Hulp bij aanleg netwerk over grotere afstand

Pagina: 1
Acties:

• ase-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06-2023
Hoi allemaal.
Ik woon sinds korte tijd in een groot schoolgebouw. Dit gebouw telt 3 verdiepingen en is gebouwd in een grote H vorm. Hieronder even een schetsje.

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/2298/naamloosis.jpg

De rode delen op het plaatje zijn de lokalen die bewoond zijn, alleen op de begane grond en eerste verdieping. Al deze bewoners willen graag internet hebben.

De groene kabel komt aan de voorkant binnen in de kruipruimte. hier hebben we gister het Thomson modem van upc (fiber power) aangesloten. (ik heb zelf geruime tijd bij upc gewerkt dus het aansluiten van het modem was niet zo moeilijk).
Nu komt echter het lastigste: hoe voorzie ik iedereen van een goed en betrouwbaar draadloos signaal?
De linkervleugel moet nog wel lukken (een utp kabel vanaf de thomson naar boven en daar een tweede draadloze router/switch in de gang hangen zou afdoende moeten zijn.).
Maar hoe bereik ik de rechtervleugel? Met een utp kabel heb ik gerust 100 meter nodig om in de buurt te komen. Een alternatief zou een sterke draadloze router met een buitenantenne kunnen zijn.. Of een directionele buitenantenne die ik op een repeater in de rechtervleugel mik.
Wat is handiger en wat is het goedkoopst? Wat zijn de voor- en nadelen?
alvast bedankt!

You can't stop the waves from coming, but you can learn how to surf.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom geen UTP trekken? Moet kunnen over die lengte... En eventueel daar dan een wired/wireless accesspoint aanknopen en klaar?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Utp naar de bewoonde delen, en daar ieder een eigen routertje met wifi.
Dat geeft je het meeste kans op succes en happy huisgenoten.

Abort, Retry, Quake ???

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-02 12:39
't is niet helemaal je vraag, maar ligt er toevallig al niet hier en daar utp kabel (gezien 't een schoolgebouw is die kans aanzienlijk lijkt me). Dan hoef je in iets wat ooit een patchroom was alleen nog maar een switchje neer te zetten en de boel goed te patchen.

Draadloos is ook een optie, maar ik betwijfel of je vanaf het groene puntje rechtsonderin kan komen zonder repeaters. Als je voor draadloos gaat moet je sowieso voor N kiezen denk ik, aangezien je met A/B/G bij lange na niet de snelheden kan bereiken die je met kabel wel kan halen (als je aan 40Mbit genoeg hebt is dat natuurlijk niet van toepassing).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Verwijderd

Ik denk, dat ik toch gewoon een paar UTP-kabels zou trekken voor 3 fatsoenlijke AP's. Als het om 2 verdiepingen boven elkaar gaat, zou je niet meer nodig moeten hebben.

Maar ^^ heeft een goed punt. Ligt er niet al bekabeling in het gebouw? Zou je een hoop gedoe besparen, als je alleen de laatste meters (van patchpaneel naar AP/router) hoeft aan te leggen.
TheGhost schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:15:
Houd er wel rekening mee dat 100 meter de maximale lengte van (in iedergeval) CAT5(E) is. Hoe betrouwbaar het signaal is op 100 meter weet ik niet, maar daarboven zal het zeker niet beter worden. Met een switch ertussen kun je misschien verder komen (die versterkt het signaal ook deels als 't goed is)
Kwestie van je switch een beetje strategisch plaatsen, dus ergens in het midden van het gebouw. Zodra je een switch ertussen zet, mag je weer 100 meter verder. Maar volgens mij kan hij overal met UTP komen, als de switch een beetje centraal neergezet wordt.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2011 22:20 ]

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 11:57
Houd er wel rekening mee dat 100 meter de maximale lengte van (in iedergeval) CAT5(E) is. Hoe betrouwbaar het signaal is op 100 meter weet ik niet, maar daarboven zal het zeker niet beter worden. Met een switch ertussen kun je misschien verder komen (die versterkt het signaal ook deels als 't goed is)

I'm not weird, I'm a limited edition

Verwijderd

TheGhost schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:15:
Het is een nieuwe bekabeling, neem dus aan dat hij voor cat 6/7 gaat.
dan moet het prima lukken.

