Aansluiting ISRA dubbel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 12:33
Goedenavond tweakers.net,

Voordat je begint met dit te lezen, begrijp dan even dit:

- Ik heb thuis ISDN
- Mijn router is een Thomson 789vn
- Ik zou graag de volle 8mbit willen halen van mijn abbo ( net zoals mijn buurman die 50m van mij af woont )

Ik ben een gigantisch leek op dit gebied, maar ik gooi mezelf toch even in de strijd.
Op dit moment denk ik dat ik in het bezit ben van wat lijkt 2 ISRA punten, is dit mogelijk?

Ik ben laatst even nagegaan waarom we zo'n lage download snelheid hebben
( max 512 kb/s .. gemiddeld 450 kb/s )
Nou kwam ik erachter dat ik gewoon simpelweg "vergeten was" de splitter tussen de lijn en modem te plaatsen.
Dus ik kwam vandaag aan het tracken. Waar ging die DSL kabel nou heen vanaf mijn router? ( 789vn )

Hier kwam ik uit: wat lijkt een oud ISRA ( klopt dit? )

Afbeeldingslocatie: http://i130.photobucket.com/albums/p277/_hoste_/240120111215.jpg
Sorry voor de slechte kwaliteit foto's (mobieltje)

Wij hebben een zaak thuis, dus na wat googelen wist ik ook waarom dit kastje hier zat. Maar, de DSL die gaat naar 2 stekkers in dat kastje zelf.

----> Heb ik nou hiermee de "DSL" direct verbonden met de grond kabel?

Als tweede zag ik dit kastje:
Afbeeldingslocatie: http://i130.photobucket.com/albums/p277/_hoste_/240120111216.jpg

Die niet verbonden is met iets! er zit wel een telefoon-wandcontactdoos aan vast, maar deze hangt gewoon los in de meterkast. Waar dient deze voor als men ISDN heeft? moet ik deze niet aansluiten? zal dat aansluiten effect hebben of moet KPN deze aderen activeren via de centrale?.

Kan iemand mij even wegwijs maken?

Groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bovenste foto is een gedeeld ISRA punt lijkt me. dat is niet dubbel, dat zijn er meer.

onderste foto is een aansluitpunt boven te zien.
onder foto 2 is je wandcontactdoos, ook een verlenging van het ISRA punt.

KPN zal hier vrij weinig mee kunnen, zal dan waarschijnlijk een monteur langs sturen en aangezien het in het klantdomein ligt zal dit je geld kosten.

Wat ik zo zie is een verwaarloosde meterkast. Wat een bende en dan die wandcontactdoos die los hangt..

EDIT: Heb je op dit moment al wel verbinding of gewoon een trage verbinding?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2011 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:25
Een paar dingen

Je buurman hoeft niet perse op dezelfde wijkcentrale te zitten, waardoor deze ong. dezelfde snelheid heeft. Dit is dus geen geldig referentiekader.

Met betrekking tot je onderste foto, KPN kan dit soort kastjes niet activeren vanaf afstand, mijn insteek is: 'Doet alles het, dan heb je dit niet nodig'.

Ook het toevoegen van een splitter zal je niet helpen de snelheid omhoog te krijgen, wel zou je in theorie geen telefoonverbinding kunnen krijgen als je de splitter niet hebt aangesloten. Op de telefoonuitgang van de splitter zit namelijk je ISDN apparatuur (NT1 en telefooncentrale).

Just a simple thought....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onoffon schreef op maandag 24 januari 2011 @ 19:17:
Een paar dingen

Je buurman hoeft niet perse op dezelfde wijkcentrale te zitten, waardoor deze ong. dezelfde snelheid heeft. Dit is dus geen geldig referentiekader.

Met betrekking tot je onderste foto, KPN kan dit soort kastjes niet activeren vanaf afstand, mijn insteek is: 'Doet alles het, dan heb je dit niet nodig'.

Ook het toevoegen van een splitter zal je niet helpen de snelheid omhoog te krijgen, wel zou je in theorie geen telefoonverbinding kunnen krijgen als je de splitter niet hebt aangesloten. Op de telefoonuitgang van de splitter zit namelijk je ISDN apparatuur (NT1 en telefooncentrale).
Klopt, zonder splitter zou juist bevorderlijk voor de snelheid moeten zijn. Kastjes zijn niet te activeren, wel het aderpaar. Maar aangezien je al verbinding hebt hoeft zoiets niet meer te gebeuren.

Snelheid is afhankelijk van draadloos of bekabeld gebruik van het modem, afstand tussen modem en pc. en ook de afstand tussen modem en hoofdaansluitpunt.

Al met al kun je dus beginnen met wat meer informatie te verschaffen.
Bijvoorbeeld het verschil tussen je contract snelheid en de snelheid die je nu meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruud033 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:31:
Ik ben een gigantisch leek op dit gebied, maar ik gooi mezelf toch even in de strijd.
Op dit moment denk ik dat ik in het bezit ben van wat lijkt 2 ISRA punten, is dit mogelijk?
Volgens de door jou geposte foto's heb je 35+1 ISRA's, 35 aderparen op de 1e foto en 1 aderpaar op de 2e foto.
Wij hebben een zaak thuis, dus na wat googelen wist ik ook waarom dit kastje hier zat. Maar, de DSL die gaat naar 2 stekkers in dat kastje zelf.

----> Heb ik nou hiermee de "DSL" direct verbonden met de grond kabel?
Heb je die ADSL lijn aangevraagd op 1 v/d ISDN telefoonnummers? of heb je meer telefoonlijnen behalve die ene ISDN lijn. (KPN Factu(u)r(en) raadplegen)

Ik ga er even van uit dat er maar 1 ISDN aansluiting is en geen analoge aansluitingen verder. Waarschijnlijk is er ook een ISDN centrale aanwezig, zoek uit welke kabel van de ISRA op foto 1 naar de ISDN centrale gaat, sluit de ADSL ISDN splitter daar op aan en kijk of je een sync krijgt.

Is de snelheid dan nog beroerd, sloop een telefoonkabel en ga langs de ader paren op de ISRA terwijl het modem aan de andere kant v/h draadje hangt (en aan staat) om te kijken op welk ader paar KPN het ADSL signaal heeft gezet. Laat hierbij het ader paar waarop de ISDN centrale is aangesloten met rust, anders kan er storing op de ISDN lijn optreden.
Als tweede zag ik dit kastje:
[afbeelding]

Die niet verbonden is met iets!
Da's niet waar, er komt een kabel in en gaat een kabel uit.
er zit wel een telefoon-wandcontactdoos aan vast, maar deze hangt gewoon los in de meterkast. Waar dient deze voor als men ISDN heeft?
Goede vraag.
moet ik deze niet aansluiten? zal dat aansluiten effect hebben of moet KPN deze aderen activeren via de centrale?.
Sluit het modem eens daar op aan als test, grote kans dat het modem geen sync krijgt, dus er op de lijn geen signaal staat (dood is)

Het ADSL signaal wordt geleverd over het telefoonnummer waarop jij het hebt aangevraagd, op welk ader paar betreffend nummer jouw huis binnenkomt, is de vraag.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2011 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 20:00:
[...]

Volgens de door jou geposte foto's heb je 35+1 ISRA's, 35 aderparen op de 1e foto en 1 aderpaar op de 2e foto.
[...]

