APK, voorveer kapot, erg duur...

Pagina: 1
Acties:
  • 36.848 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 13:35

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
De garage belde net en de linker voorveer is stuk (beide moeten dan vervangen worden).

Dit kost 400E inclusief btw en montage... Vind ik behoorlijk aan de prijs. Een voorveer kost 52E per stuk (op bv. www.vervangingsveren.nl) en dus voor 300E aan montagekosten? 6u werk?
Kan dat?

Verder in totaal 875E inclusief grote beurt (incl BTW/montage/etc).
* voorveer (400E)
* remblokken voor
* achterremmen schoonmaken (65E)
* knipperlichtlampje
* grote beurt

Het gaat om een Opel Corsa C uit 2001 (benzine).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
Tja, als je het zelf doet kan je voor 52 euro een veer kopen. Ik gok dat zij alleen niet z'n goedkope veer gebruiken en/of dat ze veer + demper vervangen.

Sowieso, 50 euro per uur voor je garage? Reken maar rustig 70-80 euro per uur arbeidsloon.

Dus het kan, je kan het ook zelf vervangen indien handig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is wat grof... Als de hele ophanging onder de auto vandaan moet, zit je wel snel aan 2 uur werk. Mogelijk rekenen ze daar nog wat klein materiaal bij zoals een paar nieuwe boutjes en dergelijke. Dus ja, afhankelijk van de garage (merkdealer of Beun de Haas) vermoed ik dat je al snel aan de 80 tot 200 Euro (ex BTW) komt alleen al aan arbeidsloon.

Heb laatst zelf mijn schijven & blokken vervangen. Was bijna 3 uur werk (netjes schoonmaken etc) voor 2 man dus effectief 6 manuren... En een ophanging losmaken is vaak niet iets wat monteurs in hun eentje doen (het kan wel maar het is niet snel/lekker werken).

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 24-01-2011 14:41 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ja, het zal wel. Ik neem aan (lees: hoop) dat ze mij niet belazeren...

Lappen dan maar weer... Grrr :-)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
offtopic:
van SG verder veren in VerVoer

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 24-01-2011 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je bent niet verplicht te laten repareren; de vraag is alleen of/hoe snel je zelf de onderdelen kan regelen en zelf/elders kan monteren?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:08

Standeman

Prutser 1e klasse

Je kan altijd een andere garage bellen en vragen hoeveel het bij hun kost om die veren te laten vervangen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik vroeg het hier om een kleine indicatie te krijgen. Ik heb geen zin/tijd/enz om heel erg te gaan shoppen waar het een paar tientjes goedkoper kan...

Kijk, als er hier gezegd zou worden dat het belachelijk is, dat het zeker voor de helft zou moeten... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenjiBlade
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-01 18:40
Voorveer vervangen vergt wel wat werk. Helaas weet ik de ins en outs van een Opel Corsa niet maar bij de wat oudere Renault Twingo's en megane scenics is er zelfs een bekend probleem wat betreft voorveren en bij deze twee modellen heb ik samen met mijn vader voor elk een ochtend (ongeveer 3 a 4 uur) werk gehad deze te vervangen.

Mijn vader is dan toevallig automonteur van beroep dus wij hebben voor deze auto's zijn werkplaats tot ons beschikking gehad maar als je dit aanwaagt op je oprit dan zal het natuurlijk langer duren omdat je niet overal makkelijk bij kan, langer natuurlijk als je ook nog in je eentje gaat werken.

Altijd een mooie tip (en zeker voor zulk werk!) is een Haynes Workshop Manual aan te schaffen, makkelijk uitgelegd hoe het moet, foto's en plaatjes erbij hoe alles in elkaar zit en meestal wel een gemiddeld tijdsduur met de nodige gereedschap e.d.