• MAX3400

MAX3400

Op zich is de optie van TheGhost niet verkeerd... Trek 60m UTP tot ergens halverwege, trap er een switch tussen, trek vanaf daar UTP naar de afdelingen en hang er een accesspoint/router aan.

Zit je onder de maximale lengte van Cat5e en je hebt "versterking" halverwege.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:17:
Het is een nieuwe bekabeling, neem dus aan dat hij voor cat 6/7 gaat.
dan moet het prima lukken.
Dat is dan een vrij onzinnige aanname. Cat-7 past om te beginnen al niet op enig ander soort connector dan een exoot die 'TERA' heet of RJ-45 GC. Om dat te monteren heb je 'tangen' van 700 euro nodig. Het is per meter grofweg vijf keer zo duur als cat5e, net zoals de connectors. Vervolgens heb je peperdure kabels aangelegd die eigenlijk alleen bruikbaar zijn voor 10GE over koper, dus moet je investeren in netwerk-kaarten van 400-500 euro en bereid zijn 4000 euro neer te leggen voor een switch.

Ik zou het bij cat5e houden, tenzij je een leuke deal tegenkomt voor cat6. Meer dan dat heeft geen zin. 305 meter cat5e kost je 80-90 euro, als je de goede deal weet te vinden.
MAX3400 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:19:
Op zich is de optie van TheGhost niet verkeerd... Trek 60m UTP tot ergens halverwege, trap er een switch tussen, trek vanaf daar UTP naar de afdelingen en hang er een accesspoint/router aan.
Goed advies.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• ase-
wouw bedankt voor de goeie en snelle reacties. Duidelijk dat het dus een utp kabel gaat worden. Zal eens op zoek gaan naar een pc zaak waar ik een 200 meter rol oid op de kop kan tikken.. of heb ik meer succes bij een DHZ zaak?
Ik gooi er inderdaad wel een switch tussen op een strategische plek.
wat betreft de bestaande infrastructuur: er lopen inderdaad her en der wat utp kabels. echter gaan deze voornamelijk naar de derde verdieping (zolder) en komen deze op verschillende plekken in het gebouw samen. er heeft dus niet één centraal punt gezeten. Helaas niet handig dus.
De kabels zijn dusdanig goed ingebouwd dat ik ze ook niet gemakkelijk los kan trekken.. ik kan evt wel meerdere lange stukken aan elkaar bevestigen (solderen), maar ik betwijfel of dit de snr ten goede komt over >100 meter..

• MAX3400

MAX3400

UTP-rollen

UTP moet je niet solderen; als je korte kabels wil verlengen, gewoon afknippen & krimpen met een stekkertje en dan een koppeblok ertussen hangen.

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-02 17:02

Nobby

Nuts!

Ter info voor de TS, ik heb woon ook antikraak en mijn langste verbinding is 140m over cat6. Ik haal ruim 100MBit. Die 100 meter is een standaard, geen limiet.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Nobby schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:53:
Ter info voor de TS, ik heb woon ook antikraak en mijn langste verbinding is 140m over cat6. Ik haal ruim 100MBit. Die 100 meter is een standaard, geen limiet.
Ja, nee. Er is een technische reden voor, maar moderne techniek zorgt ervoor dat je met een link tussen twee switches en full-duplex niet bang hoeft te zijn voor problemen. De 105 meter-limiet hangt samen met de tijd die nodig is om een collision waar te nemen. Maar op een full-duplex link zullen collisions nooit voorkomen. Dus je hebt speelruimte, maar 140 meter is qua signaalniveau echt op het randje.