Heb je die ADSL lijn aangevraagd op 1 v/d ISDN telefoonnummers? of heb je meer telefoonlijnen behalve die ene ISDN lijn. (KPN Factu(u)r(en) raadplegen)

Ik ga er even van uit dat er maar 1 ISDN aansluiting is en geen analoge aansluitingen verder. Waarschijnlijk is er ook een ISDN centrale aanwezig, zoek uit welke kabel van de ISRA op foto 1 naar de ISDN centrale gaat, sluit de ADSL ISDN splitter daar op aan en kijk of je een sync krijgt.

Is de snelheid dan nog beroerd, sloop een telefoonkabel en ga langs de ader paren op de ISRA terwijl het modem aan de andere kant v/h draadje hangt (en aan staat) om te kijken op welk ader paar KPN het ADSL signaal heeft gezet. Laat hierbij het ader paar waarop de ISDN centrale is aangesloten met rust, anders kan er storing op de ISDN lijn optreden.

[...]

Sluit het modem eens daar op aan als test, grote kans dat het modem geen sync krijgt, dus er op de lijn geen signaal staat (dood is)
Ik mag ervan uitgaan dat het modem al op het juiste aderpaar is aangesloten.

En nog steeds is niet duidelijk of het probleem in de snelheid tussen modem->ISP ligt of modem->PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak eens een volledige foto van de bekabeling en meterkast. Waar gaat die grijze kabel naar toe die links beneden aan de ISRA bungelt (op foto 1)

Is dat de kabel naar je modem? Hoe lang is de kabel van de ISRA naar het modem? en is dat 1 stuk kabel of heb je er koppel blokjes/kroonsteentjes tussen geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 16:13
Lijken op twee ISRA punten, maar kan ook dat de kleine een ISRA is gemonteerd aan de wand en een lijn uit de grote heeft.

De grote is een ISRA met zo te zien 30 aderparen. Of die administratief ook helemaal zijn verbonden tot de centrale weet niet zeker.

Als je enkel een ADSL signaal hebt (ADSL over ISDN) heb je wel een rommelig ISRA met veel draadjes verbonden. Grote kans dat je nog een (loze) aftakking hebt zitten op je aansluiting tussen ISRA en modem ergens anders heen. Dat verstoort je signaal wel heel heftig.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Nu online
Waar gaan de kabels heen van dat 2e kastje?

Beide lijken namelijk een ISRA te zijn, maar goed, het kan natuurlijk ook prima dat iemand zelf kastje 2 heeft bijgeplaatst.

PM even je PC+huisnr, dan kan ik misschien even zien wat er aanwezig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DJSmiley schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:00:
Waar gaan de kabels heen van dat 2e kastje?

Beide lijken namelijk een ISRA te zijn, maar goed, het kan natuurlijk ook prima dat iemand zelf kastje 2 heeft bijgeplaatst.

PM even je PC+huisnr, dan kan ik misschien even zien wat er aanwezig is
een Wandcontactdoos is meestal juist géén ISRA. het is een verlenging van het ISRA.
Het éérste kastje daarentegen kom ik vaak tegen als ISRA.

en idd, pm mij ook even postcode huisnr. ben wel benieuwd.. dan kijk ik hoeveel aderparen bekend zijn :P

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2011 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me jaloers is op KPN inside informanten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2011 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:17:
/me jaloers is op KPN inside informanten.
heeft z'n voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Oke, dat kan kloppen.
1 telefoonnummer is aangevraagd.
Morgen zal ik het proberen
Oh god, ik ga niks aant slopen. Ik ben het met iedereen eens die het al heeft gepost, of nog moet posten, het is een Zooi met hoofdletter Z op foto 1
Da's niet waar, er komt een kabel in en gaat een kabel uit.
Dat is wel waarhelaas, dat ding zit er voor koek en ei. Die wandcontactdoos die ik daar in mijn handen hou, daar is die "kabel" die eruit komt, op aangesloten.. echter daar loopt het spoor dood.
Vanavond even proberen.

@fridgeman
Maak eens een volledige foto van de bekabeling en meterkast. Waar gaat die grijze kabel naar toe die links beneden aan de ISRA bungelt (op foto 1)

Is dat de kabel naar je modem? Hoe lang is de kabel van de ISRA naar het modem? en is dat 1 stuk kabel of heb je er koppel blokjes/kroonsteentjes tussen geplaatst.
Die kabel is vroeger doorgetrokken naar het andere pand. Deze is een ethernet kabel, die gaat naar de switch. Die staat niet in directe verbinding met het ISRA. volg die kleine kabeltjes, en je ziet dat deze ook omhoog gaan.

@bjck
Lijken op twee ISRA punten, maar kan ook dat de kleine een ISRA is gemonteerd aan de wand en een lijn uit de grote heeft.
Nee, beide zijn apart. Foto 1 is aangesloten op een "groene" kabel uit de grond.
foto 2 is aangesloten op een "blauwe" kabel uit de grond.

1e edit: p.s.

Jerr0 & DJsmiley = KPN medewerkers?

2e edit:

zoveel leesvoer.. sorry jerr0 helemaal je vraag vergeten:
EDIT: Heb je op dit moment al wel verbinding of gewoon een trage verbinding?
Heb ik wel, gewoon traag.

DSL Type: ITU-T G.992.1
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 736 / 4.512

Even voor de duidelijkheid, ik zit hier op het platteland, dus het "buurman" verhaal, dat klopt wel. We zitten allemaal op 1 en dezelfde centrale, aangezien er hier maar 1 kort in de buurt zit. Anderen zijn al gauw 6km>

[ Voor 8% gewijzigd door Ruud033 op 24-01-2011 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oui. Daarom heb ik enigszins inzage, mits postcode en huisnr bekend zijn uiteraard

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2011 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:36:
oui. Daarom heb ik enigszins inzage, mits postcode en huisnr bekend zijn uiteraard
Verstuurd, sorry ik had enige tijd last van het niet kunnen inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Ruud033 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:33:
[...]

Heb ik wel, gewoon traag.

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 736 / 4.512

Even voor de duidelijkheid, ik zit hier op het platteland, dus het "buurman" verhaal, dat klopt wel. We zitten allemaal op 1 en dezelfde centrale, aangezien er hier maar 1 kort in de buurt zit. Anderen zijn al gauw 6km>
Kan ook dat jullie wel op verschillende centrales zitten aangesloten. Dat lijn lengtes behoorlijk verschillen.

Of dat jij ADSL over ISDN hebt op een lange lijn en de buren ADSL over POTS over eenzelfde lange lijn. Die kan op lange lijn lengtes aanmerkelijk beter presteren op snelheid. Tevens ben je verbonden op ADSL1 (G.992.1 = G.DMT) en dat in combinatie met een lange lijn + annexB (ADSL over ISDN) is niet de beste combinatie.

Wat je eigenlijk zou willen doen is een 2de verbinding bestellen zodat die op een vrije lijn wordt aangesloten en niet ADSL over ISDN is. Dat is een redelijke kans op een betere verbindingssnelheid.

Mits natuurlijk de lijn inderdaad lang is naar de centrale waarop je bent aangesloten. Mits de buren op dezelfde centrale zijn aangesloten en we geen appels met peren aan het vergelijken zijn zoals ADSL over ISDN tegen ADSL over POTS type signaal.
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:36:
Laat even weten wat de situatie is qua lijn lengte en of de centrale een ADSL1 only centrale is of niet.

