Digitale Compact camera voor binnen en bij zeer slecht licht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een digitale compact camera welke zeer goed werkt
bij foto's binnen en bij slecht licht. Alles moet op de automatisch stand.

Dit is voor mijn werk waarbij wij foto's maken in loodsen welke slecht verlicht zijn
en de foto's zeer goed moeten zijn (goed verlicht en scherp).

Budget: tot 1.000 euro
Print kwaliteit: A4
Gewicht: bij voorkeur zo licht mogelijk
Grootte: bij voorkeur zo klein mogelijk

Voorop staat dat de foto's zeer goed moeten zijn en alle instellingen automatisch moeten gaan.
bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:08

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat had je zelf al bedacht/gevonden?

Mijn eerste gedachte is om te denken aan een flitser (extra) of een andere lichtbron. Daarbij, hoeveel foto's worden er gemaakt voordat het geheugen vol mag zijn (en in welke resolutie/format)?

A4-kwaliteit? Ik kan ook 4 pixels goed op A4 printen dus je zelf echt wel iets meer info (en inzet) moeten geven.

[ Voor 0% gewijzigd door MAX3400 op 24-01-2011 09:53 . Reden: Grammar... ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:11

Chiron

Moderator Discord
Foto's in loodsen? Als je onderwerp niet beweegt koop er dan een statief bij :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:50

Sjaak_Afhaak

Bleh!

precies, een statief + bijna elke camera is hier een veel betere optie.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Er is geen compact die goed genoeg flitst om een loods te pakken. Dus idd statief, (mogelijk losse flitser als er bewegend beeld is) en een speigelreflex.

Is er echter 1 probleem ; niet licht en niet klein, maar wel zeer goede foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:56
Je vraagt imho om ervaringen van mensen of dit met een camera te doen is.
En dan nog welke simpel door iedere noob te bedienen is?
Test wat camera's ( die je via een internetwinkel binnen een week terug kan sturen) en je weet meer voor je specifieke ruimtes.
Was er hier wat te vinden?

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het aantal foto's is maximaal 200 en het formaat moet dusdanig zijn dat de foto haarscherp op een A4 geprint kan worden.

Statief is geen optie, medewerkers lopen regelmatig heen en weer en reizen tussen locaties

Ik heb net gezocht em kwam uit bij: Canon S95, Canon SX13, Panasonic Lumix DMC-LX5
maar ik krijg geen goed beeld voor de eisen die wij hebben.

Dus alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Waarom is een statief geen optie dan? Een fatsoenlijk statief weegt niks.

Er zit geen enorm verschil in lichtgevoeligheid van compacts. Als er ergens geen tot weinig licht is, moet je of gaan flitsen, of een statief gebruiken als de zaken die gefotografeerd worden niet bewegen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Als lichtgevoeligheid belangrijk is dan moet je een zo laag mogelijk aantal megapixels hebben i.v.m. ruis bij de hogere ASA's. 6 megapixels is genoeg voor A4 formaat. Met deze informatie zou je al genoeg camera's moeten kunnen vinden. Wat heb je al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:56
Zet bij je eisen ook even of het overzichtfoto's moeten zijn, of details van een collie of onderdeel.
Hoeveel meter afstand tot onderwerp?

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Statief is geen optie, medewerkers lopen regelmatig heen en weer en reizen tussen locaties
Mijn statief weeg 500 gram.
Lijkt me toch niet zo een probleem.
Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De advanced compacts van nu zijn juist op het gebied van lichtgevoeligheid een stuk beter dan die van het middensegment met enkel auto-instellingen.

Met de nieuwe compacts die John opnoemt in zijn post kan je wel degelijk aardige foto's maken met weinig licht. Hoewel je dan wel wat ruis krijgt maar dat valt te overzien. Echter MOET je wel zelf de instellingen regelen. Dat kost je misschien 10 min aan lezen en uitproberen. Alleen ik vermoed dat iedereen de camera moet kunnen bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:22
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 09:46:
Ik ben op zoek naar een digitale compact camera welke zeer goed werkt
bij foto's binnen en bij slecht licht. Alles moet op de automatisch stand.

Dit is voor mijn werk waarbij wij foto's maken in loodsen welke slecht verlicht zijn
en de foto's zeer goed moeten zijn (goed verlicht en scherp).

Budget: tot 1.000 euro
Print kwaliteit: A4
Gewicht: bij voorkeur zo licht mogelijk
Grootte: bij voorkeur zo klein mogelijk

Voorop staat dat de foto's zeer goed moeten zijn en alle instellingen automatisch moeten gaan.
bvd.
Je eisen zijn onmogelijk te combineren.

Je wil datgene waar een (semi-)professionele fotograaf met redelijke kennis van fotografie een dure DSRL en statief (en eventueel meerdere filtsers) voor nodig heeft, door iemand zonder enige kennis laten doen met een compact cameraatje.

Jij hebt het over een loods, dan neem ik aan dat het om ruimtes met afmetingen van tientallen meters gaat. Flitsen met een compact cameraatje heeft dan geen zin. De flits gaat verloren in de ruimte waardoor je de voorgrond licht hebt, en op de achtergrond alles onzichtbaar is. Wil je flitsen heb je meerdere zware flitsers en veel tijd nodig.

Je bent dus afhankelijke van het beschikbare licht, dit betekend lange sluitertijden, dus moet je toestel stabiel zijn.

