Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Hey,

Ik heb zojuist Ubuntu geïnstalleerd op mijn pc, maar helaas kan ik geen verbinding maken met internet. Ik heb draadloos internet. In de lijst met beschikbare netwerken zie ik helaas mijn draadloze netwerk niet staan, wel 2 van mijn buren. Daarna opgestart in Win7 32bits Ultimate, zie ik mijn netwerk met 5 streepjes signaalsterkte, Xirrus Wifi monitor geeft 100% signaalsterkte aan..... Waarom kan ik via Ubuntu niet internetten en via Win7 wel? Overigens ben ik een complete n00b met Ubuntu, heb het nu net voor het eerst gebruikt. Ik weet ook niet hoe ik de lijst met draadloze netwerken in Ubuntu moet vernieuwen, F5 doet geloof ik weinig en een knop zie ik niet.

Hoe kan ik wel internetten met Ubuntu? Het is dus geen hardware probleem, drivers lijken mij ook in orde(aangezien netwerken van buren wel worden herkend)

[ Voor 134% gewijzigd door Beatboxx op 24-01-2011 14:52 . Reden: Typ.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Subtiel schopje......
Modbreak:Minder subtiel modbreakje :P

Kicken doe je pas na 24 uur. ;)

[ Voor 64% gewijzigd door pasta op 24-01-2011 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Subtiele schopjes worden niet gewaardeerd binnen 24h na de laatste reactie.

Heb je wel drivers geinstalleerd? Ook onder Linux zul je specifieke drivers nodig hebben.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Waarom herkent hij dan wel het netwerk van mijn buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als hij het netwerk van de buren wel herkent, zou ik dat netwerk eens vergelijken met dat van jezelf. Welke codering, B/G/N ect ect..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-08 10:05
(jarig!)
Misschien dat er aangepaste drivers zijn die wel volledig werken: misschien dat de ingebouwde drivers op een of andere manier niet kunnen omgaan met jouw netwerk (andere beveiliging?). Als je je ubuntu-systeem even aan een draadje hangt kan ubuntu zoeken of er betere drivers zijn. Ik kan me herinneren dat bepaalde drivers alleen met nadrukkelijke toestemming geinstalleerd worden en dat er anders een slechter, open-source alternatief wordt gebruikt.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Dit is meer iets voor Non-Windows Operating Systems, ik verplaats je topic even. Wordt je SSID overigens wel gebroadcast?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Beatboxx schreef op maandag 24 januari 2011 @ 16:14:
Waarom herkent hij dan wel het netwerk van mijn buren?
Weet je zeker dat je de JUISTE drivers hebt? :)

Daarnaast wat gebeurt er als je handmatig de gegevens van je router invult om verbinding te maken? Dus SSID en je passkey? Verbind hij dan of niet?

Zonder meer informatie blijft het gissen...

Probeer eerst eens wat specificatie's uit te zoeken van je computer en het netwerk waarmee je wilt verbinden?

Welke Ubuntu? 64 bits? 32 bits?
Welke netwerkkaart heb je? Wat voor merk en vooral wat voor chip zit erin?
Wat voor router gebruik je? Waarmee verbind je dus.
Werkt bedraad wel of is er geen mogelijkheid om dat uit te testen? :)

Daarnaast heb je al eens eerder met Linux gewerkt of is dit je eerste keer?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik weet niet zeker dat ik de juiste drivers heb
Ubuntu 10.10 32Bits
Netwerkkaart: Linksys Wireless-G PCI Adapter
Router: Speedtouch 780
Bedraad: Ik heb daar geen kabeltje voor.... Verder is er geen bruikbaar stopcontact in de buurt van mijn router om mijn pc in te pluggen en bied mijn pc geen ondersteuning voor internet mbv een draadje

Dit is mijn eerste keer Linux;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Doe in windows eens ipconfig /all voor je netwerkgegevens. En stel daarna in Ubuntu dezelfde gegevens in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Hmm, en het is niet toevallig zo dat er zo veel netwerken bij je in de buurt zijn dat ie ze niet allemaal in het lijstje weer kan geven? Dan staat er een optie 'meer draadloze netwerken' (oid). Dan zou ie misschien daar bij kunnen staan?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Oei een linksys :X Dat gaat niet altijd even goed samen jammer genoeg :/

Zou je misschien kunnen kijken op welk kanaal je router functioneert en op welk kanaal je kaart het kan aflezen? Vermoedelijk staan die verkeerd in of je router of in Ubuntu zelf...

