• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-02 15:04

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Topicstarter
Hallo,

Ik heb inmiddels een tijd een zelf gebouwd systeem draaiend. Dit omdat het goedkoper is en na een hoop 2e handjes in elkaar verwerven ik hiervoor de basiskennis wel had.

Het is in zoverre allemaal goed gegaan, want eigenlijk is het koek en ei. Het systeem draait, en draait lekker. Het gaat om de volgende hardware:
MoBo
MSI-770 G45
Processor
AMD Phenom II X2 555 Black Edition (stock 3,2 ghz draaiende, geen unlocks, stock koeler)
Geheugen:
Team Elite DDR3 2x2gb, 1333mhz, 1,5v, CL9
Grafische kaart
Club 3D HD5770 1gb
Voeding
OCZ StealthXStream 500W
HDD
WD Caviar Blue 500 GB s-ata
WD nog iets 500gb extern
Nog een IDE hdd van hitachi
overig
1x 80mm blue fan voorkant
1x 80mm fan achterkant

Nou krijg ik om de zoveel tijd de alom bekende blue screens van windows! Enfin, een fout zit er dus ergens. Het systeem stopt ermee, loopt vast, laat een blauw scherm zien en start opnieuw op. Soms start die ook alleen maar opnieuw op..? Zonder het blauwe scherm te laten zien.
**Ik had de codes ergens genoteerd maar die kan ik zo nu niet vinden, daarbij, ik heb het al eens opgezocht en het kwam uit dat het een fout was in mijn geheugen, maar die heb ik inmiddels getest zonder fouten?!?**
Ik weet dus niet waar het probleem vandaan komt. Te meer omdat er geen pijl op te trekken is. Soms kan ik 2 dagen non stop alles doen wat ik wil, en soms gebeurt het 2 keer op een dag. Ik heb gepoogd er een ritme of oorzaak in te ontdekken maar zonder resultaat. Enfin, testen dus maar.

Ram geheugen getest met MemTest86+, beide bankjes samen en afzonderlijk, geen fouten. Laten lopen voor een uurtje of 3 allemaal. Daarna heb ik de harde schijven getest en ook hier geen fouten.

Nu moet ik dus eigenlijk nog de MoBo, Processor en Grafische Kaart testen maar ik kan geen eenduidige programma's vinden die echt goed te lijken zijn of uberhaupt niets.
Wat denken jullie dat ik het beste kan gebruiken voor elk afzonderlijk? Hoe kan ik andere factoren nog wegnemen zodat ik zeker weet dat ik het probleem ergens aan kan afdoen?

Dus, help is welkom want die random vastlopers zijn verdomde irritant!

[ Voor 5% gewijzigd door Mu.siQ op 23-01-2011 17:28 ]

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

Probeer het eens met 1 bankje RAM, CPU en alleen primairy HDD. Kijken of je dan kunt werken zonder BSOD. Bouw je PC daarna, stuk voor stuk, op. Als je dan een BSOD krijgt weet je wat het is

Daarnaast, voor een betrouwbare Memtest, moet je hem toch wel 24 uur draaien (helaas)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:56

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Kijk eens in de Windows eventlog of je de BSOD's daar in terugvinden kunt en kijk of het dezelfde fouten zijn en geeft die hexadecimale (STOP?) code eens door of gooi hem in Google. Kan alles zijn, van drivers, tot defect geheugen ..

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
ing._Buttje schreef op zondag 23 januari 2011 @ 17:28:
Kijk eens in de Windows eventlog of je de BSOD's daar in terugvinden kunt en kijk of het dezelfde fouten zijn en geeft die hexadecimale (STOP?) code eens door of gooi hem in Google. Kan alles zijn, van drivers, tot defect geheugen ..
Ik zit momenteel thuis ipv op m'n kamer, morgen zal ik dat eens proberen te vinden. Waar vind ik zo snel windows eventlog? Ik google wel ff ;-)
*edit* gevonden, alleen op de niet goede pc ;-)
Gropah schreef op zondag 23 januari 2011 @ 17:25:
Probeer het eens met 1 bankje RAM, CPU en alleen primairy HDD. Kijken of je dan kunt werken zonder BSOD. Bouw je PC daarna, stuk voor stuk, op. Als je dan een BSOD krijgt weet je wat het is

Daarnaast, voor een betrouwbare Memtest, moet je hem toch wel 24 uur draaien (helaas)
Dat is nog wel een goed idee. Zo licht mogelijk runnen =)
Echt? 24 uur? mijn pc is niet de stilste dus dat is poep om te slapen (het is wel goed te doen, maar toch). En daarbij, dan kan ik 'm niet gebruiken en ik heb 'm hard nodig elke dag, hehe. Ik zal kijken wat ik hieraan kan doen. Dat wordt plannen...