• ase-
OK, alweer een tijdje verder en inmiddels zit ik lekker op mn kamer op internet!
Ik heb via yagoda de benodigde tools + 305 meter kabel besteld, en een kabel getrokken.
Halverwege heb ik een switch geplaatst. Momenteel is dat nog een 10/100 mbit sweex gevalletje (niet best, i know, bovendien kan ik m om de een of andere duistere reden niet op 100mbit krijgen en haal ik steevast 10 mbit)), en aan het eind heb ik een netgear wireless router.

Het Thomson modem/router van UPC wil ik als router laten fungeren, en de andere draadloze routers die eraan hangen dus als een switch (draadloos). Hier gaat het echter nog niet helemaal lekker:

De instellingen van de Thomson zijn volledig origineel (dhcp aan etc). Als ik echter bij de draadloze routers na de thomson DHCP uitschakel dan krijgen de computers die met deze router verbonden zijn een beprekte verbinding. Kortom, ze krijgen geen IP adres toegewezen. Dit is zowel met de netgear als de conceptronic het geval.
Met DHCP ingeschakeld op die routers werkt het internet in principe wel, maar krijg ik dan geen problemen / conflicten?

Daarnaast verkrijgt mijn vaste pc (Win 7) wél een IP (draadloos met dhcp uit), en kan ik gewoon internetten...

Hoe komt dit? Waarom lijkt een lease-aanvraag niet aan te komen bij de Thomson?

[ Voor 4% gewijzigd door ase- op 08-02-2011 18:16 ]

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-02 17:36
je moet de kabel vanuit de Thomson in een LAN poort prikken van je WiFi routers. ik vermoed dat je het nu in de WAN poort hebt zitten.

• ase-
klopt. ik ga het meteen testen!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Alhoewel ik ook wel e.e.a. bij Yagoda gekocht heb en verder best tevreden over ze ben heb ik toevallig over die goedkope 305 meter UTP kabel van ze wat mindere ervaringen gelezen. Ik weet niet of dit nog steeds dezelfde kabel is maar ik hoop voor je dat die 10Mb niet veroorzaakt wordt door de kabelkwaliteit. Ik lees dit topic nu net voor het eerst en toen ik las dat je een flink stuk kabel nodig had ging de gedachte nog door me heen dat je die dan liever niet bij Yagoda zou moeten halen en dat ik dat evt. zou kunnen posten... en toen zag ik dat dit topic al 2 weken oud was en kwam ik je laatste melding tegen. Hou er evt. rekening mee en zoek of er meer ervaringen zijn met hun (huidige?) UTP kabel.

Mijn gedachte was overigens om eerst een ononderbroken kabel te leggen tot het punt waar je evt. moet splitsen naar de verschillende eindlocaties en als dat goed werkt niets aan doen. If it aint broke en KISS en zo. Die kabel doorknippen en er een switch tussen zetten had altijd later nog gekund als je een beetje 'slack' in die kabel laat.

PS. Je hebt toch wel ook een kabeltester aangeschaft en die kabels daarmee getest?

PPS. Ik zat zelf ook nog even naar die UTP kabel bij de shops via Pricewatch te kijken omdat ik onlangs de laatste 20 meter van een rol van 100m Velleman kabel heb opgemaakt en het plaatje van de 305m doos bij Yagoda ziet er anders uit dan ik be herinner van die met de mindere ervaringen. Die meen ik wel te herkennen in het plaatje van de 100m rol. Ik weet niet of dat betekent dat ze (nu?) twee verschillende soorten kabel hebben. Ik weet ook niet met zekerheid meer om wat voor lengte rol die mindere ervaringen gingen. Alleen die blauwe doos zit nog wel in mijn geheugen.

[ Voor 23% gewijzigd door CaptJackSparrow op 08-02-2011 19:25 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Je hebt de kleurtjes van de kabel in de juiste volgorde? Goed op groen letten, daar is iets verneukeratiefs mee aan de hand:
Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_-4V2pG048aQ/Sw22yWcTEdI/AAAAAAAAAjg/XOu2RGKSnHE/s1600/568b+wiring.jpg

Pagina: 1