Voor een website moet ik een vcard maken voor bezoeker om te downloaden. Niks bijzonders aan een vcard downloaden, zou je zeggen. Behalve dat de naam van die persoon tekens bevat die niet in de standaard ASCII-set zitten, dus je *moet* op de een of andere manier aangeven in welke charset ze zitten, om te voorkomen dat een onbekende client het als een verkeerde charset interpreteert.
Ik dacht gelijk aan utf-8. En wat blijkt, dat "kan" ook, maar het lukt niet.
Ik heb geen keus dan het bestand op te slaan als utf-8 zonder BOM, want met BOM krijg ik de melding dat het formaat niet herkend wordt ("does not seem to be a valid business card"). Em opslaan als UCS-2 zorgt ervoor dat de vcard helemaal leeg raakt, en in m'n editor expliciet de juiste ANSI-charset aangeven helpt niet (en dat is logisch, want het wordt met de default charset geinterpreteerd, en dat is bij mij toevallig latin-1). Ik heb deze mogelijkheden ook geprobeerd en daarbij charset=utf-8 weggelaten.
En nu?
unicode-tekens werken niet in [code]
Ik dacht gelijk aan utf-8. En wat blijkt, dat "kan" ook, maar het lukt niet.
Dit schrijft de standaard voor. Maar het werkt voor geen meter. Als ik dubbelklik op de vcard en em laat openen met windows contacts (Windows 7), dan zie ik de gekke utf-8-tekens staan, ipv de juiste naam.BEGIN:VCARD
VERSION:2.1
N;CHARSET=utf-8:ねこ;まる
...
END:VCARD
Ik heb geen keus dan het bestand op te slaan als utf-8 zonder BOM, want met BOM krijg ik de melding dat het formaat niet herkend wordt ("does not seem to be a valid business card"). Em opslaan als UCS-2 zorgt ervoor dat de vcard helemaal leeg raakt, en in m'n editor expliciet de juiste ANSI-charset aangeven helpt niet (en dat is logisch, want het wordt met de default charset geinterpreteerd, en dat is bij mij toevallig latin-1). Ik heb deze mogelijkheden ook geprobeerd en daarbij charset=utf-8 weggelaten.
En nu?
unicode-tekens werken niet in [code]
日本!🎌