[Testcase] Food fotografie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:53

Aight!

'A toy robot...'

Topicstarter
Voor mijn studie hou ik me ook bezig met fotografie, design en styling. Voornamelijk eten en zou graag eens wat feedback willen krijgen op mijn foto's. Ik ben nog een amateur dus voor mij is elke kritiek opbouwende kritiek :).

Foto 1: Gerecht ganzelever.
0
Ik werk ook part-time in de keuken en heb dus vaak mijn camera bij. Helaas moet ik snel tussen door foto's maken en kan niet mooi met een witte achtergrond en mooi licht fotograferen. Dit is dus met tl licht gedaan, zonder statief.

Foto 2: Kikkerbil
0
Deze foto vind ik wat hebben met de reflecties van het bord. Wederom tl licht, zonder statief.

Foto 3: Schol
0

Hier heb ik gebruik gemaakt van mijn 50mm f1/8 lens en ik vond het mooi om de rest een beetje te vervagen.

Foto 4: Bedrijfsreportage
0
Voor een school opdracht moest ik ook een bedrijfsreportage maken, dit was mijn eerste foto van de reportage (wat uit 8 foto's bestaat). Ging over het restaurant waar ik werkte.

Foto 5: Studio fotografie
0
Deze is gemaakt in een studio, met kunstlicht en een witte achtergrond. Deze is wel in photoshop bewerkt.

Foto 6: Styling
0
Voor het vak styling, een opdracht om ijs suggestie te maken voor Albert-Heijn Excellent. Het is trouwens nep ijs..

Foto 7: boodschappen project
0
Voor een supermarkt magazine moest ik een concept bedenken als thema food for thought. Ik heb toen een stoofschotel bedacht van kip en chocolade als herinnering aan mijn opa. (Voor de liefhebbers het artikel is te vinden in de januari editie bij de ém-te, plus en de rest van de superunie supermarkten).

Helaas heb ik maar twee lenzen, de standaard 18-55 kit lens en een 50mm f/1.8 die ik gebruik met een Canon EOS 500D. Ik weet dat ik voor de gerechten en eten een macro moet kopen en voor de reportages een foto met een fijn bereik, zowel dichtbij als veraf. Dus daar ben ik nog na op zoek.

Mag ik vragen wat jullie ervan vinden, wat er anders kan of moet?

[ Voor 3% gewijzigd door Aight! op 23-01-2011 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 02:03
Heb niet zoveel (geen) verstand op het gebied van dit soort fotografie, maar de achtergrond is denk ik heel belangrijk. De achtergrond op de eerste foto is nog wel goed te doen, maar op de tweede foto stoort het mij best wel.

Het ziet er wel lekker uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:41
Leuk, weer eens een andere tak van fotografie hier!

Foto 4 is niet goed gelinkt en foto 5 heb je denk ik een thumbnail van gebruikt.

Wat bij de meeste foto's opvalt is dat de het focusvlak niet ligt waar ik hem zo willen hebben. Bij sommige foto's was dat al voor een groot deel opgelost door met een kleiner diafragma te werken. Lijkt mij dat je het hele gerecht er scherp op wil hebben. Sowieso mis ik in het algemeen wat scherpte.

Nu is bij veel foto's het voorste deel van het gerecht heel onscherp omdat het buiten de scherptediepte valt. (ganzenlever, schol, nagerecht)

Bij de laatste foto lijkt de focus op de lepel te liggen ipv op het gerecht.
Maar om het te relativeren, de meeste van deze dingen zie je pas op groter formaat.

Voor wat voorbeelden van fijne voedselfotografie een blogje met recepten en foto's van begin tot eind daarbij: http://www.kayotic.nl/blog/category/recipes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Topicstarter
WhiskyPhreak schreef op zondag 23 januari 2011 @ 22:08:
Leuk, weer eens een andere tak van fotografie hier!

Foto 4 is niet goed gelinkt en foto 5 heb je denk ik een thumbnail van gebruikt.

Wat bij de meeste foto's opvalt is dat de het focusvlak niet ligt waar ik hem zo willen hebben. Bij sommige foto's was dat al voor een groot deel opgelost door met een kleiner diafragma te werken. Lijkt mij dat je het hele gerecht er scherp op wil hebben. Sowieso mis ik in het algemeen wat scherpte.