Anders kun je misschien met een programma genaamd Ndiswrapper de drivers van je windows in Ubuntu laden? Google maar eens naar Ndiswrapper en ubuntu. Vind je genoeg wiki's en uitleggen. Ze mogen best wat ouder zijn. De methode is namelijk in de afgelopen jaren niet echt veel anders geworden. Anders moet je van Ubuntu "Ubuntu 10.10" of "Ubuntu 10.04" maken.

Hopelijk vind je op deze manier wat meer informatie :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 20:55
Overigens als je SSID niet wordt gebroadcast, kan je de boel nog wel handmatig instellen. (zelf SSID, beveiligingstype en codes e.d. invoeren)

Een linksys is overigens ook geen probleem, heb hier maanden gewerkt met een Linksys en met Ubuntu (wegens aanschaf laptop van de zaak) en dat draaide prima.
Ook zijn drivers niet logisch voor wat betreft want als hij wel wat vind dan moet een ander netwerk normaliter ook te vinden zijn. Gewoon handmatig instellen is het meest eenvoudig.

[ Voor 54% gewijzigd door jbdeiman op 24-01-2011 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Niet gewoon een hidden SSID ingesteld op je router? Dan gaat NetworkManager dat ding nooit vinden.
Stel eens met de hand dat netwerk in, gewoon SSID en key invullen met juiste type sleutel en het zou gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zoals eerder gezegd: Is je Wifi SSID niet stiekem hidden?
Als je die namelijk eenmaal op Windows hebt ingesteld zal hij hem daar wel blijven zien. Dito zou voor Ubuntu gelden, maar dan moet hij dus wel ingesteld zijn.

"Linksys Wireless-G PCI Adapter", ok. Weten we in ieder geval met welke fabrikant we te maken hebben, maar volgens mij zijn er van die adapter meerdere versies. Waarvan sommige gewoon niet goed werken en anderen mogelijk wel. Belangrijk is om te weten is welke chip de kaart gebruikt.
Dit kun je achterhalen door in een Terminal het volgende te typen en op Enter te drukken:
code:
1
lspci

Dan spuugt dat een lijst uit met alle apparaten die op de PCI bus zitten, daar zal je Wifi chip ongetwijfeld bij zitten. Het zal een Network Controller zijn, dus als je die hier zou vermelden, dan is hier beter in te schatten hoe de driver voor dat model is. Een voorbeeld van de wifi-chip in mijn laptop volgens lspci:
code:
1
02:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR9285 Wireless Network Adapter (PCI-Express) (rev 01)

Naar zoiets zul je dus even moeten kijken :)
Tegenwoordig worden zeer veel Wifi chipsets door Linux ondersteunt en het feit dat hij het netwerk van je buren wel ziet is toch positief te noemen denk ik. Het lijkt er op dat je Wifi wel degelijk werkt. Daarom heb ik dan ook het vermoeden dat jouw Wifi AP gewoon zijn SSID geheim houdt. Zoiets heet een "hidden network/SSID" in het Engels en kun je in de router configuratie terugvinden.

n00b zijn is helemaal niet erg, dat zijn we allemaal ooit geweest. Voor mij (en de rest) de uitdaging om het duidelijk uit te leggen. Zolang je zelf ook actief bent in het oplossen van je probleem zal niemand daar een probleem van maken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Mijn SSID is niet hidden, ik heb een iPod opnieuw geïnstalleerd en hij detecteerde het netwerk meteen, een iPod van iemand die het netwerk niet kenden en even langs kwam herkende het netwerk ook. Als ik het MAC-adres van mijn router invoer, of als ik de SSID van mijn router invoer vind hij hem ook niet... En een terminal?????

