• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 00:01
Beste tweakers,

Omdat ik mijn huis helemaal open heb liggen i.v.m. verbouwing leek het me een goed moment om ook de bekabeling in alle ruimtes op orde te maken. De coax komt momenteel in de woonkamer binnen.

Mijn huis is op de volgende manier opgebouwd:
begane grond: keuken/woonkamer/toilet
1e verdieping: 2 slaapkamers/toilet
zolder: 3e slaapkamer + berging

Mijn uitbreiding wens is als volgt:

splitter in woonkamer.
1x coax + 1x cat5e in woonkamer
3x coax + 5x cat5e in een buis naar boven (verdeelt over de kamers + zolder)

Nu vermoed ik dat zoveel coax en cat5e in een buis voor de nodige problemen kan zorgen, vandaar dat ik graag jullie advies wil mbt de splitter (waar moet ik op letten) en of ik rekening moet houden met het type COAX-kabel dat hiervoor 'minimaal' is vereist. De reden dat ik 'minimaal' aangeef is omdat ik met een beperkt budget zit en geen "gold-plated" kabels uit wil gaan rollen. De COAX-kabel naar de zolder zal het langst zijn met een afstand van circa 20-25 meter.

Verwijderd

het enige probleem met coax en cat5e door een pijp is dat de pijp te klein kan zijn , ik denk niet dat ze storen omdat ze op een hele andere frequentie werken, of anders zal het zijn dat er een soort kooi die geen straling doorlaat om de coax kabels gevormd wordt(kooi van faraday kun je op internet opzoeken) die koperen mantel om in de kabel . dus ik denk dat je bij het kopen moet opletten dat het koperen omhulsel goed afsluitend is en dan zou er sowieso geen probleem moeten zijn lijkt me.

edit :
ik lees net dat het door de wet van lenz wat ook een geval van feraday is dus ik hoop dat je zo genoeg info hebt.

voor de rest zou ik zeggen let op dus een vrij dikke kabel waar zo veel mogelijk straling door kan. op het splitter gedeelte kan ik zeggen dat het slim is om voor de langere kabels van 10 meter of langer een versterker er tussen te zetten in ieder geval voor analoge tv bij digitaal is dat minder nodig .

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2011 18:29 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Neem inderdaad een goede afgeschermde kabel, dus minstens 75ohm.

Wat enorm helpt bij 'standaard' kabels, is het gebruik van hf-afgeschermde pluggen... die kun je al voor 3 euro per stuk bij Praxis krijgen en zorgen voor een perfect resultaat. Bij de meeste doe-het-zelf kabels gaat er namelijk veel signaal verloren bij de overbrugging van kabel naar (plastic) plug.

Ik heb hier een coax van 20 meter liggen richting zolder en dat geeft werkelijk geen centje pijn met een gewone 75ohm kabel + 2 afgeschermde pluggen van Praxis.

Dezelfde pluggen, maar dan als koppelstuk, heb ik ook in gebruik om een coaxkabel van 15 jaar oud (25 meter snoer totaal) te verlengen, die nog aangesloten zit op een oude analoge schotel. Ik heb totaal geen spikes op zolder :)

Laat je dus niet gek maken met duurdere kabels in standaard omstandigheden.

edit, m.b.t. de splitter. Neem dan altijd een splitter die onafhankelijk de versterking kan regelen. Overversterking zorgt voor ruis/flitsen op je beeld. Tevens is het handig als de versterker 'retourgeschikt' is, zodat er ook digitale tv en internet overheen kan in de toekomst. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Michael Knight op 24-01-2011 19:51 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 00:01
Bedankt jongens!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 15:06
Gebruik goede coax + pluggen. Dat is eigenlijk het belangrijkste. Geen gamma/praxis meuk dus. Op korte afstanden kan het, maar op langere afstanden kun je dit het beste vermijden.

Hischmann KOKA799 is prima betaalbaar, en is fatsoenlijke kwaliteit. Icm goede afgeschermde pluggen (dus niet plastic rommel) ben je dan al een heel eind.

Dingen als versterkers moet je je pas mee bezig gaan houden als de basis goed is. Een brakke dropveter corrigeren met een versterker is niet echt een oplossing.. Idem als je met Elro versterkertjes aankomt.
Gebruik goede kwaliteit materiaal, Hirschmann, Bosch, Aastro, Tratec enz.

Cat5e en coax kan prima in 1 buis. Wel kan het wat krap worden in de bochten enz (coaxkabel 5mm, netwerkkabel 4mm?)

Er zijn ook gewoon complete outlets te koop met coax en ethernet in 1. Dat moet wel door 1 buisje ;)
http://www.mnm-computers....bit-ethernet-p-13094.html

[ Voor 21% gewijzigd door DJSmiley op 29-01-2011 15:37 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

DJSmiley schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 15:33:

Cat5e en coax kan prima in 1 buis. Wel kan het wat krap worden in de bochten enz (coaxkabel 5mm, netwerkkabel 4mm?)
Dan pak je 3/4" elektrapijp in plaats van de standaard 5/8". Heb je meer ruimte.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Fermion
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-02 20:59
In het verleden kwam je vaak van die dunne COAX kabels tegen, is het kwaliteit van die kabels minder dan de dikke COAX kabels voor digitale TV?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:51

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Fermion schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 15:55:
In het verleden kwam je vaak van die dunne COAX kabels tegen, is het kwaliteit van die kabels minder dan de dikke COAX kabels voor digitale TV?
Als het signaal doorkomt, blijft de beeldkwaliteit bij digitale tv hetzelfde... het draait echter om de hoeveelheid afscherming bij zo`n dunne kabel. Zodra er teveel storing is op de lijn, krijg je een corroput signaal met artifacts.

Werkt een dunne kabel in jouw situatie goed, dan zal het gewoon goed blijven werken, totdat er iets aan de situatie (bijvoorbeeld extra stoorzenders) verandert waar de kabel niet op berekend is. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-01 08:49
Michael Knight schreef op maandag 24 januari 2011 @ 19:50:
Neem inderdaad een goede afgeschermde kabel, dus minstens 75ohm.
Minstens 75 ohm? Coax voor kabel TV moet 75 ohm zijn, niet meer en niet minder.... De karakteristieke impedantie heeft niets met de afscherming te maken.

Daarnaast: 3x coax en 5x Cat5e past never nooit niet in één (elektra) buis, ook niet als 'ie 3/4" is. 1x coax (KOKA799) + 2x cat5e gaat nog net in een 3/4", maar dan wordt het al krap als je wat bochten door moet. Dunne kabels over 20-25 meter zou ik niet aan beginnen, je krijgt dan waarschijnlijk veel storing.
Pagina: 1