Revodrive, SSD's naast RAID 10

Pagina: 1
Acties:

• ebgHendriks
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-07-2025
In eerste instantie wilde ik een OCZ Revodrive kopen om van te gaan booten, maar deze Revodrive is helaas niet te combineren met andere raid configuraties, zoals met Intel ICH10R.

Mijn vraag is nu: is de volgende configuratie (P67 moederbord met ICH10R) mogelijk?
- 2x SSD OCZ Vertex 2 in RAID0
- 4x Samsung Spinpoint 1TB in RAID10

Ik denk aan een Asus P67 Deluxe als moederbord

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, is mogelijk...

Ware het niet dat maar 2 van de 6 poorten SATA600 zijn en de overige 4 poorten SATA300...

[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 24-01-2011 15:22 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Snelheidswinst = 0 t.o.v. 4x 7200rpm...
Een enkele SSD kan al sneller zijn dan honderd HDDs in RAID0, dus waar haal je dit vandaan?

Setup van de TS lijkt mij prima, zolang hij de RAID1+0 niet beschouwt als backup an nog een echte backup onderhoudt voor belangrijke bestanden. Indien dat het geval is heb je én veiligheid én performance voor weinig centen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 15:23:
[...]

Een enkele SSD kan al sneller zijn dan honderd HDDs in RAID0, dus waar haal je dit vandaan?
Ik had het al weggehaald want ook verkeerd gelezen maar even "dom bedacht"... SATA300 doet ongeveer 3Gbps oftewel 400+ MB/s. Door 4x 7200rpm in RAID10 te hangen, heb je de mogelijkheid dat de burst-snelheden tegen de limiet van de SATA300 komen en "dus" zou je winst 0 zijn.

Neemt niet weg dat de setup zoals genoemd in de topicstart wel degelijk snel is; de OCZ's op de SATA600-poorten moet erg snel zijn.

Ben het niet geheel eens met "honderd HDD's in RAID0 zijn langzamer dan 1 SSD" maar laten we dat elders bepraten ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 24-01-2011 15:28 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MAX3400 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 15:26:
[...]

Ik had het al weggehaald want ook verkeerd gelezen maar even "dom bedacht"... SATA300 doet ongeveer 3Gbps oftewel 400+ MB/s. Door 4x 7200rpm in RAID10 te hangen, heb je de mogelijkheid dat de burst-snelheden tegen de limiet van de SATA300 komen en "dus" zou je winst 0 zijn.

Neemt niet weg dat de setup zoals genoemd in de topicstart wel degelijk snel is; de OCZ's op de SATA600-poorten moet erg snel zijn.

Ben het niet geheel eens met "honderd HDD's in RAID0 zijn langzamer dan 1 SSD" maar laten we dat elders bepraten ;)
Er zitten 4 S-ATA300 poorten op. Niet 1 S-ATA300 poort die met 4 schijven gedeeld wordt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

MAX3400 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 15:26:
[...]

en nu gaan we random data lezen ;-)

Verwijderd

SATA 3Gbps = 300MB/s niet 400MB/s; het volgt immers het 8/10-bit encoding algoritme.

Het probleem is natuurlijk dat hardeschijven maar 0,01MB/s kunnen doen met random read IOps, en dat is flink minder dan de 300MB/s of 600MB/s kunnen vervoeren.

HDD slechtste prestatie: 60 IOps * 512 bytes = 30 kilobyte per seconde
HDD slechtste prestatie: 60 IOps * 4KiB = 0,2 megabyte per seconde
SSD beste prestatie: 80000 IOps * 512 bytes = 40 megabyte per seconde
SSD beste prestatie: 55000 IOps * 4KiB = ~200 megabyte per seconde

Grofweg zijn SSDs dus 100 keer sneller dan een HDD wat betreft random I/O, maar voor grote bestanden kopiëren is het maar een factor 0.8 tot 3.0; maar ietsje sneller ten opzichte van HDDs.

Burstsnelheden zoals je noemt zijn leuk voor marketing, maar hebben geen realistische performanceimpact. Leuk dat je tegen 600MB/s naar je 64MB buffer kunt schrijven; maar daar komt je performancewinst natuurlijk niet vandaan.

• ebgHendriks
Volgens de Asus site heeft de P67 Deluxe de volgende storage ondersteuning:
Intel® P67 Express Chipset
2 xSATA 6.0 Gb/s ports (gray)
4 xSATA 3.0 Gb/s ports (blue)
Intel® Rapid Storage Technology Support RAID 0,1,5,10
Marvell® PCIe 9128 SATA 6Gb/s controller with HyperDuo function*
2 xSATA 6.0 Gb/s ports (navy blue)
JMicron® JMB362 SATA controller*
2 xExternal SATA 3.0 Gb/s ports (1 x Power eSATA)
* These SATA ports are for data hard drives only. ATAPI devices are not supported.

