Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-11 14:33
Ik zal mijn probleem even voorleggen,

ik ben sinds midden 2004 werkzaam bij een banketbakkerij als bijbaan. In den beginne via tempo team, toen 3 maanden contracten en sinds april 2008 met een vast contract voor 24 uur in de maand.
Nu heb ik altijd op zondagavond gewerkt en daar is dat contract ook voor opgesteld, echter is dit niet zwart op wit op mijn contract leesbaar. Nu is mijn leidinggevende echter van plan om het zondagavond-poets werk uit te gaan besteden aan een extern bedrijf en daarbij komt mijn functie op zondagavond dus te vervallen. Om mijn contracturen dan toch nog te maken dien ik dan door de week te komen werken, wat lastig/niet te combineren is met mijn studie. Gezien ik al 5 jaar consequent op zondag daar werk vroeg ik me af of ze dit zomaar kunnen maken, want hoewel het niet zwart op wit staat, kan ik me toch voorstellen dat je niet zomaar iemands werkrooster totaal om mag gooien na 5 jaar dienstverband, maar een juridische basis daarvoor heb ik niet.
Gezien het plan een dezer dagen aan de OR wordt voorgesteld zou ik het liefst met een goed opgebouwde redenering willen komen waarom ze mij dus niet zomaar van de zondag af mogen halen, maar ik vraag me af of dat mogelijk is.

Heeft iemand verstand van arbeidsrecht en heeft die misschien wat tips om mij te helpen met deze situatie.
Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Bastard op 24-01-2011 13:09 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:56

D4NG3R

kiwi

:)

het staat niet op papier dat je zondag werkt: Dus ja, ze mogen je zondag het werk ontzeggen. Wat ze echter niet mogen doen, is zonder jouw toestemming je maar doordeweeks inroosteren.

Mij lijkt het het makkelijkst om gewoon in overleg te gaan, aangeven dat je de baan graag wilt behouden. maar dat extra uren doordeweeks eigenlijk geen optie zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

In hoofdstuk 4 van de arbeidstijdenwet, staat dat hij rekening met je situatie moet houden.

http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_24-01-2011.

Een werkgever mag met zwaarwegende belangen de tijden wel aanpassen.

Maar goed het beste is wel om contact op te nemen met

http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx of een ander daarin gelijkgestelde organisatie.

Als je rechtsbijstand verzekering hebt zou ik je aanraden eerst daarmee contact te zoeken.
Elke specifieke situatie verreist weer een andere oplossing namelijk.

/edit: ook al staat het niet in je contract betekent het niet dat ze het zomaar aan mogen passen, zeker niet als het al 5 jaar aan de gang is op deze manier, mondelinge overeenkomsten zijn ook bindend.

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy55 op 24-01-2011 13:25 ]

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:49
Het hoeft dus niet op papier te staan. Als je langer dan drie maanden consequent dezelfde diensten draaien (laat staan vijf jaar), dan kan je daar rechten aan ontlenen en is aannemelijk dat er een vaste afspraak ligt voor de zondag.

Wat mag en wat gebeurd verschild nog wel eens van elkaar. Geef duidelijk (en rustig) aan bij je leidinggevende dat je je beroept op 't huidige rooster als vaste afspraak en dat het voorgestelde rooster je in de problemen komt met je opleiding.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 16:20
In Nederland is het iets moeilijk om iemand te ontslaan als in België. Maar wat houdt de werkgever hier tegen?

Als door outsourcing een functie komt te vervallen zie ik geen enkele reden waarom de werknemer in dienst moet blijven.
Werkgever kan natuurlijk nog wel een effort doen om de werknemer een andere functie/taak te geven, maar dat houdt natuurlijk op zo gauw de werknemer niet mee wilt.