Nu is bij veel foto's het voorste deel van het gerecht heel onscherp omdat het buiten de scherptediepte valt. (ganzenlever, schol, nagerecht)

Bij de laatste foto lijkt de focus op de lepel te liggen ipv op het gerecht.
Maar om het te relativeren, de meeste van deze dingen zie je pas op groter formaat.

Voor wat voorbeelden van fijne voedselfotografie een blogje met recepten en foto's van begin tot eind daarbij: http://www.kayotic.nl/blog/category/recipes
Linkjes zijn gefixed. Focus verschilt nog wel eens, soms wil je juist alleen een close up met weinig scherpte diepte, de ander moet juist helemaal zijn, of met achtergrond, e.d. Dus dat is wel lastig.

Probeer nu ook zoveel mogelijk met manual focus te schieten maar soms is er in de keuken niet de tijd voor. De gerechten moeten immers geserveerd worden. Ik ga het blog eens even doorlezen, danku!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Bij foto's is net als bij eten de presentatie erg belangrijk. Ik zie overal blauwe randjes en rode waarschuwingen staan die je krijgt als je foto's die breder zijn dan 640px post.
Met de code [url=url_groot_plaatje][img]url_klein_plaatje[/img][/url] kan je een klein plaatje (max 640px breed) hier posten en dan doorlinken naar een groter plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03 22:19

M.E.Amrani

...heeft honger

1 en 2 zijn erg leuk, alleen de achtergrond verpest het
6 en 3 hebben potentie, maar naar mijn idee kloppen ze net niet door je gekozen standpunt.
5 is erg mijn favoriet! Staat wel wat scheef

Ik zie dat de meeste foto's een verkeerde witbalans hebben. Ik zou dat corrigeren en de kleuren versterken. Ook zijn een aantal foto's onderbelicht (wit=grijs)

ps. ziet er lekker uit allemaal, en de presentatie is ook wel leuk : )

[ Voor 26% gewijzigd door M.E.Amrani op 24-01-2011 00:12 ]

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95166

1. dof is te kort, achtergrond leidt teveel af
2. bord ziet er leuk uit qua materiaal, echter schittering in het bord, achtergrond leidt af
3. ik ga er van uit dat de borden wit waren, maar dat zijn ze nu niet, ik mis ook contrast (in de kleuren).
4. op zich goed, maar te veel te zien van de zijkant van de tafel, iets van de onderkant croppen
5. leuk gedaan, beetje te donker. Jammer dat het onderste deel van het touwtje van de paprika zo donker is dat je het partoon niet meer ziet.
6. Leuk, dof is te kort en schaafsel welke er boven op ligt loopt te veel over in de achtergrond qua kleur
7. Lepel neemt te veel weg van het onderwerp. Een houten lepel zou minder opvallen.

3, 5 en 6 hebben de meeste potentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-05 08:37
Ga nabewerken, er is veel meer uit te halen dan wat je nu laat zien. Veel foto's zijn iets scheef, de kleurbalans klopt vaak niet.

Neem of wat meer afstand, dat je meer van de keuken erop hebt, of minder zodat je alleen het bordje overhoudt.

Ik heb de eerste foto voor je bewerkt (rechtgetrokken, kleuren en contrast aangepast). klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 14:06
Wat een vreemd eten allemaal. Wat is er mis met aardappelen, doperwten + worteltjes en een gehaktbal of stamppot boerenkool met worst? Krijg nou niet echt trek van die foto's; als ik dat voorgeschoteld krijg loop ik wel naar de friettent om de hoek :9

Die 5e foto is wel nice (met groente/fruit aan touwtjes)

[ Voor 27% gewijzigd door Gamebuster op 24-01-2011 16:11 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
Als ik foto's van eten wil zien dan moet het wel echt heel goed zijn, anders is het smakeloos. Dus met die gedachte is is eten fotograferen verschrikkelijk moeilijk.

