Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:02
Beste kenners,

Ik heb gezocht binnen dit onderdeel maar kon niet echt een duidelijk stappenplan vinden. Het gaat om het volgende, ik heb een nieuwe server thuis staan die ik in wil gaan richten. Mijn kennis hierin is zeer beperkt, maar omdat ik graag iets meer technische kennis wil hebben kreeg ik een server waarmee ik kon testen en uitproberen. Ik wil in eerste instantie vooral VM kennis en vervolgens Sharepoint kennis op doen.

Ik heb een officiele technet licentie dus ik kan daar een Windows Server 2008 en SharePoint 2010 bestandje van plukken. Ik wil alleen gaan werken met VM dus ik zou ter verduideling graag een stappenplan willen maken hoe te beginnen. Natuurlijk heb ik en ga ik ook ook google onderzoek doen, maar persoonlijk vind ik het wat prettiger om tips/tricks/kennis te krijgen van personen zelf ipv stukken op internet.

Om te beginnen download ik dus die 2 bestanden op mijn zakelijke laptop waar ik vervolgens creeer je een nieuwe Virtuele machine? Met name de koppeling tussen laptop en server vind ik nog even lastig. Wat moet je doen op de server en wat op de laptop en hoe werk je op de server via de laptop.. Het is natuurlijk de bedoeling dat ik niet op de server fysiek ga werken maar altijd via een vm op de laptop.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Je zal iets als een OS nodig hebben om VM (ik ga er maar even van uit dat je VMWare hiermee bedoelt?) te hosten. De keuze is aan jou welk OS je hiervoor pakt, Windows kan het en Linux kan het. Als dat draait komt de volgende stap.

Met koppeling bedoel je hopelijk een netwerk!?
Heb je wel eens een computer geïnstalleerd?
Kan je aan geven welke kennis je wel hebt?
Bedoel je dat je remote op je server wil werken (vanaf je laptop)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Juancho
1. host ik niet VMware vanaf mijn laptop? Hierop staat Windows 7. Ik wil ook perse windows als OS.
2. met koppelen bedoel ik idd het koppelen van de server aan de laptop via mijn thuis verbinding.
3. een pc installeren kan ik, ook in elkaar zetten wel. Ik heb echter nog nooit VM's aangemaakt, laat staat een server inrichten
4. Kennis wbt VMware is er alleen met bestaande virtual machines. Maar dat is een kwestie van aanklikken en hij draait :).
5. Met remote werken bedoel ik idd dat ik vanaf mijn laptop op de server wil werken.

op moment dat de server is ingericht red ik me al stukken beter, vind het alleen lastig om die begin stap te maken vanaf het 0 punt.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 24-01-2011 15:41 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Om je server in te richten:

Doe net of het een pc is en zorg dat je een installatie medium van Windows 2008 hebt (CD of USB) waarmee je hem kan installeren. Installeer je computer en als dat gelukt is installeer dan VMWare.

Aardig is dat je VM's gewoon op je laptop kan aanmaken en vervolgens op je server kan hosten. Je kan ze natuurlijk ook gewoon op je laptop hosten, maar dan heb je de server niet echt nodig.

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 14:37
Dit is een mogelijkheid! Er zijn er meer.

http://searchvmware.techt...d-configuring-VMware-ESXi
Dit is een mooi begin.

In het kort:
1. Je installeert ESXI (os) op je Server
2. Configureert het netwerk (zorgt dat hij een ip krijgt), ene stelt het Root password in
3. navigeert naar het ip adres van hierboven, (van af je laptop met een browser)
4. Download de client.
5. je logt in.
6. En dan kan je vm's maken, die draaien dan op je server en je gebruikt je laptop dan om ze te beheren.

[ Voor 4% gewijzigd door loser180 op 24-01-2011 15:50 ]

Jouw naam in onder mijn Post

• Juancho
Bedoeling van de server is dat het echt als testmedium gebruikt wordt. Op de laptop staan zoveel belangrijke zakelijke gegevens dat men dat niet wil. Dus vandaar die thuis server.