[ Voor 10% gewijzigd door bjck op 24-01-2011 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Wat je eigenlijk zou willen doen is een 2de verbinding bestellen zodat die op een vrije lijn wordt aangesloten en niet ADSL over ISDN is. Dat is een redelijke kans op een betere verbindingssnelheid.

Mits natuurlijk de lijn inderdaad lang is naar de centrale waarop je bent aangesloten. Mits de buren op dezelfde centrale zijn aangesloten en we geen appels met peren aan het vergelijken zijn zoals ADSL over ISDN tegen ADSL over POTS type signaal.
Is het in theorie mogelijk dat die 2e foto ( kleine isra ) als extra paar kan worden aangesloten? en zo op die manier een eigen draad heeft zeg maar. een VIP internet-verbinding. ik zeg hier maar wat.

Iedereen hier in een straal van 100m is aangesloten op 1 en dezelfde centrale. Ik denk nog wel dat jerr0 dit kan bevestigen.

Alleen appels praten we over. geen peren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruud033 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:39:
[...]

Is het in theorie mogelijk dat die 2e foto ( kleine isra ) als extra paar kan worden aangesloten? en zo op die manier een eigen draad heeft zeg maar. een VIP internet-verbinding. ik zeg hier maar wat.

Iedereen hier in een straal van 100m is aangesloten op 1 en dezelfde centrale. Ik denk nog wel dat jerr0 dit kan bevestigen.

Alleen appels praten we over. geen peren.
Nou zoals je kan zien bij al die aansluitingen zijn er 30+ aderparen die er binnenkomen (fysiek)
Per aderpaar zou het mogelijk moeten zijn om daar een internet abo op te nemen (dure grap)
En dan Per aderpaar zou je die op zo'n Wandcontactdoos kunnen aansluiten (VIP idee)
Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je maar wilt.
Maar dat zal ik morgen even bekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:55:
[...]

Nou zoals je kan zien bij al die aansluitingen zijn er 30+ aderparen die er binnenkomen (fysiek)
Per aderpaar zou het mogelijk moeten zijn om daar een internet abo op te nemen (dure grap)
En dan Per aderpaar zou je die op zo'n Wandcontactdoos kunnen aansluiten (VIP idee)
Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je maar wilt.
Maar dat zal ik morgen even bekijken!
Ja dure grapjes inderdaad. Maar dat oude grote ISRA kom ik liever niet aan. Aangezien die 2e toch nu niets zit te doen, is het dan mogelijk misschien om een monteur bijv. die aderparen actief te laten maken in de centrale, zodoende, dat ik een "extra aansluiting" heb, dan gaat het modem exclusief op deze aansluiting.

+ als grote voordeel dat ik dan 2 paren heb ( 4 draden )
ik denk dat dit wel zn voordelen zal hebben?

edit: die wandcontactdozen heb ik helemaal niks mee. Ik weet niet of je dit denkt misschien, dit haal ik uit je opmerking
Ik heb liever een mooie stekker eraan.

[ Voor 12% gewijzigd door Ruud033 op 25-01-2011 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruud033 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 09:48:
[...]

Ja dure grapjes inderdaad. Maar dat oude grote ISRA kom ik liever niet aan. Aangezien die 2e toch nu niets zit te doen, is het dan mogelijk misschien om een monteur bijv. die aderparen actief te laten maken in de centrale, zodoende, dat ik een "extra aansluiting" heb, dan gaat het modem exclusief op deze aansluiting.

+ als grote voordeel dat ik dan 2 paren heb ( 4 draden )
ik denk dat dit wel zn voordelen zal hebben?

edit: die wandcontactdozen heb ik helemaal niks mee. Ik weet niet of je dit denkt misschien, dit haal ik uit je opmerking
[...]

Ik heb liever een mooie stekker eraan.
Als je signaal op een 2e aderpaar wilt dan zal dat een nieuw abonnement moeten zijn. dat lijkt me geen goede optie :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2011 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:07:
Als je signaal op een 2e aderpaar wilt dan zal dat een nieuw abonnement moeten zijn. dat lijkt me geen goede optie :P
Oh, dat is dan jammer. Dus hiermee kan je ook stellen dat het 2e ISRA punt er voor niks in zit, en dus dood is? ik moet het straks even proberen.

Weet je dan misschien ook waarom die blauwe kabel toch alsnog is doorgetrokken door KPn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 19:52
Waarschijnlijk was er in het verleden wel een abonnement op actief, faxlijntje ofzo. Ze gaan daar natuurlijk niet iets aansluiten als er geen (extra) abonnement op wordt aangesloten.

En bij KPN is het inderdaad zo dat je een (extra) abonnement af moet nemen wil er een signaal op een aansluitpunt worden gezet. Zou inderdaad wel mooi zijn als je 30 aansluitpunten hebt, 1 abonnement en dan toch 30 verbindingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Ja je hebt wel gelijk, te mooi om waar te zijn. Maar wat is nou verstandig om te doen om toch een beter signaal te krijgen met de middelen die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 19:52
Ok situatie is ADSL1 over een ISDN lijn. ADSL over een ISDN-lijn is meestal wat trager dan over PSTN. Vraag even aan de buurman wat zijn situatie is en welke snelheid hij exact haalt. Als er maar iets van 1 a 2 Mbps verschil in zit kan je meteen stoppen en je neerleggen bij het feit dat het niet beter gaat worden.

Kanttekening; je bekabeling is een puinhoop. Daar moet wel snelheid te winnen zijn.

Wat ik zou doen, is even bellen met de technische dienst van KPN. Vraag of ze je lijn willen meten en welke waardes naar voren komen. Vraagje aan jou; weet je 100% zeker dat je internet basis afneemt van KPN en niet nog ADSL Economy ofzo van het voormalige Planet.

Vraag voor de lol ook of de TD even in de straat kan meten, als er enorme verschillen zijn dan gaat er ook wel een lampje branden. Dit is een gesprek van 5 minuten en je weet meteen of er ergens verbetering te halen is; of bij jou thuis of ergens in het domein van KPN.

Laat desnoods een betaalde installatiemonteur langskomen. Voor EUR 35,00 kan jij dan zeggen 'Jongens ik heb er toch ook alles aan gedaan?!?'.

Blijkt en uit de metingen van de TD dat er in de straat significant meer haalbaar is en dat jij dus maar de helft van je snelheid haalt (kijk nog even op de factuur welk abonnement je hebt...), dan kan je dit aanmelden als zijnde een storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké heb nog even het één en ander nagekeken. Zag inderdaad meerdere aderparen op dit adres.
Het contract op jouw huisnummer is een oud contract met een max. snelheid van 8mbps.
wat er momenteel op het modem binnenkomt is het volgende.

Upstream (Actuele Bitrate): 736.0 kb/s
Downstream (Actuele Bitrate): 4480.0 kb/s

Dit ofwel door de afstand tussen jouw woning en de centrale of brakke bekabeling.

Afstand van de lijn: 2.50km

Ik gok de bekabeling.

Maar het is dus altijd zaak om het modem zo dicht mogelijk bij Jouw aansluitpunt aan te sluiten.
max een meter kabel ertussen en dan zou je snelheid al wat omhoog moeten gaan.

EDIT: het pakket dat ik kan zien is een Snel Surfen van Hetnet destijds.
maar deze houd ook een max van 8mbps in.