• Bastard
In ieder geval bedankt voor de tips, maar dan wordt het waarschijnlijk of solliciteren, of ruzie schoppen bij mijn huidige werkgever, geen van beide zaken die ik echt met plezier doe. Ik heb 'm een mailtje gestuurd met mijn mening hierover en wat redenen om af te zien van outsourcing en dan maar hopen dat we het op kunnen lossen zodat iedereen hier goed uit komt.

mvg, joost

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:35

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je hoeft dan ook helemaal geen ruzie te zoeken. Zoals PROnline aangeeft, je kunt je gewoon beroepen op je huidige rooster als vaste afspraak en dat je doordeweeks niet kunt werken. Als je werkgever niets in de weekenden kan/wil regelen, dan zal hij je contract moeten ontbinden.

Rail Away!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:25
chime schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:55:
Als door outsourcing een functie komt te vervallen zie ik geen enkele reden waarom de werknemer in dienst moet blijven.
Het werk blijft toch gewoon bestaan, geldt dan niet het principe "mens volgt werk" dus moet hij door het outsourcingbedrijf worden overgenomen?

[ Voor 8% gewijzigd door kwiebus op 30-01-2011 11:07 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Het is in elk geval een gebruikelijke constructie.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-11 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

chime schreef op maandag 24 januari 2011 @ 14:55:
In Nederland is het iets moeilijk om iemand te ontslaan als in België. Maar wat houdt de werkgever hier tegen?

Omdat je in Nederland niet zomaar ontslagen mag worden als je contract nog loopt. Daar zal je toch echt toestemming van het UWV voor moeten hebben als werkgever en die pikken de reden 'weg want outsourcen' echt niet.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het is natuurlijk ook niet zo dat je werkgever verplicht is je tot je pensioen op zondag te laten werken. Dit soort dingen gaan meestal in overleg, uit je startpost lees ik daar weinig over, maar ook niet dat je werkgever je verplicht op een bepaalde dag in de week te werken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:03
Het is natuurlijk (binnen redelijke grenzen) aan een werkgever hoe hij zijn bedrijf en werkzaamheden wil organiseren. Outsourcen kan daarbij horen. Daarbij is het meestal wel gebruikelijk dat de werknemers mee verhuizen. Echter, als werknemer en werkgever daarbij niet tot een goede invulling kunnen komen dan opent dat m.i. de weg naar het ontbinden van de arbeidsovereenkomst.

Misschien dat er een soort van overgangsregeling getroffen kan worden. Ik kan mij echter voorstellen dat de werkgever het liever direct afhandelt met een paar maandsalarissen.

Voor de onderhandelingspositie maakt het nogal uit of je een eenling bent of dat hetzelfde issue voor een flinke groep speelt.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Volgens mij geeft de werkgever in overleg de optie voor een andere dag (zo lees ik het), het is dus geen ontslag of ontbinding van de overeenkomst vanuit de werkgever. Een beetje flexibiliteit mag toch ook wel verwacht worden van de werknemer? Als hij verhuist naar een ander pand dan moet je ook je routines omgooien.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Bastard
Flexibiliteit is niet het enige probleem, het probleem is ook dat ik er in salaris significant op achteruit ga, op zondag krijg je via de cao 100% toeslag, op vrijdagavond is dat slechts 34%, Voor een gelijk bruto salaris moet ik dus anderhalf keer zoveel werken. Voor de onderhandelingspositie, het gaat alleen om mij en een collega met een jaarcontract, maar zijn contract wordt waarschijnlijk niet verlengd. Ontbinden van het contract ben ik ook niet bij gebaat, omdat ik over ongeveer een jaar begin met stage lopen en daarna afstuderen, in die tijd zou ik het liefst nog gewoon blijven werken. Verder heb ik gewoon met die 34% toeslag ook een goed salaris (12.50 bruto zonder toeslag, dus bijna 17 met), wat ik alleen ergens anders ga halen als ik werk doe waar ik wat met mijn hersenen mag doen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Onaangekondig omgooien zal niet zomaar toegestaan worden, maar als ze jou een maand van te voren vertellen dat ze je anders gaan inroosteren dan mag dat idd zomaar.
Wellicht lullig voor jou, het is altijd erg leuk geweest voor je dat je door die toeslagen zo goed verdiende, maar dat waren extras bovenop een "normale" functie die dus zomaar weg kunnen vallen. Dat had je kunnen weten dat zoiets ooit zou kunnen gebeuren. Jouw "fout" (al is dat erg zwaar gesteld) is dat je uitgaat van een salaris inclusief vaste toeslag(en), terwijl die dus niet vast blijken te zijn.