Mijn router broadcast wel netwerknaam(thumbnail):
Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/wh4rc.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Beatboxx op 24-01-2011 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lenny77
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-08 16:53
Ja, een terminal...
Te vinden onder Applications > Accessories

Maar ik gok inderdaad dat je het in drivers en de ondersteuning van type netwerk (b/g/n) moet gaan zoeken.

"To overcome other's armies without fighting is the best of skills" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrs77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-08 21:29
Links boven

Applications -> Accesoires -> Terminal

https://help.ubuntu.com/community/UsingTheTerminal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
ik heb hier een screentje van gemaakt.

code:
1
Network Controller: Ralink RT2500 802.11g (rev 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zie dat je het programma Terminal met wat hulp gevonden hebt. Zeg nou zelf: Kon je dat zelf niet vinden of uitvinden wat ik mogelijk bedoelde? ;)
Zo'n terminal lijkt voor jouw ogen misschien een blik in het verleden, maar in Linux is kan het je strijdmakker in donkere dagen zijn. Wees niet bang voor de Terminal of beter gezegd: de "command line". Het is een heel handig stuk gereedschap waar je onder Linux een hoop mee kunt. Van je dagelijke werkjes tot het uitpluizen van wat er zich afspeelt in de krochten van je systeem. Daarnaast is het een stuk gereedschap dat vrij universeel is voor alle Linux (en UNIX achtige) machines, dus overal bruikbaar!
Bottom line: Wees niet bang voor dat ding en besef dat hij erg handig kan zijn, zeker in deze gevallen.

Aha, de RT2500 dus. Die ken ik wel, want heb er zelf ook eentje in een PCMCIA kaartje voor mijn oude laptop. Die van mij is een beetje zo-zo, bereik is niet geweldig, maar als hij het doet dan doet hij het.
Wordt wel native ondersteunt in Linux vanuit het rt2x00 project, die drivers zitten in de kernel. Even de projectpagina gechecked en dat lijkt nog steeds het geval. Bovendien staat je kaartje in deze lijst: http://rt2x00.serialmonke...index.php/Hardware#rt2500

Vreemd dat je je netwerk dan niet ziet in de NetworkManager.
Misschien heeft dit te maken met een regio-instelling of toch iets anders?
Iemand andere ideeën?

Laten we maar eens beginnen met te kijken of de juiste driver(s) is ingeladen. Volgens mij heet de module die we zoeken "rt2500pci".
Dat kan wederom het beste vanuit de Terminal, want dat is je trouwste werkpaard. Geeft het volgende wat nuttigs terug?
code:
1
lsmod | grep -i "rt2500"

Dit zou een lijstje terug moeten geven met hits. Dit commando roept "lsmod" aan, welke een (lange) lijst met alle geladen modules teruggeeft. Vervolgens geeft lsmod zijn uitvoer, middels het "pijpje" ( "|", Shift-Backslash) aan 'grep'. Grep kijkt in het lijstje en zoekt of "rt2500" voorkomt en geeft de positieve resultaten terug.
Voorbeeld: In mijn geval met de 'ath9k' driver, is dit wat ik zie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
stefan@aether ~ $ lsmod | grep -i "ath9k"
ath9k                  80552  0 
mac80211              196095  1 ath9k
ath9k_common            3624  1 ath9k
ath9k_hw              289629  2 ath9k,ath9k_common
ath                     8822  2 ath9k,ath9k_hw
cfg80211              143238  3 ath9k,mac80211,ath
led_class               2331  3 sdhci,acer_wmi,ath9k

Een lijstje van hits op "atk9k". De module zelf en andere modules die er mee communiceren of gebruik van maken.
Zie jij ook iets dergelijks, maar dan met 'rt2500' verschijnen?
Zo nee, dan kun je het nog eens proberen zonder de '2500'. Dat wordt dan
code:
1
lsmod | grep -i "rt"

Maar krijg je nuttige uitvoer, laat dat dan even weten en zet die eventueel ook even hier neer. Dit zou aangeven dat de juiste driver in ieder geval geladen is.