Betekent dit dat men de beschikking heeft over 4x SATA 6.0 Gb/s (2x grijs, 2x navy blauw)
en 4x SATA 3.0Gb/s?

en past dan:
2x SSD OCZ Vertex 2 in RAID0 in 2x SATA 6Gb/s;
4x Samsung Spinpoint 1TB in RAID10 in 4x SATA 3.0Gb/s
1x LG CH10LS20 Super Multi Blue 10 X, 16 X, SATA, Zwart in nog een SATA ergens.

of moet ik in plaats van de Asus P67 Deluxe een moederbord nemen met meer SATA, zoals Gigabyte dat biedt?

Verwijderd

Intel onboard RAID 3Gbps is sneller dan de Marvell 6Gbps (die sowieso 5Gbps is gelimiteerd door PCI-express 2.0 x1). De Intel RAID drivers zijn namelijk beter dan die van Marvell.

Bovendien is je Vertex 2 SATA/300 zodat je helemaal geen baat hebt bij SATA/600. Vertex 3 is wel SATA/600, maar ook daar kan het zijn dat de Intel 3Gbps controller je uiteindelijk betere performance geeft. Twee poorten van de P67 chipset zijn dus wel 6Gbps (die grijze/witte). Voor mij onduidelijk of je die kunt combineren in een RAID met de 3Gbps van Intel; dat lijkt mij van wel maar zeker weten doe ik het niet.

Je kunt in elk geval geen RAID combineren met JMicron of Marvell; niet met onboard RAID (driver RAID) in elk geval. JMicron wil je al helemaal vermijden; gebruik nooit hun RAID drivers. Marvell wil je eigenlijk ook alleen maar als pure controller gebruiken en niet als RAID controller; hun drivers zijn niet zo goed als die van Intel.

Dus ik zou de 2x SSDs in RAID0 op je Intel controller gooien (write caching enabled) en je HDDs passen er dan ook nog op. Je optical zet je dan op Marvell controller; hopelijk ondersteunt die wel ATAPI devices.

Er zijn geen chipsets die meer dan 6x SATA aanbieden; elk moederbord dat meer heeft, gebruikt addon chips om dat te bereiken. Sommigen zijn van ZEER lage kwaliteit, zoals de "Gigabyte SATA" chips op Gigabyte moederborden, wat een laser-etched rebranded JMicron JMB363 controller is, waarvan ze de naam JMicron hebben proberen te verbergen vanwege zijn slechte reputatie.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-02 22:57
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:18:
Intel onboard RAID 3Gbps is sneller dan de Marvell 6Gbps (die sowieso 5Gbps is gelimiteerd door PCI-express 2.0 x1). De Intel RAID drivers zijn namelijk beter dan die van Marvell.

Bovendien is je Vertex 2 SATA/300 zodat je helemaal geen baat hebt bij SATA/600. Vertex 3 is wel SATA/600, maar ook daar kan het zijn dat de Intel 3Gbps controller je uiteindelijk betere performance geeft. Twee poorten van de P67 chipset zijn dus wel 6Gbps (die grijze/witte). Voor mij onduidelijk of je die kunt combineren in een RAID met de 3Gbps van Intel; dat lijkt mij van wel maar zeker weten doe ik het niet.

Je kunt in elk geval geen RAID combineren met JMicron of Marvell; niet met onboard RAID (driver RAID) in elk geval. JMicron wil je al helemaal vermijden; gebruik nooit hun RAID drivers. Marvell wil je eigenlijk ook alleen maar als pure controller gebruiken en niet als RAID controller; hun drivers zijn niet zo goed als die van Intel.

Dus ik zou de 2x SSDs in RAID0 op je Intel controller gooien (write caching enabled) en je HDDs passen er dan ook nog op. Je optical zet je dan op Marvell controller; hopelijk ondersteunt die wel ATAPI devices.

Er zijn geen chipsets die meer dan 6x SATA aanbieden; elk moederbord dat meer heeft, gebruikt addon chips om dat te bereiken. Sommigen zijn van ZEER lage kwaliteit, zoals de "Gigabyte SATA" chips op Gigabyte moederborden, wat een laser-etched rebranded JMicron JMB363 controller is, waarvan ze de naam JMicron hebben proberen te verbergen vanwege zijn slechte reputatie.
Het is OT, maar dit is heel erg goed om te weten. Dankjewel.

TS, waarom koop je twee SSD's voor een RAID0 configuratie? De snelheidswinst is wel aanwezig, maar je kunt er net zo goed 1 kopen. Je kunt de 400 MB/s toch nergens naartoe schrijven. Dus in principe is 't alleen handig voor filetransfers van map naar map :+

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• ebgHendriks
Ik dacht software te gaan ontwikkellen op de ssd's; dit is erg i/o-actief en daarom dacht ik met 2x ssd in raid0 de zaak flink te versnellen.

• ebgHendriks
Is dit een feit of een verwachting?

Ik heb gelezen dat het afgeraden wordt om een sata2 drive op sata3 aan te sluiten, dat dit de performance niet ten goede kan komen, en dat je dit alleen moet doen als je echt niet anders kan (geen sata poorten meer hebt).

Het zou zonde zijn van de ssd's als de performance dan zakt.

Ook ben ik er nog niet zeker van dat ik een sata optical nog kan aansluiten; bij zowel de marvel als jMicron staat vermeld: "These SATA ports are for data hard drives only. ATAPI devices are not supported."
Pagina: 1