EDIT2: en informeer je huurbaas over het feit dat hij nogal wat verouderde internet pakketjes in zijn huurwoningen heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2011 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 18:51:
Oké heb nog even het één en ander nagekeken. Zag inderdaad meerdere aderparen op dit adres.
Het contract op jouw huisnummer is een oud contract met een max. snelheid van 8mbps.
wat er momenteel op het modem binnenkomt is het volgende.
Dat klopt, waarom zouden we switchen naar een "basis" abbo van KPN als dit toch niets aan meerwaarde toevoegd?
Upstream (Actuele Bitrate): 736.0 kb/s
Downstream (Actuele Bitrate): 4480.0 kb/s
Deze waardes lees ik ook af in de thomson idd.
Dit ofwel door de afstand tussen jouw woning en de centrale of brakke bekabeling.
Deze afstand tot de centrale zal wel een rol spelen, maar ik denk eerder dat de bekabeling het is. De laatste 10 jaar is de grond hier aan de zijkant vd weg niet open geweest.
Afstand van de lijn: 2.50km
Ik kan me een schema herinneren dat weergaf dat wel 8 mbit haalbaar moest zijn op deze afstand, haal me onderuit als dit niet zo is.
Maar het is dus altijd zaak om het modem zo dicht mogelijk bij Jouw aansluitpunt aan te sluiten.
max een meter kabel ertussen en dan zou je snelheid al wat omhoog moeten gaan.
Dit zal moeilijk gaan, aangezien mn modem in de meterkast ligt. Ik heb zelf destijds nog 10m UTP kabel vanaf de router naar mijn pc doorgetrokken.
EDIT2: en informeer je huurbaas over het feit dat hij nogal wat verouderde internet pakketjes in zijn huurwoningen heeft.
Lol, hoe bedoel je, "pakketjes" ?
en het is een koopwoning voor alle helderheid.

Edit:

Oh ja! ook nog even die 2e ISRA geprobeerd.
De thomson krijgt niet 123 internet, maar blijft knipperen bij "broadband"
Na even wat zoeken kwam ik erachter dat DSL synchroniseert, maar ik denk dat dit voor eeuwig zal zijn niet??

[ Voor 10% gewijzigd door Ruud033 op 25-01-2011 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol, hoe bedoel je, "pakketjes" ?
en het is een koopwoning voor alle helderheid.

Edit:

Oh ja! ook nog even die 2e ISRA geprobeerd.
De thomson krijgt niet 123 internet, maar blijft knipperen bij "broadband"
Na even wat zoeken kwam ik erachter dat DSL synchroniseert, maar ik denk dat dit voor eeuwig zal zijn niet??
als broadband knippert dan zal deze waarschijnlijk geen verbinding krijgen.

En de postcode en huisnr die je me gaf zijn van een persoon die in dezelfde straat meerdere woningen bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Jammer.
Ja dit klopt. als je goed las in een eerdere post, zei ik al dat er nog een 2e pand is.

Conclusie: Puin-bedrading opnieuw doen, en een schietgebedje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:11
Even voor de ervaringsdeskundigen. Wat hebben 35(!) ISRA`s in 1 huis te doen?

Volkomen off-topic maar ik blijf maar met die vraag zitten als ik dit topic doorlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
__R__ schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 20:14:

Volkomen off-topic maar ik blijf maar met die vraag zitten als ik dit topic doorlees.
Eigen zaak + een boel telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Ruud033 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 20:05:
Jammer.
Ja dit klopt. als je goed las in een eerdere post, zei ik al dat er nog een 2e pand is.

Conclusie: Puin-bedrading opnieuw doen, en een schietgebedje maken.
Als broadband knippert ziet een Thomson dan een signaal en probeert of betekent het ik ben aan het luisteren naar een signaal. Ik ken deze modems niet goed genoeg. Wat doet hij als er geen lijn op aangesloten is? Ook knipperen?

Bekabeling op orde brengen is een hele goede. Als knipperen betekent ik zie iets en probeer te verbinden dan zou dat op een ander aansluitpunt helemaal niet mogen gebeuren als het goed zat aangesloten bij de eerste. Dan is de 2de met de eerste verbonden en veroorzaakt alleen maar signaal verlies/verstoring en lagere snelheid.

Op een lijnlengte van 2600m met annexB op een ADSL1 kaart verbonden zijn kan tussen 8000 en 4000kbps uitkomen afhankelijk van de lijn kwaliteit en verstoring op/in de kabel bundel (overspraak/ruis). Er is geen strikte regel voor lengte = snelheid helaas, teveel dingen van invloed en variabelen. Deze lengte voor ADSL1 is in combinatie met ADSL over ISDN (annexB type) best al lang...

PS: jerr0 hint je denk ik met oudere pakketjes dat je wellicht met 1 telefoontje goedkoper uit kan zijn ;)

[ Voor 8% gewijzigd door bjck op 25-01-2011 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee broadband knippert als het modem een verbinding probeert te maken. Maar vind deze niet. Hij ziet dus eigenlijk niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08 13:58
Als ik het zo zie op de 1 ste foto is de groene grondkabel dus afgewerkt op de bovenste 3 lsa+ stroken en op de juiste volgorde rood blauw oranje wit enz enz.met een totaal van 3 stroken met 10 paren is 30 aderparen.
Alle anderen kabels zijn afgaande kabels naar apparatuur of vervallen apparatuur.
Je krijgt je signaal binnen op rood/blauw of een oranje/wit.
2 de foto is een huisaansluiting ISRA punt , wcd staat waarschijnlijk parallel aan de RJ uitgang ( kan prive analoge lijn geweest zijn voor woning of analogelijn voor oud alarm/fax)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
Wat zegt je modem in de webinterface naast je lijnsnelheid nog over demping (attenuation of verzwakking genoemd) (up en down) onder details? Hiermee kan je redelijk terug redeneren of de lengte/afstand van 2600m wel een goede indicatie is of mogelijk zelfs een aanleiding in zien of het een draad fout heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Hier zal ik vandaag even naar kijken en deze gegevens posten.
Bekabeling op orde brengen is een hele goede. Als knipperen betekent ik zie iets en probeer te verbinden dan zou dat op een ander aansluitpunt helemaal niet mogen gebeuren als het goed zat aangesloten bij de eerste. Dan is de 2de met de eerste verbonden en veroorzaakt alleen maar signaal verlies/verstoring en lagere snelheid.
Dit kan echt niet mogelijk zijn! de pvc buizen zijn apart van elkaar, en de draden zijn zichtbaar niet met elkaar verbonden!

De groene kabel van KPN die staat compleet los van de blauwe die binnenkomt.
Ik denk eerder dat er nog een ander signaal op die blauwe kabel staat.

Jerr0, kan jij nagaan in de KPN wereld wat er daar op wordt aangestuurd? Ik ben wel heel benieuwd namelijk.

