Locatie bepalen in huis dmv bluetooth

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• rxr1991
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 18:02
Ik zit al tijdje met een idee alleen ik kan de juiste software er niet voor vinden om mijn eigen oplossing er voor te schrijven.

De bedoeling is dat op het moment dat ik mijn kamer verlaat er een aantal dingen gebeuren. Muziek op pauze, licht uit en beeldschermen uit. Nu heb ik dat allemaal al weten te realiseren (dmv klik aan klik uit systemen en dat aangestuurd via de pc) maar ik moet telkens nog op een knop drukken.

Nu leek mij het leuk om dat ook te automatiseren, puur voor de fun factor. Aangezien ik de telefoon toch altijd bij mij heb lijkt me dat leuk om het via bluetooth te realiseren.

Ik heb op dit moment de beschikking over 2 pc die altijd aan staan en die ik daar voor wil gebruiken. De een staat in de woonkamer en de andere op mijn eigen kamer. Door de signaal sterktes met elkaar te vergelijken wou ik een schatting maken als ik in mijn kamer ben, of niet en zodoende mijn overige activiteiten uit te voeren. Het probleem waar ik tegen aan loop is dat ik de signaal sterktes ten opzichte van mijn telefoon niet weet. Ik zoek dus iets waarmee ik dit kan uitlezen om dit zodoende in een database te zetten. Heeft iemand een creatieve idee om dit uit te lezen? Ik hoor graag van jullie.

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-11 16:24
Ik weet niet wel OS je gebruikt, maar op OSX is het een eitje: http://www.technocrat.ca/?p=44

Homey — Critics are those without skills to create.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bleutooth gpsontvanger mischien ? was was de nauwkerigheid 1-3 meter oid ?

Iperf

• rxr1991
Helaas gebruik ik geen OSX maar ik draai windows en linux. Alleen een oplossing zoals jij aandraagt is leuk maar ik zoek iets meer vrijheid.

Bij een tool zoals die van jouw hierboven zou het ook werken als ik bijvoorbeeld buiten langs de muur van mijn kamer loop. Ik ben dus echt opzoek naar de signaal sterktes zodat ik een goede bepaling van mijn locatie kan doen. Ik zoek dus een tool die deze waardes weg schrijft naar een temp bestand.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:32
Volgens mij is Bluetooth te sterk hiervoor, met dat voorbeeld wat je zelf geeft met de muur, misschien kun je beter iets met Line-of-sight technieken doen. Iets als infrarood bijv.

Of RFID, dan moet je al een stuk dichter bij een lezer zitten, en dan zou je de range misschien wel zo af kunnen regelen dat hij pas buiten je kamer buiten het bereik valt.

[ Voor 47% gewijzigd door ThinkPad op 24-01-2011 00:30 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Op Sourceforge: (Heb je sourcecode om evt. verder op te bouwen.)

http://sourceforge.net/projects/btprox/

En Wareseeker:

http://wareseeker.com/Sys...-lock-1.4.4.zip/37ca18712

En het hangt ook af van de Class van je BT device(s) op welke afstand het evt. werkt. Bij sommige apparaten is dat in te stellen.

[ Voor 44% gewijzigd door CaptJackSparrow op 24-01-2011 00:42 ]

• rxr1991
@CaptJackSparrow

Deze programma's doen op zich de truck wel alleen zijn ze voor mij niet zuiver genoeg. Want deze programma's meten maar vanaf 1 bron. Dus stel hij zou na een signaal sterkte van 70% procent uitschakelen, wat misschien wel overeen kan komen met bijvoorbeeld 4 a 5 meter. Dat zou betekenen dat als ik op buiten ben en ik loop langs mijn raam dat hij dus ook aan kan gaan. Omdat de richting in principe 360 graden is.

Daarom zoek ik puur de percentages omdat ik dit graag zelf wil gaan uitrekenen. Waarom zo moeilijk denken jullie misschien?

A) omdat het hoogstwaarschijnlijk kan
B) je zo niet per ongelijk alles aan laat staan als je naar buiten loopt voor je raam langs
C) In de toekomst leuke activiteiten bij het benaderen van de kamer

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-11 16:24
broekzak + raam of muur + bluetooth dongle gewikkeld in stof is echt te zwak dunkt me (:

Homey — Critics are those without skills to create.

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:30

ErikKo

Rippie

Misschien zou je kunnen kijken naar bewegingssensors?
De google "Home Automation Motion Sensor" lijkt veelbelovend.