Wat betreft kosten, kan ik je helaas niks over adviseren, Standeman had natuurlijk wel een goed punt; bel andere garage's en kijk of het goedkoper kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:07
Ik weet niet hoe de constructie is van een Corsa maar uitgaande van mijn AR 155 is het erg duur, uitgaande van een AR 156 kan het realistisch zijn ivm het vastrotten van wat bouten en moeren ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Naar wat voor soort 'garage' ben je toe geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Opel dealer zelf (ik weet dat het duurder is, maar de Opel Assistance die je erbij 'krijgt' vervangt wel een ANWB abo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:36

DropjesLover

Dit dus ->

Galois schreef op maandag 24 januari 2011 @ 15:50:
Opel dealer zelf (ik weet dat het duurder is, maar de Opel Assistance die je erbij 'krijgt' vervangt wel een ANWB abo).
Ah kijk, een Dealer rekent al snel 100 euro/uur arbeidsloon (ex btw natuurlijk).

Dus 2 veren à 50 euro/stuk en voor elke kant 2,5u klussen, tsja, in een garage kan alles maar het klinkt wel realistisch. de bouten zitten goed vast en ben je wel ff mee bezig, ook met luchttol. De veren indrukken, juist plaatsen om de demper, schotel er op, schotel vastdraaien, klemmen los, alles weer in elkaar frunnikken.

2,5u per kant klinkt niet gek eigenlijk. Mijn auto heeft de zelfde type ophanging en (met krik en zonder luchttol) was ik er ook wel zo lang mee bezig denk ik. Die veer er goed inzetten kan behoorlijk tegenvallen qua tijd...

Andere garage doet het voor €500, van het prijsverschil kan je al 2 jaar ANWB nemen trouwens ;)

[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 24-01-2011 16:25 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Die Opel assistance is neem ik aan als je daar een beurt laat doen. Dan doe je die beurt daar toch alleen. Laat je de rest repareren bij een gewone garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:17

4x2

lộn xộn quá

Het hangt dr maar net vanaf hoe erg alles tegen zit en hoe het bereikbaar is, bij mn eigen auto kon ik ze (op een brug, maar in het geval van veren wisselen maakt dat niet zoveel uit) in 3 uur alle 4 verwisselen.
In mn eentje en die heeft hetzelfde type voorwielophanging als die corsa.

Alleen zonder veerspanners is het een vervelend, langdurig en potentieel gevaarlijk karweitje.

Vraag ze gewoon eens of ze niet toevallig beide veren vervangen of evt wat de veren kosten.
En als de auto uitgelijnd moet worden als dr een veerpoot los is geweest kan ik me ook wel voorstellen dat het duurder is, want dat kost gewoon tijd.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:27

ManiacsHouse

Scheisse!

Je hebt 2 weken de tijd om het te laten repareren en dan alsnog een herkeuring bij je garage. Je bent niet verplicht om de reparaties bij hun te laten doen.

Knipperlichtlampje zou ik sowieso niet laten doen of gewoon niet betalen. Komop zeg een lampje van 1 euro in rekening brengen op een rekening van bijna € 900,-. Hoezo klantenbinding... Verder gewoon de gemiddelde sloop in de buurt bellen en vragen of ze een 2de-hands veer inclusief schokbreker hebben liggen. Ik was voor mijn golfje ooit € 50 kwijt voor een 2 setjes en nog jaren mee gereden. Is het trouwens normaal dat beide veren vervangen moeten worden?

Achterremmen schoonmaken? Is dat nodig?

Ik zou op de prijs gaan onderhandelen en dat je dan wel naar iemand anders gaat voor de reparaties en terugkomt voor de beurt en gratis (her)keuring.

[ Voor 11% gewijzigd door ManiacsHouse op 24-01-2011 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:26
Ik ken de constructie van een Corsa een beetje en een veer vervangen hoeft geen uur te duren. Constructie is ongeveer gelijk aan die van mijn auto en daarbij duurt het vervangen van twee voorveren een uurtje of anderhalf en dat gewoon bij mij voor de deur op de stoep. Overigens moet de auto opnieuw uitgelijnd worden na het loshalen van de veerpoot, dus misschien dat daar de (nogal hoge) extra kosten in zitten?

[ Voor 6% gewijzigd door Peenutzz op 24-01-2011 17:49 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
ManiacsHouse schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:55:
Je hebt 2 weken de tijd om het te laten repareren en dan alsnog een herkeuring bij je garage. Je bent niet verplicht om de reparaties bij hun te laten doen.