Zoals iedereen al adviseert is een statief de enige oplossing, en dan voldoet bijna iedere camera. Een statief hoeft niet groot en zwaar te zijn, met een 1-been statief kom je al een heel eind. Het is niet perfect, maar het is beter dan niets. En zo’n ding past al in een normaal attaché koffertje.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 13:37
Is een 'EVIL' camera geen optie? Sony Nex, of Olympus pen.

Grotere sensor, dus beter in donkere omstandigheden, en uit eigen ervaring weet ik dat de automatische mode van de Nex vrij goed werkt.

Maar, mij is niet duidelijk wat er op de foto gezet moet worden, en dan is het lastig om goed onderbouwd advies te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
Als ik je eisen zo lees, kom ik uit op een Sony Nex of Olympes PEN met een compacte pancake lens. Doe daar eventueel een losse flitser bij, voor als het echt nodig is. Je hebt 1000euro te besteden, dus dat moet lukken.

Edit: spuit 11...

[ Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 24-01-2011 11:06 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het zijn fruit producten welke closeup of op afstand (volle pallets op 5 meter) gefotografeerd moeten worden/

Ik denk dat het toch een Canon PS S 95 wordt,
lekker klein, licht gewicht en toch goede lichtvoeligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Aangezien die niet bewegen; neem AJB gewoon een statief. Die dingen wegen niks en je resultaat is daar veel meer van afhankelijk dan van welke camera je koopt. Uit de hand gaat het geheid onscherp zijn.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verwijderd schreef op maandag 24 januari 2011 @ 11:33:
het zijn fruit producten welke closeup of op afstand (volle pallets op 5 meter) gefotografeerd moeten worden/

Lichtgevoelig wil niet meteen zeggen dat de foto's mooi zijn bij slecht licht. Dergelijke compactcamera's produceren nogal veel ruis bij hoge iso-waardes. Verder is het een goede compactcamera, dus daar valt weinig op aan te merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Dus dood, dus statief. Punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:11

Chiron

Moderator Discord
Als portabiliteit echt een probleem is zou je het zelfs nog met een gorillapod af kunnen, maar een statief voor een compactcamera is al niet echt groot. :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021

Op een meter of 5 afstand kan je nog wel flitsen. Ik zou gewoon eens zo'n S95 bestellen en proberen, denk dat dat sowieso je beste optie is. (klein, automatisch, stabilisatie en zit in de topklasse van de compacts qua lichtgevoeligheid).

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Universal Creations schreef op maandag 24 januari 2011 @ 11:05:
Als ik je eisen zo lees, kom ik uit op een Sony Nex of Olympes PEN met een compacte pancake lens. Doe daar eventueel een losse flitser bij, voor als het echt nodig is. Je hebt 1000euro te besteden, dus dat moet lukken.

Edit: spuit 11...
Flitser zit er al bij;)

De NEX heeft een betere sensor dan de PEN, en heeft een maximale ISO van 12800(foto's blijven bij deze camera vrij van ruis op hoge ISO waarden). Heb zelf de NEX 3, en ben er erg tevreden over! Kan hem aanraden! Met een budget van 1000 kan je makkelijk de NEX 5 kopen, al vind ik dat zelf weggegooid geld. Voor 580 (ipv de 450 van NEX3), krijg je alleen een andere body, Full HD movie(ipv HD ready), en 7 fps (ipv 5 fps) als je snel schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Als het compacter moet dan een Sony NEX, kun je wellicht kijken naar de Samsung EX-1 of de Panasonic LX-5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:29
Ik sluit aan bij de nex-3 met 16mm 2.87 pancake lens en een (mini-)statiefje. Beter en compacter ga je niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik denk dat johnmak nu wel genoeg informatie heeft gekregen om zijn keuze te maken. Het lijkt erop dat hij blijft bij de S95. Tenzij johnmak nog wat vragen/opmerkingen heeft, lijkt het mij beter om niet nog meer meningen hier te dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Concreet heb je met deze set een compact toestel met lichtsterke lens (f/1,7) dat nog op ISO 3200 zeer bruikbare foto's maakt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Olympus PEN E-PL1+ M.ZD ED 14-42mm€ 409,-€ 409,-
1Panasonic Lumix G 20 mm / F1.7 ASPH.€ 332,-€ 332,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 741,-

Als je die hier bijv. vergelijkt met de Canon let dan op het verschil in pixel dichtheid. De Olympus E-PL1 heeft 5,1 MP per vierkante cm en de Canon PS S-95 een ruim 4 maal zo grote 23 MP/cm^2. Dat bepaalt voornamelijk hoe hoog je met de ISO kunt gaan en nog bruikbare foto's kunt krijgen

Hier een sample foto van de Olympus met de f/1,7 lens bij 3200 ISO.

Hou er wel rekening mee dat met zo'n lens en sensor de scherptediepte gering wordt en je moet letten op accurate scherpstelling. Dat is onvermijdelijk als je bij weinig licht goede foto's wilt maken zonder statief of extra belichting.

[ Voor 5% gewijzigd door CaptJackSparrow op 24-01-2011 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Indien TS er toch niet uit kan komen.. --> een review van de Sony NEX
http://www.dpreview.com/reviews/sonynex5nex3/page17.asp
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
OF een Canon G12 cq de Panasonic LX5 beiden iets grotere sensor en goed in weinig licht.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1