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Meestal is de standaard een uur of 8, maar eigenlijk geld van hoe langer hoe beter. Waar dit op gebaseerd is wil ik ook wel weten.

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Oompa-Loompa 💩

In order to get a true evaluation of your RAM, HCI Design suggests that MemTest be run for several hours or overnight for the most rigorous testing. The longer MemTest runs, the better it will be able to identify RAM that is consistently corrupting data written to it. If MemTest runs overnight without detecting errors, it is statistically correct to assume that your machine can function for that period of time without making a single memory error, and it will more than likely be able to function without any memory errors.

If you cannot run MemTest for such a long period of time, you can still test for short-term errors by running the test until the status bar indicates around 4,000 percent to 8,000 percent coverage. If no errors are detected, your memory is most likely free of short-term errors. Testing for short-term errors will take around 10 to 15 minutes.
Hoe langer, hoe beter!

BSOD code invoeren bij google is btw idd 1 waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Goeie!

Veel succes met fixen

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-02 07:43
Gropah schreef op zondag 23 januari 2011 @ 17:25:

8 uur voldoet al... bovendien, als het een memory fail zou moeten zijn, en hij deze tussen de 16-48 uur krijgt, bij gewoon gebruik dus, moet dit met een MemTest (full load geheugen) toch wel eerder aan de dag moeten komen... en tuurlijk, 24 uur is betrouwbaarder dan 8 uur of zelfs 3 uur, maar het is omgekeerd exponentieel, dus het verschil tussen 24 en 48 uur zal kleiner zijn dan het verschil tussen 1 uur en 2 uur.

de BSOD code zou erg handig zijn!

Afbeeldingslocatie: http://www.tech-faq.com/wp-content/uploads/2010/12/Blue-Screen-Error-Codes.jpg

de *** STOP codes zijn interessant... hierin wordt namelijk vertelt waaraan het ligt.

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Ik zal na mijn toetsen even wat grondig zoekwerk verrichten. Mag ik jullie alvast bedanken? ;-)

@naarden 4ever: soms krijg ik de foutmelding 2 keer op een dag, dus de frequentie ligt eerder tussen de 4 en 48 uur, dat is nou juist het rare eraan ;-)

*edit* waar moet ik precies kijken / zoeken? ik word namelijk niet heel erg veel duidelijker....
screenshot

*edit 2* wat verder gekeken, bij critical staan de fouten dat het systeem is opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Dat is na de BSOD en random reboots iig...ik kan verder niet vinden waar ergens staat waarom oid...

*edit 3*
Is dit een bruikbaar iets?
De computer is opnieuw opgestart na een bugcontrole. De bugcontrole is 0x00000050 (0xfffff8a00cc80238, 0x0000000000000001, 0xfffff8800126146f, 0x0000000000000000). Er is een dump opgeslagen in: C:\Windows\MEMORY.DMP. Rapport-id: 012011-20186-01.
De computer is opnieuw opgestart na een bugcontrole. De bugcontrole is 0x0000003b (0x00000000c0000005, 0xfffff88003fa6c85, 0xfffff880083b97b0, 0x0000000000000000). Er is een dump opgeslagen in: C:\Windows\MEMORY.DMP. Rapport-id: 011911-19125-01.
Na googlen lijkt dit op een fout in het werkgeheugen of de hdd's terwijl ik deze al heb getest...langer testen of ?

[ Voor 124% gewijzigd door Mu.siQ op 24-01-2011 17:21 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Allereerst zijn het al 2 verschillende meldingen .. dus 2 problemen? Het kan, dat weet je niet.

De eerste 0x00000050 lijkt op STOP: 0x00000050 (blabla) PAGE_FAULT_IN_NON-PAGED_AREA
STOP: De foutmelding 0x00000050 Page_Fault_In_Non-Paged_Area verschijnt nadat Service Pack 1 (SP1) is geïnstalleerd

.. welke Windows heb je eigenlijk er op staan?