Maar moet je perse Server 2008 fysiek op de server installeren? Kun je dit ook niet virtueel doen zodat je ook bijv. de hele VM mee kunt nemen op je laptop naar de zaak en deze daar ook zo kunt gebruiken?

Verwijderd

Dat kan, als je bijvoorbeeld Server 2008 R2 Hyper-V installeert. Dan kun je in Hyper-V je virtuele machines draaien en eventueel ook migreren naar andere Hyper-V hosts.

Echter denk ik dat je niet duidelijk genoeg maakt wat je wilt. Verdiep je eens in virtualisatie en de verschillende vormen daarvan, maak een keuze van welke vorm je wilt en ga dan kijken naa de opties. Dit kan bijvoorbeeld ESXi zijn, of XenServer, of inderdaad gewoon VMware. Als je VMware wilt draaien, wil je dit dan op een Windows OS doen? In dat geval, installeer Windows Server (verschilt voor installatie niet zoveel van een desktop Windows) en begin je apps te isntalleren.

• Juancho
Wat volgens mij de bedoeling is, is dat ik geen fysieke Windows installatie uitvoer op de server. Dat betekent dus dat ik eerst deze stappen moet doorlopen om VMware ESXi te installeren?

http://www.virtualization...e-free-vmware-esxi-4.html

Als ik het goed heb kun je dan middels het ipadres via je laptop de server benaderen via de client versie van VMware. Hierin kun je nieuwe VM machines aanmaken. Dus ook het OS windows Server 2008 en de gewenste Sharepoint VM.

Of zie ik het nu verkeerd?

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Juancho schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:03:
Wat volgens mij de bedoeling is, is dat ik geen fysieke Windows installatie uitvoer op de server. Dat betekent dus dat ik eerst deze stappen moet doorlopen om VMware ESXi te installeren?

http://www.virtualization...e-free-vmware-esxi-4.html

Als ik het goed heb kun je dan middels het ipadres via je laptop de server benaderen via de client versie van VMware. Hierin kun je nieuwe VM machines aanmaken. Dus ook het OS windows Server 2008 en de gewenste Sharepoint VM.

Of zie ik het nu verkeerd?
Nee, je ziet het helemaal goed. Als host OS op je server wil/ga je dus VMware ESXi gebruiken.

• Juancho
Ok, kijk dan ben ik al een stuk verder! Ik wist alleen niet goed of ESXi een OS was, maar dat is dus zo :). Ik heb het overigens wel eens gezien, je start je server op komt in een geel scherm en ziet daar een IP adres. Dit adres vul je in binnen de client op je laptop en zo maak je verbinding. En binnen die client kun je vervolgens een nieuwe VM aanmaken.

Misschien een domme vraag, maar stel ik maak dan een nieuwe VM aan voor Windows Server 2008R2 en start deze op. Kun je dan hier weer binnen Sharepoint installeren?

Dat je dus in vervolg de volgende stappen doorloopt om te werken op je laptop met share point:

1. server starten
2. verbinding maken tussen server en laptop middels ESXi (ip staat op het scherm van de server)
3.Nieuwe VM aanmaken op basis van de iso van technet
4. draaien maar :)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ESXi is geen OS maar een hypervisor, dat is net wat anders. Wat jij echt moet doen is je eens gaan verdiepen in de hele materie, al jou uitspraken stralen gewoon uit dat je niet eens hebt gezocht naar informatie maar gewoon een paar dingetjes gelezen hebt en hier zelf verbanden mee bent gaan trekken. Pak Wikipedia en Google er eens bij en ga je inlezen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Juancho
Gisteravond ging het eigenlijk verrassend goed. Kon al vrij snel connectie krijgen tussen server en laptop en heb windows server 2008R2 en sharepoint Server al draaien als VM :).

Thanks voor de info, is zeker een interessant onderwerp om me verder in te verdiepen!

Pagina: 1