Lacie ethernet disk mini problemen

Pagina: 1
Acties:

• Alwinonline
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik ben het afgelopen weekend bij een kennis langs gegaan omdat hij wat problemen had mijn zijn netwerk thuis dat door een andere kennis was geinstalleerd. Het probleem is dat hij altijd gebruikt heeft gemaakt van een zogenaamd SONOS systeem om al zijn muziek in verschillende kamers van zijn huis te beluisteren. De muziek werd opgeslagen op een netwerk harde schijf namelijk een Lacie ethernet disk mini (link). Het probleem is nu dat de LACIE disk niet meer gezien kan worden door de software van SONOS (de zogenaamde sonos desktop controller) hij geeft aan dat de bestandslocatie niet gevonden kan worden. helaas heb ik het apparaat zelf niet geconfigureerd en ben ik er verder ook niet bekend mee maar wat ik kon zien in de router is dat het apparaat een IP adres heeft gekregen (192.168.1.106). De PC's in het netwerk hebben ook een ip in die range (192.168.1.1XX tot 15X). Ik kan vanaf alle computers in huis de LACIE wel pingen maar daar houd het ook mee op. Als ik de schijf wil benaderen via explorer kom ik er niet bij en ook via http kom ik niet bij de webinterface die er zou moeten zijn.

Wat heb ik zelf al geprobeerd:
  • Omdat ik niet bekend ben met het probleem heb ik al aardig wat afgezocht op het internet en heb ik de volgende dingen gedaan:
  • Router resetten
  • LACIE ethernet disk resetten naar fabrieks instellingen.
  • Aansluiten op een andere poort in de router
  • Op de website van LACIE heb ik de laatste software gedownload om een disk mee te configureren, helaas kon ook deze software geen disk vinden die aangesloten was op het netwerk.
  • LACIE IP configurator gedownload, deze kon ook geen disk vinden.
  • Alle oplossingen die op de LACIE website staan.
  • Ook heb ik de LACIE direct aangesloten op mijn laptop via een ethernet kabel, als ik dan de IP configurator draai geeft hij wel de melding dat hij de disk kan vinden alleen kan hij hem via de installatie software niet configureren omdat hij direct op mijn PC aangesloten is ipv op een router.
Er zit een USB 2.0 aansluiting op dus wat ik nog wil proberen is om de bestanden via usb er af te halen en dan het systeem een hardware matige reset te geven, alleen omdat deze disk fotos bevat die niet gebackupped zijn wil ik dit nu nog niet doen. Het probleem is echter alleen dat dit een gewone USB 2.0 aansluiting is zoals deze op je laptop te vinden is, ik heb geen idee hoe je deze eventueel op je laptop aan zou kunnen sluiten want ik heb nog nooit een kabel gezien met 2 van dit soort stekkers, deze is ook niet bij de LACIE geleverd.

Hebben jullie nog tips of ideeën die ik kan toepassen? mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

Groeten.

PS> ik zit nu zelf niet fysiek bij het apparaat dus kan nu niet van alles uit proberen, ik probeer hier een aantal oplossingen te verzamelen zodat ik dit later uit kan proberen zodra ik wel bij het systeem ben.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het is niet echt ongebruikelijk dat een Lacie uit het netwerk verdwijnt, helaas. Hoewel niet echt vast te stellen is of zo'n ding nou echt onbetrouwbaar is, tenslotte vind je alleen de probleemgevallen op internet, en niet de systemen die jaar in jaar uit trouw hun rondjes draaien.

Een fabrieksreset wil vaak wel helpen (als het ding niet gewoon dood is, natuurlijk, maar dat zal wel niet als hij een IP adres aanvraagt). Door een constructie met een layered filesysteem (ongeveer dezelfde truuk als een Linux Live CD gebruikt), kunnen echt alle wijzigingen, en uitsluitend de wijzigingen, die zijn aangebracht sinds fabriek worden gewist. Dus ook firmware updates zijn weer weg. By design zou hij geen gebruikersdata moeten wissen, maar ik kan me voorstellen dat je daar niet op vertrouwd.

Je zegt dat het een EdMini is met alleen een USB host aansluiting. Dat kan niet, de EdMini heeft alleen een device aansluiting. Ik denk dat het de EdMini home edition is. Er is nog een EdMini, de EdMini v2, die heeft allebei.
Je kunt geen verbinding leggen tussen een PC een een host aansluiting op een NAS! Probeer het niet, je kunt de zaak frituren. Wanneer het mogelijk toch een V2 blijkt te zijn, en hij heeft een device aansluiting, dan heb je er waarchijnlijk nog niets aan, de V2 (en ik denk ook de EdMini) heeft een interne USB netwerkkaart erop zitten, dus je PC krijgt gewoon een extra netwerkadapter erbij. Maar je hebt al vastgesteld dat je het systeem niet via netwerk kunt benaderen.

Ik denk dat de enige manier om de data eraf te krijgen is de schijf eruit halen, in een PC stoppen (of aansluiten met een USB-SATA convertor) (Een EdMini heeft trouwens een PATA disk), en die PC starten in Linux. Een Linux Live CD is prima.