krijg E8400 niet overgeclockt?

Pagina: 1
Acties:

• New-User
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik heb al een tijdje een E8400, en heb laatst geprobeerd om hem over te clocken, maar dat wou niet erg lukken.Of ik het nou 1 fsb overclock (334) of naar 400is, hij wil niet meer starten. Ik krijg eerst een boot failure waarbij hij opstart en na 1 seconde uitvalt, en daarna bios piepjes. 3 keer achter elkaar een piepje, dan stopt het even, dan nog 3 keer en dan 2 keer .... bij de fabrikant heb ik het ook al opgezocht maar daar word ik ook niet wijs van. Gebruikte onderdelen:
E8400
Kingston HyperX KHX1600C9D3K3/6GX (6 GB 3 stukts ddr3, door de 3ghz van me E8400 op 1333 ipv 1600)
Asrock p43/USBpro moederbord
700W voeding
Sapphire HD6870

Als ik 2 GB gebruik in single channel dus, of 4gb in dual channel maakt ook geen verschil. Ik blijf dezelfde piepjes krijgen... is er iemand die misschien weet wat ik fout doe/niet kan want zelf ben ik er nog niet achter :S
Koeling is het ook niet, in bios op 28 graden en in windows ook, cpu in windows rond de 38 graden.....
Vcore:1.280

edit: 9 multiplier ;)

[ Voor 1% gewijzigd door New-User op 24-01-2011 17:14 . Reden: multiplier toegevoegd ]

Verwijderd

Wat is precies het typenummer van je moederbord ?
Bedoel je deze : "P43 Pro/USB3" pricewatch: Asrock P43 Pro/USB3

Dat geheugen is meestal 1333 MHz bij 1.5V en 1600 MHz bij 1.65V.
Dus het voltage moet je even nakijken als je 1600 MHz wilt hebben.
Dat moederbord is maximaal 1600 Mhz, dus dan moet het geheugen goed compatible zijn.
Waarom zet je er drie latjes geheugen in? Ik vermoed dat Intel daar wel mee overweg kan, maar als je gaat overclocken gebruik dan eerst gewoon 4GB in dual channel mode.

Als je de FSB verhoogd, dan gaan er soms andere dingen mee. Je kunt misschien op internet vinden wat je gemakkelijk kunt overclocken. De CPU (met standaard voltages) en het geheugen (met 1.65 Volt) zouden gemakkelijk hoger moeten kunnen.

Bijvoorbeeld hier heeft iemand hetzelfde: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813157205 (klik op 'Feedback').
Daar staat: "Don;'t even try to overclock even if you know exactly what you are doing because it will only result in BSOD no matter how little or high you OC."

ASRock heeft toch een "OC DNA" programmaatje. Heb je dat al geprobeerd ?

• New-User
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:34:
Wat is precies het typenummer van je moederbord ?
Bedoel je deze : "P43 Pro/USB3" pricewatch: Asrock P43 Pro/USB3

Dat geheugen is meestal 1333 MHz bij 1.5V en 1600 MHz bij 1.65V.
Dus het voltage moet je even nakijken als je 1600 MHz wilt hebben.
Dat moederbord is maximaal 1600 Mhz, dus dan moet het geheugen goed compatible zijn.
Waarom zet je er drie latjes geheugen in? Ik vermoed dat Intel daar wel mee overweg kan, maar als je gaat overclocken gebruik dan eerst gewoon 4GB in dual channel mode.

Als je de FSB verhoogd, dan gaan er soms andere dingen mee. Je kunt misschien op internet vinden wat je gemakkelijk kunt overclocken. De CPU (met standaard voltages) en het geheugen (met 1.65 Volt) zouden gemakkelijk hoger moeten kunnen.

Bijvoorbeeld hier heeft iemand hetzelfde: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813157205 (klik op 'Feedback').
Daar staat: "Don;'t even try to overclock even if you know exactly what you are doing because it will only result in BSOD no matter how little or high you OC."

ASRock heeft toch een "OC DNA" programmaatje. Heb je dat al geprobeerd ?
Ja, dat is hem ja ;) En idd is het geheugen nu 1333 omdat mijn processor te laag staat voor 1600 fsb , maar heb de voltage van me ram nog niet veranderd nou je het zegt... zal dat eens proberen ;) En zoals ik al gepost had, met 2 gb erin en 4 lukte het ook niet... dat OC DNA heb ik er ook bijgekregen, maar daarmee krijg ik meteen een crash op het moment dat ik op OK click en dan krijg ik hem niet meer aan ook :P

Verwijderd

Dat klinkt niet goed.
Als je de nieuwste BIOS er op hebt zitten, dan is het misschien niet mogelijk om te overclocken. Vooral omdat anderen hetzelfde probleem hebben.

