[S1156]Gemakkelijk te monteren cooler ivm handicap

Pagina: 1
Acties:

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Omdat mijn Intel i5 760 te heet wordt als hij stressed is (90 graden), wil ik een andere koeler kopen en vervangen voor de boxed koeler.

Voor zo'n 30 euro kun je een prima koeler kopen, zoals de Cooler Master Hyper 212 Plus. Nadeel is dat deze koeler lastig te monteren is. Het moederbord zal eruit moeten. Als ik dat zelf ga doen, dan ben ik bang dat mijn moederbord het niet overleefd of andere onderdelen stuk gaan. Reden is dat ik slechts 1 hand kan gebruiken ivm een motorische stoornis.
Ik kan natuurlijk een computerwinkel of vriend vragen het te doen, maar ik vind het toch wel het leukste om het zelf te doen.

De enig makkelijk te monteren koeler die ik kan vinden is de Cooler Master Hyper TX3. Voor de andere koelers die ik kan vinden, moet het moederbord eruit.
Weet iemand een koeler voor rond de 30 - 40 euro die heel makkelijk te monteren is?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Is er in de buurt niet een kleine computerwinkel waar ze het misschien samen met je willen doen?

Ik heb vroeger in een computerwinkel gewerkt en als je met deze vraag daar langs was gekomen zou het geen probleem geweest om samen een koeler te installeren :)

(moet je de koeler natuurlijk wel daar kopen ;) )

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-01 15:03

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wat je moet zoeken is een koeler die met pushpins vastgezet wordt, in plaats van een backplate.

• van.der.schulting
@fsfikke Helaas, anders had ik dat meteen gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door van.der.schulting op 23-01-2011 21:33 ]

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

De fan van de CM TX3 koeler is niet zo gemakkelijk te installeren op de koeler. Je hebt daar wel echt 2 handen voor nodig. Let daar eens op als je een push-pin koeler neemt.

• van.der.schulting
Ik ben eruit, ik ga het toch proberen met de Cooler Master Hyper TX3 met 2 fans erop ipv 1 fan.

Dit betekent dat ik dus 2 fans moet aansluiten op mijn mobo, terwijl mijn mobo slechts 1 aansluiting heeft. Op GoT las ik dat je dat vrij makkelijk kan oplossen mbv een krronsteentje... tsja, dat gaat me dus niet lukken als ik met mijn handicap slechts 1 goede hand heb.

Ik lees ook iets over fan controllers. Kan ik met deze fan controller (http://www.mycom.nl/Produ...r/Zalman-Fan-Mate-2/67758) 2 fans aansluiten op mijn CPU fan connector?
Of anders, zijn er fan connector splittertjes (4 pins) te koop oid?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
van.der.schulting schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:32:
Of anders, zijn er fan connector splittertjes (4 pins) te koop oid?
Kijk eens naar deze : pricewatch: Zalman ZM-MC1

Gebruik ze zelf ook regelmatig :)

https://discord.com/invite/tweakers

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-01 09:28
of zoiets, weet je zeker dat je fans gelijk lopen als je dezelfde fans hebt. en kun je ze ook tegelijk aansturen als je mobo het ondersteund. ( +/- 5% fan-afwijking )

[ Voor 21% gewijzigd door Sandertje03 op 24-01-2011 23:45 ]

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• sticx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-01 12:50
Sandertje03 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 23:43:
of zoiets, weet je zeker dat je fans gelijk lopen als je dezelfde fans hebt. en kun je ze ook tegelijk aansturen als je mobo het ondersteund. ( +/- 5% fan-afwijking )
Aangezien het om de CPU fans gaat en hij dan (waarschijnlijk) PWM fans gaat aanschaffen kan hij deze misschien beter nemen.

• Duriel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik heb momenteel een Scythe Yasya..
Deze wordt ook bevestigd met 4 pushpins. De koeler is qua prestaties te vergelijken met de Mugen 2. Allicht een goed alternatief voor TX3 (heb ik ook gehad). Met goede airflow door je kast is het niet eens nodig een fan te installeren op de koeler zelf (zelf getest met een i5 750...)

Overigens, wil je de fans er al opzetten voordat de koeler het moederbord op gaat? Dan zitten die fans toch in de weg?

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-01 14:50
Of vraag een naburige tweaker voor wat extra hulp,
Voor een bakkie koffie (of indien gewenst een thee) moet het toch ook wel te doen zijn?
Dan ben je ook meteen klaar.

• steareth
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-10-2025

steareth

professionele epibreerder

ik ben zelf met 1 hand geboren en heb terwijl het moederbord nog in de kast zat, een Zalman 9900 NT geinstalleerd. deze ging heel makkelijk. je hebt geen backplate nodig, alleen 4 schroefjes dei er via de achterkant in gaan en een bracket systeem aan de voorkant vast zetten. daar zet je nog een bracket op en dan kun je zo je koeler erin wippen en dan de schroeven erom heen vast draaien.
dit kostte mij zo'n 10 minuutjes, ik ben ook de handisgste niet :P

ik weet niet waar je huis woont.

• van.der.schulting
Ik heb inmiddels de TX3 besteld, dus probeer het eerst met die koeler met dubbele fan. Anders is de Scythe Yasya een goed alternatief...

Ander vraagje nog, ik hoorde dat je de tweede fan beter al dan niet met een splitter rechtstreeks op je voeding kunt aansluiten ipv mbv een kroonsteentje / splitter op de fan connector van je mobo. Het schijnt dat als je een tweede fan aansluit op de fan connector van je mobo, dat je PC in de war raakt aangaande het toerental van je fans. Met andere woorden bij dubbele fans op 1 connector weet je PC niet meer op welk toerental je fans draaien. Klopt dit?

In mijn oren klinkt het wel logisch, immers krijgt de connector 2x zoveel pulsen door van draaiende fans en denkt je PC dat je fans twee keer zo snel draaien als in werkelijkheid. Stel beide fans draaien op 1000 rpm, dan denkt mijn PC dus dat mijn fan op 2000 rpm draait.

Klopt dit en kan ik mijn tweede fan beter op mijn voeding aansluiten ipv op de fan connector van het mobo?

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:13
van.der.schulting schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 21:32:
Ik heb inmiddels de TX3 besteld, dus probeer het eerst met die koeler met dubbele fan. Anders is de Scythe Yasya een goed alternatief...

Ander vraagje nog, ik hoorde dat je de tweede fan beter al dan niet met een splitter rechtstreeks op je voeding kunt aansluiten ipv mbv een kroonsteentje / splitter op de fan connector van je mobo. Het schijnt dat als je een tweede fan aansluit op de fan connector van je mobo, dat je PC in de war raakt aangaande het toerental van je fans. Met andere woorden bij dubbele fans op 1 connector weet je PC niet meer op welk toerental je fans draaien. Klopt dit?

In mijn oren klinkt het wel logisch, immers krijgt de connector 2x zoveel pulsen door van draaiende fans en denkt je PC dat je fans twee keer zo snel draaien als in werkelijkheid. Stel beide fans draaien op 1000 rpm, dan denkt mijn PC dus dat mijn fan op 2000 rpm draait.

Klopt dit en kan ik mijn tweede fan beter op mijn voeding aansluiten ipv op de fan connector van het mobo?
Dat ligt er maar net aan wat voor splitter je hebt is het juist over het algemeen zo dat het enkele PWM signaal verspreid wordt over meerdere fans vaak staat er ook op deze splitters welke fan dan als host fan het signaal naar het moederbord doorgeeft.
Pagina: 1