Knipperlichtlampje zou ik sowieso niet laten doen of gewoon niet betalen. Komop zeg een lampje van 1 euro in rekening brengen op een rekening van bijna € 900,-. Hoezo klantenbinding... Verder gewoon de gemiddelde sloop in de buurt bellen en vragen of ze een 2de-hands veer inclusief schokbreker hebben liggen. Ik was voor mijn golfje ooit € 50 kwijt voor een 2 setjes en nog jaren mee gereden. Is het trouwens normaal dat beide veren vervangen moeten worden?

Achterremmen schoonmaken? Is dat nodig?

Ik zou op de prijs gaan onderhandelen en dat je dan wel naar iemand anders gaat voor de reparaties en terugkomt voor de beurt en gratis (her)keuring.
Ja, je hebt gelijk! Had ik ook moeten doen. Auto is nu al weer terug en gerepareerd... Ik had het niet verwacht, maar ik had inderdaad tegen ze moeten zeggen dat ik het elders laat repareren, dat ik dit te duur vind. En als ik dan inderdaad de beurt en de herkeuring bij hun doe, zou ik alsnog die Opel Assistance (waar ik dan ook intrap :-) ) hebben.

Weer wat geleerd en volgend jaar beter!

Wel staat er op het keuringsrapport de code 'G01 1x Banden 5.2.27'. Met de banden was niets mis. Wat googlen naar deze code's vond ik dat ze de code 'G02' eigenlijk hadden moeten gebruiken. Ook slordig hoor (of is er een reden om dat met opzet te doen voor ze?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

uitlijnen kost zo'n 50 euro, daar zitten de kosten niet. het is gewoon n prutswerkje, dus het kost een paar uur uurloon tegen hoge tarieven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik zal voorzichtiger over drempels rijden... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Naar een fatsoenlijke garage gaan ipv een dealer. Dealers zijn oplichters met een paar whizz kids die een ODB-II-code kunnen uitlezen en dan vervangingsdelen kunnen monteren. Een universele vakgarage levert beter werk voor minder dan de helft van het geld.

Ik heb een Kadett, daar heb ik voor 150 euro bij een beun een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep laten plaatsen. Was wel low budget-garage dus ze hadden geen onnodige dingen vervangen, helaas ook geen nodige dingen want 2 weken later was de koppelingskabel geknapt. Ze hadden na vervanging nog wel gezegd dat de originele kabel wat funky was maar was dat eerlijk gezegd een beetje vergeten.

Ik ben toen hij geknapt was naar een Opel-garage gesleept. Daar moest ik 180(!) euro neertellen voor het vervangen van de kabel, de kabel alleen kostte 98 euro. Toen ik de auto terugkreeg zeiden ze dat de dynamo ook vervangen moest worden dus ze raadde mij aan om dat gelijk te laten doen want ik kon er zo niet meer mee naar huis. Gelukkig woonde ik 200 meter verderop, ben ik naar huis gereden en heb daar een nieuwe v-snaar geplaatst en hem op de juiste spanning gezet (apart dat hij ineens slapper hing sinds ik bij de dealer geweest was).

Ik was overigens laaiend aan die balie, heb me nog flink staan opwinden over die belachelijke prijzen van zowel de kabel als de uurprijzen. Verschrikkelijk!

Sommige mensen laten hun auto graag onderhouden door een dealer omdat ze denken dat hun auto dan meer waard wordt bij doorverkopen. Je kan beter bij een universele vakgarage het onderhoud laten doen, dat scheelt veel en veel meer dan de lagere afschrijving die een dealeronderhoudsboekje zogenaamd zou bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ze zeggen ook wel, "dealers zijn stealers."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Gewoon met je Corsa naar een ATU gaan als die in buurt zit.... :Y

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:15
Waar blijft Destruction? Die heeft z'n eigen garage en kan je hier vast wel een indicatie van geven of dit redelijk is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Daar heb je Destruction niet voor nodig hoor. 875 euro is een hoop geld.