Wat mij persoonlijk niet trekt bij het fotograferen van eten is de kleur die je ziet bij een normale foto. Dat geld ook voor jou foto's maar nog steeds voor de bovenstaande bewerking. Zoals we met onze ogen naar eten kijken kun je het nooit fotograferen dus je moet wat trucs uithalen. Ga bijvoorbeeld niet met een realistische witbalans werken. Een restaurant is niet voor niets sfeervol verlicht. Eet onder een TL balk en je snapt waarom dat fijner is.

Als je serieus eten wilt fotograferen zou ik dat in een setting doen waar je volledig achtergrond over belichting en achtergrond hebt. Het liefst werken met studiolicht of flitsers. Vervolgens kun je een toning nemen die bij het eten past, en het smakelijk maakt.

Foto 1 en 2 vind ik persoonlijk erg onsmakelijk qua toning. Bovendien is de achtergrond lelijk.
Foto 3 is te donker
Foto 4 heeft een raar standpunt en is benauw. Het is ook chaotisch
Foto 5 valt helemaal buiten de testcase maar is een mooie foto. Bewerking kan nog wel wat sprankelender.
Foto 6 is te donker en heeft een slechte achtergrond
Foto 7 ontneemt mij al mijn eetlust.

Met je 50mm kun je overigens alle food fotografie van de wereld doen. De scherpstelafstand is dichtbij genoeg. Je kan ook nog een beetje croppen, vergeet dat nooit.

please resize je foto's, je verziekt je eigen testcase!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 08:11

Eelke Spaak

- Vlad -

De ganzenlever en de kikkerbil lijken me erg lekker zeg! :9

Maar goed, on-topic:
Van foto's 1, 2, en 3 krijg ik totaal geen zin om het op te eten. Het standpunt is onrustig, de foto lijkt niet helemaal scherp, en er mist flink wat contrast en kleur. Standpunt en scherpte zijn nu natuurlijk niet meer te corrigeren, maar contrast en kleur wel. Ik zou zeggen: gooi die in ieder geval flink omhoog, en zorg dat het wit van de borden ook echt wit wordt in je foto's. Over de scherpte: (a) waarschijnlijk helpt het als je je diafragma iets knijpt (wellicht tot 2.8 of zo), dan is de 50 f1.8 echt fantastisch scherp. En: (b) je ontkomt er denk ik toch niet aan om dit te gaan fotograferen met een statief, eventueel een tafelmodelletje.

Foto 4 is een stuk beter qua contrast, kleurverzadiging mag naar mijn smaak iets omhoog, maar da's persoonlijk denk ik. Ook had ik hem denk ik nét iets hoger genomen.

5 is erg goed gelukt. (Maar als ik toch iets op te merken moet hebben: een klein beetje meer belichting zou geen kwaad kunnen.)

Ook 6 zou iets lichter mogen, en ook die was beter geweest op f2.8 denk ik. Compositie hier is duidelijk beter dan 1, 2, en 3. (Hoewel het puntje van dat, euhm, ding ( ;) ) er net niet opstaat aan de bovenkant.)

Foto 7 ziet er lekker uit, maar de focus ligt op de lepel en niet op de pan (waar je hem denk ik wil hebben).

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 13:07
Ik ben het volledig eens met de opmerkingen van Lockedfor, dus die zal ik niet herhalen.

Afgezien daarvan:
Het is echt cruciaal om controle te hebben over de achtergrond. Dat haalt elementen die afleiden weg, waardoor je meer aandacht voor het gerecht hebt.

Ik snap dat dat bij veel fotos tussendoor je andere werk geen optie was, maar voor serieze fotos die je bv in een menu kunt plaatsen is dat echt nodig.

