Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HP probleem. Advies gevraagd van andere color LJ gebruikers

Pagina: 1
Acties:

• CP4025
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10-2021
Ik ondervind een probleem met mijn HP CP4025n kleuren laserprinter waarvan HP beweert dat het "normaal" is. Uiteraard ben ik het daar niet mee eens en daarom ben ik op zoek naar advies/hulp van andere gebruikers van kleuren laser printers - HP of andere merken. Het is niet mijn bedoeling om hier een "HP zuigt" draadje van te maken. Ik ben serieus op zoek naar advies.

Eerst maar eens even het probleem zelf.

Het Probleem

Ik heb deze printer een maand geleden aangeschaft. Ik ben reeds in het bezit van verschillende andere (business) HP kleuren laser printers, maar ik was op zoek naar een printer die een iets hoger print volume aankon en die wat meer geschikt zou zijn voor speciale media. Na wat rondgekeken te hebben, viel mijn keuze op de HP CP4025n, een printer van rond de €800.

Toen ik de printer binnen had gekregen, moest ik toevallig wat visitekaartjes afdrukken. Hiervoor gebruik ik normaal gesproken één van mijn andere kleuren laser printers, maar ik wilde zoveel mogelijk taken van de oude printers overzetten naar de nieuwe. Ik laadde het juiste document in mijn computer, en drukte af op 200g papier. Papier wat overigens gewoon officieel door HP wordt ondersteund. Nadat de kaartjes afgedrukt waren, stopte ik het papier in mijn business card cutter. Toen de kaartjes gesneden waren, zag ik dat ze volkomen verkeerd gesneden waren. Althans, ze waren wel goed gesneden (de business card cutter can maar op 1 manier snijden), maar de afdruk was blijkbaar compleet verkeerd. Nadat ik het e.e.a. nagemeten had, kwam ik er achter dat de marges van de afdruk niet klopte, en ernstiger nog, dat de afdruk te groot was. Omdat dit een nieuwe printer was, dacht ik in eerste instantie dat ik iets fout had ingesteld. Maar na alle instellingen nagelopen te hebben, bleek er niets fout ingesteld te zijn.

Na vele testen kwam ik erachter dat deze printer uitsluiten correct afdrukte op gewoon papier ("plain paper"). Zodra ik er ander papier instopte wat iets zwaarder was, dan drukte de printer te groot af en uitsluitend in de lengte van het papier. De afdruk was zeg maar uitgerekt in de doorvoer-richting. En de afwijking was vrij groot en varieerde tussen de 1mm en 2,5mm. Dit klinkt misschien niet als veel, maar voor ieder afdruk waar grootte van belang is, is een afwijking van 2.5mm substantieel.

De afwijking was per papier type constant. Dus iedere afdruk op 100g papier had exact dezelfde afwijking. En ieder afdruk op bijvoorbeeld 200g papier was ook exact gelijk, maar groter dan van 100g papier.

Om erachter te komen of dit wellicht een driver probleem was, heb ik dezelfde test met de interne demo pagina uitgevoerd. En ook hier hetzelfde resultaat. De demo pagina op 200g papier was groter dan op 80g papier. Dus het was een probleem in de printer zelf, en niet in de aansturing vanuit de computer.

Dit probleem maakte de printer onbruikbaar voor me. Zo kon ik bijvoorbeeld de printer niet gebruiken voor het afdrukken van:
  • Visitekaartjes of labels, omdat ik de bijbehorende templates niet kan gebruiken
  • Technische tekeningen of plattegronden, omdat deze altijd een schaal hebben die nu onbruikbaar is
  • Positieve film van bijvoorbeeld PCB ontwerpen, voor het belichten van lichtgevoelige ets platen, omdat de grootte niet klopt
  • Al het andere waar een correcte afdruk grootte van belang is.
Ik heb toen HP Support gebeld. Zij voerden dezelfde testen uit op hun CP4025 en kwamen tot de conclusie dat hun CP4025 exact hetzelfde probleem had. Zodra zij iets afdrukten op papier zwaarder dan 80g, was de afdruk te groot. En na een beetje met de losse pols gemeten te hebben, kwamen we er achter dat de afwijking bij hun exact gelijk was aan de afwijking bij mijn printer. Daardoor kwamen we tot de conclusie dat het een probleem met het model printer moest zijn, en niet met mijn individuele printer. De helpdesk medewerker vermoedde, net als ik, een bug in de firmware. Een afrondingsfout of een verkeerde look-up table of zoiets. De helpdesk medewerker zei dat hij het probleem zou eleveren, en dat ik na een paar dagen teruggebeld zou worden.

3 Weken later(!) werd ik inderdaad door iemand van het HP elevatie team gebeld. Ze zeiden dat ook zij de afwijking geconstateerd hadden (ze wilden het geen "probleem" noemen) en dat de afwijking inderdaad op alle CP4025 printers voorkomt. Maar (en nu komt het), dat de afwijking volledig binnen acceptabele toleranties valt. Vervolgens raadde ze me af deze printer te gebruiken voor alles waar een correcte grootte van belang was. Wat ze in feite zeiden, was dat ik de printer niet moest gebruiken voor de zaken waar hij voor geadverteerd werd, en dat ik 'm alleen moest gebruiken voor wat basale kantoor toepassingen, zoals een briefje hier en daar, of een grafiekje, misschien de verdwaalde brochure - je weet wel, al die zaken waar mijn Inkjet printer van €49 ook prima geschikt voor is...