@makkie
2de foto is een huisaansluiting ISRA punt , wcd staat waarschijnlijk parallel aan de RJ uitgang
WCD is aangesloten met rood en blauw. maar er staat verder niks op de WCD aangesloten. ik zal dit straks nog even testen met een telefoon, kijken of deze een toon geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:22
Een groene kabel mag gebruikt worden door derden.
KPN zal never een groene gebruiken maar altijd een blauwe kabel.
De groene kan een koppeling zijn naar een ander gebouw bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
bjck schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 22:25:
Wat zegt je modem in de webinterface naast je lijnsnelheid nog over demping (attenuation of verzwakking genoemd) (up en down) onder details? Hiermee kan je redelijk terug redeneren of de lengte/afstand van 2600m wel een goede indicatie is of mogelijk zelfs een aanleiding in zien of het een draad fout heeft.
Ik zal dit vanavond even posten:

edit: zoals beloofd

Link Information

Uptime: 0 days, 23:42:51

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 736 / 4.480

Data Transferred (Sent/Received) [B/B]: 0 / 0

Output Power (Up/Down) [dBm]: 11,9 / 19,4

Line Attenuation (Up/Down) [dB]: 16,0 / 27,0

SN Margin (Up/Down) [dB]: 6,0 / 6,4

System Vendor ID (Local/Remote): TMMB / ----

Chipset Vendor ID (Local/Remote): BDCM / ALCB

Loss of Framing (Local/Remote): 0 / -

Loss of Signal (Local/Remote): 0 / -

Loss of Power (Local/Remote): 0 / -

Loss of Link (Remote): -

Error Seconds (Local/Remote): 32 / -

FEC Errors (Up/Down): 0 / 0

CRC Errors (Up/Down): 39 / 0

HEC Errors (Up/Down): 16 / -

[ Voor 44% gewijzigd door Ruud033 op 26-01-2011 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruud033 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 11:57:
Hier zal ik vandaag even naar kijken en deze gegevens posten.

[...]

Dit kan echt niet mogelijk zijn! de pvc buizen zijn apart van elkaar, en de draden zijn zichtbaar niet met elkaar verbonden!

De groene kabel van KPN die staat compleet los van de blauwe die binnenkomt.
Ik denk eerder dat er nog een ander signaal op die blauwe kabel staat.

Jerr0, kan jij nagaan in de KPN wereld wat er daar op wordt aangestuurd? Ik ben wel heel benieuwd namelijk.

@makkie

[...]

WCD is aangesloten met rood en blauw. maar er staat verder niks op de WCD aangesloten. ik zal dit straks nog even testen met een telefoon, kijken of deze een toon geeft.
Ik had eergisteren al gezien op het huisnummer dat je me doorgaf dat op dat adres jouw signaal op aderpaar 1 binnen zou moeten komen. aderpaar 1 houd vaak in: rood en blauw. Dus het zou zo kunnen zijn dat op die wcd een signaal staat, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Heb overigens je DM beantwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Waarschijnlijk ligt de "main entrance" in het andere gebouw, het "kantoor"gebouw.. dus niet in het woonhuis.

vandaag 1e test gedaan,
Blauwe lijn woonhuis. Dood·
Telefoon: geen signaal
Modem: geen signaal

Op dit moment wordt er nog gebruik gemaakt van het kantoor (waar het NT1 is ) dus de eerstvolgende test moet even wachten.
hierbij zal ik de DSL stekker uit de splitter trekken, en checken waar de verbinding weg valt.
Ook zal ik even een nieuwe splitter aansluiten, en proberen een directe "lijn" te proberen. Kijken wat het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in het woonhuis alle aansluitpunten geprobeerd? (wandcontactdoos, lange kastje)
en probeer eens zonder splitter.

aansluitpunt -> modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Eehm, er is in het woonhuis geen splitter.. dat is het probleem.
Ja alle aansluitpunten geprobeerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
(Makkie is allround datamonteur)
Je kan niet alleen signaal meten/horen met een telefoon op de blauwe draad.
Je moet van zo'n 4 polige stekker de twee pennen die het verst uit elkaar staan ( pen A en pen B ) op rood en blauw verbinden , kleuren omdraaien maakt niet uit bij analoog signaal.
Als je een nieuwe telefoon hebt met zo'n RJ stekker kan je die rechtstreeks in je ISRA pluggen.
Met welk type kabel is de voeding van die nt-1 dan aangesloten?
Diezelfde kabel moet je dan toch ook op je ISRA terug zien?
verder is op de foto boven moeilijk je bedrading te volgen welke kabel nu ergens vastzit en welke loshangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb eens een lijstje met afstanden tot centrale en haalbare snelheid gebookmarkt toen het in een usenet groep langskwam.

Uit xs4all.adsl in Google's archieven.

Iemand heeft het hier (uit dezelfde bron) in een wat mooier tabelletje gezet.

Het meest relevante stukje heb ik ook even hier geplakt.

Annex B:

dB l(m) G.992.1 G.992.3 G.992.5
---------------------------------------
28 1994 5000 6000 11000
30 2159
32 2326
34 2495 4400 5200 9400
36 2667
38 2841
40 3018 3600 4400 6500

Op 2,5 Km is er met ADSL(1) oftewel G.992.1 gemiddeld dus downstream zo'n 4400 Kb te halen. Komt dus aardig overeen met de bereikte waarde van 4480 Kb.

Nu kan Ruud033 nog zo'n modern modem hebben (wat hij heeft) dat ook VDSL2 aan kan maar hij zit in de centrale blijkbaar op een oude G.992.1 ADSL(1) DSLAM en dat is de beperkende factor.

Ik betwijfel dan ook ten zeerste dat hier veel eer te behalen is door te rommelen aan de client kant. Het beste lijkt mij dat je wordt overgezet op een ADSL2+ (G.992.5) DSLAM. Met een gemiddeld haalbare snelheid van 9400 Kb is er een goede kans dat je dan de 8 Mb down van je contract ook daadwerkelijk haalt.

Weet jerr0, of kan die nakijken of die in de centrale aldaar aanwezig zijn?

VDSL2 zal er vast helemaal nog niet zijn vrees ik.

[ Voor 4% gewijzigd door CaptJackSparrow op 27-01-2011 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CaptJackSparrow schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 23:33:
Ik heb eens een lijstje met afstanden tot centrale en haalbare snelheid gebookmarkt toen het in een usenet groep langskwam.

Annex B:

28 1994 5000 6000 11000
30 2159
32 2326
34 2495 4400 5200 9400
36 2667
38 2841
40 3018 3600 4400 6500

Op 2,5 Km is er met ADSL(1) oftewel G.992.1 gemiddeld dus downstream zo'n 4400 Kb te halen. Komt dus aardig overeen met de bereikte waarde van 4480 Kb.

Nu kan Ruud033 nog zo'n modern modem hebben (wat hij heeft) dat ook VDSL2 aan kan maar hij zit in de centrale blijkbaar op een oude G.992.1 ADSL(1) DSLAM en dat is de beperkende factor.

Ik betwijfel dan ook ten zeerste dat hier veel eer te behalen is door te rommelen aan de client kant. Het beste lijkt mij dat je wordt overgezet op een ADSL2+ (G.992.5) DSLAM. Met een gemiddeld haalbare snelheid van 9400 Kb is er een goede kans dat je dan de 8 Mb down van je contract ook daadwerkelijk haalt.