Remblokken vervangen 100 euro ongeveer bij ATU
Knipperlicht lampje kan je zelf GRATIS
Voorveer; als het echt alleen een veer is en dus niet je schokdemper; dan kan je voor ongeveer 100 euro klaar zijn. Als je het goed wilt doen, laat je meteen beide veren vervangen. (maar goed, das een advies)
Grote beurt: kan ook voor 100 euro misschien nog wel minder
Remmen achter schoonmaken? Zijn het trommel remmen? Zou niet weten waarom die schoongemaakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-06 13:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Als je remblokken voor versleten zijn, is het geen slecht plan om ook even achter te kijken.
En als je dan toch die trommels open hebt, is even schoonmaken ook geen slecht plan.
En 65E zit je zo aan kwa garagegeld/uur :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan
  • Laatst online: 07-06 06:46

MadMan

What the....

ThinkPadd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 19:05:
Waar blijft Destruction? Die heeft z'n eigen garage en kan je hier vast wel een indicatie van geven of dit redelijk is of niet.
Me too. Ik zou het voor (plusminus) de helft kunnen doen.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Naboo schreef op maandag 24 januari 2011 @ 19:19:
Remblokken vervangen 100 euro ongeveer bij ATU
Alleen loopt je rem aan als je hem terug hebt, en sta je binnen een uur met rokende klauwen weer op de oprit. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

frickY schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:01:
[...]

Alleen loopt je rem aan als je hem terug hebt, en sta je binnen een uur met rokende klauwen weer op de oprit. :X
Dan ben jij bij deze de eerste die ik een klacht hoor hebben over ATU. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

ATU is opzich niets mis mee.

Ik heb zelf m'n complete voor en achter schokbrekers set laten vervangen voor 100 euro.

En leverde daarbij zelf m'n schokbrekers aan die ik met geluk nagenoeg nieuw onder een Golf 3 had getrokken voor 100 euro ..

Voor 200 dus klaar.. Bij een garage met nieuw materiaal was ik ruim 400 euro kwijt. Tel uit je winst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Nooit eerder gehoord van de ATU... Net de website bekeken, lijkt op iets vergelijkbaars als de Kwit Fit..?

Kwik Fit zijn iig net zo erg als dealers. Die vervangen ook alles wat los en vast zit, zelfs spullen die ze zelf een week ervoor nog vervangen hebben -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Laatst online: 23:27

ManiacsHouse

Scheisse!

Galois schreef op maandag 24 januari 2011 @ 18:03:
[...]

Ja, je hebt gelijk! Had ik ook moeten doen. Auto is nu al weer terug en gerepareerd...
Had je al toestemming gegeven voor de reparaties dan? Of hebben ze het maar gewoon gedaan? Had het idee dat je dat pas wilde doen nadat je (o.a. via hier) meer info had verzameld.
heuveltje schreef op maandag 24 januari 2011 @ 19:26:
Als je remblokken voor versleten zijn, is het geen slecht plan om ook even achter te kijken.
En als je dan toch die trommels open hebt, is even schoonmaken ook geen slecht plan.
En 65E zit je zo aan kwa garagegeld/uur :)
Neem aan dat trommels openen bij de keuring/beurt hoort dan? Want dan kunnen ze wel lekker roepen trommels schoonmaken maar betaal je min of meer dubbel omdat ze toch open moesten vanwege de beurt...
Moet dat uberhaupt worden schoongemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Bij mijn vorige APK-garage (welke 30 euro kostte) maakte ze zelf de achterremmen wel even schoon als de remvertraging niet helemaal gelijk was. Kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Bedankt jongens, ik begrijp het: ben genaaid! :-(

De opmerking over dealer onderhouden vs afschrijving vind ik een hele scherpe.

Als je al elk jaar 100E minder uitgeeft bij een normale garage vs de dealer, dan is dat na 10 jaar 1000E en zeker niet het prijsverschil bij een dealer onderhouden auto of niet (van 10 jaar oud)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:44:
Neem aan dat trommels openen bij de keuring/beurt hoort dan? Want dan kunnen ze wel lekker roepen trommels schoonmaken maar betaal je min of meer dubbel omdat ze toch open moesten vanwege de beurt...
Moet dat uberhaupt worden schoongemaakt?
Ik zou adviseren om die inderdaad schoon te (laten) maken als er bij de APK een opmerking over komt. Was bij mij in augustus geadviseerd, maar was ik vergeten, totdat de remmen het vorige week haast niet meer deden, remvoering los...