Verder zou ik een beetje meer een natuurlijk standpunt kiezen.
1. is wat laag en daardoor zie je niet echt goed hoe het bord is opgemaakt. De producten zie je wel goed.
2. Standpunt is prima zo, maar de rand van het bord vergt teveel aandacht. Met nauwkeurige belichting zul je daar aan moeten werken. (P.S. 1 kikkerbil maar?? apart gerecht...)
3. voor fotokunst is het schuin zetten wellicht leuk, maar als foto van voedsel vind ik het persoonlijk niet geschikt. Maar doordat je een betere achtergrond hebt, merk je wel dat het bord zelf veel meer aandacht krijgt. De scherptediepte zou iets groter mogen zijn, maar de hoek tov het bord vind ik wel mooi. Als je 'm een beetje recht zou zetten vind ik dat een heel geslaagde foto.
6. heeft een stuk meer contrast en doet daardoor meteen beter aan. De achtergrond leidt weer af, en de scherptediepte mag wat meer. Het standpunt lijkt me hier prima.
7. Het eten ziet er prima uit. Het groen van de kruiden is ook uitstekend zo. Inderdaad zou een houten lepel minder afleiding. Maar mij stoort de hoek weer. Het is te ver boven de pan naar mijn mening. Ik zou liever een natuurlijker stand zien. Iets meer van de zijkant geschoten. Als je het gerecht aan het maken bent hang je immers ook niet boven de pan, maar sta je er naast.

Maar er zit zeker heel wat potentie in de fotos. (helpt ook dat de borden heel fraai opgemaakt zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Topicstarter
Dank u voor de reacties. Moet er dus nog veel aan sleutelen, heb nu ook een macro lens waar ik eindelijk eens close up's van kan maken. Zorg ik dat ik een witte achtergrond heb zodat die ook niet stoort.

Ik zal snel eens photoshoppen en spelen met kleuren. Bewerk ze meestal een klein beetje in Aperture.

Voor de reacties over de gerechten, het restaurant heeft een Michelin ster, dus daarom ziet het er allemaal een beetje anders uit. En dan staat kwaliteit ook op een, dus kan ik niet even snel het bord achter een witte achtergrond zetten, gast gaat immers voor dat is het moeilijke als je én kookt én foto's wilt maken.

Wilde eigenlijk zo min mogelijk photoshoppen, maar een beetje met de kleuren spelen kan dus eigenlijk wel. Het moet immers aantrekkelijk ogen, deze week en volgende week heb ik helaas weinig tijd (i.v.m horeca beurzen) maar probeer ze daarna wel eens te bewerken en dan nog eens het resultaat te posten.

Misschien als ik vrij ben maar een keertje een dagje fotograferen. Ik loop nu ook stage bij een culinaire uitgeverij en daar worden de foto's ook met rust genomen. Als extra hulpmiddel gebruiken we daglicht :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
Als ze echt een reden hebben om goeie foto's te willen dan moeten ze die gerechten maar eens op een moment dat er geen gasten zijn koken puur en alleen voor de foto!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03 22:19

M.E.Amrani

...heeft honger

Photoshop is niet essentieel, met aperture kun je heel wat doen. Je moet alleen weten wat je moet wijzigen (als ik naar je foto's kijk is dat voornamelijk witbalans/kleurtemperatuur, exposure, contrast en saturation/verzadiging)

instagram - linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
M.E.Amrani schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 00:31:
Photoshop is niet essentieel, met aperture kun je heel wat doen. Je moet alleen weten wat je moet wijzigen (als ik naar je foto's kijk is dat voornamelijk witbalans/kleurtemperatuur, exposure, contrast en saturation/verzadiging)
Dat kan met Preview zelfs. Het verbaasde me nog hoeveel je met Preview kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34095

Dit is natuurlijk een vak apart, kijk eens naar een blaadje van de AH - de allerhande, kijk eens wat ze doen.
Helder/frisheid, texturen, kleuren, glimmen dat is pas het begin.

Food-fotografie is net zo goed een specifiek onderwerp, en daarvoor bestaan er "foodstylists" en dat heeft niet zoveel meer met het oorspronkelijke produkt te maken als wat jij laat zien/wat men denkt. Daarbij zijn dat volledige studio-setups met tracing papier om de boel heel zacht uit te lichten, zo komt de helderheid naar boven.

ik zou zeggen; 1), zie van die TL af te komen en 2) maak het frisser - al dan niet in photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.mikallefevre.com/wp-content/uploads/IMG_1078klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mikallefevre.com/wp-content/uploads/IMG_1059klein.jpg

Ze zijn allebei uit de hand geschoten en weer tussen het koken door. Dus ze zijn nog niet helemaal optimaal, achtergrond en zo. Ik had de onderste misschien beter een beetje kunnen croppen.

