GameCube aansluiten op monitor

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb hier nog een (PAL) GameCube liggen van uit mijn kinderjaren en graag zou ik deze weer eens aansluiten :).
Graag zou ik dit doen op mijn computerscherm, maar helaas zijn hier niet zo veel mogelijkheden voor, en ik ben niet bereid om een VGA Box van 50-100€ te kopen. Mijn scherm heeft 2 aansluitingen; VGA en DVI. De grafische kaart van mijn computer (Geforce GTX275) heeft 2 DVI aansluitingen en een S-Video.

Nu vraag ik me af of het mogelijk zou zijn mijn GameCube aan te sluiten met behulp van een DVD speler (nog een oude die ik hier heb liggen). Deze beschikt over component video (RGB), S-video, composiet, (euro) scart en de benodigde audio aansluitingen.

Ik zou mijn opstelling als volgt doen:

Optie1: Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/4747/gcmonitorvga.th.png
Optie2: Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/117/gcmonitorsvideo.th.png

Over optie 1 ben ik niet zo zeker aangezien VGA 480p is, en veel GameCube spellen ondersteunen deze resolutie niet. Los van dat, zou het mogelijk zijn dit te doen? Zo niet, hoe dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Via je DVDspeler gaat het sowieso niet. Via je videokaart ook niet, dat is namelijk een svideo-uitgang. Scart-VGA omzetters zijn duur. Je kunt misschien zo'n 37cm tvtje scoren voor een prikkie (25 euro maximaal?) en daar op gamen? Of een nieuwe monitor waar ook een TV feature in zit? Persoonlijk zou ik gewoon een goedkoop beeldbuisje scoren.

Maar wacht eens? Waarom download je niet een GameCube emulator? Dat werkt ook!

[ Voor 10% gewijzigd door sebastius op 23-01-2011 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
sebastius schreef op zondag 23 januari 2011 @ 22:20:
Via je DVDspeler gaat het sowieso niet. Via je videokaart ook niet, dat is namelijk een svideo-uitgang. Scart-VGA omzetters zijn duur. Je kunt misschien zo'n 37cm tvtje scoren voor een prikkie (25 euro maximaal?) en daar op gamen? Of een nieuwe monitor waar ook een TV feature in zit? Persoonlijk zou ik gewoon een goedkoop beeldbuisje scoren.

Ik heb hier nog wel een oude beeldbuis tv staan, maar het is eerder een kwestie van plaatsgebrek.
Zou het anders niet mogelijk zijn mijn GameCube aan te sluiten met een goedkope TVkaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
egon088 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:30:
[...]

Ik heb hier nog wel een oude beeldbuis tv staan, maar het is eerder een kwestie van plaatsgebrek.
Zou het anders niet mogelijk zijn mijn GameCube aan te sluiten met een goedkope TVkaart?
Dat kun je proberen, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat dit geen succes gaat worden in combinatie met input-lag. Ook jouw eigen twee schema's gaan niet werken. Dit aangezien het signaal wat de Gamecube uitstuurt 50Hz is en jouw monitor 60Hz zal zijn -- althans neem ik aan, hoeft niet.

Zelf heb ik hier jaren mee gekloot, maar uiteindelijk heb ik het opgegeven en een VGA Box aangeschaft op Marktplaats voor een 30 euro. Als je even zoekt kun je ze voor die prijs al aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

alex3305 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:35:
[...]

Dat kun je proberen, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat dit geen succes gaat worden in combinatie met input-lag. Ook jouw eigen twee schema's gaan niet werken. Dit aangezien het signaal wat de Gamecube uitstuurt 50Hz is en jouw monitor 60Hz zal zijn -- althans neem ik aan, hoeft niet.

Zelf heb ik hier jaren mee gekloot, maar uiteindelijk heb ik het opgegeven en een VGA Box aangeschaft op Marktplaats voor een 30 euro. Als je even zoekt kun je ze voor die prijs al aanschaffen.
Input Lag is idd een probleem. De schema's werken niet omdat die magische signaal omzetters niet werken en uitgangen niet als ingangen gebruikt kunnen worden. 50/60hz heeft er niks mee te maken. VGAbox zou ik ook aanraden maar verwacht geen kwaliteitwonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

sebastius schreef op zondag 23 januari 2011 @ 22:20:

Als (retro) gameliefhebber is dit een klap in mijn gezicht..spellen speel je niet op emulatoren maar op de systemen waarvoor het bedoeld is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
sebastius schreef op zondag 23 januari 2011 @ 23:56:
[...]

Input Lag is idd een probleem. De schema's werken niet omdat die magische signaal omzetters niet werken en uitgangen niet als ingangen gebruikt kunnen worden. 50/60hz heeft er niks mee te maken. VGAbox zou ik ook aanraden maar verwacht geen kwaliteitwonderen.
Met de videokaart heb je inderdaad gelijk, maar er zijn wel degelijk monitoren die RGB (component) via de VGA ingang kunnen verwerken. Maar dit werkt bij de meeste monitoren niet, omdat ze niet minder dan 60Hz ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Exorcist schreef op maandag 24 januari 2011 @ 21:36:
[...]

Als (retro) gameliefhebber is dit een klap in mijn gezicht..spellen speel je niet op emulatoren maar op de systemen waarvoor het bedoeld is ;)
Inderdaad, ik vind dat games voor consoles op consoles gespeeld moeten worden. Anders is de lol er af.
Moest ik nu een TV kaart of zo een VGA box kopen, waar moet ik vooral op letten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

egon088 schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:50:
[...]

Inderdaad, ik vind dat games voor consoles op consoles gespeeld moeten worden. Anders is de lol er af.
Moest ik nu een TV kaart of zo een VGA box kopen, waar moet ik vooral op letten dan?
TV kaart is zoals gezegd niet handig door de lag die erbij komt kijken..dat zou ik sowieso afraden. Wat een VGA box doet weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Exorcist schreef op maandag 24 januari 2011 @ 22:51:
[...]

TV kaart is zoals gezegd niet handig door de lag die erbij komt kijken..dat zou ik sowieso afraden. Wat een VGA box doet weet ik niet.
Deze zet een composiet of component signaal om naar een VGA signaal. Dit betekend dus 50Hz > 60Hz (waar nodig) en de nodige signaalconversie.

Maar zoals ik al eerder zei egon088, deze staan voldoende op Marktplaats voor rond de 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb jaar of 5-6 terug een TV-kaart gekocht (de Terratec Cinergy 400 PCI of zoiets) om het beeld van m'n Xbox1 op de monitor van de pc weer te geven.

Als ik het me goed herinner was het wel even pielen om de juiste setting te vinden die én mooi beeld gaf (qua kleur & vulling), én geen lag veroorzaakte (NB: de TV-kaart zat in een PC met een 1.6 GHz Pentium IV, niet de meest snelle ;)).
Daarna was er prima mee/op te spelen :)
Pagina: 1