Nou is het loslaten van de remvoering schijnbaar een typisch Peugeot 205/306 probleem, echter een trommelrem die vol komt te zitten met vuil (slijtage van de remvoering gok ik zo) kan moeilijk gaan doen: slechter remmen of met een beetje pech zelfs vastslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
@Naboo: Grote beurt 100 euro of minder? Wat versta jij onder een grote beurt?

Ik ben bijvoorbeeld als ik zelf het doe voor me bougie's (6 euro ps), luchtfilter (15 eur), oliefilter (11 eur) olie (5L 40eur) kwijt. En dan neem ik geen snaren of andere punten mee. Ik geloof dat een professional zeker sneller zal werken, maar voor een tientje de boel even doen zie ik hem ook niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:37
Het is overigens grote onzin dat als er 1 voorveer kapot is dat ze dan beide vervangen moeten worden. Allemaal bla bla over dat de ene veer meer versleten is dan de andere. Onzin.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Galois schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 08:20:
Bedankt jongens, ik begrijp het: ben genaaid! :-(
Genaaid... genaaid... groot woord. Je hebt gekregen waar je voor betaald hebt, en dat had ongetwijfeld ergens goedkoper gekund. Je moet vooral doen waar je je prettig bij voelt. Ik kan je ook zat verhalen vertellen over niet-dealers en zo is overal wel wat.

Ik ga altijd naar een dealer, omdat ik me daar het prettigst bij voel en me geen dingen laat aansmeren die ik niet wil. Verder zijn de verhalen leuk van een ieder hier die zelf het één en ander aan z'n auto kan doen, dus die verhalen zijn ook niet al te representatief. Niet iedereen kan dat bijvoorbeeld.

Dat dat iets duurder is dan een andere garage neem ik op de koop toe.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Trommelremmen schoonmaken is vrij normaal. Omdat ze behoorlijk gesloten zijn, hopen remstof en roest zich op in de trommel, waardoor deze minder goed gaat werken. Hiervoor halen ze trouwens meestal de trommel niet eens los, maar blazen er met perslucht in. (een trommel loshalen kan echt een k*u*t klus zijn, ik ben ooit een halve ochtend bezig geweest met 1 trommel, terwijl ik precies wist hoe deze vast zat).
Phusebox schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 08:49:
Het is overigens grote onzin dat als er 1 voorveer kapot is dat ze dan beide vervangen moeten worden. Allemaal bla bla over dat de ene veer meer versleten is dan de andere. Onzin.
Ja en nee. Elke veer zakt in na verloop van tijd en kan slapper worden door belasting. 1 veer vervangen betekent daardoor zeker de eerste weken een verstoorde balans tussen links en rechts. Daar komt bij dat als 1 kant gebroken is, de andere kant vaak snel volgt (ik heb mijn achterveren binnen een jaar aan beide kanten kapot). Preventief vervangen is dan nog helemaal niet zo'n gek idee, zeker als het een bekende kwaal is.

@dealer vs. onhankelijk
Ik breng mijn 16 jaar oude auto nog altijd naar de dealer. Hij is 1 keer naar een onafhankelijke garage geweest (overigens erg goede ervaringen mee, m'n ouders zijn al jaren vaste klant na slechte ervaringen met een dealer, maar door een verhuizing zat die gewoon te ver weg), maar die was niet noemenswaardiger goedkoper dan de dealer waar ik nu heen ga. Maar ik merk wel verschil in de manier dat er naar de auto gekeken wordt. De onafhankelijke garage kijkt naar wat echt vervangen moet worden (is het niet kapot, dan hoeft het nog niet), terwijl de dealer (BMW in mijn geval) kijkt naar of de auto nog voldoet aan het kwaliteitsniveau wat BMW voorschrijft. Ze zullen daardoor wat eerder aangeven dat iets vervangen moet worden dan een onafhankelijke garage. Het is zeg maar reactief (vervangen als het kapot is) tegen preventief (dit onderdeel met deze leeftijd en staat kan voor de volgende beurt kapot gaan). Ik ga persoonlijk liever voor preventief, ook al is het in eerste instantie wat duurder.