Krijg je geen nuttige uitvoer, wil je dan eens gewoon
code:
1
lsmod
doen en de uitvoer hier plaatsen?
Want dan is er wat anders aan de hand...

Zoek ook eens of je problemen tegenkomt, bijvoorbeeld op Ubuntu Forums, met de combinatie "rt2500" en Ubuntu 10.10. Misschien vind je wel wat interessants.

Een volgende stap zou zijn om te kijken of je netwerk wel buiten NetworkManager gevonden wordt, omdat ik vermoed dat de rt2500 drivers prima geladen worden. Je vind immers netwerken (van je buren) en de rt2500 drivers zitten in de kernel en zijn best goed vziw.
In een Terminal:
code:
1
sudo iwlist ra0 scanning

Of indien dat niet werkt:
code:
1
sudo iwlist wlan0 scanning

Zou wat nuttige uitvoer kunnen geven waarin je beschikbare netwerken kunt zien. Zoek naar de ESSID velden in de uitvoer.

Leertip: probeer hier ook "grep -i" toe te passen middels het truukje met de pijp | door op "ESSID" te filteren ;)

[Edit]
jrs77 denkt hieronder hetzelfde zo te zien, mooi. :)
Tip om het scan commando ter herhalen is idd een goede.
En maar even 'sudo' toegevoegd :P

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 24-01-2011 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrs77
edit Haha Ultraman was sneller en met meer info,

Tja eigenlijk denk ik niet dat de drivers het probleem zijn... Ralink maakt al vrij lang goede open source drivers. Ubuntu herkent de kaart ook en dan worden waarschijnlijk ook gelijk de goede drivers geladen + je netwerkkaart kan wel al andere netwerken zien.

Doe eens sudo ifconfig op de terminal (ifconfig is ongeveer vergelijkbaar met ipconfig in windows)

Daar zie je dan als het goed is iets dat lijkt op wlan0 of een ander nummer

dmv

sudo iwlist wlan0 scan

kun je scannen op wireless netwerken vanaf de command line. Zie je je netwerk nu wel? Je kunt het scannen het best meerder malen herhalen, want de ene keer zie je meer dan de andere keer.

[ Voor 3% gewijzigd door jrs77 op 24-01-2011 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik heb geen idee of de input handig is of niet, maar ik heb even alles wat gegeven is door Ultraman geprobeerd

code:
1
2
3
4
5
bastiaan@bastiaan-OEM:~$ lsmod | grep -i "rt2500" 
rt2500pci              13731  0 
rt2x00pci               6029  1 rt2500pci
rt2x00lib              27275  2 rt2500pci,rt2x00pci
eeprom_93cx6            1345  1 rt2500pci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

rt2500pci module is geladen, dat is de juiste module (driver) voor je WiFi-chip.

Je router zit volgens je screenshot op kanaal 6, dus regio-instellingen zouden ook geen roet in het eten mogen gooien. (Stel het was kanaal 13 geweest, dan was het interessant om te kijken of er niet toevallig standaad gebruik werd gemaakt van Amerikaanse regio instellingen voor het WiFi, daar gaat men maar tot 12).

Hoe zit het met "iwlist" die jrs77 en ik aanhalen, want dat is de logische volgende stap. Kijken of scannen met die tool wel je WiFi netwerk vind. Kijk naar de ESSID.
Tip: probeer te filteren met 'grep', dat maakt het makkelijker voor je om te lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Die heb ik gedaan, helaas komt er niks anders uit dan een waslijst aan gegevens over het netwerk van m'n buur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Jouw netwerk staat er dus nergens tussen als je naar boven scrolled?

Zo nee, dan heb je een vreemd/interessant probleem te pakken zeg.
Router al eens uit/aan gezet om te kijken of dat mogelijk helpt?
Laptop er naast gehouden en nog niks?

Benieuwd of anderen goede ideeën hebben wat dit zou kunnen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 25-01-2011 01:17 . Reden: sandz wees mij op iets... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-11-2024
Ultraman schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:22:
Jouw netwerk staat er dus nergens tussen als je naar boven scrolled?

