Ik zie dat je het programma Terminal met wat hulp gevonden hebt. Zeg nou zelf: Kon je dat zelf niet vinden of uitvinden wat ik mogelijk bedoelde?

Zo'n terminal lijkt voor jouw ogen misschien een blik in het verleden, maar in Linux is kan het je strijdmakker in donkere dagen zijn. Wees niet bang voor de Terminal of beter gezegd: de "command line". Het is een heel handig stuk gereedschap waar je onder Linux een hoop mee kunt. Van je dagelijke werkjes tot het uitpluizen van wat er zich afspeelt in de krochten van je systeem. Daarnaast is het een stuk gereedschap dat vrij universeel is voor alle Linux (en UNIX achtige) machines, dus overal bruikbaar!
Bottom line: Wees niet bang voor dat ding en besef dat hij erg handig kan zijn, zeker in deze gevallen.
Aha, de RT2500 dus. Die ken ik wel, want heb er zelf ook eentje in een PCMCIA kaartje voor mijn oude laptop. Die van mij is een beetje zo-zo, bereik is niet geweldig, maar als hij het doet dan doet hij het.
Wordt wel native ondersteunt in Linux vanuit het rt2x00 project, die drivers zitten in de kernel. Even de projectpagina gechecked en dat lijkt nog steeds het geval. Bovendien staat je kaartje in deze lijst:
http://rt2x00.serialmonke...index.php/Hardware#rt2500
Vreemd dat je je netwerk dan niet ziet in de NetworkManager.
Misschien heeft dit te maken met een regio-instelling of toch iets anders?
Iemand andere ideeën?
Laten we maar eens beginnen met te kijken of de juiste driver(s) is ingeladen. Volgens mij heet de module die we zoeken "rt2500pci".
Dat kan wederom het beste vanuit de Terminal, want dat is je trouwste werkpaard. Geeft het volgende wat nuttigs terug?
Dit zou een lijstje terug moeten geven met hits. Dit commando roept "lsmod" aan, welke een (lange) lijst met alle geladen modules teruggeeft. Vervolgens geeft lsmod zijn uitvoer, middels het "pijpje" ( "|", Shift-Backslash) aan 'grep'. Grep kijkt in het lijstje en zoekt of "rt2500" voorkomt en geeft de positieve resultaten terug.
Voorbeeld: In mijn geval met de 'ath9k' driver, is dit wat ik zie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| stefan@aether ~ $ lsmod | grep -i "ath9k"
ath9k 80552 0
mac80211 196095 1 ath9k
ath9k_common 3624 1 ath9k
ath9k_hw 289629 2 ath9k,ath9k_common
ath 8822 2 ath9k,ath9k_hw
cfg80211 143238 3 ath9k,mac80211,ath
led_class 2331 3 sdhci,acer_wmi,ath9k |
Een lijstje van hits op "atk9k". De module zelf en andere modules die er mee communiceren of gebruik van maken.
Zie jij ook iets dergelijks, maar dan met 'rt2500' verschijnen?
Zo nee, dan kun je het nog eens proberen zonder de '2500'. Dat wordt dan
Maar krijg je nuttige uitvoer, laat dat dan even weten en zet die eventueel ook even hier neer. Dit zou aangeven dat de juiste driver in ieder geval geladen is.
Krijg je geen nuttige uitvoer, wil je dan eens gewoon
doen en de uitvoer hier plaatsen?
Want dan is er wat anders aan de hand...
Zoek ook eens of je problemen tegenkomt, bijvoorbeeld op Ubuntu Forums, met de combinatie "rt2500" en Ubuntu 10.10. Misschien vind je wel wat interessants.
Een volgende stap zou zijn om te kijken of je netwerk wel buiten NetworkManager gevonden wordt, omdat ik vermoed dat de rt2500 drivers prima geladen worden. Je vind immers netwerken (van je buren) en de rt2500 drivers zitten in de kernel en zijn best goed vziw.
In een Terminal:
Of indien dat niet werkt:
code:
1
| sudo iwlist wlan0 scanning |
Zou wat nuttige uitvoer kunnen geven waarin je beschikbare netwerken kunt zien. Zoek naar de ESSID velden in de uitvoer.
Leertip: probeer hier ook "grep -i" toe te passen middels het truukje met de pijp | door op "ESSID" te filteren
[Edit]
jrs77 denkt hieronder hetzelfde zo te zien, mooi.

Tip om het scan commando ter herhalen is idd een goede.
En maar even 'sudo' toegevoegd
[
Voor 10% gewijzigd door
Ultraman op 24-01-2011 20:50
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.