Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem.
Ik heb een eigen computer in elkaar gezet, alleen krijg ik als ik het BIOS inwil, krijg ik:
CPU FAN error
Press F1 to continue.

En dan ga ik door het BIOS kijken en krijg ik te zien dat mijn Processor 38 graden is, maar me CPU fan 413RPM± draait, en ik hoor van mensen dat het tussen de 1500 - 4000rpm moet draaien...

Moederbord ASUS M4A77T/USB3
AMD Phenom II X2 560
Scythe Processor cooling

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heb. Moet ik het op Ignore instellen, of toch nog goed bekijken?

Joey Pelgrim

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Welke koeler is het precies?

Je hebt hem gewoon op CPU_fan aangesloten?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
Het is de Scythe Mugen 2 Rev.B SCMG-2100

en ik heb hem helemaal goed aangesloten, hij doet het en hij draait, alleen op 413rpm±

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:22:
Het is de Scythe Mugen 2 Rev.B SCMG-2100

en ik heb hem helemaal goed aangesloten, hij doet het en hij draait, alleen op 413rpm±
Goed aangesloten als in, hij zit op het moederbord in de CPU-FAN1-connector?

Kan je in de bios de tresholds van de fan niet hoger zetten naar 4500rpm ofzo? Kan me voorstellen dat een boxed fan maar iets van 3700rpm zou doen en dat de BIOS nu vindt dat het niet goed is?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:43

D4NG3R

kiwi

:)

Als je je CPU eens strest met Prime95, en je temps uitleest met Speedfan en Coretemp. Hoe hoog vallen deze dan uit.

Edit: Op de Mugen II zit een 1300RPM fan. En 400-500RPM met die temps is echt niet vreemd. Ik denk dat je Mobo gewoon de stock koeler verwacht, en daardoor flipt.

[ Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 24-01-2011 14:25 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Dat heb ik ook, gewoon op ignored zetten. Kan je helaas vrij weinig aan doen..
Bij mij draait hij wel boven de 1400RPM, maar alsnog blijft hij dit aangeven.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2011 14:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat klopt, Hij zit in de connector.
En ik kan alleen kiezen uit 413prm ( wat hij standaard aangeeft hoe snel hij draait ) en ik kan ook Ignore instellen, maar meer niet.

Ook als ik minimum aanpast ( max. 500 rpm minimum ) dan blijft hij alsnog op 413rpm...
Ik heb rond gelezen dat het een ASUS dit vaker zou doen, en ik dit gewoon in moet stellen op Ignore, maar ik vraag toch eerst maar rond voordat ik zoiets doet.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

De Scythe Mugen 2 Rev.B SCMG-2100 moet op ongeveer max 1300RPM draaien. Er zijn meerdere opties:

• Je CPU wordt niet warm genoeg, daarom wordt er ook niet hard gekoeld ---> zet dit uit in de BIOS/zet Prime95 of Linx aan, zodat de temperatuur stijgt
• Je koeler krijgt te weinig prik, meet de stroomtoevoer eens door met een multimeter, sluit de koeler aan op een ander contactje (als je die hebt)
• Je uitlezer is kapot, oplossing, geen idee

Verwijderd

Gewoon op ''ignored'' zoals ik zei, en inderdaad, Asus heeft daar wat last van.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik zal eerst wel proberen met het Ignore, en regelmatig in de gaten houden wat de temperatuur is, en anders kan ik het in het BIOS altijd nog aanpassen

thanks voor alle snelle posts ;)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:43

D4NG3R

kiwi

:)

D4NG3R schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:24:
Als je je CPU eens strest met Prime95, en je temps uitleest met Speedfan en Coretemp. Hoe hoog vallen deze dan uit.
?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik kan nog niet veel, aangezien ik al te lang bezig ben om mijn Windows 7 probeer te installeren, dus dat duurt nog wel even....
Dus ik kan nog niets ermee

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik weet niet of het bios van de Asus AMD boarden dezelfde instellingen hebben op fan gebied dan de Intel boarden maar bij de Intel boarden heb je in elk geval Q-Fan staan die je op enabled kan zetten. Vervolgens kan je dan een keuze maken uit 3 instellingen waaronder Quiet, Standard en Performance waarbij je met die 3 eens kan uitproberen wat ie doet.

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-02 11:20

yzx

Roel1966 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 17:57:
Ik weet niet of het bios van de Asus AMD boarden dezelfde instellingen hebben op fan gebied dan de Intel boarden maar bij de Intel boarden heb je in elk geval Q-Fan staan die je op enabled kan zetten. Vervolgens kan je dan een keuze maken uit 3 instellingen waaronder Quiet, Standard en Performance waarbij je met die 3 eens kan uitproberen wat ie doet.
Asus moederbordjes hebben die error sinds AM3 zodra je een niet stock koeler pakt :) gemerkt bij mijn eigen PC ( Asus Crossfire IV formula ) en bij mijn vader & nonkel. Je kunt het onder de bios uitschakkelen en zeggen dat ie direct opstart zonder die error te geven 8)7

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Verwijderd

Topicstarter
Nou, alles is geïnstaleerd, en als ik geen spel aan heb staan is mijn cpu temperatuur 25-29 graden.
En als ik een spel zoals bijv. Metro 2033 open, stijgt hij naar de 37-42 graden, dus alles is helemaal goed,

Thanks iedereen voor de snelle antwoorden!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:18
Op mijn p5kc onder silent mode gaat de fan van mn scythe mugen 2 rev b niet stiller draaien en ding is aangesloten op cpu_fan. Wat doe ik eraan dat de fan wel stiller wordt?

Ben overigens van plan om naar i5 te gaan upgraden, maar wel handig om te weten aangezien ik de scythe wel denk te houden :)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Als je naar een i5 upgrade met uiteraard een bijbehorend moederbord zul je zien dat het weer net even wat anders werkt. In de meeste 1155 mobo's kan je je fan automatisch laten controllen. Als je je nieuwe hardware hebt moet je het nog maar eens opnieuw vragen..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:18
Daarom wil ik wel weten hoe ik m op dit bord stil krijg. Ik neem aan met een fan controller sowieso?
Pagina: 1