Zo nee, dan heb je een vreemd/interessant probleem te pakken zeg.
Router al eens aan/uit gezet om te kijken of dat mogelijk helpt?
Laptop er naast gehouden en nog niks?

Benieuwd of anderen goede ideeën hebben wat dit zou kunnen zijn.
Een beetje flauw, maar "Router al eens aan/uit gezet om te kijken of dat mogelijk helpt?" zou betekenen dat z'n router uit staat.
No pun intended. Gezien de voortreffelijke info hier;
Ultraman in "[UBUNTU] Geen internet...."

[ Voor 8% gewijzigd door sandz op 24-01-2011 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

sandz schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:36:
[...]

Een beetje flauw, maar "Router al eens aan/uit gezet om te kijken of dat mogelijk helpt?" zou betekenen dat z'n router uit staat.
No pun intended. Gezien de voortreffelijke info hier;
Ultraman in "[UBUNTU] Geen internet...."
Beh. Maar je hebt gelijk, dat moet uit/aan zijn ;)
Resultaat van de hele dag al zitten studeren en het destijds al over elven geweest zijn.
Ben nu weer bij met mijn planning om qua het lezen van papers, dus uh... nighty night. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Geen laptop, wel iPod en telefoon(Nokia n85, gammel dingetje) die hadden beiden gewoon goed internet. Ik zal vanmiddag Ubuntu maar eens opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Reinstall gaat je niet helpen, het is geen windows ;).
Ik krijg een beetje het idee dat je WLAN driver gewoon in het verkeerde frequentiebereik zit te scannen. Kan je de output van "dmesg" eens ergens in een pastebin neergooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Reinstall heeft inderdaad niet geholpen. Ik denk niet dat hij in het verkeerde frequentiebereik scant, aangezien mijn buurman's wifi dezelfde frequentie heeft:D(overigens, die is volgens uitlezingsapparatuur 2.476GHz) Ik ga nu dmesg doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Er kwam een hele waslijst uit van ongeveer alles wat om mijn computer heen staat, maar dit lijkt mij het belangrijkste:
code:
1
2
3
4
5
6
[    7.713628]     (start_freq - end_freq @ bandwidth), (max_antenna_gain, max_eirp)
[    7.713632]     (2402000 KHz - 2472000 KHz @ 40000 KHz), (300 mBi, 2000 mBm)
[    7.713635]     (2457000 KHz - 2482000 KHz @ 20000 KHz), (300 mBi, 2000 mBm)
[    7.713638]     (2474000 KHz - 2494000 KHz @ 20000 KHz), (300 mBi, 2000 mBm)
[    7.713641]     (5170000 KHz - 5250000 KHz @ 40000 KHz), (300 mBi, 2000 mBm)
[    7.713644]     (5735000 KHz - 5835000 KHz @ 40000 KHz), (300 mBi, 2000 mBm)

Als dit te weinig info is, zeg het maar.

EDIT: /me Beatboxx komt er net achter dat hij zijn vorige post had moeten editten, excuses :X

[ Voor 7% gewijzigd door Beatboxx op 25-01-2011 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxavier
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:13
Ik denk dat je wireless driver je netwerk niet kan vinden omdat het op de verkeerde channel verstuurd wordt. Hier een linkje hoe je dat in windows kan veranderen: http://www.helium.com/items/1295476-wifi-channel-change

Verander het dan naar een nummer tussen de 1 en 11.

In Europa zijn namelijk de channels 1 t/m 13 in gebruik, terwijl in de VS alleen maar 1 t/m 11 gebruikt mogen worden. Het zou dus misschien kunnen dat de drivers voor je wifi-kaart 12 en 13 (en 14) niet ondersteunt.

//edit:
Als je toevallig een android-telefoon hebt kan je met de app wifi manager zien op wel channel welk netwerk zit, zonder te hoeven rebooten.

//edit2:
Heb je Ubuntu via de livecd geïnstalleerd? Kan je op die livecd wel je netwerk vinden?