Maar ga binnenkort gewoon een dagje alleen fotograferen en dan komen er betere plaatjes. Inclusief witte achtergrond en eventueel kleine softbox.Was laatst op reportage met een fotograaf en hij had op zijn 5D flitser en kleine softbox, ideaal om mee te nemen en te gebruiken moet ik zeggen.
Nu nog even druk op de redactie met stage, e.d. Maar dat is binnenkort afgelopen :)

Wat vinden jullie ervan?

[ Voor 3% gewijzigd door Aight! op 10-03-2011 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Als ik eerlijk moet zijn, zie ik verschillende soorten stukjes eten samen op 1 bord gekwakt. Niet echt mooi opgemaakt dus :|

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 16:37
De opmaak vind ik wel redelijk, maar het komt niet over als voedselfotografie, doordat het vrij doffe foto's zijn, terwijl het juist van het beeld moet afspatten :P

Werk wat meer met contrast enzo, snel voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://www.mikallefevre.com/wp-content/uploads/IMG_1078klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pHWEIo3iPGoa9GLYpGPTgLSE/full.jpg

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Topicstarter
Terryb47 schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 23:21:
Als ik eerlijk moet zijn, zie ik verschillende soorten stukjes eten samen op 1 bord gekwakt. Niet echt mooi opgemaakt dus :|
Tja, sterren zaak daar krijg je dat hé ;-).
Verschillende structuren, smaken, etc allemaal subtiel gebracht, allemaal in evenwicht.
Hahn schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 23:29:
De opmaak vind ik wel redelijk, maar het komt niet over als voedselfotografie, doordat het vrij doffe foto's zijn, terwijl het juist van het beeld moet afspatten :P

Dus nog meer met de kleuren spelen eigenlijk? Ik ga weer eens photoshoppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-05 18:16
Ik krijg er honger van... misschien wat offtopic, maar waar kan ik dit eten vinden?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

[afbeelding]

[afbeelding]
Nofi maar deze verwerking vind ik echt niet geslaagd, nepkleuren die er niet smakelijk uit zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 16:37
Anoniem: 178962 schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 23:48:
[...]

Nofi maar deze verwerking vind ik echt niet geslaagd, nepkleuren die er niet smakelijk uit zien...
Was daarom ook een snel voorbeeldje schat :> Ik weet ook wel dat er vast iemand als de kippen bij zou zijn om te roepen dat de kleuren nep waren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster

[afbeelding]

[afbeelding]
Vind 'm zo beter, maar ben totale leek met fotografie of beeldbewerking :9
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8CKKF.jpg

origineel:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oF8Tg.jpg

edit:
had originele afbeelding geupload ipv bewerkte; fixed

[ Voor 15% gewijzigd door Gamebuster op 11-03-2011 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Wat ik aan raad is dat je wat gaan spelen met onder andere de kleurtemperatuur, mooie warme kleur aan geven nu is hij nog vrij kil ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Het eerste wat je moet doen is zorgen voor een goede belichting. Het eerste shot is onderbelicht en daarom ziet het er minder uit. Vandaar dat het tweede shot al een stuk beter is.

Reflecties en wit porselein kunnen je lichtmeting makkelijk verwarren. Kijk dus goed op het histogram, of ga evt handmatige belichting instellen.

Je kan iets met de witbalans spelen, maar ik zou daar zeer voorzichtig mee zijn. Wit porselein hoort gewoon wit te blijven. Groenten die keurig behandeld zijn zodat ze hun groene kleur behouden hebben, moeten ook gewoon echt groen blijven etc etc.
Ik zou daarom de witbalans niet meer dan 500 graden naar de warme kant zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YSK
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 18:45

YSK

Ik denk dat je inderdaad meer kunt halen uit je nabewerkingen. Onderstaande afbeeldingen is té en past waarschijnlijk niet goed bij het restaurant.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hCGMc.jpg

Ik ben erg benieuwd naar de 'studio' foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Topicstarter
Aha, dus toch maar even gaan investeren in een lampen unit. Het is altijd moeilijk als je en kok en fotograaf wil zijn in de keuken. Aangezien de gasten voor gaan maar ik fotografeer graag voor erbij.