Verwijderd

Even buiten het doosje gedacht:
je hebt voor honden een halsband met een zender/ontvanger.
In je tuin, of waar dan ook, staan zenders/ontvangers, zodra de halsband tussen twee van deze punten doorgaat begint de halsband te trillen/geeft een lichte schok.
Zou je een dergelijk systeem niet kunnen gebruiken?
Met bewegingssensoren kan iedereen het in/uitschakelen, niet handig als je beeldscherm uitgaat op het moment dat er iemand binnenkomt (of wel:P ), op deze manier vindt de schakeling alleen plaats als jij met het apparaatje door de deuropening gaat

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:22
gewoon RFID kan toch tot een meter of15 gaan ofzo?
1tje in je kamer net buiten de deur
en eentje aan de buitenkant van je kamer.

Afhankelijk van wanneer het iets detecteert aan of uit.

Voorbeeld:

Sensor in je kamer is Sensor 1, buiten je kamer is sensor 2.

Sensor 1 ziet RFID, Sensor 2 ziet RFID gevolg => muziek uit gaat weg uit kamer.
Sensor 2 ziet RFID, sensor 1 ziet RFID gevolg => muziek gaat aan je komt de kamer binnen.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Misschien denk ik te makkelijk, maar... kan je dit niet heel eenvoudig fixen door gewoon regelmatig een "hcitool scan" te doen? Dan zie je direct een lijst van alle bluetooth apparaten met zendvermogen :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:51
Wij hebben lokale locatiebepaling gemaakt op basis van 802.15.4 RF technieken, wat wel redelijk werkt als je wilt weten of een node 'in de buurt' is. In de buurt moet dan wel empirisch bepaald worden :)

Een implementatie bovenop 802.15.4 is Zigbee

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• rxr1991
Nou waar ik ook nog ever na zat te denken is wifi. Dan stel ik mijn telefoon in als wifi router en dan kan ik zo de signaal sterktes bepalen alleen vreet dit vrij veel van de batterij. Had dus niet mijn voorkeur.

RFID is volgens mij niet te doen. Vorig jaar ben ik met rfid readers aan het expirimenteren geweest en dat kaartje moest je vrij dicht bij de reader hebben. Dat zou dus betekenen dat je het kaartje uit je zak moet halen om hem er voor langs te houden. Dan werkt het knopje dan net zo goed.

Bluetooth valt op zich mee qua signaal sterkte. Ik moet het nog eens goed testen maar ik kon de laatste keer gewoon een gegevens overdracht starten door een muur heen. Ik zou nog wel eens even kijken als dat problematisch wordt als het door nog 2 muren heen moet.

Voor als nog lijkt me dit de beste oplossing vandaar dat ik dus de signaal sterktes wil uitlezen. hcitool zou ik vanavond eens even proberen. Kijken als dat werkt.

Verwijderd

Ik gebruik hetzelfde op mijn kamer. Ik gebruik hierbij echter geen Klik aan-klik uit systeem, maar x10. X10 gaat over het stroomnetwerk, net zoals bijvoorbeeld je ook netwerken over het stroomnetwerk kan laten gaan.

Ik maak gebruik van een computerinterface die het mogelijk maakt om signalen over het stroomnetwerk naam schakelelaars te sturen. Ook kan deze interface RF signalen ontvangen en omzetten naar signalen voor over het stroomnetwerk.

Ik heb een draadloze motionsensor die een RF signaal naar de interface stuurt, die vervolgens de schakelaars aan kan sturen. Hiermee is het mogelijk om apparatuur aan te sturen als ik bijvoorbeeld niet meer in mijn kamer ben.

Ik heb ook software geschreven waarmee ik mijn apperatuur (via de computerinterface) aan kan sturen. Hierdoor kan je ook bijvoorbeeld een webinterface maken waarmee je kan kijken of je lampen nog aan zijn en ze bijvoorbeeld remote uitzetten.

Het is trouwens best wel goedkoop om het te doen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld klik aan-klik uit systemen (+/- 100e)

Motion sensor
http://www.marmitek.com/n...s-en-controllers/ms13.php

Computer interface
http://www.marmitek.com/n...n-controllers/cm15pro.php

PS. Dit is niet echt een antwoord op je vraag. Want ik doe niks met bluetooth etc, maar het doet ongeveer hetzelfde.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2011 09:47 ]

• Gimmeabrake
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-10 23:51
rxr1991 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 09:30:
Nou waar ik ook nog ever na zat te denken is wifi. Dan stel ik mijn telefoon in als wifi router en dan kan ik zo de signaal sterktes bepalen alleen vreet dit vrij veel van de batterij. Had dus niet mijn voorkeur.
Je kunt natuurlijk ook vanuit de pc een netwerkverbinding(via Bluetooth of Wifi) intact houden die steeds checkt of er nog verbinding is en bij een x aantal timeouts alles afsluit.
RFID is volgens mij niet te doen. Vorig jaar ben ik met rfid readers aan het expirimenteren geweest en dat kaartje moest je vrij dicht bij de reader hebben. Dat zou dus betekenen dat je het kaartje uit je zak moet halen om hem er voor langs te houden. Dan werkt het knopje dan net zo goed.
Er is een groot verschil tussen passive en active RFID, google het maar eens :)

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-11 15:15
Heb ik ooit voor een schoolprojectje al eens gemaakt. Werkt prima met bluetooth, inderdaad door die twee machines met elkaar te laten praten en de gemeten bluetooth sterktes te vergelijken.