[ Voor 20% gewijzigd door cxavier op 25-01-2011 16:45 ]

Knight who says 你

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
zoals hier verteld(plaatje) zit ik op kanaal 6

Ubuntu is via de live-cd geïnstalleerd, en de live-cd kan mijn netwerk niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mifa
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09-2024
Samenvattend

Goed:
- router staat aan
- router send ssid uit
- geen mac-filtering / iedereen mag connecten
- iemand anders kan wel verbinding maken met jouw router
- drivers lijken goed te zijn
- netwerkkaart ziet wel andere netwerken

Onbekend:
- Kun je ook verbinding maken met een ander netwerk ipv het netwerk alleen zien?
- Ook al op het netwerk icoontje geklikt en "verbinden met een verborgen draadloos netwerk" geprobeerd?

Voor mij onbekend:
Als een netwerkkaart alleen wep zou ondersteunen, kan hij dan een netwerk zien dat met wpa-psk is beveiligd?
Zo nee, ondersteunt jouw netwerkkaart wpa-psk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jrs77
Ok ik denk dat ik misschien weet wat het is:

Zie deze thread: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1387583&page=2

Volgens die thread is er dus toch iets mis met de rt2500 driver in linux. Probleem doet zich alleen voor als je TKIP en AES tegelijkertijd gebruikt op je wireless router. Aan jouw screenshot te zien doe je dat nu.

Stel je wireless router eens in op alleen AES encryptie, zou leuk zijn als dat de fix is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Beatboxx schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:02:
Reinstall heeft inderdaad niet geholpen. Ik denk niet dat hij in het verkeerde frequentiebereik scant, aangezien mijn buurman's wifi dezelfde frequentie heeft:D(overigens, die is volgens uitlezingsapparatuur 2.476GHz) Ik ga nu dmesg doen
Buurman op dezelfde frequentie? Dan zou hij dus op hetzelfde kanaal zitten.

Misschien interessant om jouw router eens van kanaal te veranderen, want 2 routers bij elkaar in de buurt op hetzelfde kanaal is niet handig.
Veel routers staat default op "Auto", wat in moet houden dat ze zouden scannen, maar veel modellen pakken alsnog heel vaak doodleuk kanaal 6 of 11, dus als je 1 of 8 pakt zit je vaak al best goed. Maar scan voor de zekerheid even de WiFi kanalen af. Daar zijn allerlei tooltjes voor verkrijgbaar. Onder Windows heb je inSSIDer die er handig voor is, op Android Wifi Analyser en onder Linux kun je het gewoon met de wireless tools en als het grafisch moet gewoon even zoeken, vind je vast wel wat.

[Edit]Leest net het TKIP/AES combinatie verhaal.
Probeer dat eerst maar, dat is namelijk te onderbouwen.
Is volgens mij de default van SpeedTouch modems om zowel TKIP als AES beiden te doen.
Als je apparatuur het ondersteunt zou ik eens puur WPA2 AES instellen, en anders gewoon de meest krachtige variant pakken die je apparatuur nog ondersteunt.

[ Voor 14% gewijzigd door Ultraman op 26-01-2011 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Mijn buurman zit op kanaal 11, ik op kanaal 6. Het overlapt elkaar niet

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2gv0db9.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Beatboxx schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:02:
Ik denk niet dat hij in het verkeerde frequentiebereik scant, aangezien mijn buurman's wifi dezelfde frequentie heeft:D(overigens, die is volgens uitlezingsapparatuur 2.476GHz)
Komt dan te vervallen. Want dan zit je op een iets andere frequentie ;)

Maar de opmerking van jrs77 is nu erg interessant om te proberen. Zou goed kunnen dat dat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Helaas krijg ik met geen mogelijkheid de instellingen van het netwerk op alleen AES of TKIP... Die instelling is er praktisch niet. Als ik de codering naar WEP doe, gaat die automatisch terug naar WPA, dus dat is een beetje vreemd.... Echter komt er hoogstwaarschijnlijk een nieuwe router+120Mb internet, dus misschien is die router wel lief;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik ga een schop doen:D
Pagina: 1