[vcard] Hoe unicode gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Voor een website moet ik een vcard maken voor bezoeker om te downloaden. Niks bijzonders aan een vcard downloaden, zou je zeggen. Behalve dat de naam van die persoon tekens bevat die niet in de standaard ASCII-set zitten, dus je *moet* op de een of andere manier aangeven in welke charset ze zitten, om te voorkomen dat een onbekende client het als een verkeerde charset interpreteert.

Ik dacht gelijk aan utf-8. En wat blijkt, dat "kan" ook, maar het lukt niet.
BEGIN:VCARD
VERSION:2.1
N;CHARSET=utf-8:ねこ;まる
...
END:VCARD
Dit schrijft de standaard voor. Maar het werkt voor geen meter. Als ik dubbelklik op de vcard en em laat openen met windows contacts (Windows 7), dan zie ik de gekke utf-8-tekens staan, ipv de juiste naam.

Ik heb geen keus dan het bestand op te slaan als utf-8 zonder BOM, want met BOM krijg ik de melding dat het formaat niet herkend wordt ("does not seem to be a valid business card"). Em opslaan als UCS-2 zorgt ervoor dat de vcard helemaal leeg raakt, en in m'n editor expliciet de juiste ANSI-charset aangeven helpt niet (en dat is logisch, want het wordt met de default charset geinterpreteerd, en dat is bij mij toevallig latin-1). Ik heb deze mogelijkheden ook geprobeerd en daarbij charset=utf-8 weggelaten.

En nu?

unicode-tekens werken niet in [code] :? :?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke headers worden meegestuurd naar de client bij het downloaden? Kun je dat even capturen met Wireshark bijvoorbeeld, of op een andere manier vastleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Het is nu nog een lokaal filetje... en dat zal het bij een bezoeker ook worden als die em op een normale pc downloadt-en-opslaat-of-opent.

[ Voor 3% gewijzigd door _Thanatos_ op 24-01-2011 00:12 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb wel nog ondekt dat als ik in windows contacts een contact aanmaak met unicode-tekens erin en dat exporteer naar vcards, dat de unicode-tekens dan ogezet worden in whatever de ANSI-charset is... Dat is handig voor bijvoorbeeld Centraal- en Oost-Europese talen, maar compleet onwerkbaar voor aziatische talen.

Maargoed, ik vind het op zich prima dat windows contacts geen utf-8 in vcards snapt, maar laat er dan een fallback bestaan. Dus dat je zowel utf-8 als ansi kunt opgeven.

Dus bijv:
N;CHARSET=utf-8:ねこ;まる
N;CHARSET=latin-1:neko;maru
Maar dat werkt vast niet, want een client gaat natuurlijk altijd de eerste pakken.

[ Voor 9% gewijzigd door _Thanatos_ op 25-01-2011 15:26 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht dat je hier wat aan hebt: Outlook vCard and UTF-8.

Ondanks het feit dat je in je OP Windows Contacts vermeldt i.p.v. Outlook, zal de (in)compatibiliteit geheid hetzelfde zijn.

Vaag probleem trouwens. :P

Trouwens, ik had vandaag ook een probleem met encodering van charsets, maar dan met PDF. Het kwam erop neer dat het desbetreffende serverscript die het PDF document genereerde óók in UTF-8 opgeslagen moest zijn (was dus per ongeluk niet zo), aangezien je anders alsnog via een verkeerde charset karakters aan het uitspugen bent.
Kijk dus even of de verantwoordelijke serverside-scripts dus ook in UTF-8 opgeslagen zijn. Eigenlijk moet je gewoon alles lekker met UTF-8 doen; scheelt een hoop gezeik. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2011 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Mja id dat topic wordt eigenlijk alleen maar aangehaald dat het niet werkt. En wat ik ook al had geprobeerd: UTF-8 zonder BOM met charset=utf-8. Ik hb zelf geen outlook, dus daarop kan ik het niet uitproberen, en Thunderbird snapt geen vcards (wtf??)... Maargoed, uiteindelijk zal een bezoeker ook gewoon het ding willen openen en dan krijgt hij ook Windows Contacts, lijkt me.

Serverside scripts is trouwens niet van toepassing. Het is gewoon een statische file, dus nu zelfs nog lokaal staat en zonder webserver of browser geopend wordt. Maar ik verwacht eigenlijk geen verschillen tussen openen en downloaden-en-openen.

[ Voor 24% gewijzigd door _Thanatos_ op 27-01-2011 12:34 ]

日本!🎌

Pagina: 1