Toon posts:

QPI vraagje van een beginner.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gegroet,

Ik ben een beginnende overclocker, maar ik weet niet zeker of ik één en ander goed door heb.

Om maar eens te beginnen:

Ik heb een i7 920 op een OC naar 3.36 Ghz.
Ik gebruik een multiplier van 21 met een blck van 160, zodat ik mijn pc 12800 ddr op 1600mhz kan draaien. (timings 8-8-8-24 (wat overigens op spec is voor deze latjes))
Ik heb mn vcore op 1,175 staan.

Ik heb Linx 2 en een half uur zonder errors gedraaid en de temperaturen vind ik goed; ~70c bij 100% load, alsmede 2x memtest zonder errors.

Mijn vraag gaat onver het QPI voltage. Ik heb wat gegoogled maar ik heb niets gevonden waardoor ik als beginner een consistent beeld van wat de QPI voltage doet. Ik weet de technische kant van het verhaal niet, maar als ik zou moeten gokken na wat ik heb gelezen is dat je namate je je CPU hoger overclocked je je QPI voltage omhoog moet doen, omdat een te laag QPI voltage het geheel unstable maakt, maar er war en ook een aantal personen die beweerden dat de QPI direct verband houdt met de performance van de CPU

Nu heb ik mijn QPI op auto staan. Ik heb gelezen dat sommige mobo's er een handje van hebben zaken te overvolten op auto, hetgeen een aantal graden bij je temps opgooid.

Nu ik blij ben met de temperatuur en het systeem stabiel loopt, is er voor mij dan een reden om te gaan kloten met het QPI voltage?

En nu ik dit hele verhaal toch getypt heb, nog maar een aantal vraagje:

Zijn er nadelen in het verhogen van de multiplier ten opzichte van het verhogen van de BLCK?

Ik was van plan het geheel over te clocken naar 3.6 of 3.8 Ghz (afhankelijk van hoe mijn koeler presteerd), maar heb maar voor 3,36 gekozen zodat ik mijn ddr op 1600 MHz kan draaien. Stel: voor de gemiddelde game, waar zou ik meer profijt van hebben, ~200 mhz snellere ram, of een 400Mhz snellere processor?

Alvast héél erg bedankt, en verontschuldiging als ik enorn nooby ben, mbt to het bovenstaande! :P

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

MP overklokken

Je temperaturen zitten eigenlijk wel aan het max, zeker voor 24/7 load. Ik gok dat je de boxed cooler van Intel gebruikt, maar ik raad je aan als je verder wilt overklokken dat je even hier een mooie koeler uitzoekt om je processor wat koeler te houden. Verder is een half uurtje echt geen stabiel systeem. Na 8 uur 100% load kan je zeggen dat je systeem behoorlijk stabiel is, na 24 uur weet je 99% zeker dat je een stabiel systeem hebt.

[ Voor 77% gewijzigd door Beatboxx op 24-01-2011 17:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beatboxx schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:06:
MP overklokken

Je temperaturen zitten eigenlijk wel aan het max, zeker voor 24/7 load. Ik gok dat je de boxed cooler van Intel gebruikt, maar ik raad je aan als je verder wilt overklokken dat je even hier een mooie koeler uitzoekt om je processor wat koeler te houden. Verder is een half uurtje echt geen stabiel systeem. Na 8 uur 100% load kan je zeggen dat je systeem behoorlijk stabiel is, na 24 uur weet je 99% zeker dat je een stabiel systeem hebt.
Ik gebruik een Scythe Samurai. Ik weet dat dit geen heavy duty cooler is, maar naar wat ik heb kunnen vinden van meningeen andere overclocker die wel stock gebruikt op vergelijkbare temperaturen, wel een aantal graden beter.

Ik had beter 2.5 uur kunnen gebruiken om verwarring te voorkomen :P , maar dankje voor de tip, ik zal hem vannacht even laten lopen.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Beatboxx schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:06:
MP overklokken

je link heeft geen betrekking op de vraag van de TS, die FAQ is verouderd en refereert aan platformen die niet meer worden gebruikt

@TS
QPI voltage is het voltage van je memorycontroller, naarmate je je baseclock verder verhoogt of sneller geheugen toepast zul je dit voltage ook moeten verhogen, je assumptie over de auto stand heb je bij het goede eind.

stel het voltage in op 1,2V en test nog eens met linX, 20 passes met mem op all is voldoende haalt ie de test? tikje omlaag, haalt ie het niet. tikje omhoog. Bij het omlaag gaan kom je op een punt waar hij errors geeft in linX ga dan terug naar de vorige stand en test dit 50x, bij het omhoog gaan kom je op een punt waar hij het wel doet, test dit ook 50x hierna.

zodoende vind je vanzelf de minimale instelling voor het voltage.

Wat betreft je temperaturen, deze zijn prachtig, als je in linX 70 graden aantikt heb je zelfs nog ruimte over. linX is zo gesimuleerd dat je in real life nooiit zulke temps zult halen. zodoende is het veilig om voor linX testen een max van 80 graden aan te houden. dan zul je in real life op max temps van max 65~70 graden uitkomen welke uitermate acceptabel zijn

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:26:
[...]

je link heeft geen betrekking op de vraag van de TS, die FAQ is verouderd en refereert aan platformen die niet meer worden gebruikt

@TS
QPI voltage is het voltage van je memorycontroller, naarmate je je baseclock verder verhoogt of sneller geheugen toepast zul je dit voltage ook moeten verhogen, je assumptie over de auto stand heb je bij het goede eind.

stel het voltage in op 1,2V en test nog eens met linX, 20 passes met mem op all is voldoende haalt ie de test? tikje omlaag, haalt ie het niet. tikje omhoog. Bij het omlaag gaan kom je op een punt waar hij errors geeft in linX ga dan terug naar de vorige stand en test dit 50x, bij het omhoog gaan kom je op een punt waar hij het wel doet, test dit ook 50x hierna.

zodoende vind je vanzelf de minimale instelling voor het voltage.

Wat betreft je temperaturen, deze zijn prachtig, als je in linX 70 graden aantikt heb je zelfs nog ruimte over. linX is zo gesimuleerd dat je in real life nooiit zulke temps zult halen. zodoende is het veilig om voor linX testen een max van 80 graden aan te houden. dan zul je in real life op max temps van max 65~70 graden uitkomen welke uitermate acceptabel zijn
Allereerst, dankje voor je reactie, je zet het begrijpelijk uiteen.

Ik heb vanochtend al halfslachtig gerommeld met de QPIvoltage, maar schijnbaar is de minimumstand voor de p6t Deluxe 1.2v. Als ik het me goed herinner is de range van het mobo, 1.2-1.9 volt.

Ik neem aan dat ik jouw suggestie alsnog kan uitvoeren, en de QPI gewoon op 1.2 kan laten staan als Linx zonder fouten afloopt?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Naarmate je hogere geheugensnelheden (1866 en hoger) icm met hoge overclocks (4ghz+) draait, zul je meer qpi voltage moeten gebruiken, maar ik ga er van uit dat je voorlopig nog wel genoeg hebt aan 1,2v/1,25v. Dus als je verder gaat overklokken doe je dat op de manier die Nedernakker je net hebt uitgelegd, dan zou het goed moeten komen. Houd 80c aan in LINX als max, dat is zeker een veilige zone. Houd er wel rekening mee dat je geheugen ook mee omhoog klokt naarmate je verder komt. De geheugen MP kan je eventueel lager instellen als je kloks boven geheugenspecs komen.

Succes

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1