen, misschien is in Nederland alsnog een (al dan kleinere) provider bekend die misschien fast path aanbiedt ? Ik heb namelijk tot dusver op niet één website bij de specs deze instelling ertussen zien staan.

Alvast bedankt.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:09
Het lijkt mij niet dat er een provider is die FP gebruikt in zijn netwerk vanwege het feit dat er veel ADSL wordt afgenomen en er nog wel eens overspraak zit op de lijnen. FP In gebruik nemen zou eerder problemen veroorzaken zoals instabiliteit en meer errors. Ik zie verder geen voordelen aangezien het toch allemaal zwaar overboekte lijnen zijn.

Waarom ga je sowieso bedrijven lastigvallen met de vraag of ze een FP lijntje kunnen leveren? Het heeft echt geen meerwaarde.

[ Voor 30% gewijzigd door Uberprutser op 24-01-2011 22:27 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
Ik geloof dat KPN/Telfort FastPath gebruiken.

My favorite programming language is solder.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Tot ongeveer 1 jaar terug gebruikte KPN nog fastpath instellingen op consumenten ADSL. Tegenwoordig is dat interleaved. Veel minder fouten en hogere lijnsnelheden zijn mogelijk zonder instabiliteit van je verbinding. Enige wat je inlevert is een klein beetje round-trip-time (RTT) of wel iets hogere ping van +6ms.

Voor welke applicatie of gebruik heb je een enorm lage latency nodig? Als dat gamen is vraag ik mij af of je verschil tussen 12ms en 18ms echt kan merken, maar die discussie zal ik niet met je aan gaan. Ik denk wel dat jitter en loss ook belangrijk zijn met gamen, vermiste pakketjes en schommelende latency tussen pakketjes is nog veel naarder voor realtime applicaties.

De enige die nu bij mijn weten fastpath instelt is BBned op haar dslams voor verbindingen. Nu is BBned tegenwoordig de telco van Tele2 en de vraag is welke ISP via het ADSL netwerk van BBned je een verbinding levert. Even zoeken, moet lukken. En hopen dat je dekking hebt op je adres natuurlijk.

En zakelijke verbindingen met lagere snelheden kunnen nog wel lage latency hebben, zo ook via SDSL (SHDSL). Daar werkt het ook vaak prima op omdat je niet het maximale van de snelheid opzoekt dat mogelijk is op de drager (koper).

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:03
Ah we zijn dus weer terug bij af, vandaar dat mijn latency nu weer hoger is. Het was altijd zo mooi laag (FastPath).

My favorite programming language is solder.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Ik wil het geen terug bij af noemen. De fastpath is een leuke techniek in de tijd van de 1024 en 2048kbps internet verbindingen. Of net de eerste 8Mb verbindingen in de tijd dat nog maar weinig huishoudens breedband verbindingen via xDSL hadden. Nu bijna ieder huishouden in Nederland breedband heeft en ook nog 'tot 20Mb' verbindingen wil hebben wil je echt geen fastpath meer hebben in combinatie met hoge snelheid.

Je verbinding kan werken met fastpath, prima. Maar vaker komt het voor dat je dan een lagere snelheid hebt (automatisch of geforceerd op lager profiel voor stabiliteit) dan je kan hebben met een klein beetje interleaving vertraging. Je hebt het hier over een 6ms op een heen en weer (round-trip) netwerk pad.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:20

BHQ

Volgens mij doet BBned ook gewoon interleaved op in ieder geval de consumentenlijntjes. Of is dat alleen op die ouwe Cisco's het geval?

Either way, het is niet dat het aantal milliseconden latency een grote invloed heeft. Hier amper <30ms te zien op de 2e hop, maar games laggen nooit.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:09
bjck schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:58:
Je hebt het hier over een 6ms op een heen en weer (round-trip) netwerk pad.
Los daarvan is de rest van het internet een stuk sneller geworden de afgelopen jaren.
Had ik in 2000 nog een ping van mijn computer (draadloos) naar mijn router van 10ms. heb ik dat tegenwoordig van mijn computer door heel het netwerk van mijn provider naar www.tweakers.net

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1