Hij zal inderdaad met zijn basis snelheid wel op een adsl(1) centrale zitten.
Zal morgen (half 4) even nakijken wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
makkie schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 22:15:
(Makkie is allround datamonteur)
Je kan niet alleen signaal meten/horen met een telefoon op de blauwe draad.
Je moet van zo'n 4 polige stekker de twee pennen die het verst uit elkaar staan ( pen A en pen B ) op rood en blauw verbinden , kleuren omdraaien maakt niet uit bij analoog signaal.
Als je een nieuwe telefoon hebt met zo'n RJ stekker kan je die rechtstreeks in je ISRA pluggen.
Met welk type kabel is de voeding van die nt-1 dan aangesloten?
Diezelfde kabel moet je dan toch ook op je ISRA terug zien?
verder is op de foto boven moeilijk je bedrading te volgen welke kabel nu ergens vastzit en welke loshangt.
Je snapt me niet helemaal denk ik.. die test die ik gedaan heb, die is in het woonhuis gedaan, hiernaar ligt een aparte kabel, aangelegd door KPN in 2002. Hier op staat geen signaal.
Uit deze test kan ik dus concluderen dat er op die kabel, aangelegd in 2002.. geen signaal staat.
Dus het signaal moet ergens anders vandaan komen.

Maar ik kom nog met wat interessants op de proppen vandaag, even wachten tot dat het kantoorgebouw niet meer bezet is.
CaptJackSparrow schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 23:33:

Annex B:

28 1994 5000 6000 11000
30 2159
32 2326
34 2495 4400 5200 9400
36 2667
38 2841
40 3018 3600 4400 6500

Je bent geweldig! Respect voor deze man. Zo'n tabel heb ik al heel lang gezocht. Dit is echt heel behulpzaam in mijn "zoektocht" ;) Hier zit zeker een kern van waarheid achter..

Ik ben benieuwd Jerr0

[ Voor 43% gewijzigd door Ruud033 op 28-01-2011 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bent momenteel inderdaad op een ADSL(1) centrale aangesloten.

Deze centrale knijpt je verbinding af op een max. van 5300 Kb omdat de lijn onstabiel is, dit dus vermoedelijk door de manier van bekabeling. en op het modem komt momenteel 4400 Kb binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Kun je ook zien of er in de centrale ADSL2+ DSLAMs zitten? Met nog vrije aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Over een half uur / uur zal ik even een post doen van de gegevens over de directe lijn ( kb/s up&down )
Tevens hier een foto bij van de ISDN centrale.
Voor nu, eet smakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 16:08:
Kun je ook zien of er in de centrale ADSL2+ DSLAMs zitten? Met nog vrije aansluitingen?
Dat kan ik niet zien, ik kan wel kijken of er mensen in de nabije omgeving op zo'n centrale zitten.
Ik ga er vanuit dat deze wel aanwezig zijn maar weet dit dus niet zeker. Zal nu even kijken.

Buurman zit op adsl2
aan het begin van de straat ook iemand op adsl2. de kaart is er, ruimte weet ik niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2011 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Bedoel je ADSL2+ of echt ADSL2 jerr0?

Ik weet niet wat je nog aan informatie wilt toevoegen Ruud033 maar wat je eerder uit je modem had geplakt vertelde genoeg.

DSL Type: ITU-T G.992.1 > Vertelde me dat je op en ADSL(1) DSLAM zit

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 736 / 4.480 > Geeft aan welke snelheden je nu haalt en die zijn conform wat er te verwachten is met de huidige ADSL(1) DSLAM gezien de afstand tot de centrale.

[ Voor 4% gewijzigd door CaptJackSparrow op 28-01-2011 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 18:34:
Bedoel je ADSL2+ of echt ADSL2 jerr0?

Ik weet niet wat je nog aan informatie wilt toevoegen Ruud033 maar wat je eerder uit je modem had geplakt vertelde genoeg.

DSL Type: ITU-T G.992.1 > Vertelde me dat je op en ADSL(1) DSLAM zit

Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 736 / 4.480 > Geeft aan welke snelheden je nu haalt en die zijn conform wat er te verwachten is met de huidige ADSL(1) DSLAM gezien de afstand tot de centrale.
Ik bedoel ADSL2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Tjah ik kan wel moeite gaan doen voor een mega-post maar dat heeft weinig zin denk ik..

Hierbij nog wel de plaatjes die ik heb geschoten, leuk om even naar te kijken, ter bevestiging:

*ik zal editen wanneer ze geupload zijn*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als er geen ADSL2+ DSLAMs in de centrale zitten is de mogelijk te behalen winst erg beperkt. Voor de volledigheid:

G.992.1 > ADSL
G.992.3 > ADSL2
G.992.5 > ADSL2+

Annex B:

28 1994 5000 6000 11000
30 2159
32 2326
34 2495 4400 5200 9400
36 2667
38 2841
40 3018 3600 4400 6500

Met ADSL2 zou je op 2,5Km afstand gemiddeld 5200 Kb kunnen halen. Een bescheiden winst van <800 Kb. Met ADSL2+ zou je in principe de volle 8Mb down moeten kunnen halen. Een winst van 3520 Kb.

Ik geloof niet dat de ISP van Ruud033 al genoemd is maar het lijkt me dat je gewoon uitsluitsel moet krijgen van KPN (of je ISP als die evt. verschillend zijn) of er in die centrale ADSL2+ aansluitingen zitten en zo ja of je daar op overgezet kan worden (nee is dan geen acceptabel antwoord natuurlijk ;) ). Het feit dat de buurman 50m verderop wel 8Mb haalt is een aanwijzing dat er mogelijk wel ADSL2+ voorhanden is en dat jerr0's informatiebron mogelijk geen onderscheid maakt tussen 2 en 2+ of dat die bron evt. onjuiste informatie bevat. 8Mb op een ADSL2 aansluiting lijkt op 2,5Km plus of min 50m namelijk toch behoorlijk minder waarschijnlijk, maar je weet nooit natuurlijk.

Mocht er toch alleen ADSL2 hardware beschikbaar zijn dan is het toch de moeite waard om daar op over gezet te worden want dan moeten we blijkbaar concluderen dat de buurman er ook 8Mb over weet te halen. :)

In elk geval ligt daar de eerstvolgende logische stap. Tot aan die kant de zaken duidelijk/op orde zijn lijkt verder knutselen aan de aansluiting thuis vooralsnog niet zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn informatiebron is KPN itself, ben daar werkzaam.
de ISP is KPN
En ik heb nooit vermeld dat de buurman 8000Kb haalt.
Alleen dat deze op een ADSL2 centrale zit ;)
De Buren hebben verouderde pakketten (1500 Kb) niet relevant dus.
Wel apart dat ze op een adsl2 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Jerr0, als je iets verder had gekeken, op een andere straatnaam namelijk, dan vond je wel een 8mbit abbo ;)
waarschijnlijk pocht hij natuurijk wel iets dat hij 800 kb's haalt, maar ik zie er wel een kern van waarheid in.

Maar even voor de duidelijkheid, het is dus wel een adsl2 centrale.. vreemd
ik heb ooit een documentatie van KPN opgezocht waarin alle centrales van nederland staan. Mijn centrale stond vermeld als ADSL1 centrale...

Hmm welke personen zou ik nu het beste kunnen bellen?