Ik zie op je profiel dat je 25 / 26 bent en nog studeert. Zoek iets waar je idd iets met je hersenpan kunt doen, desnoods idd via een uitzendbureau. Lullig voor je, maar ook jij wordt nu een beetje slachtoffer van de crisis. Dat externe bedrijf is namelijk zeker wel goedkoper, omdat die zonder zondagstoeslagen werken. Schoonmaak CAO ipv bakkers-CAO ;)

Enige positie voor jou om te onderhandelen is gewoon reeel blijven. Je baas is een dief van zijn eigen portemonee als ie dat externe bedrijf niet inhuurt, en van jouw portemonnee als ie het wel doet. Als jij hem was, wat zou jij doen? ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 13:43
Je bent tegenwoordig gewoon een nummertje in het bedrijf, niet meer niet minder. Helaas. Je bent te duur vanwege je toeslag zoals je zelf zegt dus flikkeren ze je eruit. Proberen ze je nog om te roosteren zodat ze onder het ontslagrecht uitkomen, maar daar zou ik niet intrappen. Helaas voor jou, maar zo werken bedrijven tegenwoordig. Ik kan me wel voorstellen dat het wat moeilijker wordt om een bijbaantje te vinden voor iemand van 26jaar...maar goed, uitzendburos genoeg.

Hoi

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Een hoop tegenstrijdigheden in dit topic, maar vooral een hoop bullshit.

Een rooster omgooien mag niet zomaar als je voor een x tijd gewerkt hebt op die dag. Anders is er ook geen versoepeling nodig van het ontslagrecht, dan zeg je gewoon dat iemand elke nacht moet gaan werken. Nee dat kan (Gelukkig) niet zo maar in Nederland iig. Het beste is om even je rechtsbijstand in te schakelen.

[ Voor 32% gewijzigd door RedHat op 01-02-2011 20:10 ]

• Bastard
bedankt voor de tip, ik heb maar contact gezocht met een vriendin die advocaat is en afgestudeerd is in arbeidsrecht. In principe was mijn baas op de hoogte van mijn andere taken(school dus) en hij zal daar bij het inplannen van mijn rooster rekening mee moeten houden. Ik zal aan de andere kant weer rekening moeten houden met zijn problemen (aankomende ploegendienst, outsourcing). Dus wat er nu op tafel ligt hoef ik niet te accepteren omdat het geen rekening houd met mijn studie, aan de andere kant is vasthouden aan het rooster zoals het nu is niet haalbaar omdat dat voor hem ook lastig wordt. Er moet dus ergens een compromis te maken zijn, en daar ga ik nu voor.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
En met wat geld per direct weg? Dan kun je misschien werk zoeken dat meer bij je studie past om zodoende ook je cv verder op te bouwen.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De kantonrechtersformule voor ontslagvergoedingen is niet erg aantrekkelijk voor een jonge kerel die een jaar of zes bij dezelfde baas heeft gewerkt. Even uit mijn hoofd is het voor onder de 35 jaar
code:
1
2
A * B * C
dienstjaren * laatstverdiende brutoloon * 0,5 (geldende correctiefactor voor leeftijdsgroep)

Dat geldt natuurlijk alleen bij gedwongen ontslag.

• Roenie
  • Niet online
De kantonrechter is dan ook nog niet in zicht :) als je werkgever je echt kwijt wil kun je misschien iets onderhandelen. Probleem is natuurlijk wel dat een baan in je vakgebied op zondag lastig wordt. Kom je toch weer uit op schoonmaakwerk of een winkel.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Natuurlijk is het niet zover dat de rechter eraan te pas komt, maar dat geeft iig de bovengrens van je mogelijkheden aan ;)

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-11 12:39
Er is een vrij harde verplichting / regel in Nederland, dat bij outsourcing geldt "man volgt werk". Dus als het werk uitbesteed wordt, gaat (in principe) de medewerker mee!