Maar, mijn ervaringen met de dealer garage staan haaks op de ervaringen die m'n ouders hebben met dealergarages van andere merken. Bij controle van rekeningen hebben ze bijv. weleens opgemerkt dat 2 keer achter elkaar remvoeringen waren vervangen, terwijl die onmogelijk versleten konden raken tussen de 2 beurten (dan zouden er ook al 2 sets banden vervangen moeten zijn bijv.).

Wat mij betreft moet je gewoon naar de garage gaan waar jij je het lekkerst bij voelt. Kritisch blijven bij bepaalde reparaties en kosten is altijd verstandig, daarvoor maakt het niet uit welke garage het is.

Overigens, €400 voor 2 voorveren, kost veel, maar inc. onderdelen en een halve dag werk is het niet iets waar ik heel erg van opkijk. Overigens heb je daarmee wel gelijk de belangrijkste reden waarom ik dit soort klusjes zelf doe ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik heb 3 weken geleden beide voorveren van mijn Vectra laten vervangen omdat er eentje was gebroken.
Omdat m'n gebruikelijke monteur geen tijd had ben ik hiervoor naar Profile Tirecentre gegaan, lekker dichtbij ook.
Schade bedroeg eveneens 400 euro, inclusief rondom uitlijnen á 80 euro excl. BTW. Ik vond het niet goedkoop, maar het leek me zeker geen absurde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
De rekening van 400 euro lijkt me op zich prima voor een normale garage. Ja ik zou het ook wel goedkoper kunnen laten doen bij kenissen etc, maar dat is niet erg relevant. Ik denk ook niet dat er veren van 50 euro in zijn gegaan maar misschien heb ik het fout.
Verder lijkt het me prima om beide veren te vervangen. De auto rijdt ook nog wel als je er maar 1 vervangt, maar toch lijkt het me beter voor de balans van de auto wanneer beide vervangen worden.

@deepbass, waar gaat al die zooi naarbuiten dan? als een trommel wordt schoongeblazen? Volgens mij is er alleen een gat om ze door af te stellen.

Hoezo kreeg je die ene trommelrem niet los? Je moet dan in iedergeval de randen er vanaf schuren, deze kunnen blijven hangen achter de 'remblokken' van de trommelrem.

Preventief dingen vervangen, tja. Als het er slecht uit ziet moet je het wel vervangen ja, maar verder.. Ik doe zelf wel redelijk wat preventief als ik plannen heb met een auto (op reis) maar bij gewoon dagelijks gebruik doe ik er niet zo veel aan. Ontsteking bijvoorbeeld wordt vaak meegenomen in een (grote) beurt. Ik heb zoiets van, lekker mee door blijven rijden totdat je wat merkt. Motor loopt minder soepel dan normaal, alsnog vervangen die handel.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

!null schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:18:
De rekening van 400 euro lijkt me op zich prima voor een normale garage. Ja ik zou het ook wel goedkoper kunnen laten doen bij kenissen etc, maar dat is niet erg relevant. Ik denk ook niet dat er veren van 50 euro in zijn gegaan maar misschien heb ik het fout.
Verder lijkt het me prima om beide veren te vervangen. De auto rijdt ook nog wel als je er maar 1 vervangt, maar toch lijkt het me beter voor de balans van de auto wanneer beide vervangen worden.

@deepbass, waar gaat al die zooi naarbuiten dan? als een trommel wordt schoongeblazen? Volgens mij is er alleen een gat om ze door af te stellen.

Hoezo kreeg je die ene trommelrem niet los? Je moet dan in iedergeval de randen er vanaf schuren, deze kunnen blijven hangen achter de 'remblokken' van de trommelrem.