Hier even mijn test resultaten-plaatjes

Direct van splitter naar router gegevens:
http://i130.photobucket.c.../Insplitternaarrouter.png

Nieuwe KPN splitter aangesloten (meegeleverd thomson 789VN)
http://i130.photobucket.c...wesplitterkpnertussen.png

Direct op de lijn aangesloten
http://i130.photobucket.c...hoste_/Directopdelijn.png

Oude splitter
http://i130.photobucket.c.../_hoste_/280120111221.jpg
http://i130.photobucket.c.../_hoste_/280120111234.jpg

Thomson 789vn aansluitingen
http://i130.photobucket.c.../_hoste_/280120111226.jpg
http://i130.photobucket.c.../_hoste_/280120111224.jpg

De centrale
http://i130.photobucket.c.../_hoste_/280120111222.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruud033 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 20:01:
Jerr0, als je iets verder had gekeken, op een andere straatnaam namelijk, dan vond je wel een 8mbit abbo ;)
waarschijnlijk pocht hij natuurijk wel iets dat hij 800 kb's haalt, maar ik zie er wel een kern van waarheid in.

Maar even voor de duidelijkheid, het is dus wel een adsl2 centrale.. vreemd
ik heb ooit een documentatie van KPN opgezocht waarin alle centrales van nederland staan. Mijn centrale stond vermeld als ADSL1 centrale...

Hmm welke personen zou ik nu het beste kunnen bellen?

Hier even mijn test resultaten-plaatjes

Direct van splitter naar router gegevens:
http://i130.photobucket.c.../Insplitternaarrouter.png

Nieuwe KPN splitter aangesloten (meegeleverd thomson 789VN)
http://i130.photobucket.c...wesplitterkpnertussen.png

Direct op de lijn aangesloten
http://i130.photobucket.c...hoste_/Directopdelijn.png

Oude splitter
http://i130.photobucket.c.../_hoste_/280120111221.jpg
http://i130.photobucket.c.../_hoste_/280120111234.jpg

Thomson 789vn aansluitingen
http://i130.photobucket.c.../_hoste_/280120111226.jpg
http://i130.photobucket.c.../_hoste_/280120111224.jpg

De centrale
http://i130.photobucket.c.../_hoste_/280120111222.jpg
Je zit ook op een ADSL (1) Centrale.
Je buurman op ADSL 2

OT: leuke foto's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 20:06:
[...]

Je zit ook op een ADSL (1) Centrale.
Je buurman op ADSL 2

OT: leuke foto's :P
Ik mag toch aannemen dat we op het zelfde "huisje" zijn aangesloten? alleen ik heb t minder dan hij.

Edit: *offtopic* Kan het zijn dat ik door deze manier van "internetten" problemen heb met het port forwarden? ik krijg het niet voor elkaar op de 789vn, hij kan het bijv. wel met die tool van portforward.com, dat adres ziet hij wel.. maar zo gauw een kennis van mij zegmaar "connect" tijdens een spelletje ofzo, dan geeft de log van de firewall niet eens een melding, en dus zo kan hij ook niet verbinden.. vreemd *offtopic*

[ Voor 41% gewijzigd door Ruud033 op 28-01-2011 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De verwijzing naar de buurman kwam uit de TS:

"Ik zou graag de volle 8mbit willen halen van mijn abbo ( net zoals mijn buurman die 50m van mij af woont )"

Daaruit begreep ik dat de buurman ook een abonnement met 8Mb down zou hebben en dat ook daadwerkelijk zou halen.

Vreemd dat jerr0 informatie heeft die zegt dat die buren een abonnement zouden hebben met 1500 Kb down. Zoiets werpt dat een ander licht op de zaak natuurlijk. Het zou me overigens wel verbazen dat er evt. nog dergelijke abonnementen zouden bestaan na alle snelheidsverhogingen die er over de jaren zijn geweest. Ik ben ooit zo'n 10 jaar geleden bij XS4All begonnen met een Lite abonnement op 256/64 Kb als ik me niet vergis. Nu met nog steeds datzelfde Lite abonnement zit ik op 8/1 Mb. Zou die 1500 Kb niet een achterhaalde 'papieren' snelheid zijn? Ik heb bij XS ook heel lang zwaar verouderde snelheidsinformatie over mijn aansluiting zien staan. Ik heb net gecheckt maar kan er in het Service Centrum nu niets meer over vinden. Blijkbaar is die info verwijderd voor de klanten.

Zonder harde informatie over het abonnement van 'de buren' en de snelheid die ze daar daadwerkelijk mee halen is het natuurlijk moeilijker om daar een interpretatie aan te geven.

Maar het verandert niets aan de prioriteit. KPN bellen en uitsluitsel vragen over de mogelijkheden in de centrale.

Begrijp ik overigens nu dat je dat nieuwe VDSL2 modem van KPN gekregen hebt? Als dat zo is vraag ik me af of dat nog significant is i.v.m. evt. upgradeplannen van KPN m.b.t. de centrale (VDSL2?). Ook misschien waard naar te informeren bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:10

Sosabowski

nerd

__R__ schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 20:14:

1 ISRA punt met 35 stiften (ader paren). Meerdere ISRA punten op een canvas adres is uitzonderlijk, meerdere aderparen op een ISRA punt is vrij normaal.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 20:38:
De verwijzing naar de buurman kwam uit de TS:

"Ik zou graag de volle 8mbit willen halen van mijn abbo ( net zoals mijn buurman die 50m van mij af woont )"

Daaruit begreep ik dat de buurman ook een abonnement met 8Mb down zou hebben en dat ook daadwerkelijk zou halen.

Vreemd dat jerr0 informatie heeft die zegt dat die buren een abonnement zouden hebben met 1500 Kb down. Zoiets werpt dat een ander licht op de zaak natuurlijk. Het zou me overigens wel verbazen dat er evt. nog dergelijke abonnementen zouden bestaan na alle snelheidsverhogingen die er over de jaren zijn geweest. Ik ben ooit zo'n 10 jaar geleden bij XS4All begonnen met een Lite abonnement op 256/64 Kb als ik me niet vergis. Nu met nog steeds datzelfde Lite abonnement zit ik op 8/1 Mb. Zou die 1500 Kb niet een achterhaalde 'papieren' snelheid zijn? Ik heb bij XS ook heel lang zwaar verouderde snelheidsinformatie over mijn aansluiting zien staan. Ik heb net gecheckt maar kan er in het Service Centrum nu niets meer over vinden. Blijkbaar is die info verwijderd voor de klanten.

Zonder harde informatie over het abonnement van 'de buren' en de snelheid die ze daar daadwerkelijk mee halen is het natuurlijk moeilijker om daar een interpretatie aan te geven.

Maar het verandert niets aan de prioriteit. KPN bellen en uitsluitsel vragen over de mogelijkheden in de centrale.

Begrijp ik overigens nu dat je dat nieuwe VDSL2 modem van KPN gekregen hebt? Als dat zo is vraag ik me af of dat nog significant is i.v.m. evt. upgradeplannen van KPN m.b.t. de centrale (VDSL2?). Ook misschien waard naar te informeren bij KPN.
Nee de contractsnelheid van de buurman in kwestie is 1500Kb, maar hij haalt er ruim 4000.
Het gaat vermoedelijk om een oud hetnet/planet abonnement dat nog niet is omgezet.
KPN is hier al wel druk mee bezig, en we bieden het ook aan bij telefonisch contact maar er zijn gewoon ontzettend veel klanten bij KPN wat het lastig maakt ze allemaal hierover te informeren.