Afbeeldingslocatie: http://www.mikallefevre.com/wp-content/uploads/jpg1

was nog een andere foto van dezelfde dag, alleen zwaar onderbelicht het origineel. Heb ze nog een beetje proberen bij te werken in photoshop.

Iemand dan nog tips voor belichting? Zo een kleine softbox met handflitser leek me wel ideaal.
Keuken is opzicht wel groot, alleen lopen er tussen de 7 en 11 koks in rond :P, dus vrije ruimte is er weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123349

Volgensmij is je belichting op de laatste foto aardig goed! Wat ik wel op bijna elke foto wat minder vind is de achtergrond. Ook bij je net geposte, heb je (nutteloze?) zwarte plekken in je foto die de aandacht afleiden van al het lekkere eten!

Ben zo vrij geweest er quick & dirty 2 te bewerken waarna ze naar mijn idee een stuk beter overkomen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.fotosuploaden.nl/afbeeldingen/1299871738.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fotosuploaden.nl/afbeeldingen/1299871514.jpg
(mocht je het niet fijn vinden, haal ik ze er meteen van af)

Verder vind ik je composities en focussen wel erg fijn gekozen!

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 123349 op 11-03-2011 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Topicstarter
Je bedoelt dus het zwarte een beetje opvullen, stoort inderdaad minder. Dat kan dus ook, ik hoef niet altijd te croppen!

Ik zal er op letten de volgende keer, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-05 13:58
Even aan de slag gegaan met Illustrator.
Afbeeldingslocatie: http://www.fotosuploaden.nl/afbeeldingen/1299875707.png

Zag dit laatst bij een fotograaf. Werkte erg goed, want je hele foto is optimaal belicht.

Misschien is dit mogelijk bij jou in de keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Die bewerkte foto waar de storende zwarte vlak op de achtergrond is weggehaald is inderdaad beter. Maar ik vind het erg jammer dat je amper meer kan zien dat het op een bord ligt.

Het gerecht ligt nu op een onbestemde witte ondergrond.

Ik zou liever zien dat je duidelijk kunt zien dat het een bord is, maar dat de achtergrond niet storend is. Bv egaal beige van een tafellaken.

Bij de tweede bewerking heeft het porselein een magenta kleurzweem gekregen. Zeker als je meerdere fotos toont is het echt belangrijk dat dat soort kleurzwemen er niet in zitten. Of in ieder geval dat ze in alle fotos dezelfde kleurzweem hebben. Als je de boel iets warmer zet en het porselein een tikkie geelzweem krijgt, zorg dan dat het overal hetzelfde is.

Als je een flitser gaat gebruiken dan zou ik daarom handmatig gaan belichting (m.b.v het histogram) en de witbalans handmatig instellen. Dan heb je die verschillen niet meer. Aangezien je altijd flink wat wit van het porselein in je foto zult hebben kun je daar prima je belichting op afstellen.

[ Voor 46% gewijzigd door mjtdevries op 12-03-2011 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Topicstarter
Om deze ook maar eens even up te daten, ik ben nog steeds met fotografie bezig, nu wel in Australië en voor een cateringbedrijf samen met een klasgenoot van me.

Deze zijn wel in een studio genomen, of eigenlijk een softbox met twee externe fliters. Het zijn allemaal eigenlijk normale producten, waar ik het moeilijk vindt om ze een beetje spannend op de foto kan zetten. Het moet namelijk zo zijn, wat het plaatje afbeeld, kunnen de mensen ook bestellen op hun webshop, geen poespas, alleen het eten of drinken. Maar omdat beelden meer zeggen dan woorden, hieronder de plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://idisk.mac.com/lefevremikal//Public/Foto's/thumb/classiccake&slice_big.jpg
Afbeeldingslocatie: https://idisk.mac.com/lefevremikal//Public/Foto's/thumb/nuts&fruitmix_big.jpg
Afbeeldingslocatie: https://idisk.mac.com/lefevremikal//Public/Foto's/thumb/soft-drinks-thumbs.jpg
Afbeeldingslocatie: https://idisk.mac.com/lefevremikal//Public/Foto's/thumb/water_thumbnail.jpg
Afbeeldingslocatie: https://idisk.mac.com/lefevremikal//Public/Foto's/thumb/yoghurt_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://idisk.mac.com/lefevremikal//Public/Foto's/thumb/Emma&toms-juice.jpg

