Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Wij zitten hier met een dillema waar wij niet snel uitkomen (wij zijn: mijn vrouw en ik, rond de 30, met een kind van 1 jaar). Momenteel heb ik een zakelijke lease auto via mijn huidige werkgever maar per 1 februari start ik met een nieuwe baan en moet ik mijn huidige auto uiteraard inleveren.

Als gezin komen we dan zonder auto te zitten wat best vervelend vinden (ook praktisch). Mijn nieuwe werkgever snap die situatie en wil hierin helpen. Hij kwam afgelopen week met een zogenoemde Volkswagen abonnement. Een vast bedrag per maand met alle belastingen/verzekering/onderhoud maar exclusief benzine kosten. . Een persoonlijke lease constructie lijkt mij, looptijd 5 jaar en max 10.000 km per jaar. De heflt van het bedrag wil mijn nieuwe werkgever mee financieren. Nou harstikke mooi allemaal, en het komt erop neer dat we een kleine 100 euro per maand meer moeten betalen vergeleken met de bijtelling die ik nu heb met mijn huidige auto (incl. bezinekosten).

Alleen wij zitten met een aantal vragen;
- is zoiets wel verstandig?
- we gaan er niet vanuit, maar als ik niet meer werk bij mijn nieuwe werkgever, wat dan? Die maandlasten blijven lijkt mij, plus 2x zo hoog want die financiele bijdrage van mijn nieuwe erkgever verdwijnt
- en, is dit een BKR registratie? Wij hebben nu een hypotheek en over twee jaar zouden we misschien wllen verhuizen en dus ook een nieuwe hypotheek. Kan deze vorm van leasen invloed geven op een eventuele nieuwe hypotheek?
- andere zaken waar wij op moeten letten?

Bedankt.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb je al eens gekeken wat een leuke 2e hands in die klasse je kost per maand ? (incl. afschrijving en restwaarde).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

- Of het verstandig is, kun je alleen zelf uitmaken. Ik zou het persoonlijk niet doen, omdat ik het risico draag, en omdat mijn lasten significant hoger worden (niet alleen die € 100 bovenop de bijtelling die ik toch al heb, maar ook de benzine die ik dan zelf moet betalen.
- Omdat het een persoonlijke leaseconstructie is, zul je (naar alle waarschijnlijkheid) zelf verantwoordelijk zijn indien het arbeidscontract niet wordt voortgezet. Dat valt deels te ondervangen middels een overeenkomst met je werkgever, waarin je bijv. overeenkomt dat hij, bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst, jou alle toekomende maanden uitbetaald. Maar als je werkgever failliet gaat, heb je daar ook niets aan.
- Wat betreft die BKR: dat moet je vragen aan de leasemaatschappij.
- wat betreft het overige: als je werkgever bijdraagt aan de kosten, is dat "loon in natura" en mag je daar (neem ik aan) ook gewoon 42% (of meer, 'k weet niet hoeveel je verdient) belasting over betalen. Je hebt er netto dus vrij weinig aan vermoed ik.

Mijn idee: met DukeBox: neem 'n 2e hands, of een kleine, goedkope auto.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Persoonlijk zou ik me zeker niet voor 5 jaar binden.
Gewoon een mooie occasion uitzoeken.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik zou inderdaad eerst kijken of je een (redelijk nieuwe) 2e hands auto kunt kopen, en dan je werkgever vragen om die bijdrage gewoon als "mobiliteits-bijdrage" ook gewoon uit te betalen. Op die manier ben je een stuk minder gebonden, en waarschijnlijk nog goedkoper uit ook. Op die manier kun je je auto gewoon weer verkopen op het moment dat je niet meer in dienst bent bij je werkgever.

Het enige nadeel is dat je dan eenmalig een investering in een nieuwe auto moet doen. Maar je hoeft natuurlijk niet meteen in een enorm dure bak te rijden. Een auto van een jaar of 3 oud is al een stuk goedkoper.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”