[MDADM] Probleem verwijderen en aanmaken array

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 07:57

CoronelHimself

Division Brabant

Topicstarter
Ik krijg met mijn beperkte kennis, mijn huidige niet werkende array niet van mijn NAS verwijderd. Ik heb een raid 6 array aangemaakt, maar ik heb een kleine chunksize gebruikt. Ook heb ik alleen de --create functie gebruikt, daarna kreeg ik hem niet meer aan de praat. Elke keer miste er devices. Ik heb de array aangemaakt met onderstaande commando

sudo mdadm --create /dev/md0 --chunk=4 --level=6 --raid-devices=6 /dev/sda /dev/sdb /dev/sdc /dev/sdd /dev/sde /dev/sdg

Zoals je kan zien had ik geen partities aangemaakt, omdat ik dacht dat dat niet nodig was. Daarna wilde ik met een schone lei beginnen, door de array simpelweg te verwijderen en opnieuw te beginnen, helaas is dat minder gemakkelijk dan zou moeten. Tenminste een simpele google search maakte me duidelijk dat er niet echt een eenduidig manier was. En zelfs http://man-wiki.net/index.php/8:mdadm geeft me geen uitsluitsel.

Nu hoop ik dat er hier een aantal beter onderlegde mensen aanwezig zijn, die deze linux-noob willen helpen. Zonder dat alles ik het honderd loopt.

---------------
NAS
7x hdd (sda -> sdg) Waarvan sdf mijn bootschijf is. Ik draai Ubuntu server op dit systeem, en mocht ik nog iets vergeten zijn meld het dan even.

Steam - PTR83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat werkt er precies niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 16:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

mdadm --zero-superblock op elke schijf?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoronelHimself

CoronelHimself

Division Brabant

Topicstarter
Demoniac schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:46:
mdadm --zero-superblock op elke schijf?
Oke, op sda/sdb/sdc heb ik dit commando, uit kunnen voeren, maar niet op sdd/sde/sdg. Ben nog aan het zoeken, waarom hij het niet doet, maar de melding die mdadm teruggeeft is de volgende:

mdadm: Couldn't open /dev/sdg for write - not zeroing

Steam - PTR83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[google="mdadm: Couldn't open"] staat niks bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 16:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Probeer eens een cat /proc/mdstat om te zien of er nog arrays actief zijn, daar lijkt het namelijk op. Mocht dat het geval zijn: mdadm --stop /dev/md0 (als dat de naam van de array is) en dan mdadm --remove /dev/md0 /dev/sdg (voor alle schijven die er nog in zitten)
Daarna nog een --zero-superblock en dan kan je er vrij zeker van zijn dat er op de disken geen mdadm-info meer te vinden is.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoronelHimself

CoronelHimself

Division Brabant

Topicstarter
Oke, door omstandigheden heb ik een tijdje niet meer aan dit probleem kunnen werken. Maar ik heb nu wel op alle schijven "zero-superblock" kunnen uitvoeren. Voor de mensen die met hetzelfde probleem kampen, staat hieronder nog de stappen, daarna toe.

Allereerst heb ik "cat /proc/mdstat" invoerd, waarop ik onderstaande terug kreeg.

md_d0 : inactive sdg[5](S)
1953514496 blocks

Nadat ik eerst mdadm --stop /dev/md0 had gebruikt om de array te stoppen (was uiteraard al lang gestopt), dit werkte niet, daarna door een kleine ingeving van mezelf heb ik mdadm --stop /dev/md_d0 geprobeerd en dit werkt, daarna kon in alsnog de zero-superblock commando toepassen.

Steam - PTR83

Pagina: 1