De tweede 0x0000003b is wat vager, e.g. SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION 0X0000003B
.. deze lijkt toch ook naar het geheugen te wijzen:
http://www.vistax64.com/c...-0x0000003b-bsod-fun.html

Hoe zijn de temperaturen? Zitten de koelers wel goed bevestigd? Niet teveel pasta gebruikt? Lees ze eens uit met een geschikte tool.

En de voeding, 500W lijkt mij ook niet heel erg ruim bemeten.
Misschien kun je eens zo'n mter ertussen hangen?
Afbeeldingslocatie: http://www.shop4home.nl/bmz_cache/8/878c485dfb599bb794ee3dd4c6f6d6dc.image.300x166.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-01-2011 16:27 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:23

heuveltje

KoelkastFilosoof

ing._Buttje schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 16:23:

En de voeding, 500W lijkt mij ook niet heel erg ruim bemeten.
Misschien kun je eens zo'n mter ertussen hangen?
500W lijkt je niet ruim bemeten voor een 5770 en een non-oc X2 :?
Lijkt me eerlijk gezegd behoorlijke overkill !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Lijkt mij toch echt een memory probleem. Kijk eens of je van iemand anders latjes kan lenen, of wellicht het voltage wat hoger?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mijzelf lijkt voor dit systeem een 500 watt voeding ook niet echt te weinig maar natuurlijk kan een voeding altijd kapot gaan of niet optimaal werken. Maar zoals de foutmeldingen al zijn zal het toch ergens in het geheugen of de harddisks liggen en ik mij afvraag of het geheugen op de QVL lijst staat van het moederboard.

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Het gaat om Windows 7 64bit. Ik moet eerlijk bekennen dat ik even weer geen foutmelding heb gehad.
Ik heb in configuratiescherm bij schijfbeheer wat gekloot omdat ik zag dat daar ook wat fouten vandaan kwamen. Ik had een toegewezen partitie van 12 mb (?!?!?), god mag weten hoe ik er aan kom. Deze heb ik verwijderd en tot nu toe is het probleem niet meer opgetreden. Ik wacht dus even snel af.

De voeding is geen probleem. Mijn broertje heeft hetzelfde systeem als ik en hij heeft geen fouten of vastlopers.

Toch denk ik dat het inderdaad kan liggen aan het werkgeheugen, hoewel ik dit al eens heb vervangen (de 1e gekochte werkgeheugens waren DOA, dus weer retour). Nu heb ik ook geheugen wat minder voltage nodig heeft omdat dit beter afstemde met mijn MoBo kwam ik achter. Weet niet precies meer hoe of wat dat zat.

Mocht het probleem zich nu niet meer voordoen door de verwijderde 12mb partitie dan laat ik het zo, anders laat ik Memtest86+ langer lopen en vervang ik het werkgeheugen.

Temperaturen zal ik wel even doorgeven met de volgende edit

• naarden 4ever
Nog leuker, ik heb dezelfde 0x00000050 BlueScreen gehad nadat ik de PC wilde opstarten na een ruime halve dag in slaapstand heeft gestaan... echter was dat eenmalig.

Lijkt inderdaad op RAM, ik heb zelf ook W7 64 bit dus zou interessant zijn als dit opgelost wordt. ik heb nog maar 1 gehad, maar het zou wel interessant zijn.

Microsoft kan ook niet gewoon simpel doen: RAM-fail, restart your system... :+

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Haha, true. Trouwens, wat is het beste programma om de temperaturen vanaf te meten? CPU-Z staat het niet... =(

Oke, via speedfan krijg ik dit:
Temp1: 31C..................Chip F71889F
Temp2: -128C...............Chip F71889F
Temp3: 35C..................Chip F71889F
Core: 22C.....................AMD K10 (zag dat die op de PCI zat, dus dit is wss m'n videokaart..)

Alleen ik kan niet uitvinden wat dit nou betekent... =S

En o ja, in everest kan ik ze niet tevoorschijn toveren, wtf. Of is een reboot noodzakelijk? Ik zal het eens onder load bijhouden, Call of Duty BO en GTA IV =)

*edit*
Oke, as we speak ben ik aan 't gamen...Temp1 is 52 max, temp 3 43 en de core blijft rond de 44 graden...