Met wat googlen op 'man volgt werk' moet je veel meer informatie kunnen vinden. Tevens is het goed om contact te zoeken met de OR (voor zover zij geen contact met jou zoeken). Ook de OR zal hier in principe naar (moeten) kijken; zowel de gevolgen voor het bedrijf, als de gevolgen voor de medewerker spelen een rol in hun besluitvorming.

Tenslotte geldt ook nog bij zo'n overgang dat de arbeidsvoorwaarden 'gelijkwaardig' dienen te blijven. Da's dus niet hetzelfde als 'gelijk' (kan vaak niet eens als je naar een andere CAO overgaat), maar wel 'van gelijke waarde'.

/edit: de titel "conflict over werk" gaat ook al vrij ver. Een conflict heb je volgens mij nog niet; er lijkt wel sprake van voorgenomen plannen, waar jij niet direct blij van zou worden. Da's iets heel anders, en biedt nog voldoende ruimte om in gezamenlijk, goed overleg met je baas tot een oplossing te komen.

[ Voor 17% gewijzigd door BartS12 op 09-02-2011 17:15 ]

• Roenie
  • Niet online
Edmin schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 17:00:
Natuurlijk is het niet zover dat de rechter eraan te pas komt, maar dat geeft iig de bovengrens van je mogelijkheden aan ;)
Dat ligt eraan hoe graag je werkgever je weg wil hebben (en hoelang je contract nog duurt natuurlijk). Het is geen wet van meden en perzen. Zo kreeg ik in plaats van de 8 maanden volgens de kantonrechtersformule, bijna 22 maanden mee.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat klopt, de kantonrechter heeft de vrijheid om die laatste factor, de C, te wijzigen. Kan zelfs op nul worden gezet. Als hij, zoals in jouw geval, de factor op 2,5 (?) zet, dan heeft je oude werkgever het wel heel erg bont gemaakt.

• Roenie
  • Niet online
Edmin schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 18:37:
Dat klopt, de kantonrechter heeft de vrijheid om die laatste factor, de C, te wijzigen. Kan zelfs op nul worden gezet. Als hij, zoals in jouw geval, de factor op 2,5 (?) zet, dan heeft je oude werkgever het wel heel erg bont gemaakt.
Nee hoor, de rechter is daar helemaal niet aan te pas gekomen. Dit was een overeenkomst tussen de werkgever en mij :)

Nu zal het niet zo extreem zijn in het geval van de TS, maar ik bedoel alleen maar dat je kunt kijken of er iets te regelen is als je er niet uit komt om op zondag of een andere dag die je wilt te werken.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Een werkgever heeft er ten slotte ook nog baat bij om het niet tot aan de rechter te laten komen. Zeker in geval van TS kan ik me best voorstellen dat het goedkoperis om om TS 10x z'n maandsalaris mee te geven, ipv via de rechter ontbinding te vorderen (advocaten zijn duur ;) )

24 uur in de maand zal geen duizenden euro's opleveren, dus dat kan wellicht nog wel uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Ardana op 09-02-2011 22:42 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Nou ja, 10 maanden is 240 uur, dat gaat de duizend euro ruim te boven. Maar de rompslomp van een ontslagprocedure is niet alleen financieel, het kost ook tijd van medewerkers. Dus een snelle procedure hoeft niet eens goedkoper te zijn dan een advocaat.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Roenie
  • Niet online
MSalters schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 16:53:
Nou ja, 10 maanden is 240 uur, dat gaat de duizend euro ruim te boven. Maar de rompslomp van een ontslagprocedure is niet alleen financieel, het kost ook tijd van medewerkers. Dus een snelle procedure hoeft niet eens goedkoper te zijn dan een advocaat.
Bij een ontbindingsovereenkomst waarvoor beiden tekenen heb je toch geen rompslomp :? vroeger had je dan een toneelstuk bij de rechter, maar dat hoeft ook niet meer.
Pagina: 1