Vervolgens verschuilden ze zich achter het feit dat in de technische documentatie vermeld stond dat de printer een afwijking van maximaal 1% in de lengte richting mocht hebben. Technische documentatie overigens, die niet publiek toegankelijk is. En deze "afwijkingen" staan niet vermeld in de gebruikers documentatie, of de verkoop brochures van deze printer.

Vervolgens kwamen ze met het verhaal dat de doorvoer rollers wel eens kunnen slippen bij dikker papier. En dat het papier uitrekte door de hoge temperaturen van de fuser (Werkelijk? Papier met thermoplastische eigenschappen?). Ik legde ze toen uit dat slippende rollers juist een te kleine afdruk tot gevolg moesten hebben - niet te grote. En ook al zou papier 2,5mm uitrekken door de temperatuur van de fuser, dan zou het papier dus ook 2,5mm groter moeten zijn dan een nog blanco vel (het kan niet zo zijn dat de afdruk uitrekt maar het papier niet) en dat was niet het geval. Dat konden ze me niet verder uitleggen maar ze zeiden dat het toch daardoor kwam.

Uiteraard accepteerde ik dat niet. De afwijking is niet willekeurig en variabel. De afwijking is constant en een afgeleide van de dikte van het papier. Ik kan nu vrij nauwkeurig voorspellen wat de afwijking is als ik de dikte van het papier weet. En omdat de afwijking constant is, kan het geen mechanisch probleem zijn. Alles wijst naar een simpele bug in de firmware.

Ik heb hier nog 3 andere HP kleuren laser printers staan. Een CM1312nfi, een CM2025 en een CM2320nf. Geen van drieën vertoont deze afwijking - onafhankelijk van wat voor papier ik gebruik. Een afdruk op 200g papier is exact dezelfde grootte als een afdruk op 80g papier. Als ik deze printers vertel dat ze een rechthoek van 20,0cm moeten afdrukken, dan drukken ze een rechthoek van 20,0cm af, en niet een rechthoek van 20,3cm.

Ik heb in mijn 30 jarige loopbaan als IT-er met vele, vele (kleuren) laser printers gewerkt en ik ben nog nooit een printer tegengekomen met een dergelijk afwijking.

Ik heb nog een aantal malen met een HP medewerker gesproken, maar HP is niet van plan om hun standpunt in deze te wijzigen. De afwijking valt binnen de gestelde toleranties en het is volgens hun vrij normaal dat een laser printer niet in staat is iets in het juiste formaat af te drukken.

Bovendien was ik de enige die dit probleem gemeld had. Later in het gesprek versprak de man zich iets en zei dat er meerdere mensen het probleem gemeld hadden maar dat ze er niets aan zouden doen zolang het nog geen "class action" aantal was. Ik weet niet zo goed wat hij daarmee bedoelde maar ik neem aan dat hij zei dat zolang er geen juridisch gevaar dreigt, ze het zo zouden laten.

Het probleem in beeld

Ter illustratie heb ik hier twee (zeer slechte, excuses daarvoor) plaatjes.

Hier heb ik een lineaal afgedrukt (op zwaarder papier) op mijn CM2320nf:
Afbeeldingslocatie: http://www.whutever.com/privateimages/HP_GoodPrint.jpg

Zoals je kan zien klopt de afmeting van de afdruk precies.

En hier is hetzelfde document afgedrukt (op hetzelfde zwaardere papier) op mijn CP4025:
Afbeeldingslocatie: http://www.whutever.com/privateimages/HP_BadPrint.jpg

Overigens kan je deze lineaal verder beneden zelf downloaden.

Mijn vragen

Ik heb de volgende vragen voor jullie:
  • Verwacht ik te veel van mij printer van €800? Is in jullie ervaring een dergelijk afwijking inderdaad vrij normaal voor laser printers en heb ik simpelweg altijd vreselijk mazzel gehad met mijn printers?
  • Als het inderdaad vrij normaal is, kunnen jullie mij dan een printer in dezelfde prijsklasse adviseren die wél goed afdrukt op speciale media?
  • Als het niet normaal is, hebben jullie nog ideeën wat ik zou kunnen doen om er voor te zorgen dat HP dit probleem serieus aanpakt?
En als laatste, maar niet onbelangrijk:
  • Ondervinden jullie ook een grootte verschil op jullie laser printer (HP of ander merk) als je afdrukt op normaal en zwaarder papier?
OVERIGENS: Het is niet afdoende om één enkele afdruk te maken en het dan te meten met een lineaal. De meeste linealen die je voor weinig in de winkel koopt, kloppen over het algemeen zelf al niet waardoor je dus snel een afwijking meet die er niet is. Als je alleen een enkele afdruk wilt meten, wees er dan zeker van dat je lineaal klopt (zoals een digitale schuifmeter of zoiets). Maar het beste is als je inderdaad twee afdrukken maakt (op gewoon en zwaarder papier) en meld of er verschil in zit.

Bijlagen

Hier is een PDF bestand waarmee je een lineaal af kan drukken:

PDF - A4 lineaal