Volgens mij moet je op zoek naar hoe je de RSSI waarde kunt meten. Let wel op, deze is vendor specific, dus ik zou voor de zekerheid twee dezelfde bluetooth dongles gebruiken (zijn voor ongeveer 2 keer niks te koop op dealextreme, koop er meer dan 2 want ze willen nog wel eens DOA zijn)

Wij hebben destijds zelfs een music follow me systeem geimplementeerd hiermee. Als je van de ene naar de andere kamer liep ging de muziek "achter je aan" werkte bestwel cool (en niet veel later had je van Philips e.d. ook ineens producten op de markt die dat konden... wonder oh wonder)

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-11 13:31
gerrymeistah schreef op maandag 24 januari 2011 @ 09:57:
Je kunt natuurlijk ook vanuit de pc een netwerkverbinding(via Bluetooth of Wifi) intact houden die steeds checkt of er nog verbinding is en bij een x aantal timeouts alles afsluit.
Dit programmatje (bluetooth proximity lock) gebruik ik zelf ook om m'n pc te locken als m'n telefoon uit bereik valt. Misschien kun je de src ervan gebruiken om op ideeen te komen. Het is geschreven in .net

Mijn smarthome blog artikelen over: Thuisaccu | Dynamische energieprijzen | Watermeter

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:22

Umbrah

The Incredible MapMan

Is positiebepaling door middel van WiFi niet iets? Collega heeft een Android-based e-reader nauwkeurig de positie laten bepalen (nauwkeurig = 1.5m precies) door middel van WiFi. Je hebt wel 3 zenders nodig en moet een radiomap maken, maar het is te doen. Als je eenmaal een radiomap van je huis hebt kun je je telefoon meer laten doen dan alleen dit. Lichten uit, kookwekker luider/zachter (waarom die magnetron zo irritant luid moet piepen als ik er toch in de buurt ben), muziek mee laten verplaatsen naar andere geluidssetjes, etc. etc.

Als je telefoon als agent weet waar jij bent, kan je huis dingen voor je doen.

• rxr1991
Daar had ik ook al aan zitten te denken om wifi te gebruiken maar het grootste min punt is dat wifi meer stroom verbruikt ten opzichte van bluetooth. De term RSSI kan me denk ik goed helpen om mijn zoektocht weer met frisse moed in te gaan.

Ik hou jullie wel even op de hoogte.

@TeMo
He nadeel van x10 en dat is het zelfde als mijn klik aan klik uit meuk is dat het maar 1 wegs is. Het mooiste is dat je de status van de sensor kunt opvragen. Dat als je bijvoorbeeld een film start en dat de pc vraagt: "je licht staat nog aan zou ik deze uit zetten" maar dan kom je al bij protocollen waarbij de hardware behoorlijk duurder is.

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Linux: hcitool -rssi geeft de rssi waarde. Dan zul je zelf door je kamer moeten lopen en de veilige waardes opnemen.

Bij plaatsbepaling met 2 punten zijn er altijd 2 mogelijke plaatsen in een 2d vlak (voor en achter de 2 bluetooth dongles) en in een 3d vlak oneindig. Maar misschien zorgt de buitenmuur dat het lijkt alsof je al ver genoeg bent.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Mijn pragmatische benadering is om eerst te kijken wat bestaande progjes bieden en of dit aan jouw wensen voldoet. Zo ja ben je klaar zo nee kun je evt. met de source code van mijn eerste link aan de gang om er de door jou gewenste verfijning aan toe te voegen. Hoef je tenminste niet bij nul te beginnen.

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Hier is een kant en klaar programmaatje voor. Het heet blueproximity. Standaard kun je het gebruiken om de computer te vergrendelen wanneer het bluetooth signaal onder een bepaalde signaalsterkte komt, maar je kunt ook gewoon een programma starten.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-11 19:19

Matis

Rubber Rocket

Gaaf :)

Nu nog een BT-dongle zoeken en ik ben helemaal de man op de zaak :+

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:36

alienfruit

the alien you never expected

Of gewoon de ouderwetse winkeldeur->bel oplossing ;) In plaats dat er een bel af gaat zet ie de boel aan of uit.
Pagina: 1