• New-User
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 00:51:
Dat klinkt niet goed.
Als je de nieuwste BIOS er op hebt zitten, dan is het misschien niet mogelijk om te overclocken. Vooral omdat anderen hetzelfde probleem hebben.
Op dat moment niet, heb hem er gister opgezet en ook dat werkt niet.(kan hem nog wel terug zetten, heb de cd nog liggen ;)) Heb verder even naar de voltages gekeken, die staat gewoon op 1.65 en nog doet hij het niet... met 4 gb erin werkt het ook niet en bij elke instelling die ik doe om ook maar een kleine overclock te krijgen krijg ik een crash :S Maar even over die voltages, DRAMM is niet hetzelfde als ram of wel???? Me bios zegt namelijk dat mijn DRAMM 1.757 is of iets in die buurt.... terwijl CPUZ zegt dat de voltage van me ram 1.65 is :?

Verwijderd

DRAM is hetzelfde als ram. Voor het juiste voltage zou ik de BIOS aanhouden, CPU-Z zit er heel soms naast.
Soms kunnen de verschillende voltages van de chipset (met daar in de memory controller) gewijzigd worden. Maar dat zul je in de handleiding of op internet even na moeten kijken.

Heb je na het updaten van BIOS eerst de default waarden gekozen? Pas daarna kun je weer gaan proberen om de waarden aan te passen.

Maar het lijkt er helaas op dat het bij jou niet gaat lukken. Het zou zelfs een foutje in het moederbord kunnen zijn. Om hier uit te komen, zou je bijvoorbeeld het geheugen met iemand anders kunnen uitwisselen.

• New-User
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 19:13:
DRAM is hetzelfde als ram. Voor het juiste voltage zou ik de BIOS aanhouden, CPU-Z zit er heel soms naast.
Soms kunnen de verschillende voltages van de chipset (met daar in de memory controller) gewijzigd worden. Maar dat zul je in de handleiding of op internet even na moeten kijken.

Heb je na het updaten van BIOS eerst de default waarden gekozen? Pas daarna kun je weer gaan proberen om de waarden aan te passen.

Maar het lijkt er helaas op dat het bij jou niet gaat lukken. Het zou zelfs een foutje in het moederbord kunnen zijn. Om hier uit te komen, zou je bijvoorbeeld het geheugen met iemand anders kunnen uitwisselen.
Ok... dat was wat ik eerst dacht maar nadat CPU-Z 1.65 volt aangaf wat ook aanbevolen stond op Kingston's site begon ik al te twijfelen :P

Ja, heb eerst op set to bios default gezet, toen gerestart en windows geladen en ingelogd, daarna weer uitgezet en veranderd naar 334 ipv 333 wat niet lukte, net als voor de update :(

Zou het ook niet kunnen komen dat ik een tri-kit in een dualchannel moederbord gebruik en hij ook dualchannel aangeeft ookal is het 2-2 2-0 ??

Verwijderd

Er zit gewoon ergens een fout. Want 334 MHz stelt natuurlijk niets voor. En anderen hebben datzelfde probleem.
Ik denk niet dat ik je verder kan helpen. Misschien heeft iemand op internet een oplossing, maar ik kon dat niet vinden.

Geheugen voor single-channel, dual-channel of triple-channel is allemaal hetzelfde. Het zijn dezelfde geheugenlatjes. Alleen zou de fabrikant er voor zorgen dat ze goed bij elkaar passen. Volgens mij pakt de fabrikant gewoon twee of drie geheugenlatjes uit dezelfde serie, en dat noemen ze dan dual-channel of triple-channel.

Het moederboard kan alleen dual-channel. Als er nog een derde bij doet, dat schijnt bij anderen ook goed te gaan, maar misschien is dat deel dan geen dual-channel meer. Intel heeft er een naam voor dat ze flexible met het geheugen omgaan, maar ik weet niet of dat al in jouw chipset zit. Toch zou ik voor de zekerheid 4GB of 8GB er in doen.
Pagina: 1