*edit2*
Weer een BSOD, nu iets met memory_management...oftewel, werkgeheugen lijkt ergens toch echt niet goed te zitten. Op zoek naar nieuw werkgeheugen dan maar =( Hoe kan ik het beste kijken of 1 van de bankjes kapot is of beide? samen testen of?

[ Voor 105% gewijzigd door Mu.siQ op 25-01-2011 22:55 ]

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Mu.siQ schreef op dinsdag 25 januari 2011 @ 21:02:
Haha, true. Trouwens, wat is het beste programma om de temperaturen vanaf te meten? CPU-Z staat het niet... =(
http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/imageview.php?image=13471

.. als ie jouw cpu ondersteunt, maar dat merk je gauw genoeg.
*edit2*
Weer een BSOD, nu iets met memory_management...oftewel, werkgeheugen lijkt ergens toch echt niet goed te zitten. Op zoek naar nieuw werkgeheugen dan maar =( Hoe kan ik het beste kijken of 1 van de bankjes kapot is of beide? samen testen of?
.. heb je default timings via SPD of ben je zelf wezen proberen? En voltage default? Op default zou je systeem moeten kunnen draaien. Dus ook cpu default/stock.

[ Voor 66% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-01-2011 22:58 ]

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Alles is stock omdat ik nog geen aanleiding zag er mee aan de gang te gaan. Dus, alles is stock, fabrieksinstelling, core speeds en alles...

Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/6713/cputemp.png

Ook vast via Azerty RMA aangevraagd voor het geheugen en even op zoek naar een goedkoop geheugenbankje voor als mijn geheugen de deur uit is ;-)

[ Voor 45% gewijzigd door Mu.siQ op 25-01-2011 23:24 ]

• naarden 4ever
K zou eerst nog eens een MemTest run doen... Live CD van Linux maken en daarvanaf Memteste... Wel een ruime periode (zo ruim mogelijk voor betere precisie, in ditgeval zou dus 4-48 uur moeten voldoen. (mocht je een error vinden, zal datwaarschijnlijk eerder zijn; geheugen staat immers onder full load)

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Linux Live CD memtest is anders dan Memtest86+?
Dat laatste heb ik net tijdens mijn toetsen laten lopen voor 4 1/2 uur en geen fouten...vannacht wil ik hem ook laten lopen...
Vraagje, gaat mijn systeem hierdoor vol draaien of dat niet? Ik wil m'n ventilatoren langzamer zetten vanwege het geluid maar ik weet niet of dit dan veilig is..!

• geniusboxen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-01 20:11
Wat ik niet tegen kom: heb je windows al opnieuw geïnstalleerd?
Ik heb het meerdere keren gehad
Windows installeren en het systeem geeft BSOD'S, doe ik het daarna opnieuw en het probleem is totaal verholpen.

EHSD-VM2D + PUHZ-SW50-VKA + PAR-WT50-A

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Spijtig genoeg heb ik daar nog niet eens aan gedaan, wat eigenlijk heel erg is :$
Dat kan ik nog wel eens proberen, dan moet ik alleen al m'n data even backupen, vooral m'n savegames van verscheidene spellen. Slaat steam savegames online op en hoef ik deze niet te kopieren of moet ik de steamapps folder wel even kopieren? Het gaat me voornamelijk op GTA IV + uitbreidingen en CoD:BO...

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:32
Mu.siQ schreef op vrijdag 28 januari 2011 @ 12:21:
Spijtig genoeg heb ik daar nog niet eens aan gedaan, wat eigenlijk heel erg is :$
Dat kan ik nog wel eens proberen, dan moet ik alleen al m'n data even backupen, vooral m'n savegames van verscheidene spellen. Slaat steam savegames online op en hoef ik deze niet te kopieren of moet ik de steamapps folder wel even kopieren? Het gaat me voornamelijk op GTA IV + uitbreidingen en CoD:BO...
Het ligt aan het spel waar de savegames worden opgeslagen. Sommigen slaan het op op steamcloud, maar de meeste doen het nog gewoon in je documentenmap oid. Je kand eze wellicht wel gebruiken: SaveGameBackup.net
Pagina: 1