Preventief dingen vervangen, tja. Als het er slecht uit ziet moet je het wel vervangen ja, maar verder.. Ik doe zelf wel redelijk wat preventief als ik plannen heb met een auto (op reis) maar bij gewoon dagelijks gebruik doe ik er niet zo veel aan. Ontsteking bijvoorbeeld wordt vaak meegenomen in een (grote) beurt. Ik heb zoiets van, lekker mee door blijven rijden totdat je wat merkt. Motor loopt minder soepel dan normaal, alsnog vervangen die handel.
toon volledige bericht
Er zit onder in de trommel een opening waardoor remstof e.d. door naar buiten kan, maar omdat de trommel verder behoorlijk gesloten is en niet bloot gesteld wordt aan rijwind, blijft er toch redelijk wat rommel in de trommel zitten. Even schoonblazen maakt veel van het stof weer los en dat valt er dan netjes aan de onderkant uit.

Dit is de trommelrem van mijn auto zonder trommel:
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_h0ma56lGMng/Sft0d-H_YTI/AAAAAAAAA34/7ADrE7LnmDk/s400/01052009136.jpg
Aan de onderkant kan je een lip zien (pal onder de remcilinder), wat een opening vormt waarlangs vuil naar buiten kan.

Dat ik de trommel niet eraf kreeg kwam door het zelfstellende mechanisme. Achter de flens zit de zelfsteller en die moet je via een wielboutgat ver genoeg terugstellen zodat de binnenste rand van de trommel over de schoenen kan. Maar die zelfsteller is alleen te zien als de trommel precies goed staat (gat er recht voor) en terugstellen gaat met een schroevendraaier in het gat. Maar vanaf het moment dat je dat gaat doen, kan je niks meer zien en moet alles op tast. En hoe lastig dat was? Deze kant ging vrij gemakkelijk, en terwijl deze trommel er nog af was (en ik dus goed kon zien hoe alles in elkaar zit), heb ik de andere kant los gehaald. Alleen kostte die kant mij meer dan het dubbele in tijd (de steller wou nauwelijks terug). Ook voor een ervaren monteur kan dit een rotklus blijven en hij zal de trommel dus alleen loshalen als hij geen andere keus heeft (bijv. om de schoenen of cilinder te vervangen, of in mijn geval, de aandrijfas).

Wat betreft preventief vervangen, de bekendste is natuurlijk wel je distributieriem. Maar bijv. ook remleidingen die op het randje zitten of bij mijn auto, de fusee-kogels (die maar een gemiddelde levensduur van 20d-40dkm hebben). Maar denk ook aan rubbers in de ophanging. Je kan wachten tot het APK-afkeurpunten zijn, of ze vervangen zodra je ziet dat ze uitgedroogd of slap raken.
Maar goed, dat is een keuze. Als ik op vakantie ga, wil ik zeker weten dat ik niet langs de weg kom te staan met een defect dat met preventief onderhoud voorkomen had kunnen worden (dat is mij 1 keer overkomen met een koelwaterslang, nooit weer), maar iedereen is er vrij in om die keuze zelf te maken.

Overigens heb ik mijn voorschokdempers ooit vervangen zonder gebruik te maken van een verenspanner. Ik had er wel één, maar deze paste niet in de veerpoot. Op de vooras bij een auto zonder voorwielaandrijving is een spanner ook niet echt nodig als je een beetje handig gebruik maakt van de zwaartekracht. Veerschotel losmaken van de veerpoot en demper van de schotel als de auto op z'n ophanging rust met een as-steun (veer dus ingedrukt), en dan rustig opkrikken tot de veer helemaal los is. Monteren doe je vervolgens precies andersom (dus weer rustig in de veren laten zakken). Met aandrijving op de voorwielen kan dit misschien niet, omdat dan de aandrijfas de maximale afstand waarover de ophanging kan zakken teveel beperkt (wat ik dus weer bij de achteras heb).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Ik was 313 euro kwijt voor 4 (als nieuwe) veren, 2 achterschokdempers en montage. De voordempers waren 2 maanden geleden vervangen dus er was niets vastgerot.