Dit is een kleine selectie uit hun assortiment, meestal heb ik een 'creatieve' thumbnail en daarna als je er dan op klikt een grote foto, met het hele product erop. Wat ze dan ook krijgen als ze het bestellen, ik zelf heb niks aan het eten of iets anders gedaan. Puur bezig geweest met de fotografie. Maar omdat ik nog er veel aan het stoeien bent met de flitsers, heeft er iemand tips of opmerkingen om het nog beter te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

een iets warmere witbalans maakt het smakelijker denk ik. Ik zeg niet dat deze witbalans niet correct is voor hoe het moet zijn, maar soms is correct niet het best. Als ik het zou afleveren zou ik het ook licht en fris houden, maar dan wel ietsje warmer.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Ik zie in ieder geval dat je duidelijk beter bent geworden :) De laatste foto vind ik overigens het minste, door de distortion en gebrek aan belichting van de voorkant.

Verder vind ik bij je laatste setje foto's de witbalans wel er goed bij passen: lekker fris en helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthracite
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-04 20:26
[knip]

Dit is geen algemeen topic voor food fotografie, maar van één user :). Je kan het beste even zelf een topic openen met je foto's. Zodat je je eigen testcase creëert.

[ Voor 85% gewijzigd door Nomad op 22-05-2011 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!

Aight!

'A toy robot...'

Topicstarter
Kleine update van mij, weer een paar nieuwe foto's en daarbij een beetje gespeeld met de belichting en contrast. Alleen hier om mijn stage bedrijf, maken ze de gerechten of plate's allemaal zo Amerikaans, in Europa ziet alles er toch net wat verfijnder en mooier uit. Maar dat zal wel aan de Australische cultuur liggen.

Afbeeldingslocatie: https://idisk.mac.com/lefevremikal//Public/Foto's/testcase/antipasta_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://idisk.mac.com/lefevremikal//Public/Foto's/testcase/antipasta_big(verkleind).jpg
Afbeeldingslocatie: https://idisk.mac.com/lefevremikal//Public/Foto's/testcase/minibagelassorti_thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://idisk.mac.com/lefevremikal//Public/Foto's/testcase/minibagelassorti_big(verkleind).jpg
Afbeeldingslocatie: https://idisk.mac.com/lefevremikal//Public/Foto's/testcase/mini-combo-thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://idisk.mac.com/lefevremikal//Public/Foto's/testcase/hotwedges_thumb.jpg

Dit is de opstelling die we gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://idisk.mac.com/lefevremikal//Public/Foto's/testcase/_MG_7601.jpg
Afbeeldingslocatie: https://idisk.mac.com/lefevremikal//Public/Foto's/testcase/_MG_7598.jpg

Omdat ze zo hard flitsen hebben we ze een beetje DIY aangepast, de andere flitser staat meestal tegen de muur gericht. Iemand nog tips om de flitser nog een beetje te verzachten?Ik gebruik mijn Canon 500D met een remote flitser die ze allebei aanstuurt en gebruik meestal de 50 mm f1.8 of Macro 105 mm op statief, ligt er maar net aan hoe groot de gerechten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het mist wat contrast en scherpte.

Het moet wat meer van het scherm af springen,
even heel quick & dirty:

Afbeeldingslocatie: https://idisk.mac.com/lefevremikal//Public/Foto's/testcase/mini-combo-thumb.jpg
vs
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterwognum.nl/f001.jpg

Afbeeldingslocatie: https://idisk.mac.com/lefevremikal//Public/Foto's/testcase/hotwedges_thumb.jpg
vs
Afbeeldingslocatie: http://www.wouterwognum.nl/f002.jpg
Pagina: 1