Als het een VDSL modem van KPN zou zijn, dan zou dit niet werken icm het huidige pakket, andersom hetzelfde probleem. KPN levert aparte modems voor VDSL, het type kan overeenkomen (TG789 veelal VDSL) maar word ook gebruikt voor ADSL(1) en ADSL2 zowel PSTN als ISDN.
Excuseer mij, dit stukje EDIT ik ff, zit net wat documentatie door te nemen, TG789 beschikt over Auto WAN Sensing waardoor deze zich automatisch zal aanpassen op Fiber, VDSL of ADSL.

Dit kan normaal gesproken worden opgemaakt uit de info op de achterzijde van het modem; Thomson TG789 vn, vn(i) (pstn/isdn). en bij de vdsl variant staat er volgens mij zelfs VDSL apart op vermeld als ik me niet vergis.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2011 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik had naam en typenr. dat Ruud033 meldde even gegoogled en daarbij zag ik overal VDSL2 staan. Die zijn natuurlijk gewoon downward compatible. Ik heb net vorig weekeinde een Fritzbox 7390 VDSL2 modem bij iemand geïnstalleerd met gewoon een ADSL2+ aansluiting. Werkt ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CaptJackSparrow schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 21:03:
Ik had naam en typenr. dat Ruud033 meldde even gegoogled en daarbij zag ik overal VDSL2 staan. Die zijn natuurlijk gewoon downward compatible. Ik heb net vorig weekeinde een Fritzbox 7390 VDSL2 modem bij iemand geïnstalleerd met gewoon een ADSL2+ aansluiting. Werkt ook gewoon.
Precies, Auto Wan sensing as i said :P past zich aan.
Na een harde reset uiteraard.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2011 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Ok voor mij is het duidelijk zover.. Ik weet niet of jullie nog vragen naar mij toe hebben?

Ik wel een laatste naar de KPN medewerkers op dit forum..

Over het algemeen vind ik de telefonistes in jullie bedrijf heel leuk en aardig, maar ik hou meer van een "to the point" houding. Welke richting kan ik het beste op gaan als ik iets geregeld wil krijgen? ( wat hierboven besproken is uiteraard. )

Dat zou wel handig zijn als ik dat weet, dan kan ik wat meer doelgericht overleggen.

Als laatste wil ik graag iedereen bedanken die hiervoor moeite heeft gedaan! het is nu allemaal een stuk duidelijker geworden!

Wat mij betreft kan er een slot op dit topic.

Groeten Ruud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
Even wat anders waarom heeft iedereen het over 35 IS/Ra's terwijl KPN maar 30 dikke aders (zo word dat genoemd) heeft afgemonteerd. De onderste LSA strook bevat geen KPN aders. (in ieder geval niet van een buiten kabel).
Mag hopen dat je DSL niet op dat simpel telefonie splittertje zit maar gewoon afgemonteerd je voedende kabeltje van je DSL splitter rechtstreeks op een LSA strook zit.

Overigens vind ik het KPN deel van de grotere IS/Ra niet echt super netjes want normaal zit er per bundel die naar een LSA strook gaat nog een extra plastic (doorzichtig) hulsje omheen.

* The-Source ziet met enige regelmaat een stuk grotere IS/Ra's ;)

Verder is DSL zonder speciale apparatuur niet te meten maar PSTN en/of ISDN is het makkelijkst met een multimeter te meten. ~55V = PSTN en ~90V = ISDN Daarnaast kan de KPN wel op afstand meten of de lijn zelf goed is. Heeft de kabel een te hoge weerstand door bv vocht in de kabel zelf dan kunnen de diensten nog wel werken maar niet zoals het echt hoort.
Sosabowski schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 20:42:
[...]

1 ISRA punt met 35 stiften (ader paren). Meerdere ISRA punten op een canvas adres is uitzonderlijk, meerdere aderparen op een ISRA punt is vrij normaal.
Nou wat dacht je van 2 IS/Ra's in 1 kantoor gebouw alleen bij aanvraag van nieuwe lijnen moeten wij als zaak zijnde altijd een ander adres opgegeven dan waar het kantoor staat. Canvas van KPN is zeker niet altijd kloppend en dat komt vooral doordat gemeentes bij nieuwbouw achteraf nummering gaat wijzigen. (situatie die ik eerder schetste gaat over een gebouw uit begin jaren 80. )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruud033 schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 21:36:
Ok voor mij is het duidelijk zover.. Ik weet niet of jullie nog vragen naar mij toe hebben?

Ik wel een laatste naar de KPN medewerkers op dit forum..

Over het algemeen vind ik de telefonistes in jullie bedrijf heel leuk en aardig, maar ik hou meer van een "to the point" houding. Welke richting kan ik het beste op gaan als ik iets geregeld wil krijgen? ( wat hierboven besproken is uiteraard. )

Dat zou wel handig zijn als ik dat weet, dan kan ik wat meer doelgericht overleggen.

Als laatste wil ik graag iedereen bedanken die hiervoor moeite heeft gedaan! het is nu allemaal een stuk duidelijker geworden!

Wat mij betreft kan er een slot op dit topic.

Groeten Ruud.
Bij de technische helpdesk heb je over het algemeen mannen,
een straight to the point houding kan ik je niet garanderen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
Ik denk dat ik ook al zie waarom je bij de oude situatie geen verbinding/slechte verbindingen hebt.
Je laat verschillende signalen over 1 kabel lopen , en ik zie harde zachte RJ connectoren op harde kern Bigel kabel.
Een beetje een rommeltje zo zeg maar,Bigel afwerken op outled en dan apparatuur patchen met de bijgeleverde platte kabeltjes. cat kabels.
Bigel staat voor afkorting binnen geleider KPN montagekabel en is 4x1 + aarddraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
makkie schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 16:20:
Ik denk dat ik ook al zie waarom je bij de oude situatie geen verbinding/slechte verbindingen hebt.
Je laat verschillende signalen over 1 kabel lopen , en ik zie harde zachte RJ connectoren op harde kern Bigel kabel.
Een beetje een rommeltje zo zeg maar,Bigel afwerken op outled en dan apparatuur patchen met de bijgeleverde platte kabeltjes. cat kabels.
Bigel staat voor afkorting binnen geleider KPN montagekabel en is 4x1 + aarddraad.
Eehmz.. Ik snap dat je en vakman bent, maar kan je dit een beetje vertalen naar mijn situatie ( groene kabel - soort van RJ connector(met kabelkleur) en staat van afwerking is me onduidelijk )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
De laatste foto van Centrale is dat nu de huidige situatie?
Ik zie wel foto's bij oude situatie maar niet bij je bovenste 3 links ( zie alleen maar thomson software screens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud033
Alle foto's zijn van de huidige situatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
Het blijft erg moelijk om te zien hoe alles zit, maar je moet de isdn splitter voor de nt 1 plaatsen.
via google nt1 aansluiten vind je ook heel veel info hoe iets aan te sluiten.bijv zo iets al volgende link.
http://robbert.bdorp.com/...chniek_aansluitschema.pdf
Om je vanaf hier te helpen lijkt me een beetje te riskant aangezien er een heel bedrijf achter de installatie hangt.
Die kabel met de RJ11 connectoren op het blauwe paar en oranje paar is in iedergeval heel storings gevoelig.
Die twee RJ 11 connectoren zijn voor zachte kern kabel en ze zitten nu op harde kern kabel.De mesjes in de connector raken de kern een beetje maar zitten er niet goed in de kern met als gevolg slechte verbinding.( kan je vergelijken met een beetje fantasie alsof je een spijker in een stalen balk wilt slaan.
Pagina: 1