Dempers waren iets van 60-65 p/s, dan nog 2 uurtjes arbeid en de veren had ik zelf gekocht.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Freezerator schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 08:48:
@Naboo: Grote beurt 100 euro of minder? Wat versta jij onder een grote beurt?

Ik ben bijvoorbeeld als ik zelf het doe voor me bougie's (6 euro ps), luchtfilter (15 eur), oliefilter (11 eur) olie (5L 40eur) kwijt. En dan neem ik geen snaren of andere punten mee. Ik geloof dat een professional zeker sneller zal werken, maar voor een tientje de boel even doen zie ik hem ook niet doen?
Bougies hoeven niet elke grote beurt vervangen te worden. ;)
En ik betaal zelf 140 euro voor een grote beurt bij de Peugeot dealer, dus ja, lijkt mij dat 100 euro echt wel te doen is.
En daarbij, het vervangen van snaren en andere onderdelen zijn niet standaard bij een grote beurt en aangezien TS geen andere dingen noemt die vervangen moeten worden, lijkt mij 100 euro een mooie prijs voor een grote beurt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
deepbass909 schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 15:49:
[...]

Er zit onder in de trommel een opening waardoor remstof e.d. door naar buiten kan, maar omdat de trommel verder behoorlijk gesloten is en niet bloot gesteld wordt aan rijwind, blijft er toch redelijk wat rommel in de trommel zitten. Even schoonblazen maakt veel van het stof weer los en dat valt er dan netjes aan de onderkant uit.
Dan zal ik even kijken bij mijn antieke LC (rondom trommelremmen) maar ik dacht toch echt dat deze helemaal dicht was op het stel gaatje na. En daar zou eigenlijk nog een rubbertje in moeten. Zodat er geen water en dergelijke in komt als je door water rijdt.
Ik heb hem ook al eens los gehad, moet er nog wat handiger mee worden maar ik weet hoe het werkt.
Dat ik de trommel niet eraf kreeg kwam door het zelfstellende mechanisme.
Zelfstellend gebeuren lijkt me inderdaad een stuk lastiger.
Wat betreft preventief vervangen, de bekendste is natuurlijk wel je distributieriem. Maar bijv. ook remleidingen die op het randje zitten of bij mijn auto, de fusee-kogels (die maar een gemiddelde levensduur van 20d-40dkm hebben). Maar denk ook aan rubbers in de ophanging. Je kan wachten tot het APK-afkeurpunten zijn, of ze vervangen zodra je ziet dat ze uitgedroogd of slap raken.
Maar goed, dat is een keuze. Als ik op vakantie ga, wil ik zeker weten dat ik niet langs de weg kom te staan met een defect dat met preventief onderhoud voorkomen had kunnen worden (dat is mij 1 keer overkomen met een koelwaterslang, nooit weer), maar iedereen is er vrij in om die keuze zelf te maken.
Distr. riem doe je natuurlijk volgens het boekje. Maar goed, zelfs daar zou ik op kunnen bezuinigen want ik rij alleen maar Toyota met non-interference motoren. Of met ketting.
En dat is ook wat ik bedoelde, voor flinke roadtrips wil je dat de boel goed is, zo inspecteer je ook het koelsysteem. Zag er bij mij goed uit maar ging een halve week voor m'n Marokko roadtrip toch nog aan de onderkant lekken. oh well, beter er voor dan tijdens.

Ik vind die APK eisen leuk, maar bij een enigzins moderne auto (jaren 90 en nieuwer) vind ik dat je het vaak wel merkt aan geluidjes e.d. dat er iets niet lekker zit of een rubber vervangen dient te worden. Nog los van wat de APK zegt. Bij m'n oude wagen komt het neer op visuele inspectie, meer omdat het gewoon spartaans rijden is en daardoor van alles mist. (zoals het afbreken van wielbouten :S )

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1190388

Heb net 2 nieuwe voor veren op mijn opel vectra c laten zetten prijs incl 400 euro is dit veel verschoot er wel van :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Om met zo'n zoekvraag een topic van 8 jaar oud te kicken, is nou ook weer niet nodig. Hier gaat dan ook een slotje op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.